Motor computer maken, tips, trucs en ideeen

D4V3

Die hard MF'er
25 aug 2011
330
0
Den Haag
Pas op: lang, vrij technisch verhaal ;)

Ik ben van plan als hobby projectje m'n VFR écht high-tech te maken (ik heb natuurlijk al een ingebouwd klokje, maar om dat nou high tech te noemen *D), een echte Motor-computer dus ;) Ik heb hier al aardig wat spullen voor in huis en in bestelling en had het volgende bedacht om met die spullen te gaan doen (let wel, niet alles zal ik (direct) uitvoeren, het zijn ideeen, als ik het allemaal zou doen zal het nog wel even duren voor het af is ;)).

Een Arduino Mega ADK
ArduinoADK_R3_Front_450px.jpg

Het hart van de motor computer, dit gaat 't allemaal aansturen. Aan al die gaatjes die er in zitten kunnen stukjes electronica gekoppeld worden, van led tot knopje, van GPS module tot extern scherm. De software die ik er op zet zorgt er voor dat dit alles met elkaar gaat praten en leuke dingen gaat doen. Waarom dan deze dure Arduino zul je je als kenner misschien afvragen? Nou, omdat deze iets heel leuks kan; Met android telefoons praten! Mijn intentie is om mijn android telefoon aan deze Arduino te hangen en in een houder op m'n motor te zetten. Dan is mijn telefoon op dat moment het display (om de GPS snelheid, RPM's, etc. te tonen), input (aan en uitzetten van functies) en communicatie (ophalen van flitspalen, versturen van huidige locatie) is.

Een externe GPS module
Ik heb nog een oude GPS module liggen die ik ooit eens bij een PDA had om te navigeren. Het mooie aan deze ontvanger is dat hij waterdicht is, een vrij lange kabel heeft en magnetisch is. Ik kan hem dus zo ergens aan een stuk frame vastzetten, extra stukkie tape er omheen voor de zekerheid en hij is gemonteerd. Deze GPS ontvanger praat prima met de Arduino en maakt het mogelijk om:
  • De huidige positie te bepalen
  • De huidige "echte" snelheid te bepalen
  • De huidige koers te bepalen
  • De huidige atoomtijd door te krijgen
  • De huidige hoogte volgens de GPS door te krijgen
Dit alles kan weer mooi ergens op de telefoon in een overzichtsscherm getoond worden.

Aansluiting op de signalen van de motor
Ik was ook van plan om "echt" te gaan communiceren met de motor. Nu is dit een vrij vervelend verhaal i.v.m. de verschillende voltages, pieken, vage, onbekende communicatie etc. Maar daar is wel omheen te werken. Ik wil in ieder geval het achterlicht aftappen (voor de "contactstroom" om het apparaat te voeden), het remsignaal opvangen, de RPM en en Snelheidspulsen uitlezen, de richtingaanwijzer-pulsen en het neutraal-lichtje van de versnellingsbak wil ik ook uitlezen. Wat ik hier dan mee kan?

  • Een gear indicator maken, maar dan mooi, en goedkoper ;)
  • Schakellichtjes of op m'n display iets moois met de RPM
  • Snelheid digital calibreren met de GPS, zodat ook zonder GPS signaal de snelheid goed is
  • Bijhouden wanneer er geremd is, richting is aangegeven, geschakeld is en bij hoeveel toeren

Ook wil ik misschien wel de lichten zelf aan kunnen sturen om zo bijv. alarmlichten mogelijk te maken met diverse patronen en misschien wel remflashes met het achterlicht.

Micro SD Logger module
09530-01.jpg

Onderweg uit de US, een Micro SD kaart logger om in combinatie met de Arduino te gebruiken. Hiermee kan ik tekst wegschrijven naar een SD kaartje. Wat ik hier mee wil doen?

  • Tracklogs bijhouden, zodat ik altijd kan terugvinden, eventueel op Google Maps, waar ik wanneer geweest ben en hoe hard ik daar gereden heb :]
  • Ritlogboek bijhouden, met per rit alle acties gelogd, zodat ik terug kan zien hoe vaak ik geremd heb, richting aangegeven heb, geschakeld heb, hoeveel toeren ik gereden heb, etc.
  • Beide logboeken wil ik automatisch op het internet plaatsen zodra de telefoon is aangesloten en er een goed Wifi/GPRS/HSDPA signaal is. Zo hoef ik niet elke keer de Micro SD mee te nemen om uit te lezen. Dit maakt het ook mogelijk om live op maps te tonen waar ik op dat moment rij :)

RF ontvanger/verzender
Ik heb hier ook nog een RF verzender en ontvanger module liggen. Hiermee kunnen signalen over radiogolven gestuurd worden. Leuke hieraan is is dat mij Drift 170 HD Stealth dit ook gebruikt om opnames te stoppen/starten. Ook heb ik nog een sleutelhanger afstandsbediening liggen met 4 knoppen die op dezelfde frequentie werkt. Wat ik hier mee wil:

  • Camera getriggered aan/uit zetten (bijvoorbeeld bij een harde remming/acceleratie ;)
  • In het logboek bijhouden wanneer een opname gestart en gestopt is
  • De motor iets laten doen met de AB (iemand suggesties?)

Extra: Accelerometer
Heb er nog geen, maar ze zijn niet zo duur en voegen best wat leuks toe, zeker op een motor denk ik. Hiermee kan ik de g-krachten bijhouden (altijd leuk ;)) en bijhouden hoe plat je door de bochten bent gegaan ;)




Dit alles moet natuurlijk netjes in een waterdichte behuizing komen en goed in elkaar steken. Het laatste wat ik wil is m'n motor er mee verzieken dus de eerste features zullen waarschijnlijk de features zijn waarbij ik niet zelf met de bedrading op de motor aan de slag moet (op de invoerstroom na dan ;)).

Mijn electro kennis is niet geweldig (ben meer een programmeur) maar een hoop dingen gaat me wel lukken, ik zal alleen wat hulp nodig hebben bij het 12v<->5v gedeelte, en dan met name het op een veilige manier gebruiken van de 12v pulsen van de kabelboom op de gevoelige Arduino controller. Hier wil ik waarschijnlijk optocouplers voor gebruiken, maar misschien dat iemand een betere suggestie heeft?

Vooralsnog een heleboel werk maar ik denk dat ik wel een heel tof, uniek systeem heb dalijk. Het leuke is ook dat als ik later nog eens wat erbij wil het een kwestie is van een module erbij pluggen/solderen, even de USB kabel er in om opnieuw te programmeren en gaan.

Ik wil mijn voortgang hier in dit topic bijhouden en mochten hier mensen zijn die tips of ideeen hebben dan sta ik daar zeker voor open :) Ook als je zelf al eens iets als dit gebouwd hebt dan hou ik me aanbevolen. Als er iemand is die mij iets kan vertellen over hoe het signaal voor snelheid en RPM uit de kabelboom in elkaar steekt dan hoor ik dat graag, maar ik ben bang dat ik met een scope moet gaan uitzoeken hoe of wat ;)
 
Nee, helaas, nog geen vorderingen, heb het de afgelopen weekenden te druk gehad met m'n werkkamer verbouwen en natuurlijk lekker even rijden met dat goede weer. Zodra ik weer updates heb zal ik ze zeker z.s.m. hier plaatsen :)
 
Interessant, dit ga ik volgen!

Ik ben nooit verder gekomen dan een zelf gemaakte digitale toerenteller met een PIC en een 2x16 display. Was voor mijn Monster M600, die standaard geen toerenteller heeft.
Wel zelf de hardware gemaakt en de software geschreven (in assembly). Een jaar over gedaan, toen het af was had ik de Monster al niet eens meer.

Maar: een gyro voor de hoek gaat toch niet werken? Door de middenpunt vliegende kracht klopt er niets van de aangegeven hoek, tenzij je met max 5km/h knietje aan de grond de bocht door gaat.

Een voeding kopen is ook een opvallende keuze, een geschakeld voedinkje zelf op je print designen is echt een eitje, en uiteindelijk mooier dan een los moduultje. Wordt ook niet heet, die dingen hebben zo 80% rendement (in tegenstelling tot lineare regulatoren zoals de 7805).

Succes in ieder geval, ben benieuwd!
 
Hoi D4,

Ik heb net even door je topic heen gebladerd, erg leuk!

Ik ben zelf met iets vergelijkbaars bezig en heb ondertussen met een hall-sensor een snelheidsmeter gebouwd, m.b.v. een optocoupler lees ik het bobinesignaal uit voor RPM en met een NTC bepaal ik de motortemperatuur.

Op het breadboard heb ik het stand-alone kunnen maken, maar bij solderen gaat er telkens iets fout '( .

5 volt trek ik uit de accu m.b.v. voltage regulators. Beetje zoeken op google, nog geen euro! Als je grote stromen wilt schakelen zou ik transistors, een optocoupler of een relais gebruiken...

full
 
Zelf inmiddels ook de benodigde onderdelen binnen. Waarom werkt een gyro niet voor de hoek? Een accelerometer kan ik me voorstellen vanwege de middelpunvliedende kracht maar een gyro geeft de hoeken tov het horizontaalvlak weer. Hoe wordt dit beinvloed door bochtsnelheid?
 
Zelf inmiddels ook de benodigde onderdelen binnen. Waarom werkt een gyro niet voor de hoek? Een accelerometer kan ik me voorstellen vanwege de middelpunvliedende kracht maar een gyro geeft de hoeken tov het horizontaalvlak weer. Hoe wordt dit beinvloed door bochtsnelheid?

Einstein's equivalence principle.
 
Jammer dat je accelerometer experiment niet gelukt is, maar ik ga toch eens kijken wat voor data ik er uit kan krijgen. Je zou toch iets voor elkaar moeten krijgen met zo'n 3-assig ding? :P
MMA7361 Triple Axis Accelerometer Sensor Module | eBay


Wat is er niet goed gegaan met de acceleratie meter? Ik heb hier 1 acceleratie meter en 2 gyro's liggen. Acceleratiemeter werkt op je bureau erg leuk. Maar voor op de motor minder, het trilt veelste hard! Zelf heb ik 2 arduino mega's. 1 voor amblone light achter de pc. En de 2e voor gewone experimenten.


Zelf inmiddels ook de benodigde onderdelen binnen. Waarom werkt een gyro niet voor de hoek? Een accelerometer kan ik me voorstellen vanwege de middelpunvliedende kracht maar een gyro geeft de hoeken tov het horizontaalvlak weer. Hoe wordt dit beinvloed door bochtsnelheid?


Mijn acceleratiemeter heeft last van elke kracht die je maar kan verzinnen. Maar de gyro niet.

Ik heb een servo, die heb ik aangestuurd via de output van de acceleratie meter (analoog) De Gyro is I2C. Hier heb ik niet echt kaas van gegeten. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? (arduino)
 
Laatst bewerkt:
Wat is er niet goed gegaan met de acceleratie meter? Ik heb hier 1 acceleratie meter en 2 gyro's liggen. Acceleratiemeter werkt op je bureau erg leuk. Maar voor op de motor minder, het trilt veelste hard! Zelf heb ik 2 arduino mega's. 1 voor amblone light achter de pc. En de 2e voor gewone experimenten.Mijn acceleratiemeter heeft last van elke kracht die je maar kan verzinnen. Maar de gyro niet.

Ik heb een servo, die heb ik aangestuurd via de output van de acceleratie meter (analoog) De Gyro is I2C. Hier heb ik niet echt kaas van gegeten. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? (arduino)

Je zegt dat de gyro geen last heeft van andere krachten maar ook dat je niet weet hoe je I2C gebruikt, hoe weet je dit dan zeker? Zelf wel pinheaders gesoldeerd en de gyro aangesloten maar nog niet toegekomen aan het schrijven van een testprogramma, dus ook nog geen ervaring met I2C, maar arduino ondersteund dat standaard op de meeste bordjes? Ik begreep als ik A4 en A5 gebruik voor respectievelijke SDA en SCL en de Wire library include I2C vrij eenvoudig is.

Ik weet niet welke gyro je hebt maar voor die van mij is dit een handige start ITG-3200 Hookup Guide - learn.sparkfun.com .
 
Gaaf! Ga dit volgen.

Is het niet een idee om voor de display een 7 inch chinese android tablet te gebruiken? heb je al voor een euro of 100. Heb je een stuk meer ruimte op je scherm om info kwijt te kunnen. En je kan het integreren en mooi wegwerken. én je hoeft niet bij elk ritje je telefoon op je dashboard te zetten.
 
Je zegt dat de gyro geen last heeft van andere krachten maar ook dat je niet weet hoe je I2C gebruikt, hoe weet je dit dan zeker? Zelf wel pinheaders gesoldeerd en de gyro aangesloten maar nog niet toegekomen aan het schrijven van een testprogramma, dus ook nog geen ervaring met I2C, maar arduino ondersteund dat standaard op de meeste bordjes? Ik begreep als ik A4 en A5 gebruik voor respectievelijke SDA en SCL en de Wire library include I2C vrij eenvoudig is.

Ik weet niet welke gyro je hebt maar voor die van mij is dit een handige start ITG-3200 Hookup Guide - learn.sparkfun.com .



Ik heb 2 gyro's. 1 gyro die 100 graden per seconden aan kan, en een gyro die 2000 graden per seconden aan kan. Aan die van 100 graden heb je niks, want die flipt hem meteen als je een beetje hard draait.
Ik heb met hulp van iemand anders de gyro's een keer aan de praat gekregen.


Op de arduino mega zijn de i2c poorten: Poort 20 en 21. SDA & SCL

2000 graden gyro

100 Graden gyro

De acceleratie meter die ik heb is wel simpel. Die geeft gewoon anologe output.

Dit is een filmpje van de 100 graden gyro.. Zodra je iets sneller beweegt gaat de gyro de fout in.


en dit is een filmpje van mijn acceleratie meter, Die werkt goed. Alleen als je schud werkt die dus ook. En dat moet ik niet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb inderdaad dezelfde gyro, en axl[nr] als accelerometer. Deze week eens mee aan de slag gaan. Ook even sd logger eraan hangen en simpele log aanmaken zodat ik hem eens op de motor kan testen.
 
Oke, ik heb inderdaad dezelfde gyro, en axl[nr] als accelerometer. Deze week eens mee aan de slag gaan. Ook even sd logger eraan hangen en simpele log aanmaken zodat ik hem eens op de motor kan testen.

Als je alles een beetje voor elkaar krijgt. Zou je mij dan even kunnen helpen? Kan ik je een dm sturen met mijn probleem?
 
En jij dacht dat je met 120+ even snel op een mobile telefoon display kan kijken met veel zonlicht, om te kijken waar de filtspalen zijn ?
Succes !
Om nog maar niet te spreken over je afleiding, je gaat onbewust meer op het schermpje kijken en niet opletten wat er op de weg gebeurt. Persoonlijk zou ik het niet doen..


Maar verder wel een leuk idee.
 
Laatst bewerkt:
En jij dacht dat je met 120+ even snel op een mobile telefoon display kan kijken met veel zonlicht, om te kijken waar de filtspalen zijn ?
Succes !
Om nog maar niet te spreken over je afleiding, je gaat onbewust meer op het schermpje kijken en niet opletten wat er op de weg gebeurt. Persoonlijk zou ik het niet doen..


Maar verder wel een leuk idee.


Nee joh, 100m voor de flitspaal neemt de motor automatisch gas terug natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan