[motorblok spuiten] hechtingslaag?

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
1
België
De volgende episode van mijn KLR650 ;)

Het motorblokje is gestraald maar nu moet hij gespoten worden. Nu heb ik hier hittebestendige Motip verf (kleur antraciet) gekocht maar kan ik die gewoon rechtstreeks op het motorblok spuiten of moet ik eerst een speciale hechtingslaag aanbrengen voor de lak? Op de spuitbuis staat enkel dat het geschikt is voor metaal, kan ik dit ook op een gestraald aluminium motorblok toepassen? (ik weet dat alu ook een metaal maar het is niet de bedoeling dat de lak eraf bladert na een tijdje)
 
Ik heb die van mij gewoon zonder grondlak gespoten, kon niet 123 hittebestendige grondlak vinden...

zal wel goed zitten denk ik, zijn super sterke lakkies van motip-hittebestendig.

maargoed ik heb hem er nog niet onder, dus kan zijn dat zo mn hele blok van elende uitmekaar valt ofzo :)
 
Ik ben deze morgen even naar een spuiterij geweest en die heeft het me haarfijn uitgelegd :)

Je moet dus je motorblok ontvetten (duh) maar met speciale ontvetter en daarna moet onmiddelijk een dunne vernevelde (speciale) hechtingslaag voor alu worden aangebracht waarna je kan beginnen met spuiten.

Helaas is die hechtingslaag niet in kleine hoeveelheden te verkrijgen (De spuiter had zelf niks meer, dus moest ik het bestellen). Het bestaat namelijk uit twee componenten waarvan de kleinste hoeveelheid van beide één liter bedraagt dus ik heb voor twee liter aan hechtingsmiddel, kostprijs: rond de 60 Euro (goed dat ik 4 motorblokken moet spuiten)

Een kenmerk van die hechtingslaag is een mintgroene kleur en het is van het merk Stardox als ik me niet vergis. Woensdag heb ik het en dan zal ik wel een pic van de blikken posten
 
Een kenmerk van die hechtingslaag is een mintgroene kleur en het is van het merk Stardox als ik me niet vergis. Woensdag heb ik het en dan zal ik wel een pic van de blikken posten
Het merk is Standox :)
Verschillende autoschade herstelbedrijven gebruiken het merk.
Je hebt ook Dupoint en bij mijn stagebedrijf gebruiken ze het merk Glasurit (weet niet precies hoe je het schrijft, tekening met papegaai erbij )
 
hey, mijn motorblokkie wordt binnenkort ook gestraald. wellicht valt het spuiten van de jouwe te combineren met het spuiten van de mijne? zou best handig zijn, niet?

en eh, die primer (hechtingslaag), is die ook hittebestendig? of is dat een gekke vraag.. ik laat trouwens bijna alle delen van het blok stralen, dus carters, cylinders en kop, alles tegelijk want ik bouw het blok in elkaar zodat ik zo min mogelijk last heb van grit in alle kieren en kuilen en oiliekanalen. dat betekent namelijk de snelle dood voor je lieve techniek.

ik hoort t wel..
 
Op zaterdag 01 februari 2003 21:10 schreef daobra daloosh het volgende:
en eh, die primer (hechtingslaag), is die ook hittebestendig? of is dat een gekke vraag...

het is geen primer, je moet het zien als lijm welke het afbrokkelen van je lak tegen gaat. Aluminium oxideert en op die oxideplekken hect het niet, daarom ool die hechtingslaag
 
13055

Het hechtmiddel speciaal voor het aluminium. Nu is de vraag of de lak op deze hechtingmiddel blijft plakken en/of die het niet opvreet. Vrijdag even een proefplaatje spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan