motoraanhanger

robbyvw

MF veteraan
23 apr 2005
1.254
0
beste mensen,

ik heb thuis onze oude vouwwagen gesloopt het alleen het onderstel bewaard.
op dat vlakke onderstel heb ik een traanplaat gemaakt, waarop 2 stuks motoren kunnen staan, die vastgemaakt kunnen worden aan een pijp die rondom de aanhanger zit.

nu was mijn vraag, het betreft een enkelassige aanhanger, maar welliswaar geremd.
aangezien ik de aanhanger heb veranderd maar wel de lichtpositie enzo behouden, moet ik hem dan laten keuren?
het was al een 750 kg aanhanger, dit blijft hij ook natuurlijk.

ik hoor het graag!
 
als ie als vouwwagen geen kentekenbewijs had, dan is er dus ook niets wat aangepast kan worden, ik denk niet dat keuren noodzakelijk is. Maareh, voor de veiligheid bij een controle of zo, zou ik er maar wel voor zorgen dat het ding echt helemaal goed in orde is :)
 
Als het onderstel hetzelfde is gebleven hoeft ie niet gekeurd te worden. Bij aanhangers onder de 750 kg mag je in principe alles veranderen. Er zit een typeplaatje op de as met een draagvermogen, en als dit onder de 750 kg is, is 't ok. Wel moet ie aan de wettelijke eisen als verlichting en veiligheid (geen scherpe kanten, losbreekrem) voldoen.

Als je ermee naar het buitenland gaat weet ik niet wat er gebeurd, officieel hoef je geen papieren te hebben, maar kun je moeilijk bewijzen dat het jou aanhanger is, en dat je hem niet ergens gejat hebt.
 
1> Eeen aanhanger die incl laadvermogen onder de 750 kg blijft, hoeft niet gekeurt te worden, daar mag je ook met E rijbewijs niet overheen, moet natuurlijk wel aan alle eisen voldoen, dus verlichting, maar ook de juiste reflectoren erop.
2> mistlicht is verplicht, koop er een bij brezan met afstandbediening, die koppel je gewoon aan de draad van de verlichting, en kun je binnen met een zendertje aan en uit zetten
 
2> mistlicht is verplicht,
Dit is niet helemaal volledig:

Mistachterlicht verplicht?
Vanaf 1 juli 2006 moeten veel aanhangwagens een mistachterlicht hebben. Officieel moest dat al sinds 1 januari 2005, maar tot 1 juli 2006 werden geen boetes uitgedeeld als de aanhangwagen er geen een heeft. Of uw aanhangwagen een mistachterlicht moet hebben, hangt af van z’n gewicht en leeftijd. Op alle caravans die zijn afgeleverd na 31 december 1997 is al een mistachterlicht aanwezig.
Aanhangers tot 750 kg
Aanhangers tot 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) moeten ongeacht hun leeftijd een mistachterlicht hebben.


Aanhangers boven 750 kg
Voor aanhangers zwaarder dan 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) en met een registratie van na 31 december 1997 (dus sinds 1 januari 1998) is een mistachterlicht verplicht. Voor aanhangwagens zwaarder dan 750 kg die al eerder in gebruik zijn genomen geldt deze verplichting niet.



Schema 'Wel of geen mistachterlicht'

Is de toegestane maximummassa van de aanhangwagen meer dan 750 kg? — Nee → Mistachterlicht verplicht
|
Ja

Ligt de datum van eerste toelating van de aanhangwagen voor 01-01-1998? — Nee → Mistachterlicht verplicht
|
Ja

Mistachterlicht niet verplicht




Een mistachterlicht is niet verplicht voor:
auto's die voor 01-01-1998 in gebruik zijn genomen en geen mistachterlicht hebben, omdat daarvoor de schakeling ontbreekt, hoeven geen mistachterlicht op de aanhanger te hebben. Deze situatie komt met name voor bij historische auto's.
motorfietsen met aanhanger
een fietsdrager

Bron
 
Terug
Bovenaan Onderaan