Iedereen weet dat het niet echt verstandig is om met je motor korte stukjes te rijden (van laten we zeggen minder dan 10 kilometer) omdat je fiets dan niet echt de kans krijgt goed warm te worden. Nu was het vandaag ('s avonds) aardig koud. Ik reed een stuk snelweg (Schiedam <> Leiden); Is het dan zo dat je motorblok de kans niet krijgt om warm te worden?
Ik bedoel, als je motor het te warm heeft moet je gewoon gaan rijden, voor rijwind (die ook je radiateur koelt) plus dat je een fan hebt die als het echt te warm wordt aanslaat.
Maar, omgekeerd, hoe zit dat? Dus kan je motorblok een punt bereiken waarop het goed warm is "van binnen" (lang gereden) maar van buiten koud vanwege het lange rijden in ijzige kou? En is dat schadelijk voor je motor? Kortom, wie heeft hier een goeie theorie voor...
--
Daarnaast nog een tweede vraag, ik keek vandaag even op m'n koppelingshuis aan de zijkant, carter, waar je je olie ingooit en zag daar een straaltje olie van het gat naar beneden lopen (opgedroogd). Hoe de )(@&#@&#@#) kan dat onder de dop vandaan komen? Heb de dop losgedraaid, en die zat zo vast dat ik een tang nodig had om 'em los te krijgen, dus daar kan het niet aan liggen.
Toen de pakking gecheckd, en die was gewoon goed, leek nieuw. Dus een goed rubber ringetje op de dop, en de dop goed vast, maar toch kan er op de 1 of andere manier olie ontsnappen... hoe zit dat?
Shoot me
Ik bedoel, als je motor het te warm heeft moet je gewoon gaan rijden, voor rijwind (die ook je radiateur koelt) plus dat je een fan hebt die als het echt te warm wordt aanslaat.
Maar, omgekeerd, hoe zit dat? Dus kan je motorblok een punt bereiken waarop het goed warm is "van binnen" (lang gereden) maar van buiten koud vanwege het lange rijden in ijzige kou? En is dat schadelijk voor je motor? Kortom, wie heeft hier een goeie theorie voor...
--
Daarnaast nog een tweede vraag, ik keek vandaag even op m'n koppelingshuis aan de zijkant, carter, waar je je olie ingooit en zag daar een straaltje olie van het gat naar beneden lopen (opgedroogd). Hoe de )(@&#@&#@#) kan dat onder de dop vandaan komen? Heb de dop losgedraaid, en die zat zo vast dat ik een tang nodig had om 'em los te krijgen, dus daar kan het niet aan liggen.
Toen de pakking gecheckd, en die was gewoon goed, leek nieuw. Dus een goed rubber ringetje op de dop, en de dop goed vast, maar toch kan er op de 1 of andere manier olie ontsnappen... hoe zit dat?
Shoot me