motor aanpassen voor supermoto

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Mannen,

Ik heb een husqvarna tc449 crosser omgebouwd naar supermoto (Sumo). Nu wil ik de motor wat meer geschikter gaan maken voor dat werk. De motor is behoorlijk lang en hoog; niet ideaal voor de kartbanen waar ik doorgaans op rij.
Het inkorten van de veerpoten, achterbrug of evt verzetten van t balhoofd, etc is t probleem niet, maar voordat ik ergens de slijptol in zet ( :+ )heb ik wat info nodig. Heb al wat jongens uit de sumo wereld gecontacteerd, maar tot op heden weinig concreets. Vandaar dat ik het hier probeer.
Wie kan me vertellen wat een goede gewichtsverdeling voor een sumo zou zijn?
Hoe kan ik bepalen wat de ideale rijhoogte is?

Mocht iemand me met de juiste persoon in contact kunnen brengen zou ik dat ook super vinden.
 
Ik zou niks doen aan de hoogte.
Als je er 17 inch velgen in zet staat hij al lager en meer op zijn neus.
Je houd zo al geen voetsteunen over.
Als je hem lager maakt moet je de vering ook stugger maken en dan gaat het door het zand weer een stuk minder.
 
Dank voor de reacties, misschien moet ik er wat info bij geven.

De motor is al omgebouwd voor gebruik als sumo; 16,5"/17" en goede remmen. Vering valt helemaal niet tegen, achter wat meer voorspanning gegeven en voor en achter demping wat aangepast.

Hij is vergeleken met een smr hoog en lang, de hoogte merk je vooral als je hem snel van links naar rechts wil gooien, dan is hij wat logger. De lengte merk je vooral in t korte bochtenwerk.
Nu kan ik de rijhoogte makkelijk aanpassen door de veerpoten voor en achter in te korten, dan zou ik eenvoudig de maten van een smr aan kunnen houden en 'm recht naar beneden laten zakken. Dan veranderd er in principe weinig aan de gewichtsverdeling, maar ga je aan de wielbasis sleutelen, dan moet je wel weten wat je doet. Verander je de gewichtsverdeling, dan kan dat behoorlijk negatief uitpakken en je kunt t ook niet ff proberen...

Nu kan ik de motor op weegschalen zetten en zo de plek van het zwaartepunt berekenen. Als ik vervolgens weet welke verdeling voor een sumo ideaal is kan ik bijvoorbeeld qua wielbasis de lengte van een smr of n hva smr450rr aanhouden, maar dan weet ik in ieder geval hoeveel ik voor en achter korter moet.

Mijn vragen zijn dus:
1 Hoe kan ik de ideale rijhoogte van de motor bepalen?
2 Wat is de ideale gewichtsverdeling voor een supermoto?
3 Hoe kan ik de ideale wielbasis bepalen?

Nu heb ik al wat jongens gesproken die er verstand van hebben, maar tot op heden heb ik nog niks concreets, helaas. Voorheen kon je hiervoor nog weleens bij husqy terecht, maar na de overname van KTM hoef je op ondersteuning niet meer te rekenen, helaas... Dus mocht iemand een antwoord hebben, of wellicht me in contact kunnen brengen met de juiste persoon, graag.

En natuurlijk een fotootje erbij, het gaat om de linkse motor. Foto vertekent behoorlijk, de motoren zijn even lang.

1272916_445535582231934_557060755_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die x-trig's liggen in principe al op t schap en t inkorten van de brug is geen punt, maar beide veranderen de balans. De kans dat je met of de kroonplaten of het inkorten van je brug op een goede balans uitkomt is nihil. De kroonplaten kunnen zo'n 3 graden onderuit, maar daar wordt de motor niet heel veel korter van. Slijp ik vervolgens een stuk tussen de brug uit zodat de wielbasis klopt, dan is heel de balans weg. Ik zal dus moeten weten wat een goede gewichtsverdeling is voordat ik kan bepalen hoeveel de voor en achterkant korter moeten worden. That's the question :+
 
Laatst bewerkt:
Is deze motor zoveel langer dan een andere sm?
Is dit met een bmw blok waarbij de uitgaande as in de swingarmas zit?
Mooi systeem, geen gedonder met variabele kettingspeling.
 
Ja, deze is een stuk langer. Zal dr morgen eens een rolmaatje langs houden en langs de ktm smr en de 2 husqy enduro's die hier staan (310 en 510, beide ander frame), dan weten we waar we mee werken :)

Is idd ook met scharnierpunt van de brug op de uitgaande as. Ketting kan gewoon "strak". Motor zit echt goed in elkaar, maar lastig om aan tesleutelen.


Grappig verhaal:
In Engeland heeft iemand bij dezelfde motor 30mm tussen zn swingarm uit gehaald... Was niet meer te rijden :)
 
aha, dus 7 cm tussen de swingarm uit halen, klaar! doe dat maar niet..

Ik zou eens de balhoohdhoek gaan bekijken etc, wellicht handig om een programmatje te gebruiken om verschillende motors te vergelijken.

Gewoon eens googlen op "motorcycle geometry software" wellicht iets van Foale ofzo..

Helaas weet ik er zelf niet zo veel van maar gewoonweg 73 cm tussen je achterbrug wegslijpen en weer in elkaar lassen zou ik ook niet doen..

succes ermee en houd ons op de hoogte!
 
Haha Barry! Misschien ist beter dat ik met dat binnenvaartschip alleen 't rechte stuk mee pak :+

@ Reinhoud, dat is zeker waar, van t inkorten van de veerpoten en offset kroonplaten ook, maar dan blijft staan dat ik moet weten welke gewichtsverdeling ik wil krijgen. Het aanpassen is het probleem niet, wat ik hoeveel aan moet passen, dat is de vraag.

@Bjornhero: thanks voor de tip! Helaas is het geen oplossing voor mijn probleem, wel een handig hulpmiddel. Wat de software doet is oa de verdeling van het gewicht geven als je bepaalde dimensies veranderd, maar dan moet je wel weten welke verdeling je nastreeft.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, is een goeie. Dan kan ik eea gewoon proberen met uitwegen en rijden.
Zal ook eens kijken of ik mijn kroonplaten zo aan kan passen dat ik de balhoofdpen excentrisch kan verdraaien ofzo. Scheelt me ook een duur setje X-trig kroonplaten en dan kan ik ook mn poten naar voor en achter zetten. Mn dealer heeft nog n setje liggen en die zou ik over kunnen nemen, maar zelf maken is sowieso leuker.


@ BolletjeBas: thanks
 
Laatst bewerkt:
Zijn er wel wat die rijden met die dingen, en dan alleen paar andere kroonplaten en goede vering. En die jongens rijden(reden) er knap hard mee, dus het hoeft allemaal niet zo moeilik paulus, en als je er niet uitkomt, een smr RR kopen, korte achtervork, verstelbare balhoofdhoek
 
Wat ik van een chassis expert (een echte) hier op de zaak heb begrepen is dat meestal streven naar 50/50 verdeling (inclusief rijder) als uitgangspunt het beste is. Aangezien je op een SM makkelijk je gewicht kunt verplaatsen luistert het niet zo (heel erg) nauw.

En anders inderdaad eens kijken of je de geometrie van een SMR kunt aanhouden.
 
@ Joost: ik weet t, maar er moet toch n gedachtengang achter zitten... T ding is zo lang, das op Lelystad bijv echt goed te merken. Ik vind t klote om zomaar wat te doen. Maar ik heb inmiddels contact met wat jongens die veel ervaring hebben met die motor en die kunnen me verder helpen. Hoop ze volgende week te spreken.

@ Aadman: kijk! Daar heb ik wat aan! Thanks voor t vragen! Natuurlijk doe je veel met je eigen gewicht, maar de motor is t uitgangspunt en dat moet kloppen.

@ Grandia: Paul heb ik als eerste aangesproken, die heeft er veel verstand van, maar ook hij heeft veel gedaan door t proberen en echt een theorie had hij niet. Hij adviseerde ook wel de offset van de vork te veranderen en de motor te verlagen door de vork van de "link" aan te passen.

Ik hoop dus volgende week wat meer te horen over de geometrie. Als dat zo is laat ik het weten en als ik ermee aan de slag ga zal ik dat hier ook posten. Of ik maak n topic in de Offroad/sm afdeling, maar dan post ik hier de link.
Mocht iemand nog ideeën hebben, roep ze aub! Alles is welkom
!
 
Laatst bewerkt:
Is het niet een idee om een oorspronkelijk uitgevoerde husk SM na te meten zodat je in elk geval een soort basis hebt om naar toe te werken? Of heeft zo een ook een verkeerde geometrie voor wedstrijdgebruik?
 
MrMuilie: de sm-versie is er ook met kenteken, dus ik denk dat dat ook n compromis is... De geometrie zal sowieso beter zijn dan die van n crosser, dus bij gebrek aan beter.

@Reinhoud: het probleem is dat ik dus uit wil zoeken wat de gewenste stand is ;)
 
@ Joost: ik weet t, maar er moet toch n gedachtengang achter zitten... T ding is zo lang, das op Lelystad bijv echt goed te merken. Ik vind t klote om zomaar wat te doen. Maar ik heb inmiddels contact met wat jongens die veel ervaring hebben met die motor en die kunnen me verder helpen. Hoop ze volgende week te spreken.

@ Aadman: kijk! Daar heb ik wat aan! Thanks voor t vragen! Natuurlijk doe je veel met je eigen gewicht, maar de motor is t uitgangspunt en dat moet kloppen.

@ Grandia: Paul heb ik als eerste aangesproken, die heeft er veel verstand van, maar ook hij heeft veel gedaan door t proberen en echt een theorie had hij niet. Hij adviseerde ook wel de offset van de vork te veranderen en de motor te verlagen door de vork van de "link" aan te passen.

Ik hoop dus volgende week wat meer te horen over de geometrie. Als dat zo is laat ik het weten en als ik ermee aan de slag ga zal ik dat hier ook posten. Of ik maak n topic in de Offroad/sm afdeling, maar dan post ik hier de link.
Mocht iemand nog ideeën hebben, roep ze aub! Alles is welkom
!


:N ,Nee daar heb je dus helemaal niets aan. Er is nog geen programma of logica waar je wat aan hebt bij SM. Dat is allemaal door uitproberen en bij elkaar afkijken.
De jongens vooraan in Duitsland ( Nederland weinig ervaring mee vanwege de kut banen) rijden allemaal met 1 a 2 centimeter korter achter. Kijk ook maar naar KTM die leveren als weinige fabrikant een kant en klare SM. En die achterbrug is dus 15 mm korter.
Hoorde van een jongen die hier in Nederland rijd met een nieuwe KTM dat hij met zn nieuwe fiets niet meer aan zn ronde tijden kwam..... Bleek na nameten dat hier een cross-brug in zat,. Na een ruil met zn "oude" SM-brug, kwam het vertrouwde stuur gedrag weer terug.
Dat verhaal van 30mm is ook wel erg veel in 1x. Kleine stapjes is het beste.

Als je wil heb ik wel een adres voor je waar je je achterbrug en kroonplaten kan laten aanpassen. Iemand die zelf al meer dan 20 jaar ervaring heeft in de supermotard in Duitsland. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan