motor uit bij verkeerslicht, zuiniger?

eigenaar

Die hard MF'er
15 apr 2008
910
1
Enschede
Stel je bent nog een eind van de dichtstbijzijnde benzinepomp en je rijdt nog op de dampen van bezine die ooit in je tank zat. Is het dan verstandig bij een verkeerslicht dat op rood staat je motor uit te zetten en hem weer te starten als hij op groen gaat (als je niet vooraan staat)?

Hoeveel tijd zou het verkeerslicht op rood moeten staan voor het rendabel wordt?
 
nee dat denk ik niet, want met starten zuipt ie meer dan dat je hem gewoon stationairr laat draaien

denk ik

maar na een tijdje is het natuurlijk rendabel!
maar je weet nooit van te voren hoe lang je stil moet staan
 
Doe het wel voor de spoorwegovergang. En dan alleen nog maar wanneer ik het licht aan zie gaan als ik aan kom rijden.

En vroegtijdig tanken want die potten van 600CC per stuk lusten wel wat. :')
 
Laatst bewerkt:
Op tijd tanken.
Een beetje motor redt de 30km nog wel op reserve.

Een KTM 2-takt dan niet, kon een keer naar huis lopen omdat na 5 km op reserve de peut op was..
 
Als ie al aangeeft dat ie zonder benzine zit omdat ie af en toe begint te hikken... dan zou ik maar gewoon zo lang mogelijk die motor aanhouden, want als je hem dan uitzet krijg je hem ws niet meer aan.

Sowieso stom imo om het zo ver te laten komen.... tank gewoon op tijd. Of maak ik nu een domme opmerking :?
 
Sowieso stom imo om het zo ver te laten komen.... tank gewoon op tijd. Of maak ik nu een domme opmerking :?

Daar heb je helemaal gelijk in, het was maar een voorbeeldsituatie waarin ik nog nooit geweest ben (op de motor) ;)

Ik zag vandaag op tv iets over een auto die afslaat als je tijdens het remmen onder de 8 km/u komt en vanzelf weer start als je je voet weer van de rem haalt. Dit zou zuinig zijn in de stad, dus ik vroeg me af het nut heeft als zoiets (handmatig) op de motor ook doet.

Verbruikt het starten van een motor echt zoveel brandstof?
 
het is wel zuiniger (denk aan de start stop systemen)
volgens mij is aangetoond dat na een halve minuut stilstaan de extra benzine die weer starten kost opheft.

maar in jou geval zou ik 'm ook maar aanlaten en hopen....
 
De moderne technieken (denk aan injectie systemen en brandstofmengselcomputers) zorgen er voor dat bij het starten van het blok niet overtollig veel brandstof wordt verbruikt.

Starten blijft vaak een beetje meer brandstof kosten dan gewoon draaien (choke...), maar als een blok warm is, goed afgesteld, dan start ie toch altijd met één tikje op de startknop zonder gas bij te geven?

dat betekent dan ook dat het al gauw rendabeler wordt om de motor uit te zetten en iets later weer te starten.

Maar het zijn marginale winsten.

Ik denk dat je meer winst hebt door bij 90 ipv 100 te rijden, en 110 ipv 120, niet overdreven optrekken, maar rustig enz enz..

Ik heb eens een paar weken getest, zelfde weg uiteraard. En ik rijd tegenwoordig gewoon 100 op de snelweg en niet meer 120. Tijdwinst/verlies is acceptabel, en het scheelt me veel in gebruik. En met een 750 kilometer per week wordt het best wel interessant voor de portomonnee.
 
Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde motor blij is met uit en aan, in korte tijd.

Voor het hele motor principe vandaag de dag kan het ook nooit goed zijn.

Motor uit, olie druk 0, olie loopt lekker uit de lagertje omdat de oliepomp niet draait, weer starten, alles loopt ff zonder olie/weinig olie, meer slijtage, totdat de motor weer goed op druk is natuurlijk.

Mij is altijd geleerd dat de meeste slijtage optreed met het starten van de motor omdat de olie dan van de cilinders afdruipt, uit de lagertjes verdwijnt, en lekker veilig in het carter gaat liggen..

Koud, of warm.

(koud natuurlijk het meeste)
 
Ik zou me nu meer zorgen maken om de accu met het koude weer :+
Heb je misschien nog wel dampen benzine maar een lege accu is ook niet handig ;)
 
Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde motor blij is met uit en aan, in korte tijd.

Voor het hele motor principe vandaag de dag kan het ook nooit goed zijn.

Motor uit, olie druk 0, olie loopt lekker uit de lagertje omdat de oliepomp niet draait, weer starten, alles loopt ff zonder olie/weinig olie, meer slijtage, totdat de motor weer goed op druk is natuurlijk.

Mij is altijd geleerd dat de meeste slijtage optreed met het starten van de motor omdat de olie dan van de cilinders afdruipt, uit de lagertjes verdwijnt, en lekker veilig in het carter gaat liggen..

Koud, of warm.

(koud natuurlijk het meeste)
Uh, warm het meeste. dan is de olie dunner en loopt sneller weg.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, het was maar een voorbeeldsituatie waarin ik nog nooit geweest ben (op de motor) ;)

Ik zag vandaag op tv iets over een auto die afslaat als je tijdens het remmen onder de 8 km/u komt en vanzelf weer start als je je voet weer van de rem haalt. Dit zou zuinig zijn in de stad, dus ik vroeg me af het nut heeft als zoiets (handmatig) op de motor ook doet.

Verbruikt het starten van een motor echt zoveel brandstof?
Waarschijnlijk wordt bij dat soort techniek gebruik gemaakt van een vliegwiel om energie op te slaan en weer terug te geven als de motor herstart. Ook kan dan gezorgd worden dat oliepompen e.d. blijven draaien om bezwaren als hierboven geuit tegen te gaan. Kortom, het gaat iets verder dan het simpel afzetten van de motor.
 
Uh, warm het meeste. dan is de olie dunner en loopt sneller weg.

Daar dacht ik ook aan.

Toch is er een goed punt. In Nl moet je regelmatig stil staan voor een verkeerslicht. Als je dan iedere keer uit zet en start, slijt de boel natuurlijk vele malen harder dan bedoeld.

Maar toch zal de motor wel tegen vaak starten moeten kunnen, lijkt me.
 
Dat slijten door starten lijkt me echt de reinste onzin. Het is echt niet zo dat op het moment dat je je contactsleutel omdraait alle olie met 20G onderin je carter verdwijnt en dat alle lagers droog staan. Er blijft altijd een laagje achter, ik durf te garanderen dat er na 2 jaar stilstaan nog steeds olie zit op de plek waar het zijn werk moet doen. Buiten dat zodra je motor start, bij de 1e slag heb je al een oliedruk hoor.

Gezien de prijzen van de benzine heden ten dage denk ik dat het rendabeler is om de motor uit te zetten voor het stoplicht, dan hem te laten lopen om slijtage van je onderdelen te voorkomen. Het enige wat harder zal slijten zijn de koolborstels van je startmotor ;) :P


Overigens zet ik mijn motor alleen uit als ik voor een spoorwegovergang stil moet staan, of andere plekken waar ik weet dat ik langer dan 30 seconden stil sta. Van sommige bekende stoplichten weet ik wanneer het groen word, dus waarom de motor 1.5 minuut onnodig laten lopen? Het geeft ook nog een heerlijke rust ook nog O-)
 
Een motor met start-stop systeem bestaat al; de Piaggio MP3 hybride.

.... Ook kan dan gezorgd worden dat oliepompen e.d. blijven draaien om bezwaren als hierboven geuit tegen te gaan....
Ik kan me iets voorstellen als een oliedruk accumulator waar olie tegen de veerdruk in zich via een checkvalve verzamelt als er oliedruk is; bij het starten gaat de checkvalve (elektrisch) open en er is al oliedruk voordat de zaak draait.
Maar zolang de motor op bedrijfstemperatuur blijft valt het met de extra slijtage wel mee.

Als je met een conventionele motor echt op de laatste druppel wilt rijden moet je de motor ruim van tevoren al uitzetten terwijl je nog snelheid hebt en dan uitvaren tot stilstand... Niet op stuurslot zetten.
 
motor uit is niet per sé nodig.. in een hoge versnelling laten uitrollen verbruikt de motor niets maar doordat er meer wrijving is remt hij wel meer dan met motor uit.

in tjechie heb ik overigens wel gezien dat de plaatselijke bevolking berg af standaard de motor uit deed (wel ff opletten op stuur/rem bekrachtiging e.d.) maar goed de meeste van die brikken hadden die luxe (nog) niet
 
Dat de olie in het niets verdwijnt vind ik ook onzin, als je na een rit olie wil pijlen moet je ook een minuut of 10 wachtten... omdat de olie nog in het systeem zit en niet in het carter.

Ik kan me wel ook voorstellen dat je je accu leegstart als je de motor af en toe gebruikt en dan in de stad gaat rijden.

Zelf zet ik de motor normaal alleen uit als een boer zijn vee over laat steken ofzo, op het moment helemaal niet omdat ik hem aan moet lopen
 
Mijn instructeur zei altijd als je heel lang moet wachten bij de spoorweg overgang dan zet je hem maar uit. Langer dan 1 minuut is de regel.
 
de volkswagen lupo slaat af bij het stoplicht na 3sec stil gestaan te hebben..
dit gebeurt automatisch omdat het zeer rendabel is..
waarom zou dat niet bij een motor zijn? denk als de motor warm is, er helemaal geen probleem is... maargoed wie ben ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan