motor houdt in

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
7.096
2.608
Vandaag weer naar de beurs geweest met mijn zoon achterop.
Gisteren voor hem een complete outfit bij elkaar gesprokkeld op de beurs.
De beurs hadden we wel gezien en hij wilde niet naar huis, maar motorrijden.
Vanaf Utrecht naar Nieuwegein gereden en daar getankt bij de Tinq op de Liesbosch.
Daarna naar Ijsselstein even naar Arie Molenaar.
Toen weer de snelweg op A2 -parallelrijbaan A12-en de A27 om bij Houten weer de afslag te nemen.
Ik wilde even een stukje doortrekken maar de motor ging inhouden.
Hij bleef wel rijden maar wilde niet goed op toeren komen.
Of eigenlijk, bij meer gas geven begon ie te haperen en in te houden.
Rsutig rijden gaat wel maar doortrekken niet.

Thuisgekomen de bougies eruit gedraaid de randen waren zwart en het midden mooi lichtbruin.
Nieuwe bougies er in gedaan en weer gereden, nog steeds hetzelfde.

Waar ik aan zit te denken is dat ik rottige of vuile benzine getankt heb, (er ging 11,5 liter in, max. is 20 liter) dit omdat het euvel na zo'n 15 km optrad en hij daarvoor perfect liep.
Dus eerst maar de hele tank af tappen en hier vlakbij benzine halen?
Heeft iemand nog andere suggesties om naar te kijken?

Ohja, ik heb iig geen diesel getankt.

Groeten, Broos
 
Spanningsregelaar miss verrot. Toen ie bij mijn oude GS500 ermee ophield, stotterde die als een gek en volgas was vrijwel uitval. Dat onderdeel vervangen en hij liep weer goed. Had trouwens ook veel startproblemen, hij startte heel moeilijk.
 
Spanningsregelaar miss verrot. Toen ie bij mijn oude GS500 ermee ophield, stotterde die als een gek en volgas was vrijwel uitval. Dat onderdeel vervangen en hij liep weer goed. Had trouwens ook veel startproblemen, hij startte heel moeilijk.

Heb ik gemeten stationair geeft ie 14,1 en bij verhoogd toerental ook.
Met een virago wel eens gehd dat de accu "dood" was na een plasstop.
Toen met haperende motor over het fietspad naar huis gereden.

Groeten, Broos
 
Gisteravond de tank al grotendeels afgetapt.
Na een nachtje piekeren vanmorgen toch nog even langs de benzinepomp op de Liesbosch gereden.
Het is trouwens de Tamoil (bij de Praxis)
De pomp waar ik getankt heb heeft 3 soorten brandstof.
Rode diesel, diesel voor vrachtwagens (hogere pompsnelhied) en in het midden diesel voor personenauto's.

Sukkel! :-(

Groeten, Broos
 
Welke van jouw zintuigen zijn nog wél in orde? Je ruikt al dat het Diesel is, je ziet 't aan de kleur van het pistool (en aan de bijschriften ;) ) .... en je voelt 't doordat dat tankpistool niet in je tank past....
 
De tank geheel leeggemaakt en benzine gehaald.
Beetje erin gedaan en de carburateurs afgetapt, paar keer contact aan en uit zodat de benzine pomp wat benzine er doorheen pompte.
Daarna de rest erbij gedaan en even een rondje gereden.
In eerste instantie deed ie het goed maar op de provinciale weg boven de 3000 toeren weer haperen.
Toen naar de pomp en er 10 liter bijgedaan.
Daarna weer een rondje maar weer hetzelfde.
Heb nog maar een km of 3 gereden.
Toevallig heb ik een nieuw benzine filter besteld bij Louis, misschien dat ook maar vervangen.
En van de week wat langer gaan rijden in de hoop dat ie weer normaal gaat reageren.
Vanmiddag wordt de verjaardag van de jongste gevierd, dus vandaag niet veel tijd om eea uit te proberen.

Groeten, Broos
 
Welke van jouw zintuigen zijn nog wél in orde? Je ruikt al dat het Diesel is, je ziet 't aan de kleur van het pistool (en aan de bijschriften ;) ) .... en je voelt 't doordat dat tankpistool niet in je tank past....

Dat paste dus wel, dat is het gekke.
Ik heb gekeken wat de diesel was en domweg de andere gepakt.
Toen ik vanmorgen wegreed bij de pomp dacht ik daar ook aan, dat de tuit niet moet passen.

Groeten, Broos
 
Gisteravond de tank al grotendeels afgetapt.
Na een nachtje piekeren vanmorgen toch nog even langs de benzinepomp op de Liesbosch gereden.
Het is trouwens de Tamoil (bij de Praxis)
De pomp waar ik getankt heb heeft 3 soorten brandstof.
Rode diesel, diesel voor vrachtwagens (hogere pompsnelhied) en in het midden diesel voor personenauto's.

Sukkel! :-(

Groeten, Broos

Ha ha _O- (sorry hoor).


Wees blij dat je die met hogere pompsnelheid niet hebt gepakt, dan had je hele motor onder de diesel gezeten.

Met een beetje mazzel doet de boel het strakjes gewoon weer helemaal zoals bedoeld, succes!
 
Ha ha _O- (sorry hoor).


Wees blij dat je die met hogere pompsnelheid niet hebt gepakt, dan had je hele motor onder de diesel gezeten.

Met een beetje mazzel doet de boel het strakjes gewoon weer helemaal zoals bedoeld, succes!
Nou ja, dan had ie het wel gemerkt in ieder geval, en had ie niet gestart :P

Het kan zijn de de diesel "vast" zit in je carbs/injectie (welke het ook weze moge). Probeer voor de grap dat Moto Power 1 eens, heeft bij mij m'n loopt-niet-lekker problemen opgelost :Y Dat vereist trouwens ook wel een lang ritje of twee (50km+) met 1 of 2 dagen ertussenin stilstaan om fatsoenlijk z'n werk te doen. In dit geval een kwestie van de resterende diesel moet er gewoon uit, dan doet hij het weer goed (zou je zeggen). Het is niet zoals lachgas, dat het zaakje daarop geweldig loopt, maar daarna aftakelt. Het loopt bijna niet, dus veel schade kan het ook niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik iid doen, Forte Power 1 erin, een redelijk stuk rijden.
Die 5 km van vandaag is te weinig om eea door te spoelen.

Overigens, ik was die dag voor het eerst met mijn zoon van 7 achterop. :)
Achteraf was het hem opgevallen dat de meneer bij de andere pomp naar hem stond te kijken.
Tenminste dat dacht ik ook. *D
Maar stond gewoon te kijken naar die dieselmotorfiets van de beurs. :$

Groeten, Broos
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanmiddag zo'n 70 km gereden maar boven de 3000 toeren blijft het haperen.
Snel opschakelen en dan onder de 80km/u riijden dan gaat het wel.
Ben nog even langs de bewuste pomp gereden en die tuit past dus wel.
Morgen moet ik naar Apeldoorn dus zal eens langsgaan bij Motorcity of Ensing voor Forte Moto Power I.

Bij koude motor rijdt ie ook goed, na zo'n 3 à 4km worden de cylinders warmer en gaat, naar mijn idee, het restant diesel mee ontbranden.
Als ik onder de 3000 toeren blijf gaat het goed, lijkt me daarboven ook niet zo goed voor zuigers en cylinders.

Groeten, Broos
 
diesel ontbrand niet door vonk maar door druk :P

ik zou brandstoffilter en bougies ook vervangen
Forte toevoegen(misschien wel 2flesjes per tank) en gaan rijden
dagje wegzette en klaar
daarna weer gewoon benzine tanken hoor......... :+
 
Ik heb het nooit vergeleken maar een tuit past al gauw, alleen niet als-ie te dik is dus "beveiligen" werkt hooguit in 1 richting. Het is trouwens veel lastiger om een diesel die benzine te slikken krijgt, weer aan het lopen te krijgen.

Check ook bij niet te volle tank en droog weer of het beter rijdt met de tankdop er af; je weet maar nooit of niet stomtoevallig net ook je tankventilatie hapert.

Sommige brandstoffilters reageren raar als ze omgekeerd worden ingezet (moest niet kunnen).
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding hiervan ben ik toch eens wat verder gaan kijken, mede doordat mijn auto (een diesel) dus géén vulpistolen accepteerd die een te kleine vultuit hebben. Als ik probeer om er een benzine vulpistool in te steken (met een kleinere diameter dan die van een diesel vulpistool) dan gaat het interne klepje niet open en kan ik dus niet tanken ;)

Ik was vandaag voor de gein eens langs de "TinQ" in Schijndel gereden om te kijken óf ik daar wat litertjes diesel in m'n auto kon tanken..... Helaas :N "no-go". Schijnbaar vinden ze bij TinQ dat wat recentere auto's niet op hun goedkopere diesel hoeven te rijden maar dat ik maar gewoon klant bij de BP of Shell moet blijven, daar heb ik die problemen namelijk nooit.

Die diesel vulpistolen bij de BP krijg ik in iedergeval niet in mijn tank van m'n motor, maar schijnbaar is daar nog geen uniformiteit in, helaas. 't Zou eigenlijk van de zotte zijn dat hier weer regelgeving voor moet komen die pomphouders dwingt tot het plaatsen van de juiste vulpistolen. Richtlijnen zijn er schijnbaar al wél doordat de autofabrikanten er al wél rekening mee houden dat er mensen ooit perongeluk verkeerde brandstof tanken.
 
Gisteravond de tank weer leeggemaakt en zelfs zoveel mogelijk leeggezogen.
(Mijn zoon kwam kijken en ik kon hem gelijk uitleggen waarom vuurspuwers lampolie gebruiken)
De benzinepomp gedemonteerd en leeggegoten, het benzinefilter vervangen, de carb's afgetapt.
Vanmorgen met de benzinetank naar de pomp en het flesje Forte Moto Power 1 erin gegoten en gevuld met bijna 20 liter benzine.
In een tankje wat extra benzine meegenomen.
Deze heb ik gebruikt middels een omgekeerde opengesneden fles lampolie welke ik met de tuit op de benzineslang heb gezet om het systeem te vullen en door te spoelen.
Daarop de motor op gestart en even laten draaien.

Toen de tank weer gemonteerd en aangesloten.
Daarna ben ik zo'n 10 km gaan rijden, het begon natuurlijk allemaal goed (koude motor) maar na 6 km was het weer hetzelfde; boven de 3000 toeren weer slecht lopen.
Dus maar weer rustig naar huis gereden.

Ergens moet er toch nog diesel zitten of er moet iets verstopt zijn in de carburateurs.
In een ander topic over diesel aan benzine toevoegen werd geadviseerd ook de olie te verversen en die heb ik inmiddels afgetapt.
Die stinkt behoorlijk, dus ik verwacht (hoop) dat daar ook diesel inzit die het slechte lopen veroorzaakt.
Wel jammer , met de olie en het filter heb ik pas 1500 km gereden.
Ik heb nog krap 2,5 liter staan en een nieuw filter.
Morgen nog even een liter van hetzelfde halen ergens onderweg.
 
Laatst bewerkt:
Die diesel vulpistolen bij de BP krijg ik in iedergeval niet in mijn tank van m'n motor, maar schijnbaar is daar nog geen uniformiteit in, helaas. 't Zou eigenlijk van de zotte zijn dat hier weer regelgeving voor moet komen die pomphouders dwingt tot het plaatsen van de juiste vulpistolen. Richtlijnen zijn er schijnbaar al wél doordat de autofabrikanten er al wél rekening mee houden dat er mensen ooit perongeluk verkeerde brandstof tanken.

Ik zal bij gelegenheid eens wat foto's maken van de bewuste pomp waar ik getankt heb.
Er staat b.v. ook niks boven op het vulpistool.
 
Hallo Broos
Zou het ook kunnen zijn dat de diesel iets heeft aangetast onderweg?
Of juist iets van vuil heeft opgelost dat is los gekomen?
Het is wel apart dat het euvel pas bij 3000 toeren merkbaar wordt...
is dat soms het punt dat de carburateur over gaat van stationair naar hoofd sproeier?

Succes, ik hoop dat je de motor weer snel aan de :] krijgt!

groeten, Kees
 
Ik heb er gisteren nieuwe olie en een oliefilter in gedaan.
Twijfel ook of er diesel in de olie terecht gekomen kan zijn.
Heb er nog niet mee gereden.
Ben toch ook van plan om de carburateurs er tussenuit te halen en eea door te spoelen en te blazen.

Groeten, Broos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan