motor helm

kan de binneschaal preuts zijn als een helm te oud is?

Bij een duitse helm kan ik me voorstellen dat de '''''''binnenschaal''''' even moet :$ :$ :$

maar ik denk dat je op het verkeerde forum zit ;)

Bij een oude motorhelm wil de binnenvoering nog wel eens verpulveren.
Arai houd 5 jaar aan, dan moet de helm vervangen worden (vul me gerust aan of dit voor gebruik of verkoop geld)
Ik zit nog oude mennekes op hun scooter rijden met een kocinski replica (1991) rijden.

Misschien even iets meer moeite als/dan 1 zin besteden aan je vraag ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, maar de helm heeft sowieso veel te verduren tijdens zijn diensttijd. Uv-straling (zonlicht voor de leek) is vooral een grote boosdoener. Een beetje helm daar staat volgens mij ongeveer max 5 jaar voor, betere helem ietsje meer. Correct me if I'm wrong.
 
Het ligt er maar aan wat je er mee uitgespookt hebt. Vaak met zonnebrandcreme of haargel je helm op of altijd een balaclava? Het ene merk helm slijt minder dan het andere. Hoe goed is de binnenstoffering nog, slijtageplekken? Sluitmechanisme nog goed of al een beetje lam? Zit hij nog goed en strak op je hoofd of schuift het een beetje heen en weer. M.a.w. zit hij nog als nieuw of als een oude slobbertrui? Hoeveel kilometer heb je er mee gereden, 5000 km per jaar of 25000 km per jaar, want hoeveel zon en regen heeft hij voor zijn kiezen gehad? Hoeveel uren UV licht en dus ozon, want beide tasten de buitenschaal aan. Ligt hij 's winters binnen in een huis of buiten in een vochtige schuur en mogelijk nachtvorst? Als hij 4 jaar in een doos in huis heeft gelegen heeft hij minder te lijden dan dagdagelijks woon-werkverkeer. Dus zo maar 5 jaar roepen, is uitgaan van het gemiddelde gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat preus precies is, maar de moderne helm heeft een binnenschaal van een soort kunststof die eigenlijk nooit minder wordt. UV stralen komen misschien op de buitenschaal, maar die kan daar tegen (afgezien van de kleur, die kan veranderen). Het verhaal dat je elke zoveel jaar een andere helm moet kopen is vooral een commercieel item.

Wanneer de binnenkussentjes vervormen en de helm daardoor niet goed meer past, kan je gewoon nieuwe binnenkussentjes kopen.

Klinkt deskundig, niet? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat preus precies is, maar de moderne helm heeft een binnenschaal van een soort kunststof die eigenlijk nooit minder wordt. UV stralen komen misschien op de buitenschaal, maar die kan daar tegen (afgezien van de kleur, die kan veranderen). Het verhaal dat je elke zoveel jaar een andere helm moet kopen is vooral een commercieel item.

Wanneer de binnenkussentjes vervormen en de helm daardoor niet goed meer past, kan je gewoon nieuwe binnenkussentjes kopen.

Klinkt deskundig, niet? ;)

Klinkt deskundig maar is het niet. Onafhankelijke testen hebben meermaals aangetoond dat helmen na gemiddeld vijf jaar aan beschermende eigenschappen verliezen. In hoeverre iemand daar rekening mee wil houden ( lees "het risico op hoofdletstels vergroten") moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
 
Na 5 jaar heb ik ook een nieuwe helm gekocht. Maar dat kwam vooral omdat ik al 60.000km in die helm heb doorgebracht en hij nu echt te vies was. :)
 


Klinkt deskundig maar is het niet. Onafhankelijke testen hebben meermaals aangetoond dat helmen na gemiddeld vijf jaar aan beschermende eigenschappen verliezen. In hoeverre iemand daar rekening mee wil houden ( lees "het risico op hoofdletstels vergroten") moet iedereen voor zichzelf uitmaken.


Deskundig ben ik natuurlijk niet. :+ Behalve op het gebied van beoordelen van testen. En dit is zo ongelooflijk vaag, dat het niet alleen altijd waar is, maar tegelijk geen enkel houvast geeft om een beslissing te nemen.

Over welke beschermende eigenschappen gaat het eigenlijk? Misschien niet de bescherming tegen hoofdletsels. Het wordt pas interessant als concreet wordt wat er na 5 jaar is veranderd.

Inspelen op een angst voor hoofdletsel is een goeie commerciële greep.

*D
 
maar ik had nog een oude shoei helm in de kast, van toen ik net mijn rijbewijs had gehaald rond zo'n 20 jaar geleden.
toen er nooit aan toe gekomen om een motor te kopen , tot aan vorig jaar maart. :] :]

Ik de helm uit de doos getrokken en ffies passen of hij nog op het bolletje paste, :P
het goede nieuws was dat ie nog paste
maaaaar toen ik hem afzette was zo,n beetje het hele schuimgedeelte wat op je hoofd rust verpulverd _O-

dus dat werd een nieuwe aanschaffen
(was ik al wel van plan, maar ffies rustig rond willen kijken)

Dus jah, het kan |( als je dat in ieder geval bedoelde ?
 
Laatst bewerkt:
mijn eerste motorhelm ( HJC ) die nu ondertussen 8 jaar oud is draag ik nog altijd van tijd tot tijd ..
ik wissel af met mijn Schubert R1 en tot nu toe zit ie nog altijd als nieuw en geen enkel probleem mee :W
 
Na 5 jaar heb ik ook een nieuwe helm gekocht. Maar dat kwam vooral omdat ik al 60.000km in die helm heb doorgebracht en hij nu echt te vies was. :)
Was je de binnenvoering nooit uit dan? :r

Ik meen, dat een composiethelm korter meegaat dan een fiberglas helm; 5 jaar vs. 8 jaar. Of vergis ik me?
 
nou... een xs versie doet t minder goed.

VaselineGroot-450x450_tcm164-318859.jpg
 
Was je de binnenvoering nooit uit dan? :r

Ik meen, dat een composiethelm korter meegaat dan een fiberglas helm; 5 jaar vs. 8 jaar. Of vergis ik me?
Klopt helemaal.
Polycarbonaat en (thermo)composiet helmen krijgen vanuit de fabriek een "houdbaarheidsdatum" van 5 jaar. Glasvezel en Carbon helmen zijn minder gevoelig voor weersinvloeden en krijgen vanuit de fabriek 8 á 9 jaar mee.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat zodra de "houdbaarheidsdatum" iets is verstreken, de helm uit elkaar valt :N
Maar... Fabrikanten waarborgen de veiligheid die de helm biedt tot maximaal 5/8 jaar en daarna niet meer. Hetzelfde geldt voor het vallen van de helm, één keer vallen en de veiligheid kan niet meer worden gewaarborgd.
De fabrikanten zeggen dit met een reden en het commerciële verhaal staat hier los van.
Immers, als een fabrikant een helm kan maken die levenslang meegaat en na een crash gewoon weer gebruikt kan worden, dan had die fabrikant dat wel vermeld want dan kocht iedereen die helm en was het commercieel alleen maar gunstig geweest.

Ook door normaal gebruik "slijt" een helm. Je zweet, het regent, de zon schijnt, je hoofd/de helm krijgt voldoende schokken onderweg, etc. Uiteindelijk wordt de binnenschaal poreus, komt de binnenschaal "los" te zitten t.o.v. de buitenschaal of is de hardheid van de buitenschaal aangetast. Wanneer dit gebeurt is nooit echt duidelijk geworden, maar het feit dat een fabrikant zich indekt door de helm een houdbaarheidsdatum te geven zegt volgens mij genoeg.

Je moet jezelf afvragen of jouw veiligheid belangrijker is dan een paar tientjes per jaar extra aan afschrijving :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan