Motor schudt met kop bij gas terugnemen/loslaten

broemies

MF'er
11 mrt 2017
46
15
Heeft iemand meer ideeën dan ik waar het kopschudden op hoge snelheid aan zou kunnen liggen ? Bandenspanning is ok, voorband wel iets meer spanning dan standaard,2.45 i.pv. 2.30 bar. Balhoofdlagers ook ok. Ik heb onlangs wel een vrij grote stuurkuip ,custom made, gemonteerd. Overigens verdwijnt het kopschudden in de bocht als ik iets gas bijgeef. Alvast bedankt voor jullie input.
 
Bij voluit acceleren recht uit geen speed wobble, daarna bij constant zelfde gasstand in bocht pas het schudden.
Mij lijkt dan dat het schudden door harde acceleratie onderdrukt wordt, maar al wel onmerkbaar aanwezig is? Openbaart zich als de snelheid daarna gelijk blijft? 170 is toch al best rap, bijna 50 meter/seconde. Geeft mij het idee dat het gehele samenspel van de onderdelen/opbouw niet in orde is? Een soort van verkapt shimmy effect? Maar ik ben geen werktuig of natuurkundige.
 
Lijkt me eerder dat het gewicht van de supercharger, intercooler, extra oliekoeler, en wat al dan niet meer, de gewichtsverdeling niet al te positief hebben veranderd. Om wat voor motor gaat het, en is er überhaupt iets gedaan om de vering aan te passen aan het nieuwe gewicht van de motor, en passend bij de berijder en rijstijl?
Triumph Rocker 3. Alleen de tank,wielen en frame zijn nog origineel. Dus incl. andere vering/schokdempers. Hij reed jaren perfect, incl.de hele 'metamorfose'. Ehh, rijstijl ? Conform het ontwerp...
 
Mij lijkt dan dat het schudden door harde acceleratie onderdrukt wordt, maar al wel onmerkbaar aanwezig is? Openbaart zich als de snelheid daarna gelijk blijft? 170 is toch al best rap, bijna 50 meter/seconde. Geeft mij het idee dat het gehele samenspel van de onderdelen/opbouw niet in orde is? Een soort van verkapt shimmy effect? Maar ik ben geen werktuig of natuurkundige.
Ik heb zoiets gehad met mijn ST1100. Na een revisie van de voorvork incl. nieuwe veren (Wilbers) was het over.
Zitten ook Wilbers in. Intussen vermoed ik dat de voorvork inwendig es bekeken moet gaan worden op slijtage. Of simpelweg es een keer de olie vervangen...
 
Kan ook aan de achtervering liggen. Vaak is het een combinatie van factoren. Banden, stuurkuip, vering, balhoofdlager enz. Elk voor zich geen probleem, als samen wel.

Neem het in elk geval serieus, als je in een bocht onderuit gaat is niet grappig kan ik je uit eerste hand vertellen.
Ik ga de voorvork es nader bekijken. Vorkolie mag ook wel es na zoveel jaar vervangen worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan