Motor probleem

ron cbf

MF'er
14 feb 2016
130
37
De cbf 1000 loopt wat schokkend, stotterend, inhoudend bij diverse toerentallen van 2500 tot 5000. Iemand een idee wat het kan zijn? De motor heeft al nieuwe bougies, injectie reiniger enz gehad.
Ik lees dat de cbf gevoelig is voor een kapotte strato maar ik weet niet of dat iets ermee te maken heeft.
 
Ik heb dit even gekopieerd uit een eerdere post van mij, gewoon ter overweging voor je (oh, en hij werkt nog steeds prima):

Carmo is een goeie keuze, maar als je deze motor langer als 35000 km houd wil ik je niet teleurstellen, maar krijg je hetzelfde probleem.
Ligt niet aan Carmo maar aan de rotor
Er is maar 1 oplossing; de verbeterde versie van Honda.
Hier een copy /paste van een eerder bericht wat ik plaatste:
(oh inmiddels bijna 160.000)

De CBF1000 heeft wel degelijk een probleem wat niet door Honda erkent wordt, maar men leverd wel doodleuk een vervangingsset dat ander specs heeft als origineel.

De enige (en met 145000km nog steeds) echt afdoende oplossing

Copy/paste:

Even een update wat betreft de stator van onze CBF 1000 (2007)
Na twee keer een nieuwe (originele, dus met probleem) van Honda gehad te hebben, is nu ook de derde weer gesneuveld.
eerste in 2009, tweede in 2011, derde in 2014.
Ze houden het ongeveer 35000 km uit.

Helaas, omdat de motor ouder is als 5 jaar doet Honda niets meer.
Er is inmiddels een verbeterde versie, met ook een nieuwe rotor voor het fijne bedrag van ruim 1000 euro in gegaan.
Opvallend was dat de nieuwe rotor niet van de oude te onderscheiden was.....

Contact gehad met Honda NL, eerste een "meneer" die ernstig uit de hoogte deed, en mij uitlachte (motor is 7 jaar oud en heeft meer als 100 000 gelopen).
Waar hij aan voorbij ging is dat dit én een bekend probleem is én we nu het slachtoffer zijn van eerdere vervanging. Op mijn suggestie om dan in ieder geval de rotor voor rekening van Honda te nemen kwam de reactie "oh, het gaat je om het geld"........nee, ik belde voor stickers.......

Later een meneer die mij keurig te woord stond maar verwees naar de dealer.

Al met al een behoorlijk slecht punt van de CBF1000, die het verder overigens foutloos doet, buiten banden, olie en 2 kettingsets geen reparaties/onderhoud.

Dus, let even op wanneer je CBF1000 5 jaar oud (even daarvoor dus :-))wordt of het laadsysteem nog naar behoren werkt!



Ik heb al eerder gemeld dat ik ook door 5 stators heen gegaan ben (origineel en after market) tot nog toe is de oplossing geweest de vernieuwde Honda stator én rotor.
Werkt goed, is alleen niet een beetje prijzig.
Samen bijna 1000 euro, maar het werkt.

Ik heb ook ergens de nummers genoemd, weet ze alleen niet meer, zal eens nazoeken


Edit, ff opgezocht (oh en samen 1028 euro!)

Omschrijving
FLYWHEEL COMP. 31110MFAD01
STATOR COMP. 31120MFAD02
 

en in week 30 weer voorradig bij Hoco parts voor 95 euro.
vergeet geen pakking erbij te bestellen.
Zeker zo,n Chinees geval,zou dan toch eerder opnieuw laten wikkelen.
 
Ik heb dit even gekopieerd uit een eerdere post van mij, gewoon ter overweging voor je (oh, en hij werkt nog steeds prima):

Carmo is een goeie keuze, maar als je deze motor langer als 35000 km houd wil ik je niet teleurstellen, maar krijg je hetzelfde probleem.
Ligt niet aan Carmo maar aan de rotor
Er is maar 1 oplossing; de verbeterde versie van Honda.
Hier een copy /paste van een eerder bericht wat ik plaatste:
(oh inmiddels bijna 160.000)

De CBF1000 heeft wel degelijk een probleem wat niet door Honda erkent wordt, maar men leverd wel doodleuk een vervangingsset dat ander specs heeft als origineel.

De enige (en met 145000km nog steeds) echt afdoende oplossing

Copy/paste:

Even een update wat betreft de stator van onze CBF 1000 (2007)
Na twee keer een nieuwe (originele, dus met probleem) van Honda gehad te hebben, is nu ook de derde weer gesneuveld.
eerste in 2009, tweede in 2011, derde in 2014.
Ze houden het ongeveer 35000 km uit.

Helaas, omdat de motor ouder is als 5 jaar doet Honda niets meer.
Er is inmiddels een verbeterde versie, met ook een nieuwe rotor voor het fijne bedrag van ruim 1000 euro in gegaan.
Opvallend was dat de nieuwe rotor niet van de oude te onderscheiden was.....

Contact gehad met Honda NL, eerste een "meneer" die ernstig uit de hoogte deed, en mij uitlachte (motor is 7 jaar oud en heeft meer als 100 000 gelopen).
Waar hij aan voorbij ging is dat dit én een bekend probleem is én we nu het slachtoffer zijn van eerdere vervanging. Op mijn suggestie om dan in ieder geval de rotor voor rekening van Honda te nemen kwam de reactie "oh, het gaat je om het geld"........nee, ik belde voor stickers.......

Later een meneer die mij keurig te woord stond maar verwees naar de dealer.

Al met al een behoorlijk slecht punt van de CBF1000, die het verder overigens foutloos doet, buiten banden, olie en 2 kettingsets geen reparaties/onderhoud.

Dus, let even op wanneer je CBF1000 5 jaar oud (even daarvoor dus :-))wordt of het laadsysteem nog naar behoren werkt!



Ik heb al eerder gemeld dat ik ook door 5 stators heen gegaan ben (origineel en after market) tot nog toe is de oplossing geweest de vernieuwde Honda stator én rotor.
Werkt goed, is alleen niet een beetje prijzig.
Samen bijna 1000 euro, maar het werkt.

Ik heb ook ergens de nummers genoemd, weet ze alleen niet meer, zal eens nazoeken


Edit, ff opgezocht (oh en samen 1028 euro!)

Omschrijving
FLYWHEEL COMP. 31110MFAD01
STATOR COMP. 31120MFAD02
Blijft de vraag waarom de oude kapot ging,meest voorkomend euvel is dat ze te heet worden of dat zuren in de olie
de stator aantasten.
 
Die rotor is jarenlang het zelfde gebleven ,pas in 2011 is deze gewijzigd,maar dat was voor het 2011
bouwjaar waar ook de hele elektrische bekabeling van is veranderd en ook een ander model spanningsregelaar.
De stator was al eerder gewijzigd in een ander onderdeelnummer.
 
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld via motoport. Wel een aftermarket want voor een originele rekent meneer Honda dik over de 400€😳 hopelijk komt ie vandaag binnen en kan ik de boel weer mooi opbouwen.
 
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld via motoport. Wel een aftermarket want voor een originele rekent meneer Honda dik over de 400€😳 hopelijk komt ie vandaag binnen en kan ik de boel weer mooi opbouwen.
Sevior was een stuk goedkoper en mogelijk zelfs beter.
Voor een volgende keer dan maar.
 
IK zou niet weten wat je aan een stator kan verbeteren. Dat ontwerp is al zo oud als de mensheid. Ik kan me wel voorstellen dat Honda een serie bij een mindere leverancier ingekocht heeft. Maar als hij dan nog een ton heel blijft vind ik het niet heel slecht. De meeste motorfietsen zijn dan al gesloopt. Een stator gaat meestal ook niet stuk door het ontwerp maar doordat de spanningsregelaar de geest geeft.
 
IK zou niet weten wat je aan een stator kan verbeteren. Dat ontwerp is al zo oud als de mensheid. Ik kan me wel voorstellen dat Honda een serie bij een mindere leverancier ingekocht heeft. Maar als hij dan nog een ton heel blijft vind ik het niet heel slecht. De meeste motorfietsen zijn dan al gesloopt. Een stator gaat meestal ook niet stuk door het ontwerp maar doordat de spanningsregelaar de geest geeft.
De kwaliteit en dikte van de koperkern is van belang evenals de isolatie. Er zit heel veel kwaliteitsverschil in.... bij Sevior is dat altijd goed, veel beter dan origineel.
 
De kwaliteit en dikte van de koperkern is van belang evenals de isolatie. Er zit heel veel kwaliteitsverschil in.... bij Sevior is dat altijd goed, veel beter dan origineel.
dikte kopere wikkeldraad en aantal wikkelingen kun je niet wijzigen. blijft over de kwaliteit van het wikkelen zoals isolatie materiaal, aanhechting ( verbinding ) nauwkeurigheid tijdens het wikkelen en te gebruiken schellak voor het na isoleren .
 
Terug
Bovenaan Onderaan