motorblok glasparelen/spuiten

capricorn-46

MF veteraan
8 mrt 2009
1.121
64
Wijhe
een vraag als ik mijn blok wil laten glasparelen of spuiten kan dit zonder dat het blok uit elkaar moet . thx
 
Alle, maar dan ook écht alle ingangen van het blok afdichten met plaatjes zodat er geen straal-zand in je blok komt. Dit is vrij funest voor alle draaiende delen als het toch binnen komt. Daarom zijn er ook mensen die het blok laten ijsparelstralen, hierbij heb je alleen maar kans dat er water in je blok komt, wat vele malen makkelijker verdwijnt als straal-zand.
 
Maar dan heb je wel weer de kans dat met dat water wat in je blok komt er ook vuil mee komt... dus evengoed echt goed alles dichtmaken.
Als ik een blok moest laten glasparelen wat dus zeer mooi is zou ik het blok uit elkaar halen, dan meteen alles goed. Kun je meteen de boel van binnen mooi inspecteren dan weet je dat je blok er van binnen net zo uitziet als van buiten.
 
ijsparel stralen? ook ik heb daar nog nooit van gehoord, wel een uitkomst.

als je het blok niet uitelkaar wilt hebben is het handig om hem iig door te spoelen.
en na 500km of minder de olie nog een keer te vervangen. het vuil wat met de ijsparels het blok in zou gaan is idd niet goed voor de motor, maar is zo fijn dat het denk ik wel met een oliebeurtje eruit komt :)
 
Hoe zou kunnen, maar ik zie wel wat problemen.

Om goed te kunnen stralen, moet het metaal schoon en vetvrij zijn. Hoe ga je een compleet motorblok helemaal schoon krijgen? Dat is niet handig.

In een cabine past niet alles. Het voorwerp moet al door de opening kunnen, en zal met één hand gedraaid moeten kunnen worden. Dat is niet handig met een compleet blok. Misschine wel in een mega cabine, maar niet in de staande/tafelmodellen.

Als een klant er mee zou komen, zou ik er niet aan beginnen. Wel uit elkaar, helemaal reinigen, dan stralen, ev verder behandelen en weer in elkaar.
 
dus het advies luid uit elkaar halen das jammer want het blok is kurk droog en ik moet het laten doen want das mij te hoog gegrepen :N als ik het laat spuiten ,wordt het dan wel zo mooi als glasparelen of is dat niet te vergelijken
 
Kompleet blok in de cabine is niet handig. Je moet met de straal overal lekker bij kunnen komen.
Dat lukt niet met een blok dat moeilijk te manouvreren is.
Met alleen de lans/pistool redt je het niet. Je hebt ook goede kans dat de gestraalde oppervlakken beschadigd worden, omdat je het blok toch verplaatst.
Zou wel kunnen met het blok op een draaiplateau. Maar je moet wel de ruimte hebben.
 
ik had een erg smerig kawasaki 440 ltd blok en ene meneer uit weert met de naam die klinkt als een ritssluiting heeft een hogedruk stoomcleaner .....

vuil vliegt er vanaf G E W E L D I G !

kom daarna meteen aan het spuiten van het blok
 
Laatst bewerkt:
met ijsstralen denk ik wel dat je t red. maar je moet idd wel de ruimte hebben om het blok te kunnen draaien ed. je moet echt overal goed bij kunnen. dan heeeeeeeeel goed ontvetten/schoonmaken en dab met een hittebestendige primer ( niet op bezuinigen, is zonde van je werk ) inspuiten en dan met een hittebestendige lak afwerken. is goed zelf te doen. poedercoaten is trouwens ook een aanbeveling
 
Ik ben de tel al kwijt hoeveel blokken ikzelf heb gestraald . ik doe dit dmv natstralen met een hogedrukreiniger met water en wit zand .
het grootste werk zit hem natuurlijk wel in het potdicht maken van het blok .
eerst vul ik alle openingen vol met katoener doeken . daarna maak ik voor elke opening een passend plaatje welke ik dmv beugels ed tegen het blok kan schroeven . achter dit plaatje maak ik ook nog eens een rubberen dichting van een 3 mm dik .
uiteindelijk ben ik soms wel een kleine dag bezig alleen al om het blok dicht te maken .
het stralen zelf is op een kwartiertje klaar . na het stralen nog eens met enkel water en de freesstraal een kwartiertje gans het blok langs alle kanten onder hoge druk zuiver spuiten .
eens het blok terug droog is heb je een zandvrij blok .
dan schroef ik er de plaatjes weer eraf en met een zware stofzuiger zuig ik er de katoenen doeken weer uit de openingen. mocht er dan toch wat zand zijn tussengekropen word dat er gans mee uitgezogen .
Nog nooit heb ik geweten dat er een blok achteraf schade heeft gehad . het is wat voorwerk maar het resultaat is dan ook prachtig .
 
hier zie je een blok van een z900 voor het stralen

full


en hier weer na het stralen

full
 
hier nog eens een blok van een kawa 1100ST

voor het stralen


full


na het stralen

full


daarna het topeinde eraf om te reviseren en het onderblok gespoten in een 2K lak

full

full

full


na de revisie van de kop het topeinde gespoten met motip engine paint

full
 
:^

Mijn blok mag volgend jaar ook wel eens onder handen genomen worden.
Kost dat :? (Via PM waarschijnlijk wat makkelijker ;) )

Helaas zal dit voor volgend jaar niet lukken,
het moet een hobby blijven en voor 2011 heb ik al drie projecten aangenomen,
en daar zit mijn jaar mee vol , moet nog ruimte blijven voor de vrouw en de kids .
 
Terug
Bovenaan Onderaan