Motor warm, paardjes verdwenen

Lukkepit

MF'er
25 okt 2004
99
0
Lo- Belgie.
Help,
Ik heb een raar fenomeentje voor:
M'n zijspan (suzuki gsx750es) trekt bij koude-lauwe motor lekker door, maar zodra 'ie warm wordt (olie temp >80°) begint de miserie.
Zodra ik moet bijkachelen begint 't blok te haperen, best te vergelijken met een slechte ontsteking. Nu is die ontsteking wel in orde, want zodra ik geen gas bijgeeft loopt ie weer normaal.
Hoe meer tegenwind of bergop hoe erger 't fenomeen.
Lekker in de slipstream van een ander zijspan geeft bijgassen dan weer geen probleem maar zodra ik in de wind kom herbegint de miserie.

:?
 
Euh denk ik wel, Niks startproblemen. Geen problemen op lage temperaturen, bougiekes zitten er zo'n 1000 km in. Bergaf of rugwind geen probleem.
Enkel als 't beestje de paarden moet laten werken dan begint de miserie.
 
Ik heb een Suzuki GS550e gehad en ik had de zelfde symptomen.
Bij mij waren de bouten waarmee de bobines vastzitten verroest waardoor het massa contact van de bobine niet lekker was. Ik heb alle roest eraf gekrabt en nieuwe bouten er in gezet en mijn fiets liep weer als een zonnetje
 
Tot '83 hebben ze nog een mechanische vervroeger, zelfs bij electronische onsteking maar als deze het zou zijn zou hij zowieso boven de 3500 a 4000 toeren voor geen meter meer lopen.
 
kan je dynamo zijn. heb een zelfde probleem gehad met een honda cx500.
motor wordt warm wil harder doorrijden (boven de 5500 rpm) en hij doet niets. in lagere toeren geen probleem.
als de dynamo warm wordt zetten de wikkel uit en kunnen als ze schade hebben de stroom niet goed meer doorgeven waardoor je in die hogere toeren niets meer hebt.
je zou dat dus na kunnen kijken. of je carburateur trekt valse lucht en dat is wat goedkoper om te maken.
 
Klinkt als zelfde euvel wat mijn zijspan combinatie bij "hogere" snelheden vertoont;
Boven de 150 gaat het blok flink inhouden na een paar kilometer........
Zelf denk ik aan het volgende:
mengsel volgas te arm, is in eerste instantie net niet arm genoeg om problemen te veroorzaken maar hoe heter het blok wordt hoe groter de invloed van het schrale mengesel.
Ik ga een dezer dagen (zit nu nog op onderdelen te wachten voor de grote beurt...)
de naald 1 standje hoger zetten en eventueel een grotere hoofdsproeier.

Het probleem vindt bij mij de hoofd-oorzaak in de grote K&N filters en wordt nu extra benadrukt omdat je door de extra luchtweerstand van het span (iets wat boven de honderd HEEL hard mee gaat spelen) de volgas stand veel vaker en constanter gebruikt, solo reedt ik eigelijk haast nooit continue volgas omdat de motor dan te ver het rode gebied inging. Nu rijdt ik continue volgas als ik met een beetje tegenwind o.i.d. boven de 150 wil blijven.
De solo snelheid van deze fiets is door de andere (niet standaard) eindoverbrenging oevrigens nooit hoger geweest als 180, je kon flink meer gas geven maar door het lage cardan liep de motor dan te ver door de toeren heen, ook in de 5e versnelling.......(een 1000cc 20 jaar oude twin vind 9000+ toeren NIET fijn......)

greetz
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
Als ik lees dat de problemen erger worden op hoogte en wanneer de motor warm wordt dan denk ik aan versleten gasbuizen. Op deellast (tussen de 3500 en 7000 tpm) staat de motor veel te rijk.

Controleer de vorm van de gasbuis maar eens. indien ovaal dan naald en gasbuis vervangen.

Als de carbs dan toch los zijn; kies de hoofdsproeier een maatje groter. Dit voorkomt motorschade bij langdurig volgas gebruik.

Dit euvel treed het meest op bij hogere km standen zeg > 50000km klopt dit met jouw motor ?
Verbruikt de motor ook veel olie ??

Gr driewheeler ak Dutchgixxer.
 
Laatst bewerkt:
Als ik lees dat de problemen erger worden op hoogte en wanneer de motor warm wordt dan denk ik aan versleten gasbuizen. Op deellast (tussen de 3500 en 7000 tpm) staat de motor veel te rijk.

Controleer de vorm van de gasbuis maar eens. indien ovaal dan naald en gasbuis vervangen.

Als de carbs dan toch los zijn; kies de hoofdsproeier een maatje groter. Dit voorkomt motorschade bij langdurig volgas gebruik.

Dit euvel treed het meest op bij hogere km standen zeg > 50000km klopt dit met jouw motor ?
Verbruikt de motor ook veel olie ??


Gr driewheeler ak Dutchgixxer.

deellast is 3000 tot 5000 rpm........
7000 rpm is de onderkant van het rode gebied (7000 tot 8000)
Gasbuis zal volgens mij niet snel ovaal worden bij een gasschuif carburateur, de constructie daarvan is anders als van een CV carb.

meer als 50000km?? dachut wel, teller staat nu op ca 2800, motor is afgelopen december voor de 2e keer over de kop gegaan (2 ton........)

Olie verbruik is fors maar dit werd veroorzaakt door een lekke voetpakking en een gat in de carteronluchting.........

carbs zouden trouwens nog niet versleten mogen zijn die zitten er pas zo'n 60.000km op.............
 
deellast is 3000 tot 5000 rpm........
7000 rpm is de onderkant van het rode gebied (7000 tot 8000)
Gasbuis zal volgens mij niet snel ovaal worden bij een gasschuif carburateur, de constructie daarvan is anders als van een CV carb.

Ik heb recent een carburateurblok vervangen van een '98 er R1. Daar zaten al dynojet naalden in gemonteerd. Sproeier buizen waren ovaal bij een km stand van 38000 km. De R1 wou slecht oppakken vanaf 2500 toeren. symtomen verergerden in de bergen. na vervangen van de carbs was het probleem opgelost.

Maar het is aan jouw om al dan niet iets met mijn tip te doen. Als je het antwoord zelf al wist, dan kan dit topic wel dicht .........

Wat de deellast opmerking betreft helemaal mee eens, ik weet niet uit het hoofd waar het rode gebied van een GSX750es begint.
Wat ik wel weet is dat het stationair gebied tot ongeveer 2500 t op de mengselschroeven en vlotter nivea reageert. Van 2500 tot +/- 60% van max toeren op de naalden en daar boven op de hoofd sproeiers. Met een overlap gebied tussen de drie deelstukken.
Ook bij gasschuif carburateurs kan de gasbuis verslijten.
Bij mijn weten zijn alle GSX typen uitgerust met CV carbs. Alleen GS typen waren uitgerust met niet cv carbs. Maar mischien kunnen de echte brik specialisten hier een antwoord op geven.

Ook het hoge olie verbruik kan de bougies zo ernstig vervuilen dat stotteren het gevolg is. Maar dat ik aan de hand van de gemaakte opmerkingen niet toetsen.
Veel suc6 met het oplossen van de storing.
 
........

Maar het is aan jouw om al dan niet iets met mijn tip te doen. Als je het antwoord zelf al wist, dan kan dit topic wel dicht .........

Wat de deellast opmerking betreft helemaal mee eens, ik weet niet uit het hoofd waar het rode gebied van een GSX750es begint.
Wat ik wel weet is dat het stationair gebied tot ongeveer 2500 t op de mengselschroeven en vlotter nivea reageert. Van 2500 tot +/- 60% van max toeren op de naalden en daar boven op de hoofd sproeiers. Met een overlap gebied tussen de drie deelstukken.
Ook bij gasschuif carburateurs kan de gasbuis verslijten.
...........

@dutchgixxer;
sorry voor de verwarring maar je haalt nu 2 zijspan-combinaties met vergelijkbare problemen door elkaar.
De japanse 750 van de topic starter en mijn ouwe italiaanse boutenbak.
Heb helaas geen verstand van Japanse fietsen en heb alleen gereageerd in een poging ook wat tips te geven vanuit een vergelijkbaar probleem met een totaal verschillende fiets.
De opmerkingen van jouw kant over de gasbuis zijn ook in mijn geval welkom; heb even het manual er op nageslagen en ook in een 38mm Dell Orto zit een vergelijkbare constructie die mischien inderdaad aan de zelfde slijtage onderhevig is.

greetz
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
Hoi,
tijdens het weekend heb ik de fiets gecheckt en hoogstwaarschijnlijk de oorzaak gevonden. Eén van de bevestigingsbouten waarmee de ontstekingsspoel van cylinder 1&4 vastzat was afgebroken. De toestand van de andere boutjes (originele - dus reeds veel roest) was ook al niet te best. Ganse zwik vervangen door nieuw materiaal, ook de rubbers nagekeken maar die waren op het zicht ok.
Terwijl ik bezig was ook nog een bougiekopje vervangen - er zat een barstje in - en raad eens? De oude soes spint opnieuw als een kater bij de open haard!
Problem solved dus.
Bedankt iedereen voor de tips.
SoesSnow.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan