Motor starten met startkabels, mogelijke schade of niet?

-Dennis-

MF'er
25 dec 2007
43
0
Regio Amsterdam
Ik kan een BMW K1100rs overkopen van een kennis van mij.
De BMW heeft een hele tijd (buiten) stilgestaan, en de accu is totaal dood.
De eigenaar heeft geprobeerd de motor te starten met startkabels, maar het starten is niet gelukt.

Ik vraag me af of er electrische problemen onstaan kunnen zijn door het gebruik van startkabels, en is het dus nog verstandig deze BMW over te kopen?
 
Waarschijnlijk niet, waar je wel kans op hebt is een brandstofpomp die vast zit, deze moet je horen zoemen als je de motor op contact zet. Zorg er wel voor dat de jiffy ingeklapt is, anders hoor je ook niets, de motor starten met de jiffy uitgeklapt is niet mogelijk!

:)
 
Ging de startmotor wel draaien en brandden de lampen met de startkabels aangesloten?
Dan is de spanningregelaar niet stuk.
Als hij lang stilgestaan heeft kan er inderdaad opgedroogde resten van benzine de zaak verstoppen.
Pas kopen als hij ook rijdt!!!!!
 
Heb toevallig 2 dgn geleden een motor aangezwengeld met startkabels en een auto.
12 volt is 12 volt zullen we maar zeggen hé ;)

het gaat om het aantal ampere wat erdoorheen gaat.

een accu van 52 ampere uur kan veel meer stroom leveren dan een motor accu van 8 - 12 ampere uur.

Heb met een auto wel eens een zekering van 70 A kapot weten te trekken met een autoaccu.

Maar als hij het gewoon een keertje geprobeert heeft en niet de hele tijd doorstarten acht ik die kans onwaarschijnlijk.

Heeft de BMW een startonderbreker welke je eerst weer moet uitschakelen na vervanging (oplading) van accu?
 
Laatst bewerkt:
... een accu van 52 ampere uur kan veel meer stroom leveren dan een motor accu van 8 - 12 ampere uur...
Klopt, maar er wordt slechts zoveel stroom geleverd als er gevraagd wordt.

Zolang het voltage van de accu's gelijk is maakt het helemaal niet veel uit hoe groot de capaciteit van de andere accu is.
Een probleem krijg je pas als de zwaardere accu helemaal leeg zou zijn en geladen moet worden door een dynamo die er niet op berekend is, maar dat is hier niet aan de orde.

Bij het reanimeren van die BMW zou ik de platte accu er helemaal uit halen, en de hulpaccu met de doorstartkabels gewoon direct op de +12V en massa aansluitingen van de motor zetten.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar er wordt slechts zoveel stroom geleverd als er gevraagd wordt.

Zolang het voltage van de accu's gelijk is maakt het helemaal niet veel uit hoe groot de capaciteit van de andere accu is.

Klopt een beetje
Zolang de "donor accu" maar gelijk of GROTER is in amperage/uur.
Een auto accu (auto NIET op contact, beter voor de electronica mocht je uberhaupt een kortsluiting maken) gebruiken om een motor te starten kan altijd.
Een motor accuutje gebruiken om een auto te starten is niet goed.
 
Probeer eerst eens de benzine in de tank te verversen.
Dan de carburaterus leeg laten lopen (vlotterkamers aftappen) zodat oude benzine eruit stroomt.
Daarna benzinekraan op 'PRI' zetten (doorloop), even een min. of 5 wachten.
Dan de kraan op 'ON' zetten (vacuum) en starten.
Eventueel nieuwe accu halen en deze er erin zetten als hij is opgeladen, dan nog een keer herhalen.
 
Klopt een beetje
Zolang de "donor accu" maar gelijk of GROTER is in amperage/uur.
Een auto accu (auto NIET op contact, beter voor de electronica mocht je uberhaupt een kortsluiting maken) gebruiken om een motor te starten kan altijd.
Een motor accuutje gebruiken om een auto te starten is niet goed.

Ook weer een beetje....
Anders zou dit betekenen dat ik mijn auto helemaal niet op mag laten starten door een Fiat 500 of door 8 van de 10 auto's :)
Een standaard auto accu is zo tussen de 50 en 70 AH die van mij 110Ah.
Zou ik eerst moeten vragen wat voor een accu er in de donor zit? Terwijl het wel lukt om met een kleinere accu mijn wagen te starten mocht het nodig zijn.
Maarrrr, ik begrijp je punt dat je een kleine accu in 1 keer stuk kan trekken als je een grote motor zou moeten starten omdat die kleine accu wellicht de capaciteit niet heeft om de gevraagde stroom te leveren.
Dit is deels op te vangen om de donor even met draaiende motor aan de accu te hangen zodat de platte accu het kan bufferen.
Maar het klopt dus verder wel wat je zegt :)
 
Alvorens we hier iets zinnig over kunnen zeggen moeten we toch eerst weten of de startmotor rondging en de motor niet aansloeg, of gebeurde er helemaal niets?
Branden de lichten bij het aansluiten van de startkabels?

Maw, eerst bepalen of het een elektrisch of een mechanisch probleem is. :Y
 
Probeer eerst eens de benzine in de tank te verversen.
Dan de carburaterus leeg laten lopen (vlotterkamers aftappen) zodat oude benzine eruit stroomt.
Daarna benzinekraan op 'PRI' zetten (doorloop), even een min. of 5 wachten.
Dan de kraan op 'ON' zetten (vacuum) en starten.
Eventueel nieuwe accu halen en deze er erin zetten als hij is opgeladen, dan nog een keer herhalen.
_O- _O- _O-

Injectie heet dat tegenwoordig
 
Terug
Bovenaan Onderaan