Motor start niet, accu en startmotor zijn goed . Wat kan het zijn ?

Spiekersd

Rookie
19 mrt 2023
16
8
Hi allemaal !
Fijn zo'n forum!

Ik heb een Honda 600 en heb dit jaar al een aantal keer gereden. Eind februari heb ik nog met de motor gereden en de accu was wat zwakjes. Na mijn rit aan de druppellader gehangen en eergisteren er vanaf gehaald voor een ritje. Helaas bleef het bij de gedachte want de motor startte niet terwijl de accu vol was. Nieuwe accu gehaald en 24 uur laten opladen.
Vandaag doet die het helaas nog steeds niet. De startmotor hoor je echter de motor pakt het niet.

Accu is nieuw en is goed. Ook gemeten voor de zekerheid.
Er zit benzine in de tank.
Benzineschakelaar staat op ON

Kan iemand mij misschien vertellen waar het aan kan liggen. ?

Super bedankt!

Ps sinds januari mijn rijbewijs en al een aantal ritten gemaakt :-)
 
alles met betrekking tot vogelnesten in de inlaat en doorgeslagen bougies...

Check of je met rondgaan (starten) benzine naar je carburateur krijgt (grote slang benzinekraan loshalen en starten, stroomt er benzine uit dan is dat oke).

Zorg dat je een volle accu hebt, choke vol aan geen gas en starten.
 
Een accu met hoge Ri (meestal 1 cel kapot) kan volkomen goed doormeten (spanning), maar stort in als er power gevraagd wordt.
Startmotor gaat wel rond, maar de boel slaat niet aan. Langdurig laden helpt niet.
 
Hi allen!
Zo op het eerste gezicht zie ik een Hornet 600 uit 2004 tot 2006 op het filmpje. Dat zou dus een carburateur fietsje zijn.

Ik heb zelf 3 Hornets 600 (oké, eigenlijk twee cbf600s en een naked) gehad en het geluid klinkt echt alsof de stationair sproeiers verstopt zitten of vervuild zijn. Komt met de huidige benzine samenstelling heel vaak voor....gom en andere afzetting.

Voor de TS het advies om startspray via het luchtfilter (linker zijpaneel verwijderen en het ronde element middels drie schroeven uitnemen zo uit mijn hoofd) toe te dienen tijdens de startpoging. Slaat hij aan (en valt hij daarna weer uit), dan de carburateurs (laten) reinigen.
Bedankt!
 
Hi allemaal ! Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips!
Het probleem is opgelost. Het komt door de "oude" benzine die ik nog in een jerrycan had staan.
Ik heb deze uit de tank gehaald. Schone nieuwe benzine erin gedaan en het loopt weer.
Ik heb er wat van geleerd, maar ook hoe de motor in elkaar zit met bougies etc. Ik heb mij er namelijk nog niet in verdiept tot dit probleem eigenlijk. Alsnog is er nog veel te leren over de motor en dan is deze forum erg handig met alle topics.
Het is inderdaad een Honda cb600 f uit 2003.
 
op de startmotor gaat de krukas met maar een paar honderd tr/min rond, niet gezegd dat de toerenteller
Mooi dat je jouw ervaring deelt, mijn ervaring is dat er vaak wel iets beweging in de toerenteller waarneembaar is tijdens het starten. En vaker een storing gehad waarbij de naald niet bewoog en de motor geen vonk had door een missend krukassignaal door defecte bobine of krukassensor.

Ik denk dat iedereen de beste bedoelingen heeft en de TS wou helpen in dit verhaal.

Ik stelde de vraag omdat ik geen idee had waar die minnetjes voor waren, en niemand anders minnetjes had.

Mooi dat het probleem van de TS verholpen is, mede door antwoorden van andere motor liefhebbers op dit forum. Daar gaat het eigenlijk om!
 
Laatst bewerkt:
Hi allemaal ! Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips!
Het probleem is opgelost. Het komt door de "oude" benzine die ik nog in een jerrycan had staan.
Ik heb deze uit de tank gehaald. Schone nieuwe benzine erin gedaan en het loopt weer.
Ik heb er wat van geleerd, maar ook hoe de motor in elkaar zit met bougies etc. Ik heb mij er namelijk nog niet in verdiept tot dit probleem eigenlijk. Alsnog is er nog veel te leren over de motor en dan is deze forum erg handig met alle topics.
Het is inderdaad een Honda cb600 f uit 2003.
Je kan die oude benzine 1 op 10 bijmengen na een tankbeurt. Daar start en loopt je motor ook nog op. Benzine is duur genoeg.
 
Precies !
Mooi dat je jouw ervaring deelt, mijn ervaring is dat er vaak wel iets beweging in de toerenteller waarneembaar is tijdens het starten. En vaker een storing gehad waarbij de naald niet bewoog en de motor geen vonk had door een missend krukassignaal door defecte bobine of krukassensor.

Ik denk dat iedereen de beste bedoelingen heeft en de TS wou helpen in dit verhaal.

Ik stelde de vraag omdat ik geen idee had waar die minnetjes voor waren, en niemand anders minnetjes had.

Mooi dat het probleem van de TS verholpen is, mede door antwoorden van andere motor liefhebbers op dit forum. Daar gaat het eigenlijk om!
Precies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan