motor start en draait goed de hele dag, de volgende morgen onmogelijk te starten.

Mijn Yamaha Tenere XTZ660 van ‘92 startte en reed altijd zonder problemen.
Nu de carburator, alle leidingen en benzinetank schoongemaakt. Alles opnieuw geïnstalleerd en de motor startte meteen en bleef goed draaien de hele dag door.
Echter -na een niet uitzonderlijk koude nacht- start de motor niet meer.
Vóór ik de carburator opnieuw demonteer, vraag ik me af wat er “gebeurt” in een stilstaande motor opdat hij de volgende morgen niet meer start?
Ik zou dit graag weten omdat ik de oorzaak van het probleem wil kennen, voor ik lukraak de motorfiets demonteer.
 
ik zou eerst nog even controleren of de choke wel bediend wordt op de carb...en lassen aan een tank is gevaarlijk, dampen blijven er lang in, en die zijn brandbaar..
ik neem aan dat de kraan met m6 vast zit...probeer eerst er een m7 ( moeilijk aan te komen maar is te doen) draad in te tappen en dan een m7 boutje er in...
Ik heb volgens mij wel de M7 tap liggen, maar ik woon in nijmegen
 
ik zou eerst nog even controleren of de choke wel bediend wordt op de carb...en lassen aan een tank is gevaarlijk, dampen blijven er lang in, en die zijn brandbaar..
ik neem aan dat de kraan met m6 vast zit...probeer eerst er een m7 ( moeilijk aan te komen maar is te doen) draad in te tappen en dan een m7 boutje er in...
Ik heb volgens mij wel de M7 tap liggen, maar ik woon in nijmegen
Had ik dat maar eerder gelezen... ik had enkel de m8, eens de draad getrokken merkte ik dat de benzinekraan niet meer paste (stom, stom, stom).
Ik woon trouwens in Tsjechië, hartelijk dank voor het aanbod, maar ik vrees dat Nijmegen toch net ietsje té ver is...
De choke lijkt me ook wel een mogelijkheid, hij past inderdaad wat ‘vreemd’.
 
Ik weet niet exact hoe de benzinekraan eruit ziet?
Waarschijnlijk met 2 oortjes. En dan kun je dat ene gat toch iets groter boren?
heb zelf ooit een polyester tank gemaakt, en er zijn heel veel kraantje waar je geen M8 in krijgt omdat de kop net te groot is, en inbus net te hoog, dus ik heb iets ervaring er mee..kop m8 is 12 of 13, m7 is 11, en m6 is 10, maar ken de kraan van deze motor niet persoonlijk
 
heb zelf ooit een polyester tank gemaakt, en er zijn heel veel kraantje waar je geen M8 in krijgt omdat de kop net te groot is, en inbus net te hoog, dus ik heb iets ervaring er mee..kop m8 is 12 of 13, m7 is 11, en m6 is 10, maar ken de kraan van deze motor niet persoonlijk
De kop van een imbus is al kleiner dan een zeskant en kun je ook nog wel afslijpen in diameter en hoogte. Maar inderdaad, het kan wezen dat er wat in de weg zit, zodat er geen imbussleutel of bitje op kan. ( een bitje kun je trouwens ook mooi draaien met een tangetje)

Maar dit is eenvoudig te repareren, geen probleem als je weet wat je doet en de mogelijkheden kent.
 
Bedankt voor al jullie hulp. Heb een oude tank gevonden. Het probleem zat hem inderdaad in de carburator. Verstopte jet. Motor start, draait stationair goed, maar gaat als ik gas geef naar de 5000 en blijft daar steken, ook als ik de gashendel terugdraai. Motor ploft ook. Spanning op gaskabel (vlinder) is ok.
 
We zijn al bijna een jaar ouder... ik wou iedereen nog eens bedanken voor alle input. Na heel veel figuurlijk vallen en opstaan (bijleren) draait de Tenere als een naaimachientje.
Het was een combinatie van verschillende problemen: choke vervangen, tank schoongemaakt, benzinepomp schoongemaakt, de carb ultrasonisch schoongemaakt en dat bleek nog niet voldoende. Alle rubbers waren ok, maar een was een klein scheurtje in de vacuumkabel van de mechanische benzinepomp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan