Motor ophangen aan plafond, tips?

Roystraa

Rookie
10 jun 2010
24
0
Aangezien ik in een oud fabriekspand woon met hoge plafonds leek t me wel gaaf als ik daar iets leuks mee doe.

Daarom wil ik m'n Monster op gaan hangen (ong. 200kg).

Heb twee draadeindes gekocht (m10) die ik door de bint wil steken, en dan aan allebei de kanten een oogring. Uiteindelijk dus 50kg per ophangpunt...moet ruim genoeg zijn aangezien de oogringen 350 kg p/s aankunnen.

Vroeg me alleen af hoe ik het gevaarte omhoog krijg? Een elektrische lier is wel handig, moet 'm ook wel vlot naar beneden kunnen krijgen. Maar wat voor constructie hoort daarbij, met katrollen oid?

Iemand die dit eerder gedaan/gezien heeft?

full
 
persoonlijk zou ik het elektro-hydraulisch doen. je hangt dan aan de ophangpunten 4 katrollen met 4 staalkabels die je aan je motor vast hangt.
aan het plafond hang je een hydraulische cilinder met op het eind van de zuigerstang een dwarsstuk waar je de kabels aan vast maakt. door het uitschuiven van de cilinder hef je dan de motor omhoog.
grote voordeel van dit systeem is dat je de teruggaande olie kan afknijpen zodat mocht er een keer iets kapot gaan de motor niet naar beneden stort maar gewoon rustig zakt.
is een systeem wat je veel ziet bij fietsenmakers maar dan is het meestal een pneumatische cilinder die het hefwerk doet. maar dat gaat een heel grote cilinder worden wil je het gewicht van een motor er aan ophangen.
mocht je beperkt zijn in de lengte van de cilinder dan kan je meer hefhoogte krijgen door een paar extra katrollen te gebruiken en een iets dikkere cilinder.
 
o wacht je wil er ook vaak op rijden begrijp ik, en in plaats van parkeren in je garage wil je je monster aan het plafond hangen. Geinig.

Dan inderdaad een elektrische lier :Y Ik zou eens bij de Boels ofzo gaan vragen wat ze zouden gebruiken, daar weten ze vast raad
 
Laatst bewerkt:
Met een electrische lier zou je er eigenlijk al 2 moeten hebben, anders gaat je motor tollen in de lucht. Of je moet deze koppelen aan kabels die door twee katrollen lopen, aan de bint.

Wat is de hoogte tussen de bovenzijde vloer en onderzijde bint?
 
Laatst bewerkt:
nadeel van al die lier opties is dat er geen backup in zit. er hoeft maar 1 ding kapot te gaan en je kan op z'n minst een nieuwe motor kopen. behalve als er net iemand onder liep of zat maar over die gevolgen wil ik liever niet nadenken.
en die lieren zijn een verzameling onderdelen die niet ontworpen zijn om continu gewicht te dragen. dus je gaat een keer meemaken dat de rem het opgeeft of de kabel of wat dan ook. en dan hoop ik voor je dat je niet in de buurt bent en je alleen een nieuwe motor hoeft te kopen. als je gaat lieren zorg dan dat je de motor boven in een sterke mechanische vergrendeling trekt zodat je een backup hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou uit veiligheidsoverweging sowieso zorgen voor een horizontale bevestiging van bouten e.d. dan voorkom je dat de schroefdraad uitbreekt. Dus inderdaad door de bint en niet rechtstreek in het plafond.

Andere optie is om door het dek te boren en van bovenaf met een draagvlak/oplegvlak te werken. Als dit een optie is kun je ook nog overwegen om het "tilmechanisme" waar je mee wil werken op het bovendek te leggen zodat het beneden uit het zicht is.
 
Laatst bewerkt:
Monster is inderdaad wel het juiste woord voor een chick van 200 kilo. Die kun je gewoon met vleeshaken ophangen hoor :+

Dan heb je wel aan een handmatige lier genoeg. Vriendin kan dan als counterweight dienen.

Ietsjepietsje serieuzer: ik vind het wel een gaaf idee van TS! Zo'n elektrische lier lijkt me wel verreweg het meest praktisch en gebruiksvriendelijk. Weet niet wat 't kost...
 
haal gewoon normale fatsoenlijke katrollen, met mooi wit touw, ziet er veel mooier uit dan electrische of pneumatische meuk! Of moet ie dagelijks naar beneden gehaald worden?
 
ik heb al jaren zoiets om aan motoren te werken. (i.p.v. een hefbrug)
Eerst gebruikte ik een handlier:
187016.jpg

Dat ging opzicht goed. Daarna elektrisch gemaakt met een oude lopende band motor en wormkast. (mag natuurlijk niks kosten)
Ik zal wel eens een foto maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan