Motor valt uit, remt en stuur blokkeerd

Tanja209

Rookie
15 jun 2023
12
1
Hoi MF leden

Vandaag tijdens het rijden viel mijn BMW F 700 GS uit omdat hij geen stroom meer had. De accu is vrij recent vervangen, bobine en bougies 1 maanden terug.

Na even friemelen aan de accu kabels loopt de motor weer, maar niet goed stationair en valt uit. De accu kabels leken niet goed vast te zitten dus de schroeven heb ik nu goed aangedraaid.

Hij loopt nu weer goed stationair. Kan zoiets kleins de oorzaak zijn van zoveel ellende? Ik durf er niet meer zo goed mee te rijden.

Eerder namelijk ook problemen, motor die niet goed stationair liep en uitviel. Ook vermogen dat weg viel en abrupt weer terug kwam. Toen hebben ze eerst iets gedaan vanwege valse lucht oid bij de garage. Zou zijn opgelost maar bij testrit was het probleem weer terug. Toen bougies en bobine vervangen.

Motor reed 2x weer goed en nu weer problemen en nu dus motor die helemaal uit viel. Motor ging vol in de remmen en stuur blokkeerde. Dus de schrik zit er bij mij als beginnend motor rijder goed in. Heb de motor nu 4 maanden en al 2 maanden bij de garage gestaan. Gelukkig wel garantie werk.

Groet Tanja
 
Maar verklaart het uitvallen van de motor door de accu ook het "Motor ging vol in de remmen en stuur blokkeerde" ?

Of @Tanja209 bedoel je hiermee dat je niet voorbereid was op het plotseling afslaan van de motor en het remmen op de motor?
En wat bedoel je met het stuur blokkeerde?
 
Maar verklaart het uitvallen van de motor door de accu ook het "Motor ging vol in de remmen en stuur blokkeerde" ?

Of @Tanja209 bedoel je hiermee dat je niet voorbereid was op het plotseling afslaan van de motor en het remmen op de motor?
En wat bedoel je met het stuur blokkeerde?
Ik denk dat de motor op stuurslot ging. Omdat de stroom weg viel. Was hetzelfde als wanneer mijn sleutel niet in contact zit. Motor kon niet meer voor of achteruit en stuur kon ik niet draaien nadat hij abrupt tot stilstand kwam.
 
Motor kon niet meer voor of achteruit en stuur kon ik niet draaien nadat hij abrupt tot stilstand kwam.
Motor staat/stond nog in versnelling, en "remt" op de motor....

Net als je auto, als je 'm in versnelling laat staan en dan contact uit krijg je 'm ook niet van z'n plek geduwd.
Pas als je 'm in z'n vrij zet dan kan je 'm naar voren/achteren duwen.


Stuur weet ik niet, heeft een F 700GS een automatisch stuurslot?
 
Motor staat/stond nog in versnelling, en "remt" op de motor....

Net als je auto, als je 'm in versnelling laat staan en dan contact uit krijg je 'm ook niet van z'n plek geduwd.
Pas als je 'm in z'n vrij zet dan kan je 'm naar voren/achteren duwen.


Stuur weet ik niet, heeft een F 700GS een automatisch stuurslot?
Bedankt voor je uitleg. Dat is ook zo.
Daarom zet ik mijn auto in de winter ook vaak in zijn 1 ipv handrem als het koud is. Maar wist niet dat dit bij de motor ook zo werkt.

Wat is een automatisch stuurslot? Mijn motor gaat normaal op stuurslot als de sleutel uit het contact is. Dus denk niet dat hij dat heeft.
 
Waarschijnlijk remde hij dan af op de motor omdat hij afsloeg en in een versnelling stond. Maar dat ging wel erg abrupt. Ging evengoed bijna onderuit, je verwacht het niet
Gelukkig ging het goed!

Tip voor een volgende keer: knijp je koppeling meteen in zodra je voelt dat er iets niet klopt. Dan rol je rustig door en kan je veiliger tot stilstand komen.
 
Thnx. Snap dan niet dat garage dit gemist kan hebben 😅
Veel garages hebben het eigenlijk veel te druk en dan zie je dat ze bijvoorbeeld vergeten de accu polen vast te zetten.

Bij complete uitval remt de motor enorm af aangezien deze idd in z`n versnelling staat zoals al gezegd en door die weerstand voelt het alsof je stuur vast staat.
Stuurslot zou niet kunnen aangezien de sleutel wel op contact aan staat ?
Garage zeker op aanspreken.
 
Jou motor leven gaat zo naar de knoppen.
Weg met deze motor .
Wat een onzinreactie..

De F700GS is nou niet bepaald een "Slechte/onbetrouwbare" motor.. Een ex collega van werk rijd ook rond op een F700GS en is er super tevreden over; ook een vrouw die niet al te groot is.

Dus @Tanja209 ; laat dit je niet afschrikken. Accukabels goed aandraaien en rijden met dat ding.
 
Wat een onzinreactie..

De F700GS is nou niet bepaald een "Slechte/onbetrouwbare" motor.. Een ex collega van werk rijd ook rond op een F700GS en is er super tevreden over; ook een vrouw die niet al te groot is.

Dus @Tanja209 ; laat dit je niet afschrikken. Accukabels goed aandraaien en rijden met dat ding.
Lees man heeft in deze motor geen vertrouwen meer.
 
Lees man heeft in deze motor geen vertrouwen meer.
Deze man kan zeer goed begrijpend lezen. En ik haal "geen vertrouwen" er niet uit. Elke andere motor zal precies hetzelfde doen en remmen op de motor als deze uitvalt. Als je als beginner dan niet weet wat te doen dan snap ik dat je schrikt.

Het verhaal van het stuurslot vind ik ook nog vaag; als dit 1x gebeurt bij een BMW dan moet er meteen een wereldwijde terugroepactie komen op de F700GS. Dus ben wel benieuwd wat er nu echt gebeurd is. Ging het stuur pas op slot nadat de motor tot stilstand gekomen is? En dus zonder stroom stond? of tijdens het rijden? (maar dan zou ze vol op haar plaat gegaan zijn). Dus ik denk het eerste.
 
Waarschijnlijk was stuurslot dan nadat ik stilstond. Of misschien ook wel helemaal niet. Het ging ook allemaal erg snel. Bedankt iedereen in ieder geval voor het meedenken en de tips.

Ik ga de accu goed aandraaien en dan beginnen met een rustig rondje binnendoor rijden. Dan komt het hopelijk goed.
 
Dat stuurslot, dat kan niet. Want stuurslot komt is een mechanische overbrenging als je je motor van contact afhaalt en de sleutel verwijderd.

Dus tenzij je rijdend je motor van contact haalt, stuur opzij gooit en sleutel eruit haalt, kan hij niet op stuurslot zijn gesprongen als je spanning is weggevallen tijdens het rijden.
Wellicht in de schrik iets anders gevoeld of gedaan, maar dit kan niet het gevolg zijn van weggevallen spanning.

Edit: begrijp me niet verkeerd, dit is zoals het hoort te werken. Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen, is dat er iets wellicht los hangt rond je contactslot en daarom het mechaniek geblokkeerd kan raken. Maar het zou te toevallig zijn dat het precies gebeurd op het moment dat je ook je spanning verliest en dat het weer opgelost is als je je sleutel weer in contact steekt.
Voor je gemoedsrust moet je het gewoon even laten controleren: motor op stuurslot zetten, eraf halen, starten en dan dodemansknop indrukken en dan je stuur maar een paar keer bewegen. Dan simuleer je dat je hem op stuurslot had, ermee weg gereden bent en de spanning weg valt. Het stuurslot zal er pas opgaan nadat je je stuur opzij hebt gedaan en de sleutel eruit haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan