Motor uit de veren trekken

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Tijdens mijn lessen werd er ooit eens gezegd dat ik bij de avb examen tijdens de oefening waar je met je motor lopend achteruit moet parkeren. Nadat de motor stil staat moet je de motor een beetje optillen zodat je het uit de veren haalt. Wat is hier eigenlijk het nut van? Zou je dit eigenlijk altijd moeten doen of alleen in bepaalde situaties, misschien als je van plan bent lang niet te rijden ofzo. Heeft iemand hier een antwoord op?
 
Het idee is dat je de veren iets omhoog trekt zodat ze niet meer "belast zijn"

Of het waar is geen idee.. maar ik doe het nooit. Maarja; tijdens het AVB examen hem te voet inparkeren, omhoog trekken en eens tegen de banden trappen heeft ook wel wat.
 
Het is mij uitgelegd als een manier om gelijk ook even te controleren of de motor stevig staat.
Mijn instructeur laat me de motor iets naar achteren trekken. Hier mee komt hij "uit de veren" en tegelijkertijd weet je ook zeker dat de zijstandaard maximaal uitstaat.
Dat laatste vind ik het meest logisch.
 
30 jaar ervaring.
Uit de vering trekken klinkt als overbodig. ;)

Dat naar achteren trekken doe ik toevallig wel sinds kort bij de stalling.
Beter is een extra tik voor de zekerheid tegen de zijstandaard voordat die landt en/of tussendoor bij het klussen op/af de bok etc.
(Motor nog rechtop)
Tussendoor kan je altijd iets vergeten of hem net niet ver genoeg naar buiten doen.
Net even haperen met de veer etc.
 
Laatst bewerkt:
"uit de veren trekken" heeft geen nut want als je loslaat zakt de motor normaal gezien terug in. (anders is er iets aan de hand)
Het kan wel handig zijn om de motor even naar achter te trekken zodat je zeker weet dat hij stabiel op de zijstandaard staat.
 
Uit de veren trekken? Ik heb het inderdaad wel eens gehoord. Maar ik heb totaal geen behoefte om mijn motor van rond de 300Kg uit de veren te trekken. Als het om de zijstandaard te doen is, is er voor mij maar 1 remedie. Kijk waar je stopt, kijk naar eventuele helling / ondergrond en blijf naar de zijstandaard kijken met aangetrokken voorrem tijdens het uitklappen ervan. Dan zie en weet je altijd of het goed gaat.
 
Het idee is dat je de veren iets omhoog trekt zodat ze niet meer "belast zijn"

Of het waar is geen idee.. maar ik doe het nooit. Maarja; tijdens het AVB examen hem te voet inparkeren, omhoog trekken en eens tegen de banden trappen heeft ook wel wat.
Tegen de banden trappen is een vereiste als je een motorfiets gaat kopen. Vandaar dat het geoefend moet worden
 
Ik trek hem ook altijd uit zijn vering. Puur om even te checken of hij stabiel staat. Kleine moeite, scheelt potentieel een hoop schade.
Is het een moeite, alhoewel een kleine, als het een automatisme is? Of het praktisch nut heeft weet ik niet maar ik doe het ook altijd. Kwaad kan het niet.
 
Ik heb ik een motor die bijna over de standaard heen zou kantelen als ik die uit de veren trek, maar je weet toch van je motor hoe die op de standaard staat? Hooguit met hoogteverschil op de locatie rekening mee houden
 
Trek mijn vering alleen uit op volgende manier:
1) voorvering bij hard accelereren
2)achterveer bij heel hard remmen met de voorrem
:+
 
Mijn rsv 1000 met honda standaard staat nogal recht. Ik trek hem ook altijd uit de veren, staat ie net iets schever en stabieler.

Zin of onzin zal per motor en situatie verschillen.
 
Dat heb ik ook zo geleerd, nu 39 jaar geleden en het is een gewoonte/ritueel geworden. Ook kijk ik altijd nog even achterom als ik mijn motor achterlaat. Geen idee of het helpt maar hij stond er bij terugkomst altijd nog. Ik blijf het dus maar doen.
 
Dat uit de veren trekken is ook nieuw voor mij. Hebben ze mij nooit verteld tijdens de twee lessen die ik heb gehad in 1978 :). Ik zet 'm wel altijd in z'n eerste versnelling op de zijstandaard zodat de motor niet voorruit kan rollen en omvallen.
 
Tijdens mijn lessen werd er ooit eens gezegd dat ik bij de avb examen tijdens de oefening waar je met je motor lopend achteruit moet parkeren. Nadat de motor stil staat moet je de motor een beetje optillen zodat je het uit de veren haalt. Wat is hier eigenlijk het nut van? Zou je dit eigenlijk altijd moeten doen of alleen in bepaalde situaties, misschien als je van plan bent lang niet te rijden ofzo. Heeft iemand hier een antwoord op?
Dat herinner ik me ook nog wel van mijn lessen ruim 2,5 jaar geleden. Het idee is dat die volledig op de standaard rust ipv nog gedeeltelijk op de vering. En wat ik me ook nog wel kon herinneren, is dat je het ook kon voelen dat de motor dan anders stond. Maar met mijn eigen motor doe ik het ook nooit.
 
Dat uit de veren trekken is ook nieuw voor mij. Hebben ze mij nooit verteld tijdens de twee lessen die ik heb gehad in 1978 :). Ik zet 'm wel altijd in z'n eerste versnelling op de zijstandaard zodat de motor niet voorruit kan rollen en omvallen.
Veel hebben je ze toen niet geleerd, ze wisten het zelf nog maar nauwelijks.
 
Ap
Mijn rsv 1000 met honda standaard staat nogal recht. Ik trek hem ook altijd uit de veren, staat ie net iets schever en stabieler.

Zin of onzin zal per motor en situatie verschillen.
Apart, die honda standaard zit er juist op omdat ie met de standaard standaard te weinig stabiel staat.
 
Dat uit de veren trekken is ook nieuw voor mij. Hebben ze mij nooit verteld tijdens de twee lessen die ik heb gehad in 1978 :). Ik zet 'm wel altijd in z'n eerste versnelling op de zijstandaard zodat de motor niet voorruit kan rollen en omvallen.
In de versnelling en tegen de versnelling zodat die geen cm meer vooruit kan.
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi
Ik trek mn baby GS wel altijd uit de vering. Die is enorm zacht geveerd, en even de vering ontlasten zorgt ervoor dat ie lekker scheef staat.
Doe ik het niet, staat de motor dermate rechtop dat het me nooit helemaal lekker zit. Altijd bang dat ie dan met een goede windvlaag de andere kant op valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan