Motor in schuur draaien?

zetten

Rookie
17 aug 2015
4
0
Zoetermeer
Sinds een tijdje ben ik in het bezig van een Kawasaki Z750; die ik graag binnen wil stallen. Omdat ik toch voor een andere woning aan het kijken ben probeer ik gelijk iets te vinden waarbij de motor in een schuurtje kan staan. (Staat nu buiten onder een hoes, maar dat is voor lange termijn geen optie). Momenteel heb ik een woning compleet met schuurtje op het oog, maar zit ik met het dilemma of de motor wel fatsoenlijk naar binnen te krijgen is.

De draai vanaf het pad de schuur in is behoorlijk krap; en er zit ook nog eens een drempel onder de buitendeur (ca. 10 cm hoogteverschil met buitenpad en met ondergrond schuur).

Zie hieronder ook een schets van de situatie:

full


Stuur van de motor is 78 cm breed.

Zonder motormover zal het sowieso niet gaan gezien de beperkte stuuruitslag. Ik zie dat er veel verschillende modellen motormover te koop zijn; een type waarin het achterwiel 'vast' geklemt wordt lijkt me de meest werkbare optie.

Daarnaast zit ik met het vraagstuk van de drempel. Met een drempelhulp voor 10cm. zal je bij een rechtdoor gaande richting/lijn wel zonder veel caperiolen naar binnen kunnen; al draaiende met een motormover over zo'n oprijplaat zie ik echter nog niet helemaal voor me. Bovendien moet aan de binnenkant van de schuur ook zo'n plaat komen om weer gecontroleerd van de drempen af te kunnen rijden.
Ik speel met de gedachte om de drempel (hout met aluminium profiel er overheen) weg te slijpen en ter hoogte van de fundering een betonnen strip/dorpel te gieten die het hoogteverschil minimaal maakt.

Ongetwijfeld hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties (de zoekfunctie levert veel op, maar net weer andere situaties). Graag advies voor wat een realistische oplossing kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik speel met de gedachte om de drempel (hout met aluminium profiel er overheen) weg te slijpen en ter hoogte van de fundering een betonnen strip/dorpel te gieten die het hoogteverschil minimaal maakt.
Is het een huis dat je zou kopen? Mij lijkt het gezien deze geplande werken.
Maar kan je dan ook niet de 90cm deur eruit halen, en eentje van pakweg 120cm plaatsen?
 
Draairichting van de deur omdraaien zal je waarschijnlijk al een stuk helpen. Als je van onder er in rijdt, zit dat wandje in je binnenbocht en moet je noodgedwongen een krappe draai maken. Als je van boven er in rijden kan (dus deur richting omdraaien) heb je dat stukje schuur erbij om de draai makkelijker te maken.

Deur verbreden is, indien mogelijk ook een goede oplossing. Blijf je met een smal pad zitten, maar je hebt al meer speelruimte.

Persoonlijk zou ik een motormover niet zo'n fijn idee vinden, lijkt me veel gedoe en risico (wat als ie er af lazert etc). Afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk: als je dagelijks woon/werk doet zal je al snel de motor weer voor de deur zetten.

Oh en als je de drempel wil verlagen: kijk even goed of je afwatering wel goed gaat, die drempel zit er niet voor niets. Misschien is de drempel afschuinen dmv slijptol een betere optie: wel een drempel, minder obstakel.
 
Bedankt voor de input!

Is het een huis dat je zou kopen? Mij lijkt het gezien deze geplande werken.
Maar kan je dan ook niet de 90cm deur eruit halen, en eentje van pakweg 120cm plaatsen?

Het gaat inderdaad om een koophuis; het kunnen stallen van de motor is wel iets wat ik mee laat wegen voor de aankoop. De deur verbreden is wel een optie; maar omdat ik - door het smalle pad - nog steeds 'haaks' op de deur aan kom lukt de bocht dan alsnog net niet denk ik. Stuuruitslag is echt minimaal.

Vlakke overgang creëren, en dan:


Dit soort kende ik nog niet, ziet er wel zeer eenvoudig uit. Enige twijfelgeval is de vlakke ondergrond; maar desnoods gooi ik een traanplaat neer op het stuk waar de draai gemaakt moet worden.


Deze ken ik wel; maar lijkt me wel wat riskant in een smal steegje.

Tot nu toe lijkt de 'lift' uit het filmpje me de best werkende optie (minste kans op schade); alleen de grondspeling is minimaal, dan zal allen ik de drempel moeten verwijderen.
 
Een Z750 heeft toch (gewoon) een "Jiffy" ?

Zoek eens uit hoe gemakkelijk je je fiets kunt draaien op zo'n ding en verbaas jezelf er over hoe weinig ruimte je eigenlijk nodig hebt.
 
...
Het gaat inderdaad om een koophuis; het kunnen stallen van de motor is wel iets wat ik mee laat wegen voor de aankoop. De deur verbreden is wel een optie; maar omdat ik - door het smalle pad - nog steeds 'haaks' op de deur aan kom lukt de bocht dan alsnog net niet denk ik. Stuuruitslag is echt minimaal.
Een bredere deur zal het probleem nog niet helemaal oplossen, maar toch al veel helpen.
Zeker als je ze ook in de juiste draairichting zet.

Vermits het een koophuis is, en je het ook daadwerkelijk koopt, zou ik dat alvast doen.
Het is maar mijn gedacht natuurlijk.
 
Ik weet niet hoelang jouw Z750 is, maar in een recente rijtest werd voor een Z750 als lengte opgegeven 208 cm. Als je iets van een rekje op topkoffer op hebt zitten kan je alleen diagonaal parkeren in je schuur.

De optie die dan over blijft is de schuurdeur doordraaien totdat deze weer tegen de muur aan komt, de motor vooruit voorbij de deuropening rijden en er achteruit insteken.
 
Kun je dat pad niet achteruit lopend inrijden met de motor? Mogelijk kun je dan in 1x met eventueel een draai mbv jiffy in je schuur draaien.
 
Als je gaat verbouwen; dubbele deur ter breedte van de gehele schuur.
Dorpel verlagen en van beton maken, deur goed beveiligen het is wat inbraak gevoeliger zo' n dubbele deur.
 
bijna dezelfde situatie hier, alleen een diepere tuin.
Doe eerst maar de poortdeur verbreden[in 2 delen bijv]. Draait net wat makkelijker in.
 
Sinds een tijdje ben ik in het bezig van een Kawasaki Z750; die ik graag binnen wil stallen. Omdat ik toch voor een andere woning aan het kijken ben probeer ik gelijk iets te vinden waarbij de motor in een schuurtje kan staan. (Staat nu buiten onder een hoes, maar dat is voor lange termijn geen optie). Momenteel heb ik een woning compleet met schuurtje op het oog, maar zit ik met het dilemma of de motor wel fatsoenlijk naar binnen te krijgen is.

De draai vanaf het pad de schuur in is behoorlijk krap; en er zit ook nog eens een drempel onder de buitendeur (ca. 10 cm hoogteverschil met buitenpad en met ondergrond schuur).

Zie hieronder ook een schets van de situatie:

[afbeelding]

Stuur van de motor is 78 cm breed.

Zonder motormover zal het sowieso niet gaan gezien de beperkte stuuruitslag. Ik zie dat er veel verschillende modellen motormover te koop zijn; een type waarin het achterwiel 'vast' geklemt wordt lijkt me de meest werkbare optie.

Daarnaast zit ik met het vraagstuk van de drempel. Met een drempelhulp voor 10cm. zal je bij een rechtdoor gaande richting/lijn wel zonder veel caperiolen naar binnen kunnen; al draaiende met een motormover over zo'n oprijplaat zie ik echter nog niet helemaal voor me. Bovendien moet aan de binnenkant van de schuur ook zo'n plaat komen om weer gecontroleerd van de drempen af te kunnen rijden.
Ik speel met de gedachte om de drempel (hout met aluminium profiel er overheen) weg te slijpen en ter hoogte van de fundering een betonnen strip/dorpel te gieten die het hoogteverschil minimaal maakt.

Ongetwijfeld hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties (de zoekfunctie levert veel op, maar net weer andere situaties). Graag advies voor wat een realistische oplossing kan zijn.
Zoek aub een huis met iets meer dan 210x120 schuur.
 
Als je een regelmatige rijder bent dan is dit een situatie wat je op de lange duur je rug en je knippers gaat kosten.

Ik heb een soortgelijke draai en dacht dat doen we gewoon. Na een maand bleef de motor buiten staan en drie jaar later heb ik een kunststof schuurtje er bij gekocht voor de motoren.

db
 
Kan je geen foto maken van de situatie. Dat verduidelijkt wat meer !


full


Door deze gang moet ik mijn motor douwen. Ik kan mijn motor niet vooruit de tuin in krijgen. Wel achteruit met wat insteek werk en afschuinen. Ik moet zelfs mijn spiegels draaien wil ik mijn tuin in kunnen gaan. Voorlopig gaat dat goed en heb het nu wel onder de knie dat het mij weinig tijd/moeite kost. Wel ben ik van plan op termijn de deur te verbreden, zodat ik ook vooruit de tuin in kan duwen.
 
Ik heb een soortelijke situatie. Mijn opstap is nog wat hoger (dikte spoorbiels). Wel heb ik een dubbele deur kunnen maken (dus ca. 180cm doorgang). Het gaat, maar ik zou nooit meer zo een situatie willen als ik ga verhuizen.

De motor naar binnen krijgen red ik net aan, ik leg dan een grindtegel voor de biels, om de drempel iets te vergelijken. Dan moet ik met een gangetje aan komen lopen, en op het juiste moment indraaien en meteen doorzetten. Zet ik verkeerd in kan ik opnieuw beginnen of loop ik ergens klem.

Naar buiten betekent eerst 2 andere motoren de tuin in duwen (ik kan door mijn schuur heen rijden zeg maar). Daarna het achterwiel van mijn motor de steeg in laten rollen, 24x steken zodat de motor bijna parallel aan de steeg staat en dan kan ik net aan het voorwiel ook uit mijn schuur laten rollen...

Mijn advies: niet doen, je krijgt er geheid spijt van. Er kan verder ook helemaal niets in de schuur staan omdat je alle ruimte nodig hebt om je motor te kunnen draaien.
 
Het moet wel een heel mooi huis zijn als je zo een schuurtje neemt, mijn vrouw kijkt ook regelmatig naar huizen, ik kijk dan eerst of de schuur of schuren geschikt zijn anders kijkt ze maar weer gauw verder.
 
net als een vrouw, moet een huis een goede schuur hebben :+
 
Ik zit in dezelfde situatie en ging in het begin moeilijk doen met trekken aan de achterkant. Zo dacht ik slim te zijn met een stuk laminaat onder de achterband en zo makkelijk kon schuiven. Ik trok mn net 1 week oude GSX-R onderuit. Had gelukkig geen schade.

Wat ik nu doe is erop zitten en dan naar binnen lopen. Als je erop zit kan je de motor schuiner houden waardoor je draaicircel een stuk kleiner is. Moet nu alleen maar 1 keer de motor steken en dan teruglopen. De volgende poging gaat hij er meteen in. Ben hier nog niet eens 30 seconden mee bezig.
 
Als je hem een enkele keer gebruikt gaat het wel werken met een mover. mocht je hem dagelijks willen gaan gebruiken zou ik voor een andere oplossing kijken. Dan ga je jezelf irriteren aan het gedraai en gepruts om de motor te pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan