Motor start niet meer

Greenmaster

MF'er
2 jan 2006
93
0
Groningen
Beste MF-ers,

Net motor even uit de schuur gehaald.
Licht en alles werkt naar behoren (ook sterk genoeg), maar startknop reageert niet meer?

Hoor ook geen klik, geen enkel geluid.
Ook krijg ik de motor niet lopend aan de praat.

Erg vreemd, lijkt net of de dodemansknop aan staat (is niet zo).

Wat kan ik beste eerst nakijken?

Motor: ZX6R uit 1999.

Bedankt alvast.

Lennart
 
Laatst bewerkt:
Als je accu zwak is zouden de lichten toch op z'n minst moeten doven bij een startpoging?

startmotor trekt zoveel stroom dat de rest even uit gaat. zelfde effect dat de radio vaak uitgaat bij het starten. (van de auto uiteraard ;))
 
Alle zekeringen die ik heb kunnen vinden zijn heel.
Echt zwaar irritant dit.

Motor staat in een ietwat vochtig schuurtje, vermoed dat daar de problemen door ontstaan.
M'n dynamo is ook al een keer vervangen geweest.

Hij staat in z'n vrij inderdaad. Jiffy zou niet moeten uitmaken, want normalitair start hij ook als hij maar in z'n vrij staat. Of zou de blokkade er op kunnen zitten door een storing?

Ik zal eens kijken of ik de schakelaars kan checken, hoe kan ik dit het beste doen?
Ik kan de dodemansknop wel eens openschroeven, behuizing waar ook richtingaanwijzers zitten.

Startmotor kan ik denk ik zo 1-2-3 niet bij.
Moet ik eerst tank verwijderen.

Hoe kan ik het start-relais checken? Heb wel een multimeter namelijk.
Zal dan ook gelijk voltage van accu checken.

Bedankt.
Lennart
 
Als je accu zwak is zouden de lichten toch op z'n minst moeten doven bij een startpoging?

startmotor trekt zoveel stroom dat de rest even uit gaat. zelfde effect dat de radio vaak uitgaat bij het starten. (van de auto uiteraard ;))

Bij veel auto's worden accessoires uitgeschakeld als het contactslot in de start stand staat ;)
 
Laatst bewerkt:
Alle zekeringen die ik heb kunnen vinden zijn heel.
Echt zwaar irritant dit.

Motor staat in een ietwat vochtig schuurtje, vermoed dat daar de problemen door ontstaan.
M'n dynamo is ook al een keer vervangen geweest.

Hij staat in z'n vrij inderdaad. Jiffy zou niet moeten uitmaken, want normalitair start hij ook als hij maar in z'n vrij staat. Of zou de blokkade er op kunnen zitten door een storing?

Ik zal eens kijken of ik de schakelaars kan checken, hoe kan ik dit het beste doen?
Ik kan de dodemansknop wel eens openschroeven, behuizing waar ook richtingaanwijzers zitten.

Startmotor kan ik denk ik zo 1-2-3 niet bij.
Moet ik eerst tank verwijderen.

Hoe kan ik het start-relais checken? Heb wel een multimeter namelijk.
Zal dan ook gelijk voltage van accu checken.

Bedankt.
Lennart

Als je relais niet klikt, zal het probleem waarschijnlijk niet in de startmotor zelf zitten. Ik zou eerst meten of er 12v op de stuurdraad naar het relais staat als je de startknop indrukt.
Wel spanning -> Relais stuk of relais heeft geen massa.
Geen spanning -> Meten waar je nog wel spanning hebt, hiervoor heb je een elektrisch schema nodig.
 
Laatst bewerkt:
Motor in zijn vrij zetten,en de contacten op je startrelais doorverbinden,bv met schroevendraaier. Als je startmotor nu wel gaat draaien,kan je startrelais kapot zijn
Demonteren,contacten schoonmaken en buiten de motor op accu proberen.
Hoor je m dan niet klikken,kun je een nieuwe gaan halen.

succes
 
motor in de versnelling zetten even heen en weer bewegen (van voor naar achter) startmotor kan vaststaan en anders klein tikkie met een schroeivendraaier (handvat) op de start startmotor tijdens starten... succ7
 
Als je de startmotor wilt laten draaien moet je de 2 dikke draden doorverbinden (let op, dit gaat vonden). Maar omdat je relais niet klikt, denk ik dat je startmotor wel goed is. Maar ff testen kan geen kwaad. Let wel op dat je versnelling in neutraal staat, je omzeilt nl. alle beveiliging!

Om de oorzaak van het probleem te vinden moet je meten of BK/Y goed aan massa zit en of er 12v op Y/R komt te staan als je de startknop indrukt.
 
VERVOLG:
Ik ben vandaag weer eens wezen meten en kijken of ik het heb kunnen oplossen.
De accu was opgeladen (druppellader) dus die was helemaal vol.

Eerst reageerde startknop niet, maar opeens deed deze het plotseling wel weer ?

Bevindingen:
- startmotor doet het, maar motor slaat niet aan.
- Bougies vonken niet
- pick up coil ligt binnen waarden van WPH
- zekeringen ok
- Accu vol (opgeladen)
- brandstof pomp ok
- massa lijkt ook ok, wel heeft de motor in vochtig schuurtje gestaan zit wel wat schimmel hier en daar. Alle stekkertjes zijn wel nagekeken.
CDI misschien? Hoe te testen?

Of toch Jiffy? Of andere blokkade?

Bedankt alvast voor de moeite!
Gr. Lennart
 
Terug
Bovenaan Onderaan