Motor sneller maken door tandwielverhouding......

gummadagummie

Die hard MF'er
3 sep 2002
809
0
Elke keer lees ik weer artikeltjes over maximumsnelheden. Leuk, maar acceleren vind ik leuker. Nu kan je van alles veranderen aan je fiets, maar volgens mij kom je met tandwielverhoudingen een heel eind! Ik accelereer liever als een bezetene dan die ene keer per jaar dat je echt voluit kan.

Er heeft ook een artikel gestaan in Fast-Bikes over dit onderwerp, die waren erg enthousiast.

Heeft iemand hier ervaring mee?!?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier aardig wat mensen met zo een verhouding. Sneller optrekken lukt dan wel aardig. Ik heb er ook aan gedacht, maar dan moest ik nog langer wachten. Dan maar standaard. Is maar beter ook, de motor trekt na de grote beurt harder dan ik gewend ben, moet ik nog even aan wennen.
 
Op mn ex-blade veranderde ik van 16 naar 15 tand en kon ik lekker snel uit de voeten, die 1e vernelling was origineel wel hééééééél erg lang. Op hoge snelheden moest ik met de blade niet echt veel inboeten.
Nadeel met een honda is, dat de sensor van de kilometerteller op de as van het bloktandwiel staat en hij + - 10 km liegt, ook de afgelegde weg wordt groter dan in werkelijkheid dus de stand van de km teller :?
Hier is de sigma fietscomp. de oplossig.
Met de sp1, da's een ander verhaal. Daar deed ik dezelfde mod. en viel er niet meer mee te rijden. De 1ste versnelling werd veel te kort, zelfs gevaarlijk op ronde punten. De sp1 heeft koppel genoeg, dus is terug naar 16 verandert op het blok.
Bij de husaberg waren de versnellingen endurostyle, veel te kort dus niks voor op de weg.
Daarmee ging ik achter 4Tkleiner, voor 1T groter.
 
Heb er bij mij ook een tandje kleiner voortandwiel opgezet en het scheelt behoorlijk met optrekken en nauwelijks in de top.
Tandje kan je er gewoon met een haakse slijper afhalen. :+
 
Is wel slim met haakse slijper, want als je hem er netjes afhaalt, kun je hem met contactlijm op je achtertandwiel zetten, scheelt nog meer!!
 
ook de afgelegde weg wordt groter dan in werkelijkheid dus de stand van de km teller :?
oops.. had ik nog niet aan gedacht |(

heb zelf achter 3 tandjes groter gestoken op m'n CBR600. is wel lekker het verschil, kmteller afwijking had 'k al ingecalculeerd, nu mag'k overal nog 10% harder rijden O-)
 
Hey dat is idd wel beter jah ... is dat niet handig met die 25kw machines aangezien topsnelheid toch zuigt met die dingen kan je beter sneller laten optrekken ?
 
dit leer je toch al met fietsen en bromfietsen. Maar die van mij trekt hard genoeg weg. Hoef ik niet veel meer aan te veranderen
 
Hmm klinkt wel interessant! Wat kost dat ongeveer, een ander tandwiel voor? En laten monteren?
Ik rijd een Thundercat uit 2001. Is het dan verstandig om een kleiner voortandwiel te monteren? En dan 1 tandje kleiner?

En voor het achtertandwiel?
 
Geloof dat voor 1 tandje minder, net zo veel scheelt als achter 3 meer. Zou maar eens beginnen met alleen voo te veranderen.
Kosten? Ik was voor een voor- en actertandwiel en 'n ketting iets van 140 euro kwijt. Alleen voortandwiel kost dus geen bal.
 
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het effect van een grotere tandwiel verhouding op de Thundercat omdat ik bij rustig cruisen in de bebouwde kom eigenlijk net een versnelling hoger zou willen, maar bang ben dat de 1e versnelling erg kort en dus nutteloos wordt.
 
dit leer je toch al met fietsen en bromfietsen. Maar die van mij trekt hard genoeg weg. Hoef ik niet veel meer aan te veranderen

Mijn licht getunede Blackbird trekt ook best grappig (bij volgas zit er geen bloed meer in het puntje van mijn neus en zit het snot voor mijn ogen), maar als je voor een Euro of niks nog harder kunt accelereren, dan blijft dat toch grappig.
 
he gumma je fiets trekt al als een van de snelste op...ga maar is 4 weken niet rijden...en dan meteen volgas optrekken..dan wordt je weer helemaal licht in je hoofd.

ik zou er niks aan veranderen....
 
Hee Napo,

Klopt, hij is ook retesnel (mijn vriendin wordt misselijk bij volgas), maar had jij ook niet van alles verandert aan je fiets? Je blijft toch bezig he. En ik rij vaak met twee andere Blackbirds en dan is het toch grappig als je net even sneller accelereert.
 
Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of met een soortgelijke motor ervaring hebben?

Ik las verschillende topics waar mensen zelf de andere tandwielen monteren. Is dat goed te doen, of toch maar beter naar de dealer? Wil niet onderweg met een kapotte ketting komen te zitten... of een scheef achterwiel.
 
Daar ben ik dus ook erg benieuwd naar. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of met een soortgelijke motor ervaring hebben?

Ik las verschillende topics waar mensen zelf de andere tandwielen monteren. Is dat goed te doen, of toch maar beter naar de dealer? Wil niet onderweg met een kapotte ketting komen te zitten... of een scheef achterwiel.
Beter trekken is een kleinere tandwielverhouding, beste vriend.
Je moet je stereo brug van de grond zien te krijgen, zodat je je as eruit kan trekken.
Dan kan je aan het achtertandwiel.
maaréén tand minder op het blok = 3tanden achteraan.
Dit maaakt een radicaal verschil.
Wil je iets vlotter accelereren, plaats dan een achtertandwiel meet één tand meer.
Zo loop je ook geen risico dat je ketting te kort of te lang is, en je een nieuwe moet kopen.
 
Okee, dus even voor de leken (like me...). Om beter te accelereren, kun je het best een kleiner tandwiel voor monteren (1 tandje kleiner dan origineel) en een groter tandwiel achter (3 tandjes groter?). Met die combinatie blijft je ketting dan gelijk? En die combinatie geeft het beste/meeste resultaat?
 
vóór tandwiel kleiner = sneller optrekken
vóór tandwiel groter = harder lopen
achter tandwiel kleiner = harder lopen
achter tandwiel goter = sneller optrekken

Als je sneller wilt optrekken, zou ik achter 1 of 2 tandjes erbij doen (groter). Als je namelijk vóór een kleiner tandwiel monteerd, maakt je ketting een scherpere hoek en zal daardoor warmer worden en wellicht sneller slijten.

Zo deed ik het ook altijd op de racefiets / mountainbike.
 
Okee, dus even voor de leken (like me...). Om beter te accelereren, kun je het best een kleiner tandwiel voor monteren (1 tandje kleiner dan origineel) en een groter tandwiel achter (3 tandjes groter?). Met die combinatie blijft je ketting dan gelijk? En die combinatie geeft het beste/meeste resultaat?

Met die combinatie maak je z'n 6 vanuit stilstand 'n wheely. Wil je flink harder trekken-->voor 1 kleiner. Wil je 'n beetje harder trekken-->achter 1 of event. 2 groter
 
Voor kleiner maken dan de spec's is niet de beste optie, met het achtertandwiel kun je al een hoop bereiken. 15/41 = 1/3: Voor tandje is gelijk aan 3 achter tandjes. (geen melktanden hopelijk).
Laat je motor ook eens goed afstellen op een dyno bank, eventueel met een kitje.
Pas ook de uitlaat aan en je kent je fiets niet meer terug. De drank daarna wel.
Ben zelf al eens van 1 op 15 naar 1 op 9 gegaan, was wel de moeite waard.
 
Ik heb de tandwielverhouding van mijn GSX-R600 2003 model ook veranderd, maar dan met het circuit in gedachten.
Ik ben van 16/45 naar 15/47 gegaan. (past net met de standaardketting...heel krap).
Het effect: Hij trekt serieus sneller op. Ook in 6 loopt ie nu mooi door naar het rood. In de eerste versnelling kwam hij soms los, nu altijd bij volle acceleratie (niet heel praktisch).
Op het circuit heb ik er de meeste lol van. Waar ik nooit verder kwam dan de vierde versnelling kom ik nu bijna in 6. Da's stukken beter.

Uiteindelijk scheelt het in de 6de versnelling 600 toeren (dus 600 toeren meer om dezelfde snelheid te rijden). De teller wijkt in 6 10 km/u af. (kan je uitrekenen).
Ik zou zeggen: doen! Want hij wordt er veel sneller van dan het blok tunen, en het kost veel minder.
 
Ik heb onlangs bij mijn 999 ook het voortandwiel 1 tand kleiner laten zetten bij de dealer
Motor rijdt nu veeeel fijner, hangt beter aan het gas, en lift voor tot in de 3e versnelling :+
Standaard is de 999 licht overgeard om aan de geluidseisen voor de typegoedkeuring te voldoen. Topsnelheid zal wat minder zijn, maar de fun die ik er voor terugkrijg maakt alles goed! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan