Motor skills verbeteren

^DMP

MF'er
11 nov 2022
85
26
Tilburg
Hallo, ik heb afgelopen november mijn motorrijbewijs gehaald. Ik rij nu op een Yamaha fz6 uit 2005. Nu wil ik iets van een cursus gaan doen om aan mijn motor skills te werken. Ik weer dat er een vro cursus is en circuit training. Misschien wil ik wel in de toekomst af en toe op het circuit gaan rijden.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen?
 
Hallo, ik heb afgelopen november mijn motorrijbewijs gehaald. Ik rij nu op een Yamaha fz6 uit 2005. Nu wil ik iets van een cursus gaan doen om aan mijn motor skills te werken. Ik weer dat er een vro cursus is en circuit training. Misschien wil ik wel in de toekomst af en toe op het circuit gaan rijden.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen?
Ga eerst gewoon rijden en ga je comfortabel voelen op de motor. Kijk dan waar je behoefte aan hebt.
 
Pas op je eigen motor toe wat je in je lessen geleerd hebt, zo leer je je eigen motor kennen.
Precies wat @Speedking2.0 zegt, kun je daarna kijken waar je behoefte aan hebt.
 
Ik probeer al zoveel mogelijk km’s te maken op mijn motor. Verder ben ik ook de AVB onderdelen aan het oefenen.

Bedankt voor het advies. :t
 
Ik weet niet wat AVB is, maar als je langzaam op de rechte stukken gaat en hard door de bochten is het goed.
 
Heb je geen cursus voor nodig, even op straat gewoon worden, de testen die je doet op je rijbewijs, probeer die al eens te perfectioneren.
Als je dan enkele jaren achter de rug hebt gij bv eens een cursus van motorsportschool doen, niet super duur en steek je wel wat van op.
Succes!
 
Een vro cursus is een goede cursus om meer vertrouwd te raken met de (on)mogelijkheden van je motor, zodat je met meer vertrouwen de weg op kan.

Ik vind de bovenstaande "adviezen" dan ook onterecht.

Een circuittraining is behalve leerzaam, ook gewoon erg leuk om te doen.
De meeste aanbieders hebben ook 1 of 2 groepen, waarbij je achter een instructeur rijdt, die de ideale lijn en rempunten aangeeft.
Enige motorervaing is dan wel fijn, zodat je je dan niet hoeft bezig te houden met het leren motorrijden, maar je je kan concentreren op wat de instructeur doet.
 
Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als iedereen hier: “Maak eerst een paar kilometers en ga dan je skills verbeteren”
🙄
Uhm, nee.....
Nou ja, deels...

Maar lees mijn bericht nogmaals, en dan met name het stuk dat je niet gekopieerd hebt, om je punt te maken.

Een vro cursus vind ik een goede cursus, ook direct na het halen van je rijbewijs.
Daar leer je dingen, die je tijdens je rijlessen niet leert en dus direct in de praktijk kan toepassen.

Voor een circuitdag zou ik idd wat meer rijervaring adviseren.
 
Ik spreek even uit eigen ervaring, Trek je eigen conclusie
*einde disclaimer

Ik heb dus vorig jaar 2x een bochtentraining gedaan op het midland circuit bij 2theexperience. Een korte technische baan met alleen maar bochten. Ik ga die cursus ook dit jaar weer doen.
A) Het is gewoon heel gaaf om te doen
B) je leert er absoluut beter van rijden -ongeacht je niveau.

Je wordt daar dus ingedeeld naar Jouw niveau. Het draait daar ook absoluut niet om snelheid
M'n vriendin was ook mee, en die is niet zo zeker van haar rijkunsten. Op de weg terug merkte ik al heel duidelijk dat ze vertrouwder op de motor zat en bochten gingen ook vele malen soepeler.
Dus ik denk dat je ook met beperkte rijervaring daar een leuke en/of leerzame dag kan hebben. Kost nog geen 100 euro, dus wat mij betreft een no brainer
 
Een dagje Trail cursus/training is ook erg goed om je motor skill's op straat omhoog te krijgen.

Dagje trail wordt trouwens door elke tak van motorsport gebruikt om vaardiger te worden in de eigen discipline.
Dat gaat zo terug naar de basis.

En ook leuk om gewoon voor de lol te doen ;-)
 
Als je je motorskills wilt verbeteren, dan zou ik vooral kijken naar VRO, bochtentraining e.d., die zijn gericht op 'weggebruik', maar zou nog geen circuittraining doen. Eerst leren de motor goed te controleren op de weg, ervaring op doen. Daarna pas kijken voor circuittraining. Een circuittraining is gericht op hoe je veilig en sneller op een circuit rond gaat. Persoonlijk vind ik dat je eerst je motor onder controle moet hebben, voordat je circuit begint te rijden. Dus zeker eerst een jaartje kilometers maken op de weg.
 
Zag van het weekend genoeg moto2 & moto3 rijders die helemaal nog geen rijbewijs of op straat rijden :+
Blijkbaar maakt dat weinig uit ;)
 
Zag van het weekend genoeg moto2 & moto3 rijders die helemaal nog geen rijbewijs of op straat rijden :+
Blijkbaar maakt dat weinig uit ;)
Bij de meeste sporten moet je op je derde of vierde jaar beginnen. Motorsport is daar geen uitzondering op.
 
Een vro cursus is een goede cursus om meer vertrouwd te raken met de (on)mogelijkheden van je motor, zodat je met meer vertrouwen de weg op kan.

Ik vind de bovenstaande "adviezen" dan ook onterecht.

Een circuittraining is behalve leerzaam, ook gewoon erg leuk om te doen.
De meeste aanbieders hebben ook 1 of 2 groepen, waarbij je achter een instructeur rijdt, die de ideale lijn en rempunten aangeeft.
Enige motorervaing is dan wel fijn, zodat je je dan niet hoeft bezig te houden met het leren motorrijden, maar je je kan concentreren op wat de instructeur doet.
Ideale lijn en rempunten zijn precies de zaken die je op straat juist helemaal moet vergeten.
 
helemaal eens met bovenstaande. Circuit is leuk, techniek op onoverzichtbare bochten in het mooie zuiden is totaal anders. Tegensturen, compleet andere lijnen volgen etc
 
Terug
Bovenaan Onderaan