R7 2002 - 2022

Leuk zo'n Kanon.. maar je hebt er eigenlijk niets aan al die Pk's. En ik denk zo dat met alle nieuwe technieken die 2022 R7 een stuk fijner/lichter stuurt dan die oude R7 uit 2002.

en 172pk!? ik denk een typfoutje .. want dat moet 106 zijn. Dan is ineens het verschil niet zo heel groot meer. Even los van hoe de blokken eruit zien.. 4 cilinder vs 2 cilinder..
 
Ja ik vroeg me dit ook al een tijdje af. Een nieuwe (consumenten) Yamaha R6 lijkt er niet meer te zijn, maar het model uit 2020 had nog 117PK. Nu heb je een R7 met dus 100cc meer maar minder PKs. Komt wat vreemd over.
Yamaha lijkt met de R7 een beetje een andere weg in te zijn geslagen. De R6 & R1 zijn altijd 4 cilinder geweest, meeste power output op 13500 RPM. De R7 is nu een 2 cilinder met meeste power output op 8750 RPM. Ik heb de R7 niet gereden maar kan me goed voorstellen dat het karakter van deze motor totaal anders is dan de R6 & R1.

Ik zou het logisch hebben gevonden als Yamaha voor een andere naam had gekozen voor de nieuwe R7 om deze verwarring te voorkomen.
 
Andere naam was logischer geweest, maar laten we eerlijk zijn de kans dat je een R7 uit 2002 bezit is tamelijk klein. En als je zo'n fiets koopt, weet je ook waarschijnlijk wel wat je koopt.
 
  • Eens
Waarderingen: dgr
Ik denk dat dit toch wel voor het grootste deel te verklaren is door de strengere EURO-normen waardoor fabrikanten motoren maken met méér cc's en minder PK's. Daarnaast is meer nadruk komen te liggen op vermogensafgifte over het hele bandbreedte van het toerenbereik i.p.v. piekvermogen.
 
Ja ik vroeg me dit ook al een tijdje af. Een nieuwe (consumenten) Yamaha R6 lijkt er niet meer te zijn, maar het model uit 2020 had nog 117PK. Nu heb je een R7 met dus 100cc meer maar minder PKs. Komt wat vreemd over.
Yamaha lijkt met de R7 een beetje een andere weg in te zijn geslagen. De R6 & R1 zijn altijd 4 cilinder geweest, meeste power output op 13500 RPM. De R7 is nu een 2 cilinder met meeste power output op 8750 RPM. Ik heb de R7 niet gereden maar kan me goed voorstellen dat het karakter van deze motor totaal anders is dan de R6 & R1.

Ik zou het logisch hebben gevonden als Yamaha voor een andere naam had gekozen voor de nieuwe R7 om deze verwarring te voorkomen.
Precies dit is mijn punt. Is de markt dan zo veranderd, wordt een andere doelgroep gezocht, wordt meer winst nagestreefd (2 cilinders is veel goedkoper dan 4) of inderdaad die EURO-norm?? Dat laatste (EURO-norm) lijkt mij sterk want er worden nog steeds R1’s gemaakt met 4 cilinders en giga veel PK’s...
 
Verkeerd gekozen naam, zelfde geldt voor de MT-03. Twee totaal verschillende motoren, toch dezelfde naam. Zo dus ook met de R7. Ach, het levert gesprekken op en dat is ook weer reclame. 🙂
 
De oude naam was YZF-R7,net zoals YZF-R1 en YZF-R6.
Dus niet echt dezelfde naam.
En het is toch heel duidelijk dat de nieuwe in een hele andere categorie valt?
Vergelijk gewoon even de prijs van een nieuwe R7 en van de laatste YZF-R6 die verkocht werd.
De YZF reeks is gewoon een hele stap hoger,zo goed als race klaar,de nieuwe R7 is gewoon een sportieve straatmotor.
 
Dit is wel heel grappig, staat in de MOTOPLUS.
 

Bijlagen

  • 414F89D4-2118-4BEF-A626-55EF883E8853.jpeg
    414F89D4-2118-4BEF-A626-55EF883E8853.jpeg
    247,5 KB · Weergaven: 51
De oude naam was YZF-R7,net zoals YZF-R1 en YZF-R6.
Dus niet echt dezelfde naam.
En het is toch heel duidelijk dat de nieuwe in een hele andere categorie valt?
Vergelijk gewoon even de prijs van een nieuwe R7 en van de laatste YZF-R6 die verkocht werd.
De YZF reeks is gewoon een hele stap hoger,zo goed als race klaar,de nieuwe R7 is gewoon een sportieve straatmotor.

De handelsbenaming is YZF690. Dealers noemen het ook YZF-R7. Google je op 'YZF690', dan zie je op veel plekken 'YZF-R7' staan, incl een buitenlandse Yamaha-site. Het geeft genoeg verwarring. 🙂
 
Laatst bewerkt:
Heb op de openbare weg liever de nieuwe R7, heel leuk hoog toerige 4 cilinders maar op straat gaan ze eigenlijk veel te hard als je aan het gas gaat hangen.

En de oude R7 was natuurlijk een gelimiteerd homologatie model, 106pk is ook nog begrensd, vol vermogen geloof ik iets van 130 á 140pk. De benaming van de nieuwe R7 is misschien niet helemaal correct maar rolt wel lekkerder van de tong dan MT-07S of MT-07R. :9
 
Heel veel mensen weten zelfs niet van het bestaan van de oude R7 af.
En zelfs wie hem kent heeft er waarschijnlijk nooit 1 in het echt gezien,want ze zijn zeer zeldzaam.
Dus veel verwarring zal er niet over zijn.
 
Heel veel mensen weten zelfs niet van het bestaan van de oude R7 af.
En zelfs wie hem kent heeft er waarschijnlijk nooit 1 in het echt gezien,want ze zijn zeer zeldzaam.
Dus veel verwarring zal er niet over zijn.
Paar jaar geleden heb ik er eentje gezien bij Motoport Hengelo... :9~
Stond in een hoekje verstopt
Even met een verkoper over staan praten... ik was eentje van een handjevol mensen die hem hadden herkend _O-:')
 
En is toch wel een tendens gaande naar motoren met minder vermogen. De prijzen van de echte superbikes rijzen ook de pan uit. Hier merk je het misschien nog wat minder, maar op Reddit merk ik dat in bijvoorbeeld de VS er ook meer op circuit wordt gereden met de lichtere motoren (voor zover je dat kan afleiden van een forum). Ook op straat merk je het, bijvoorbeeld de populariteit van MT07 en MT09's. Als het een leuk blok is, hoef je niet meer perse 150 pk te hebben.
 
En is toch wel een tendens gaande naar motoren met minder vermogen. De prijzen van de echte superbikes rijzen ook de pan uit. Hier merk je het misschien nog wat minder, maar op Reddit merk ik dat in bijvoorbeeld de VS er ook meer op circuit wordt gereden met de lichtere motoren (voor zover je dat kan afleiden van een forum). Ook op straat merk je het, bijvoorbeeld de populariteit van MT07 en MT09's. Als het een leuk blok is, hoef je niet meer perse 150 pk te hebben.
Dat is toch ook wel logisch,bijna niemand kan een 1000cc superbike echt baas.
Behalve op een zeer snel circuit en op lange rechte stukken is een goede rijder even snel of zelfs sneller met een lichtere motor.
En voor op de weg is de verkoop van supersports al helemaal ingestort.
 
Dat is toch ook wel logisch,bijna niemand kan een 1000cc superbike echt baas.
Behalve op een zeer snel circuit en op lange rechte stukken is een goede rijder even snel of zelfs sneller met een lichtere motor.
En voor op de weg is de verkoop van supersports al helemaal ingestort.
Maar toch blijven ze het mooist om te zien *O*.

(En om te hebben O-).)
 
Hier is in twintig jaar doorontwikkeling toch iets misgegaan;) Of is dit nu de markt?!

Yamaha R7 2002:
Gewicht: 189kp
Vermogen: 106pk
Bron: Yamaha YZF-R7 - Wikipedia

Yamaha R7 2022:
Gewicht: 188kg
Vermogen: 74.8PK
Bron: R7 - Kenmerken en technische specificaties - Yamaha Motor
Appels met peren vergelijken :Y.

Kawasaki heeft daar ook een handje van: alles met ook maar een beetje kuip wordt als Ninja in de markt gezet, terwijl deze benaming vroeger alleen aan supersports was voorbehouden :/.
 
Paar jaar geleden heb ik er eentje gezien bij Motoport Hengelo... :9~
Stond in een hoekje verstopt
Even met een verkoper over staan praten... ik was eentje van een handjevol mensen die hem hadden herkend _O-:')
Wat een ding was dat toch ook...ze hadden hem op een gegeven moment in de etalage staan. Als ik dan nachtdienst had met een collega die ook motor reed, even langs om te kijken/kwijlen...en weeeeer door :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan