Motor verkoopcijfers 2022

Joostst

Sceptisch optimist - Motorpedist
31 mrt 2013
1.281
687
Nrd-Holland
Terugkijken 2022

Honda CB1000R.jpg


Al enkele jaren (2019 / 2020 / 2021) spit ik voor de hobby door de open data van de RDW om een conclusie te schrijven over het afgelopen motorjaar.
Welk merk verkocht er beter, welk model sprong ertussenuit en welke opvallende en interessante zaken speelde er in motorland.
Helaas lijkt het erop dat ik geen eindconclusie vwb het totaal aantal motoren kan maken rond 31december. De software van de RDW heeft last van een bug en wordt pas volgend jaar opgepakt. We doen het met de cijfers t/m 12 dec. Vorig jaar werden er in die periode 450 nieuwe motoren op kenteken gezet.

Zoals elk jaar mocht ik weer de website van Bakker Motors in Zaandam gebruiken om het verhaal neer te plempen.
Dit jaar een beetje lang geworden maar er was best wat nieuw spul op de markt gekomen afgelopen jaar. Dat is toch leuk om in te duiken en te kijken wat die modellen gedaan hebben.

Motorverkoopcijfers 2022

 
Dat was een mooi stuk , met wat prikkelende observaties
Denk dat bij sommige merken de leverbaarheid ook wel een dingetje was
Bij sommige merken zag je in de tweede helft van het jaar opeens weer volle showrooms ( KTM en husqvarna ) bijv en dat zie je in de verkoop terug
Zag bij Ducati bijv ( omdat ik er zelf een paar heb let ik daar meer op ) dat daar opeens in de laatste maanden modellen op voorraad waren , en opeens twee nieuwe dealers
 
Gister was er opeens toch weer nieuwe data bij de RDW te downloaden.
Alles is bijgewerkt tm 17-dec. BMW staat nu nog slechts 7 motoren achter op Yamaha...

Dat was een mooi stuk , met wat prikkelende observaties
Denk dat bij sommige merken de leverbaarheid ook wel een dingetje was
Bij sommige merken zag je in de tweede helft van het jaar opeens weer volle showrooms ( KTM en husqvarna ) bijv en dat zie je in de verkoop terug
Zag bij Ducati bijv ( omdat ik er zelf een paar heb let ik daar meer op ) dat daar opeens in de laatste maanden modellen op voorraad waren , en opeens twee nieuwe dealers
Altijd lastig om dat met cijfers te onderbouwen omdat er natuurlijk ook in 2021 grote leveringsproblemen waren.
Ik heb de verkopen per maand voor Ducati even naast elkaar gezet van 2021 en 2022, dan lijkt het wel jouw verhaal te ondersteunen!

afbeelding_2022-12-21_103358166.png
 
Leuk om door te lezen, en er wordt flink veel geld neergeteld voor een nieuwe motor….. :+
 

Oudste​

oldtimer-kentekenplaat1.jpg

Klassiekers zijn hot. 94 motoren van vóór 1940 zijn er gekentekend waarvan 44 Vintage motorfietsen (voor 1930) en een Cottereau Saison zelfs uit 1904. Dit zijn bijna allemaal geïmporteerde oldtimers. Deze worden bij de RDW direct voorzien van een historisch kenteken op donkerblauwe kentekenplaten. Dat gebeurt alleen als de [Datum eerste toelating] ligt vóór 1 januari 1978. De kentekenplaten beginnen met de lettercombinatie NM.

FWIW...

Dat is denk ik als je met buitenlandse registratie documenten komt.

Mijn MV's (uit 1975) kenteken begint met "88" ; ik had er geen papieren bij toen ik m bij de RDW liet keuren. "Import keuring voor voertuig van buiten de EU"
 
Nou dat zit volgens mij nog even anders in elkaar.
Er is nog een verschil tussen Oldtimers en Youngtimers. Beide krijgen wel een blauwe kentekenplaat.
Een Youngtimer (bouwjaar tussen 1973 en 1978) krijgt een kenteken uit de kentekenreeks 99-YX-99.
Oldtimers krijgen uit de kentekenreeks XX-99-99.
 
Vandaag alles bijgewerkt met cijfers tm 28 dec.
Duidelijk te zien dat BMW nog forse aantallen aan het verkopen is en zo Yamaha achter zich laat.
Waar de meeste merken de laatste 2 weken enkele stuks verkopen zetten de Duitsers nog bijna 100 stuks weg.
Ook opvallend iemand is de trotse eigenaar geworden van een Ducati 1299 Supperleggera van €87.800,-
 
Opvallend: BMW is marktleider in NL met 2300 exemplaren. In België verkopen ze 3200 exemplaren.
nochtans zijn wij in België met 6 miljoen inwoners minder.
in NL 135 motoren per miljoen inwoners.
in Belgie 290 motoren per miljoen inwoners, dus ruim het dubbele.
hoe komt dat?

PS marktleider in België: Honda met 3350 exemplaren
 
Opvallend: BMW is marktleider in NL met 2300 exemplaren. In België verkopen ze 3200 exemplaren.
nochtans zijn wij in België met 6 miljoen inwoners minder.
in NL 135 motoren per miljoen inwoners.
in Belgie 290 motoren per miljoen inwoners, dus ruim het dubbele.
hoe komt dat?

PS marktleider in België: Honda met 3350 exemplaren
Zelfstandigen kunnen in B vrijwel alle kosten van een motor en motorkleding opvoeren.
is verleidelijk als je een bv of bvba hebt en je komt in een MLC.
Er is dus een iets andere "markt".
(is ook reden dan veel items bij bv MKC net iets goedkoper zijn dan bij RAD.eu, want factuur-en-btw-terugvragen...)

Veel van die zelfstandigen zijn vadsige zzpers die nog 2x/jaar (voorjaar) een voorzichtig tochtje maken.
En die tochtjes maken met MdV, of zelfs lekker Op Expeditie naar de Noordkaap (De Classic!), daar komt verder weinig van, want MdV vind het achteropzitten toch niet zo leuk...
 
Een zzper, dat kennen we niet in België.
Om nu te zeggen dat die meerverkopen op conto van vadsige lui ……..
 
Zelfstandigen kunnen in B vrijwel alle kosten van een motor en motorkleding opvoeren.
is verleidelijk als je een bv of bvba hebt en je komt in een MLC.
Er is dus een iets andere "markt".
(is ook reden dan veel items bij bv MKC net iets goedkoper zijn dan bij RAD.eu, want factuur-en-btw-terugvragen...)

Veel van die zelfstandigen zijn vadsige zzpers die nog 2x/jaar (voorjaar) een voorzichtig tochtje maken.
En die tochtjes maken met MdV, of zelfs lekker Op Expeditie naar de Noordkaap (De Classic!), daar komt verder weinig van, want MdV vind het achteropzitten toch niet zo leuk...
Je hebt maar het halve verhaal mee. Je moet in België ook voordeel alle aard betalen als de motorfiets op de zaak staat. Die kost doet het andere voordeel al snel als sneeuw voor de zon smelten. De btw controleur verwerpt ook kosten rond de motorfiets wanneer je niet aan kan tonen dat je die beroepsmatig nodig hebt en gebruikt.
 
Denk dat het ook wel wat uit maakt dat in België de motorfietsen en auto’s een stuk goedkoper zijn
Wij hebben geen BPM, of hoe heet het, maar onze belasting op indienststelling kan ook wel oplopen. Een Pani V4 inschrijven kost je 5.000 euro. Een GS1250 inschrijven is met 500 euro direct wel al een pak redelijker (prijs hangt af van het vermogen).
Een GS zet je hier in België 25.000 euro terug. Geen idee hoeveel dat in Nederland is.

Het klopt wel dat de aankoop in België goedkoper is, maar het bezitten is hier wel duurder. Al is dat vooral voor auto's, minder voor motoren.
 
Opvallend: BMW is marktleider in NL met 2300 exemplaren. In België verkopen ze 3200 exemplaren.
nochtans zijn wij in België met 6 miljoen inwoners minder.
in NL 135 motoren per miljoen inwoners.
in Belgie 290 motoren per miljoen inwoners, dus ruim het dubbele.
hoe komt dat?

PS marktleider in België: Honda met 3350 exemplaren
Daar maken Belgen den Ollander-grap over: zuinig/gierig!
Nederlanders kopen liever de ellende van een ander een gebruikte motor met weinig kilometers op de teller.
Ook niet voor niets dat wij veel motoren moeten importeren om aan die vraag te voldoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan