Motor starten via auto (startkabels)?

Kars

(O_o)
10 jun 2003
5.838
1.191
Achterhoek
Het is weer eens zo ver. B|
De winter staat voor de deur en heeft de (toch al slechte) accu van mijn bike een draai om de oren gegeven...

Nu moet ik sowieso een nieuwe accu hebben, maar ik wil mn motor ook even starten.
Aangezien deze ook al een paar maanden niet meer heeft gelopen..
Kan dat via startkabels vanaf een auto?
Of is dat Ampèrage te hoog?

Alvast bedankt! :)
 
Het is weer eens zo ver. B|
De winter staat voor de deur en heeft de (toch al slechte) accu van mijn bike een draai om de oren gegeven...

Nu moet ik sowieso een nieuwe accu hebben, maar ik wil mn motor ook even starten.
Aangezien deze ook al een paar maanden niet meer heeft gelopen..
Kan dat via startkabels vanaf een auto?
Of is dat Ampèrage te hoog?

Alvast bedankt! :)

De spanning is hetzelfde, en daar gaat het om.

Procedure:

* Auto en motor uit en niek op contact
* Eerst de plus (rode kabel) vastmaken aan beide voertuigen.
* Pas dan de min vastmaken.
* Auto starten (extra gas geven in de auto hoeft niet echt)
* Motor op contact en starten.

Dan:

* Eerst de min losmaken (zwarte kabel)
* Tenslotte de plus losmaken
 
Okee dan, thanx voor jullie reacties!

Ik ga ook wel rijden ja, t is niet alleen om m zo maar te laten draaien.

Maareh, je moet toch altijd eerst de Min (zwart) aansluiten?
Nah ja, ik zie wel. :)
 
Maareh, je moet toch altijd eerst de Min (zwart) aansluiten?

Nee; bekende misvatting. Eerst de plus.

Reden is de volgende:

Op het moment dat je eerst de plus vastmaakt, heb je daarmee het plusniveau van de auto en de motor gelijkgeschakeld. Zou je, terwijl je met die kabel aan het prutsen bent, per ongeluk even je frame aanraken, dan is er geen probleem: de auto en de motor zijn op dat moment immers nog niet-verbonden circuits. Wanneer je vervolgens de min gaat aansluiten, en je raakt per ongeluk het frame, dan is er ook geen probleem; weliswaar zijn de auto en de motor al 1 circuit, maar het uiteinde van de kabel (min van de auto) en je frame (min van de motor) hebben toch al ongeveer dezelfde potentiaal ("spanning"). Dus geen vonken e.d. Kabels losmaken idem ditto: eerst de min los, dan de plus.

Doe je het andersom, dan gebeurt het volgende:

Voor het aansluiten van de min is er nog geen probleem; auto en motor zijn twee nog niet verbonden circuits. Maar: Als je vervolgens de plus gaat aansluiten, en per ongeluk met de klem van de kabel je frame aantikt (niet ondenkbeeldig, omdat die klemmen van auto-startkabels vaak groot zijn), dan sluit je het hele systeem kort! Immers; je maakt dan de +12 Volt aan het frame van je motor (=0 volt, want min van je motor). En omdat de boel al met elkaar verbonden was loop je het risico om twee accu's een enorme optater te geven!

Niet doen dus!

Aansluiten: eerst de plus, dan de min.
Losmaken: eerst de min, dan de plus.
 
Okee dan, thanx voor jullie reacties!

Ik ga ook wel rijden ja, t is niet alleen om m zo maar te laten draaien.

Maareh, je moet toch altijd eerst de Min (zwart) aansluiten?
Nah ja, ik zie wel. :)
Losmaken: eerst min weg, dan plus.
Vastmaken: eerst plus, dan min.
Dus de plus blijft steeds het langst bevestigd.

Stel dat de min al aanligt, dan ligt je hele frame (of carrosserie bij een wagen) al aan de massa, als je dan per ongeluk met je plus aan je frame komt, creeer je een mooie kortsluiting.

[edit] TechNiek was me voor.
 
Starten is ook nog niet eens nodig. Startmotortje van een motor trekt echt niet meteen de autoaccu leeg.

Liever wel, als je eerst met de dynamo van de auto de accu van de motor een klein beetje oplaad trek je minder stroom door je startkabels tijdens het starten. Dankzij de overgangsweerstand (van de klemmen) en de hoge stroom kan je spanning zover inzakken dat het nog niet lukt, meestal gebeurt dat niet maar je weet maar nooit.
 
Wel opletten dat het gaat om een auto met benzine motor. Een diesel heeft 24 volt.


Niet elke diesel ligt in een vrachtwagen hoor :?

Een personediesel heeft in de regel gewoon 12V net zoals een benzine motor.

Ontopic, geen probleem wat betreft het starten via een auto accu. Alleen, waarom wil je de motor nu starten? Ga je 50Km rijden in de kou? Zo niet dan kan je hem beter uit laten. Als je de motor nu gaat starten om hem 1 minuut stationair te laten lopen dan onstat er condens in het blok, uitlaat enz. en dat gaat op zijn beurt weer lekker roesten als hij verder moet slapen in het motor hok.
 
Ik zou idd de auto toch maar starten niet alleen ivm met starten maar ook omdat je motoraccu bijna leeg is. Hierdoor trekt hij als je hem aansluit ook de auto accu leeg...

Als hij een tijdje niet heeft gedraait moet je idd ff starten, of aandrukken natuurlijk ;) Dan ligt je starttoerental veel hoger dan met de startmotor.

NIet vergeten je benzinekraan open te zetten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan