Motor wil niet platter

FastBlade

Die hard MF'er
30 aug 2001
256
0
Almere
Ik heb het volgende probleem. Als ik in een bocht lig en ik wil platter, wil mijn motor niet. Als ik een heel klein beetje gas geef om iets te versnellen en ik probeer tegelijk de motor platter te leggen, loopt de motor naar buiten. Alleen als ik tegelijkertijd naar buiten stuur gaat de motor platter liggen, maar hier wordt mijn blade nerveus van, de voorkant wordt wat zoekerig. Ik heb dit zowel met BT-010's en Pirelli SC2's. Iemand enig idee wat er mis is of wat ik verkeerd doe? Ik hoor van verschillende mensen dat een 180 band beter stuurt, ligt het daar misschien aan? Ik heb een 190 band.
 
Misschien eens een beetje met je vering spelen..

180 stuurt wel lekkerder dan een 190, ik ben laatst zelf ook naar een 180 gegaan.
 
hangen en trekken aan dat ding.

ligt niet aan de banden denk ik zo
Op dinsdag 13 augustus 2002 14:56 schreef Maximum het volgende:
Ligt niet aan de banden...zeker niet met een SC...gewoon meer hangen...en verstand op 0 :P
Op dinsdag 13 augustus 2002 15:17 schreef Fabian het volgende:
zit tussen de oortjes, hangen en gasssssuuuuhhhh })
Meer hangen dus....ik heb nu al het idee er overdreven naast te hangen, maar als dat het advies van de "experts" is :P dan probeer ik dat maar.
Op dinsdag 13 augustus 2002 15:07 schreef spiker het volgende:
Ehm, domme vraag waarschijnlijk; moet ie platter dan :?

Altijd, ik rij nog niks aan de grond, dus het kan nog platter. :)
 
Dat met die band klopt ook niet...

Ik heb op de mijn Dragon Evo 190... Maat heeft BT010 180 (996 - 748). De BT010 ziet er gewoon vet breder uit, dus bandbreedte is niet alleen afhankelijk van de maat.
 
ik ben met mijn TL ook van de 190 naar de 180 gegaan en het stuurt nu stukken makkelijker vooral in snelle bochten. :]
 
welk hooft?


Euhmm, ter zake:
Hoe platter dat je wil, hoe meer je moet gaan hangen, waardoor je gewoon meer moet gas geven (theoretisch).
Of te wel: KNALLUH!!!! 8-)
[/quote]
hoofd sorry vautje
je krijg dan niet gelijk het idee dat je al op de grond hagt en dan ga je automatisch weer wat platter
 
Ik heb het volgende probleem. Als ik in een bocht lig en ik wil platter, wil mijn motor niet. Als ik een heel klein beetje gas geef om iets te versnellen en ik probeer tegelijk de motor platter te leggen, loopt de motor naar buiten. Alleen als ik tegelijkertijd naar buiten stuur gaat de motor platter liggen, maar hier wordt mijn blade nerveus van, de voorkant wordt wat zoekerig. Ik heb dit zowel met BT-010's en Pirelli SC2's. Iemand enig idee wat er mis is of wat ik verkeerd doe? Ik hoor van verschillende mensen dat een 180 band beter stuurt, ligt het daar misschien aan? Ik heb een 190 band.

Hé FastBlade, je doet je motor geen eer aan :} Kijk naar het icoontje, je kunt er helemaal naast liggen...

Je ondertitel beloofd weinig goeds, je hebt de verkeerde motor gekozen vrees ik :(

Ik heb alle jaargangen Blade's gereden en het is geen enkel probleem met elke Blade de voetsteunen aan de grond te rijden en de motor dáár naartoe te 'DENKEN' waar jij hem wilt hebben, zo licht stuurt die fiets! het zou niet best zijn dat zo'n sportieve motor zo lastig te besturen zou zijn!

Maar goed, je zegt niet welk jaartal je hebt etc.
Omdat je over een 190-er praat en over een BT-010 ga ik ervan uit dat het een 2000 of 2001 Blade is. Deze motor is ontworpen met 190-er banden en de BT-010 werd het eerst op de 2000 Blade voorgesteld, het mag duidelijk zijn dat deze combinatie voor ons gewone motorrijders perfect stuurt (of je moet vd Goorbergh heten...), het zit écht tussen je oren of de zaak is verkeerd ingesteld.

TIP: neem het serviceboekje ter hand en stel eens eerst in/uitgaande demping en veervoorspanning zo in zoals het standaard behoort te staan, dit is een prima basis instelling. Wie weet staat links/recht niet gelijk ingesteld...
Dan bekijk je de banden, is het profiel goed (dus niet vreemd afgesleten)? Kijk naar de bandenspanning die KOUD op 2,9 achter en 2,5 voor moet staan (standaardinstelling, op een circuit ga je lager, blablabla...maar daar zijn we nu even niet mee bezig!).
Als de banden ok zijn, goed op spanning en de veer- en dempinginstellingen gecheckt dan moet de motor als een speer sturen :}

Met alle instellingen op de standaard waarden ga je op een vlakke weg rijden (zonder zijwind) en laat je vanaf 120 km/u in de 6e versnelling het stuur (en dus het gas) los, de motor laat je gewoon uitrollen totdat je 60 rijdt, zonder tegenhangen moet hij kaarsrechtuit sturen, ook het shimmy-effect is verleden tijd, het stuur mag op geen enkele snelheid zwabberen.

Je zegt niet hoeveel km de motor heeft gelopen, of hij schade heeft gehad etc.etc.
Zie je een afdruk van een voetsteunbout in de achterbrug en/of zijn de nokken op het balhoofd opgedrukt omdat de kroonplaat er keihard tegenaan is geslagen dan heeft de motor een ongeval gehad en kan dit de oorzaak zijn (frame krom). Je moet 2e hands al helemaal oppassen als het frame gepolijst is...
Overigens zal er dan waarschijnlijk ook een verschil te voelen zijn tussen de gewilligheid van insturen in linker of rechter bochten!

Als laatste kunnen er natuurlijk ook andere zaken verprutst zijn zoals een te strak aangedraaid balhoofdlager (moet je gewoon met je tengels afblijven). Als de motor ook in de winter is bereden kunnen de lagers van je Pro-Link droog zijn gelopen door strooizout :r of hogedrukreiniger, dit geldt tevens voor de wiellagers. Kortom, als het niet aan jou ligt kan er nog het nodige zijn waaraan het ligt, laat kennis die je qua 'rijkunsten' vertrouwd eens op de motor rijden, met de nodige ervaring voel je zó of er iets mis is! Succes ;)

We lezen het wel...

René :]
 
Ontspannen rijden doet wonderen alles gaat sdan vanzelf, en ja dus ook knietje aan de grond.
Tip neem de motor mee met je elleboog tegen de tank.

gR1d
 
Dat met die band klopt ook niet...

Ik heb op de mijn Dragon Evo 190... Maat heeft BT010 180 (996 - 748). De BT010 ziet er gewoon vet breder uit, dus bandbreedte is niet alleen afhankelijk van de maat.
Zou je dit eens ff uit willen schrijven? :?

Ik ben ook van een Dragon Evo 190 naar een Bt010 180 gegaan en de bandbreedte hangt wel degelijk af van de maat. Anders had het er netzo goed niet op kunnen staan. 180 = 180mm en 190 = 190mm.

Kan aan mij liggen, of aan oom Alcohol, maar ik snap je ff niet..
 
Meer hangen heeft helemaal niets met platter gaan te maken. Ver de bocht in kijken en countersteering wel.
Op dinsdag 13 augustus 2002 23:16 schreef ***BTR*** het volgende:
yep countersteering eens proberen maar wel oppassen voor een highsider ;)

Met countersteering gaat hij inderdaad platter, maar de motor wordt er wel onrustig van, de voorkant wordt zoekerig en ik heb altijd begrepen dat je countersteering moet gebruiken om je motor snel de bocht in te leggen. Als je er eenmaal inligt zoveel mogelijk van het stuur afblijven, ik laat het stuur zelfs bijna helemaal los.


Op dinsdag 13 augustus 2002 23:50 schreef Blade10 het volgende:Lang verhaal....

Motor heb ik nieuw gekocht in 2001 en geen schade mee gereden, 8500 km mee gereden en vering staat nog op fabriekswaarden. Motor stuurt heel gewillig in alleen het laatste endje wil dus niet. Ik weet bijna zeker dat het inderdaad niet aan de motor ligt en ik kan hem wel platter krijgen, maar niet zonder onrustig aan te voelen, terwijl ik daar met een blade nog nooit iets over gelezen heb. Op een r6 van een vriend had ik er geen problemen mee, daarmee ging ik platter dan met mijn eigen fiets.
 
Kijk ook eens of je voorvork niet te veel veervoorspanning heeft hierdoor komt ie in de bocht uit z'n veren en krijg je een soort shopper.
Negatieve veerweg moet 25 mm zijn en achet van 15mm tot vrijwel 0mm bij het rijden op het circuit dus bij een racer
 
Hoe meer je er af gaat hangen, hoe minder plat je motor gaat.
De zaak moet wel in evenwicht blijven he.

ohja, volgens mij is countersteering de enige manier om een motor te sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan