Motor loopt raar en problemen accu en raar getik

Neepie

MF'er
11 aug 2010
212
11
Coevorden
Hallo Mensen,

Ik heb een Honda Cbr 600 F2 en afgelopen weekend toen in ging rijden ontdekte ik wat kwalen.

Hij maakt een raar getik als de motor loopt het lijkt vooraan weg te komen bij het blok.
Ook reed de motor erg slecht en happerde en stotterde die soms, na een pauze te hebben gehouden om even bij te komen van het rijden met een groep jongens wou mijn motor niet meer aan. de accu was totaal leeg. hij draaide niet een keer meer rond toen ik op de startknop drukte. Een vriend heeft hem toen aangedrukt en naar 2 stappen liep hij ook gelijk weer.
Even later weer een stop gehouden en toen kwam er weer iets meer geluid van de accu af toen ik op de knop drukte alleen hij ging net niet helemaal aan.

thuis gekomen heb ik de spanning gemeten en die was met het licht uit 14,5 volt en met het licht aan liep hij terug naar 12,6 volt.

Iemand een verklaring voor deze complicaties? het getikker, het slechte lopen (misschien door de accu?) en het niet meer willen starten naar een stukje rijden van ongeveer 70 km.

bedankt alvast! :W
 
Hallo weer een post van mij!, heb vandaag even gemeten naar de accu te hebben opgeladen.

hij heeft gewoon rond de 12 volt als hij uit is.
als de motor loopt Zonder licht heeft die ongeveer 14,6 volt. en Met licht zakt ie terug naar 12,6 V bij ongeveer 3000tpm wat denken jullie?
 
volgens mij is dat te kort,
ik weet niet beter dat hoe meer verbruikers aan staan de dynamo/regelaar dit zou moeten compenseren.
als het hetzelfde werkt als in een auto: als je diverse dingen aanzet hoor je duidelijk aanhet stationair toerental dat dat inzakt,dus de dynamo gaat spanning/stroom leveren .[ zoveel als nodig is bij een goedwerkend systeem]
ik weet echter niet of het principe hetzelfde is, maar bij 12.6 volt is dit te kort om je accu goed vol te houden [ met je licht aan]
 
wat ik zelf nog wel eens ter controle doe :
na het starten [ mijn licht is altijd aan ] met je koplamp tegen de muur aanschijnen, als ie koud is en onder de 900 toeren komt zie ik mijn koplamp zwakker brander,bij iets gasgeven zie je het feller worden.
ik weet het , je meet zo niks maar is wel een indikatie dat de dynamo spanning geeft.
 
Het was de spanningsregelaar, dus nu loopt ie ook weer lekker en niks meer aan het handje.
dynamos gaan haast niet kapot had die monteur het over dan moest je hem al laten vallen op die zijkant waar die zit. of het is een keer toeval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan