Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Motor plots geen kracht meer

DieterVDW

MF'er
22 jun 2006
86
0
Gent
Mijn motor liep gisteren nog perfect, en vandaag start ik 'm en 't is alsof ik met zo'n fiet met een motortje erop rijd ... Nauwelijks nog kracht.
Normaal moet ik opletten met mijn gas in 1e omdat 'm zo fel reageert,
nu moet ik bijna volgas geven om niet stil te vallen ...
De motor heeft gisteren wel even in een fikse regenbij gestaan, maar daarna nog naar huis gereden zonder problemen.

Iemand enig idee wat deze plotse verandering kan veroorzaakt hebben?
Ik ben een beetje bang gemaakt door een ander topic hier 'Vier lekke cylinders',
hoop dat me niet iets soortgelijks is overkomen...

Ofwel carburatie, ofwel kleppen, ofwel lekke cylinder?
Is er een manier waarop ik misschien 1 of meerdere van deze opties kan elimineren zonder mijn motor open te smijten?

Kan een motor nog wel draaien als een cylinder lekt, dan zou je dat toch wel moeten merken denk ik zo? Ik zou al blij zijn als het dit in ieder geval niet kan zijn...

Kleppen of carburatie dus, hopelijk 'maar' het laatste...
Maar waarom o waarom deze plotse ommekeer??
Help!

Ik zou graag eens een maandje rondrijden met mijn motor zonder problemen pff, toch beetje miskoop precies ...
 
Kijk eens even of al je bougies wel goed vonken, misschien heb je ergens in je electrische circuit last van vocht waardoor je een slechte ontsteking hebt.

Zeker omdat je gister in de regen gereden hebt.

Niet meteen het ergste denken, kan best meevallen
 
't is een 2-pitter, dus als er 1 cilinder niet mee doet heb je al een flink verschil. Grote kans dat door het vocht 1 cilinder niet mee doet omdat 1 bougiekap ofzo nat is.
 
Heb zoiets een keer gezien bij een maatje met een V-twin
Er was 1 zo'n rubber waar de gasnaald aan hangt lek(klein gaatje), met als resultaat dat tie normaal liep qua stationair en lage toeren, maar bij hogere toeren deed die cylinder niet meer mee en had tie een stevig schuddende 1-pitter
 
  • Onderwerp starter
  • #6
Hmm maar je zou dat toch wel duidelijk merken/horen als er slechts 1 cylinder ontbrandt niet?
Ik heb 'm eens laag in toeren laten draaien en 'm draait vrij normaal heb ik de indruk. Beide uitlaatpijpen blazen goed (hoewel die natuurlijk verbonden zijn).
Stationair draait 'm alleen wat trager dan normaal, met choke open gaat 'm normaal vlug naar de 3000 toeren terwijl 'm nu op 1500 blijft hangen.
Maar ik ga in ieder geval de vonken eens controleren.

Ik hoop ook dat het niks ernstigs is, maar 't is nogal ontmoedigend, ik hoopte dat 'm nu goed in orde stond pff.
De meeste mensen van MF zijn dat precies toch stiekem beetje blij dat ze weer eens aan hun motor kunnen sleutelen, en halen dan meteen de hele motor eruit om deze eens helemaal uit elkaar te schroeven en het probleem te fixen .
Jammer genoeg heb ik daar de plaats, de middelen en de ervaring niet voor .

@Hornix: Ik denk niet dat het dat is, want ook in lage toeren flink merkbaar minder kracht.
 
  • Onderwerp starter
  • #8
Inderdaad, nog eens gecheckt, en de ene uitlaatbocht werd niet warm, en als ik de andere bougie-connector uittrok deed 'm niks meer .
Die bougie-connectors, da's toch gewoon erop opduwen hé?
Nog beetje gesukkeld om die ene er dan weer op te krijgen...
Blijkbaar is de kabel naar de bougie kapot, kapotgegaan aan het begin van de plug die op de bougie zit. Heb 'm binnengedaan.
Enig idee wat een eerlijke motorwinkel zou vragen voor deze reparatie?

Maar inderdaad, ik heb dus een beetje overdreven paniekerig gereageerd .
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Ik ben erg blij dat het slechts een klein probleempje is!
En hopelijk hierna vele maandjes probleemloos rondtoeren!
 
Even dit topic weer naar boven schoppen.

Heb ik nu niet weer EXACT hetzelfde probleem zeker!
Maar dan wel in een vreemdere vorm.

Deze ochtend start ik mijn moto, en ik merk meteen dat er weer maar 1 cylinder meewerkt. Gecontroleerd door aan de uitlaatbochten te voelen, en inderdaad!
Ik laat hem draaien en zit er wat aan te prutsen, en zonder aanwijsbare reden begint de 2de cylinder na een tijdje toch mee te draaien! Ik denken: 't zal van de koude zijn, gevoelige bougie of zo?? Ook even gaan vragen in de motorwinkel waar de oma achter de balie (de technici waren er niet) me zei dat het zeker de bougie zou zijn.
Voor de rest tijdens dat hele ritje geen probleem dus ik zat er niet zo mee in.

Vanavond weer met de moto op toer. Plots tijdens het rijden weer hetzelfde.
Met de leuke variant dat 'm zo in fases twijfelde of 'm nu 1- of 2-cylinder wou zijn ...
(Niet echt aangenaam/verantwoord trouwens als je in 1-cylinder modus zit en bijna volgas moet geven om beetje vooruit te geraken en de motor dan plots beslist toch maar 2-cylinder te zijn...)

Zet 'm dus weer aan de kant en pruts er weer wat aan, bougiekapje stevig naar beneden duwen. Heb ik plots weer die kabel in mijn hand. (Inclusief een paar ferme snokken van een paar duizend volt...) WTF die kabel is 2 maand oud?? Hoe kan dat nu weer direct naar de k***en zijn? Nu ja oorzaak gevonden dus dacht ik...
Op 1-cyl dan maar proberen bij de garage geraken (die gelukkig vlakbij is).

Maar! Dan plots val ik helemaal stil. Hmmm.
160 km op de teller, het zou toch niet ... Tank even checken en ja die ziet er wel behoorlijk leeg uit. (Ik herinner mij vaag dat ik al 20 km gereden had toen ik de vorige keer mijn teller gereset heb + veel in stad rondgereden, 't is mogelijk.)
Dus ik switch op reserve en VROEEEM ik zit weer volop in 2-cylinder modus en 'm rijd weer als voordien.

Dit alles doet een paar vragen bij mij rijzen:
- Is het mogelijk dat als mijn tank op reserve moet dat de ene cylinder uitvalt een tijdje voor de andere?
- Is het normal dat de bougiekabel vrij losjes in het bougiekapje zit? Ik veronderstel dat dat wel kan omdat er niet echt zo'n gigantisch goed contact moet zijn om zo'n vonk door te geven.
Indien nee -> enig idee waarom die kabels bij mij blijkbaar zo vlug sneuvelen?
Indien ja -> GVD was dat de vorige keer dan misschien ook het geval? Moto binnengedaan voor niks?

Tot zover een verwarrende dag alweer ...
Mijn vertrouwen in mijn motortje krijgt weer een deuk ...
 
als je motor op reserve valt kan het zijn dat hij even slecht draait of 1 cylinder mist.
bougiekabel waar de kop al vaak vanaf gedraaid is die klemt niet goed meer, stukje inkorten dan
 
Dit alles doet een paar vragen bij mij rijzen:
- Is het mogelijk dat als mijn tank op reserve moet dat de ene cylinder uitvalt een tijdje voor de andere?

Beide carburateurs zijn aangesloten op dezelfde brandstofleiding, die komt vanaf het filter en splitst zich met een "T" stuk naar elk van de carburateurs.
Als één van beide slangen na dat "T" stuk langer is dan de andere zou deze meer brandstof bevatten waardoor die cilinder langer doorloopt... zou kunnen.

Edit: tekst aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Is de bobine waar je bewuste kabel aan zit niet toevallig slecht ?

of de draden naar de bobine ( de voeding en onderbrekingspuls draad )

Je kunt de set laten testen op capaciteit, dat geeft misschien een uitsluitsel.

of heb je een verkeerde bougie ? ( warmtegraad )

Is het de voorste of achterste cilinder die de kuren geeft ?

Stel je vraag eens hier: Aanmelden bij Facebook | Facebook

Grtzzz Simon.
 
't is de voorste cylinder.
Heb er echt nog wel lang mee rondgereden met ene cylinder normaal en andere niks (voor zover dat te beoordelen is als je op 1 cylinder rondtuft ...)