Motor tuning en eventuele gevolgen voor het blok

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ik ben geïnteresseerd in het laten tunen van een Ducati.
Op de website van Biggelaar heb ik deze info gevonden waarop
er uitgelegd wordt dat het Tunen van een blok, waarbij de flow
wordt geoptimaliseerd, pk en koppel wordt verhoogd, geen enkel
effect heeft op de slijtage van het blok. Sterker nog er wordt beweerd
dat het zelfs positieve effecten heeft aangezien er op lagere toerentallen al
hogere pk en koppel wordt geleverd dus minder slijtage.

Zie link voor stellingen en relaas van Biggelaar
http://www.biggelaar-performance.com/Onderhoud/Tuning/Tuning.htm
Citaat:

Slijtage en verbruik:

De meest gestelde vragen zijn: Is de slijtage groter, en neemt het verbruik toe?
Op beide vragen kunnen we hartgrondig NEE antwoorden!

Door het verbeterde koppel en middengebied heeft u meer vermogen voorhanden bij een lager toerental,
dus lagere zuigersnelheid en logischerwijze ook minder slijtage!

Hetzelfde geldt voor het verbruik, door betere flow een betere vulling, dus meer rendement,
dus een LAGER verbruik onder gelijke omstandigheden.
Zelfs als u gebruik maakt van het toegenomen topvermogen neemt het verbruik niet toe.


Mijn vraag is wat is jullie mening over deze stellingen?
Treed er echt minder slijtage op?
Heeft het echt geen negatieve gevolgen voor het blok?
(gesteld dat je het binnen de perken houdt)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geïnteresseerd in het laten tunen van een Ducati.
Op de website van Biggelaar heb ik deze info gevonden waarop
er uitgelegd wordt dat het Tunen van een blok, waarbij de flow
wordt geoptimaliseerd, pk en koppel wordt verhoogd, geen enkel
effect heeft op de slijtage van het blok. Sterker nog er wordt beweerd
dat het zelfs positieve effecten heeft aangezien er op lagere toerentallen al
hogere pk en koppel wordt geleverd dus minder slijtage.

Zie link voor stellingen en relaas van Biggelaar
http://www.biggelaar-performance.com/Onderhoud/Tuning/Tuning.htm
Citaat:

Slijtage en verbruik:

De meest gestelde vragen zijn: Is de slijtage groter, en neemt het verbruik toe?
Op beide vragen kunnen we hartgrondig NEE antwoorden!

Door het verbeterde koppel en middengebied heeft u meer vermogen voorhanden bij een lager toerental,
dus lagere zuigersnelheid en logischerwijze ook minder slijtage!

Hetzelfde geldt voor het verbruik, door betere flow een betere vulling, dus meer rendement,
dus een LAGER verbruik onder gelijke omstandigheden.
Zelfs als u gebruik maakt van het toegenomen topvermogen neemt het verbruik niet toe.


Mijn vraag is wat is jullie mening over deze stellingen?
Treed er echt minder slijtage op?
Heeft het echt geen negatieve gevolgen voor het blok?
(gesteld dat je het binnen de perken houdt)



Waarom hier vragen als je het antwoord al weet en dan nog van een Ducati specialist :?
 
Je vraagt je af waarom Ducati de motoren dan niet standaard zo levert als het zo veel beter is allemaal. Verder denk ik een beetje een marketingverhaal. Minder slijtage door hoger koppel bij lager toerental ? Lijkt me dat hoog koppel bij laag toerental juist slijtage in de hand werkt. Alle lagers en tandwielen krijgen meer op hun donder als je het hogere koppel ook gebruikt. Het zal allemaal wel meevallen, maar minder slijtage lijkt me sterk.
 
Laatst bewerkt:
Waarom hier vragen als je het antwoord al weet en dan nog van een Ducati specialist :?

Ooit gehoord van het: Wij van WC-eend adviseren WC-eend?
Ik vraag louter wat mensen van de stelling vinden en of die stelling wel klopt.
Of er geen haken en ogen eraan verbonden zijn. Ervaringen etc.
Gezien jou onderschrift ( iets met tuning ) en jou achtergrond had ik verwacht
dat jij misschien een inhoudelijke bijdrage kon leveren.
Het waarom ik deze vraag stel op een forum ( platform waar mensen ervaringen en
meningen delen ) lijkt mij erg triviaal.
 
Je vraagt je af waarom Ducati de motoren dan niet standaard zo levert als het zo veel beter is allemaal. Verder denk ik een beetje een marketingverhaal. Minder slijtage door hoger koppel bij lager toerental ? Lijkt me dat hoog koppel bij laag toerental juist slijtage in de hand werkt. Alle lagers en tandwielen krijgen meer op hun donder als je het hogere koppel ook gebruikt. Het zal allemaal wel meevallen, maar minder slijtage lijkt me sterk.

Ben het deels met je eens.
Het idee achter dat verhaal is dan dat je, omdat je motor meer koppel levert, minder toeren hoeft te draaien om dezelfde prestaties te bereiken. Maar welke motorrijder laat z'n motor voor veel geld tunen om er vervolgens rustiger mee te gaan rijden?

Dat optimaal afstellen via flowen, blueprinten etc. niet "af fabriek" gebeurt lijkt me ook wel helder, dat is simpelweg te duur. Ik geloof wel dat een, ook op deze manier, goed afgestelde motor beter en met minder trillingen/onbalans loopt.
 
Je vraagt je af waarom Ducati de motoren dan niet standaard zo levert als het zo veel beter is allemaal. Verder denk ik een beetje een marketingverhaal. Minder slijtage door hoger koppel bij lager toerental ? Lijkt me dat hoog koppel bij laag toerental juist slijtage in de hand werkt. Alle lagers en tandwielen krijgen meer op hun donder als je het hogere koppel ook gebruikt. Het zal allemaal wel meevallen, maar minder slijtage lijkt me sterk.
Omdat dat domweg fokking veel werk is voor het rendement.
 
Ooit gehoord van het: Wij van WC-eend adviseren WC-eend?
Ik vraag louter wat mensen van de stelling vinden en of die stelling wel klopt.
Of er geen haken en ogen eraan verbonden zijn. Ervaringen etc.
Gezien jou onderschrift ( iets met tuning ) en jou achtergrond had ik verwacht
dat jij misschien een inhoudelijke bijdrage kon leveren.
Het waarom ik deze vraag stel op een forum ( platform waar mensen ervaringen en
meningen delen ) lijkt mij erg triviaal.

Ah, je vertrouwt ze niet :)

Maar ze hebben gelijk;
mits goed gedaan, heeft het optimaliseren van een motorblok een positief effect op rij-eigenschappen en duurzaamheid.
 
Ben het deels met je eens.
Het idee achter dat verhaal is dan dat je, omdat je motor meer koppel levert, minder toeren hoeft te draaien om dezelfde prestaties te bereiken. Maar welke motorrijder laat z'n motor voor veel geld tunen om er vervolgens rustiger mee te gaan rijden?
Dat kun je ook anders zien. Een blok met minder vermogen moet je nogal uitknijpen voor hetzelfe resultaat, terwijl een sterker blok bij halfgas hetzelfde doet en je kunt dan luier rijden. Behalve in attack-mode natuurlijk.
 
Ah, je vertrouwt ze niet :)

Maar ze hebben gelijk;
mits goed gedaan, heeft het optimaliseren van een motorblok een positief effect op rij-eigenschappen en duurzaamheid.

Niet zozeer dat ik ze niet vertrouw.
Het is gewoon muchos dineros.....hoe ik het ook draai of keer.
Als winst alleen enkele pk's is hooguit 10 of 15 dan moet ik wel te raden bij mezelf gaan
of het die pak em beet paar duizend euri wel waard is.
Als het over de gehele linie een betere motor oplevert, die ook nog zuiniger is en minder slijtage dan is het alweer beter te verantwoorden.
 
Niet zozeer dat ik ze niet vertrouw.
Het is gewoon muchos dineros.....hoe ik het ook draai of keer.
Als winst alleen enkele pk's is hooguit 10 of 15 dan moet ik wel te raden bij mezelf gaan
of het die pak em beet paar duizend euri wel waard is.
Als het over de gehele linie een betere motor oplevert, die ook nog zuiniger is en minder slijtage dan is het alweer beter te verantwoorden.

Dat de motor, als het werk goed gedaan wordt, beter/efficiënter zal lopen is een gegeven. Maar of hij dan ook zuiniger loopt hangt vooral af van je gashand.....
De afweging of het z'n geld waard is kun je alleen zelf maken.

Ik heb een aantal jaren geleden een jetkitje gemonteerd op m'n Fazer 1000. De motor reageerde daarna veel beter op het gas, minder rukkerig. Het verbruik ging licht omhoog, het kitje kostte 125 dollar en een dag werk. Dat vond ik alleszins het geld waard, maar ik kan me voorstellen dat een rekening van 2000 Euro of meer toch een iets andere afweging vormt.....
 
Dat kun je ook anders zien. Een blok met minder vermogen moet je nogal uitknijpen voor hetzelfe resultaat, terwijl een sterker blok bij halfgas hetzelfde doet en je kunt dan luier rijden. Behalve in attack-mode natuurlijk.


Juist dat luier rijden lijkt me op z'n best niet slijtage verminderend. Het blok wordt mechanisch immers niet sterker. Het blijven dezelfde lagers, tandwielen, drijfstangen en krukas. Als je er dan meer koppel uit gaat halen bij laag toerental vraag je meer van het blok dan waarvoor het ontwikkeld is. Het zal echter allemaal wel binnen de specs blijven en niet veel kwaad kunnen, dat denk ik ook wel.
 
Het Biggelaar verhaal gaat m.i voor ongeveer 80% over optimaliseren, niet eens per sé tunen. Het optimaliseren van een blokje (blueprinten, mild flowen, kleppen beter slijpen, etc) werkt alleen maar in het voordeel van de levensduur omdat bijvoorbeeld de variabelen tussen de 2 cilinders verkleind worden. Zie het als het "synchroniseren" van het hele motorblok.

Benzineverbruik en levensduur zijn geheel afhankelijk van je rechter hand.
 
Niet zozeer dat ik ze niet vertrouw.
Het is gewoon muchos dineros.....hoe ik het ook draai of keer.
Als winst alleen enkele pk's is hooguit 10 of 15 dan moet ik wel te raden bij mezelf gaan
of het die pak em beet paar duizend euri wel waard is.
Als het over de gehele linie een betere motor oplevert, die ook nog zuiniger is en minder slijtage dan is het alweer beter te verantwoorden.

Overdrijven is ook een vak hoor. Heb je wel bij ze geïnformeerd naar de prijzen?
 
Overdrijven is ook een vak hoor. Heb je wel bij ze geïnformeerd naar de prijzen?

Totaal pakket, dus andere uitlaat, andere zuigers, tuning,flowen,blue-printen, op rollerbank nieuwe map inleren..

yup totaal plaatje all-in voor heel het project was cker wel paar duizend.
Alleen het tunen en flowen los op zich is idd wel goedkoper.
prijzen staan trouwens gewoon op de site van Biggelaar.
 
Totaal pakket, dus andere uitlaat, andere zuigers, tuning,flowen,blue-printen, op rollerbank nieuwe map inleren..

yup totaal plaatje all-in voor heel het project was cker wel paar duizend.
Alleen het tunen en flowen los op zich is idd wel goedkoper.
prijzen staan trouwens gewoon op de site van Biggelaar.

Ok, maar dan ga je dus al een heel stukje verder dan alleen de prijs voor het flowen van de koppen. Ze hebben trouwens een actie de komende twee maanden; bij grote beurt + tuning doen ze er gratis de chiptuning bij. Ga ik maar eens gebruik van maken :Y
 
Ben het deels met je eens.
Het idee achter dat verhaal is dan dat je, omdat je motor meer koppel levert, minder toeren hoeft te draaien om dezelfde prestaties te bereiken. Maar welke motorrijder laat z'n motor voor veel geld tunen om er vervolgens rustiger mee te gaan rijden?

Nee. Als je hetzelfde blijft rijden, zul je betere prestaties hebben. Helaas dat niemand hetzelfde blijft rijden na tunen. Iedereen gaat het gas harder opentrekken. Sowieso is dat iets dat je na verloop van tijd toch wel gaat doen (harder rijden wanneer je je motor beter leert kennen).
 
Ooit gehoord van het: Wij van WC-eend adviseren WC-eend?
Ik vraag louter wat mensen van de stelling vinden en of die stelling wel klopt.
Of er geen haken en ogen eraan verbonden zijn. Ervaringen etc.
Gezien jou onderschrift ( iets met tuning ) en jou achtergrond had ik verwacht
dat jij misschien een inhoudelijke bijdrage kon leveren.
Het waarom ik deze vraag stel op een forum ( platform waar mensen ervaringen en
meningen delen ) lijkt mij erg triviaal.


Het gaat mij erom dat je hier een vraag stelt aan personen waar je niet weet of ze er uberhaupt wel de kennis en know how hebben om je een degelijk antwoord te geven.
Je krijgt dan veel wisselende antwoorden terwijl de site van biggelaar best wel duidelijk is, en de naam is ook best wel positief bekend.
Maar het voordeel van veel verschillende antwoorden is dat je zelf het antwoord kan gaan uitzoeken, en de verleiding is groot om het voor jou meest gunstigste antwoord te kiezen.
En natuurlijk kan ik mijn visie hier opschrijven, maar dat wordt meteen weer door anderen tegengesproken en dan hebben we weer een ja en nee discussie.
 
Niet zozeer dat ik ze niet vertrouw.
Het is gewoon muchos dineros.....hoe ik het ook draai of keer.
Als winst alleen enkele pk's is hooguit 10 of 15 dan moet ik wel te raden bij mezelf gaan
of het die pak em beet paar duizend euri wel waard is.
Als het over de gehele linie een betere motor oplevert, die ook nog zuiniger is en minder slijtage dan is het alweer beter te verantwoorden.

Als je elders moet vragen of het klopt, is het gewoon een kwestie van vertrouwen, maar goed ;)

Bij Biggelaar zit je goed. Verstand van zaken, ervaring, nette service.

En nou de rest: gaat gaat nooit over pk's. Pk's is voor mensen die gaan showen met een dynojetuitdraai.

Als je dat wilt, bespaar jezelf een hoop centen, en maak zelf een grafiekje mbv een tekenprogramma.

Het tunen van een blok gaat op specifiek doel, ik noem er een paar;
- beter oppakken
- rustiger loop
- zuiniger rijden
- hogere topsnelheid
- meer koppel
- eerder koppel

en zo zijn er nog meer.

En een combi is ook mogelijk, al dan niet bewust.

Af fabriek staat een motor doorgaans behoorlijk, maar nooit optimaal.
Door de basis al beter te zetten, pak je al winst op een aantal punten.

Het is aan jou om te bedenken wat je wilt, en dan af te wegen of je het de kosten waard vindt :)
 
Het Biggelaar verhaal gaat m.i voor ongeveer 80% over optimaliseren, niet eens per sé tunen. Het optimaliseren van een blokje (blueprinten, mild flowen, kleppen beter slijpen, etc) werkt alleen maar in het voordeel van de levensduur omdat bijvoorbeeld de variabelen tussen de 2 cilinders verkleind worden. Zie het als het "synchroniseren" van het hele motorblok.

Benzineverbruik en levensduur zijn geheel afhankelijk van je rechter hand.

Ow, definitie kwestie :)

Goed dat je het aanhaalt :Y

In mijn beleving is het van af fabriek naar optimaler maken, ook al een vorm van tuning.

Maar dat mag de pret niet drukken.
 
Ik rijdt met mijn gsx-r 7/11w met opgevoerd blok op circuit en deze blijft nog altijd goed draaien.

Deze herfst/winter nog eens het blok opentrekken om de slijtage te bekijken maar deze zal haast niets zijn me dunkt.

Als je geen extreme dingen doet (zoals 200cc extra maken of turbo of,...) zal dat meevallen.
 
Ik rijdt met mijn gsx-r 7/11w met opgevoerd blok op circuit en deze blijft nog altijd goed draaien.

Deze herfst/winter nog eens het blok opentrekken om de slijtage te bekijken maar deze zal haast niets zijn me dunkt.

Als je geen extreme dingen doet (zoals 200cc extra maken of turbo of,...) zal dat meevallen.

Dat is zo ongeveer wel de samenvatting :)

En niet getuned blok is ook aan gort te rijden, een getuned blok dus net zo goed.

Maar ja, wat is 'tunen'.
Ik ken klanten die een nieuw luchtfilter er in douwen en de volgende dag opscheppen dat de motor getuned is.

Ik heb ook klanten die met een Buell komen, waarbij is de originele Chip helemaal opnieuw programmeer. Das op zich link, maar de effecten zijn geweldig.

En dan kun je nog een stap verder; nokkenassen, krukassen, flowen, squishband, intake-flow ivm uitlaat. Er is altijd nog wel iets uit te persen.

Het is echter een kwestie van toe- en afnemen meeropbrengsten: iedere extra winst wordt steeds duurder. Grafisch gezien is het een curve die steeds steiler wordt: de eerste winst is gauw en relatief goedkoop gepakt. Elke volgende trap is lastiger, ingrijpender en duurder :)

En het scheelt per merk en model.

Blokken van Harley kun je gerust vier keer van een overmaat voorzien, dat kan niet van alle merken gezegd worden (en de vraag is of dat überhaupt winst oplevert, maar het ging even om het voorbeeld).
Bij een XL1200 is eenvoudig te ontsteking aan te passen, waardoor het maximaal aantal toeren niet meer 7200 maar 9500 rpm is. Bedenk eens hoeveel leuks je daar mee zou kunnen doen!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan