Motorbrug zakt veel te snel

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Goedemorgen,
Enige tijd geleden heb ik een motorbrug gekocht die het volgens de eigenaar niet meer deed. Hij ging niet meer omhoog en zakte te snel weer naar beneden.
Niet meer omhoog gaan was zo verholpen > olie bijvullen in de cilinder toen deze op de hoogste stand stond.
Echter zakt de brug nog steeds veel te snel. Zowel "leeg" als met een motor erop. En het is niet zo prettig als je motor van 200 kg binnen een seconde een halve meter naar beneden klettert.

Nu zit er op het blok achter de cilinder een schroef waarmee je het zakken kunt regelen. Volgens de sticker blokkeert hij zelfs als je de schroef helemaal inschroeft. Ik denk echter dat er mogelijk een onderdeel mist. Bij mij heeft deze schroef namelijk geen effect, niet sneller, niet langzamer en ook niet blokkeren. Als je het er volledig uitschroeft, is het alleen een pasbout met 2 o-ringen en een bolle punt.

Hoort hier nog een veertje achter wellicht? Of moet er via deze opening ook nog olie worden bijgevuld? Of herkent iemand dit type brug? Er staat nergens een merk of type vermeld.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Als er meer info of foto's nodig zijn, dan hoor ik het ook graag. Ik sleutel liever aan m'n motor dan aan m'n brug, dus ik hoop dit snel te verhelpen.




a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ik even moeten proberen, ik heb de brug niet laten zakken met die stelschroef er helemaal uit.
Zou dat wel of niet moeten?
 
Ik vermoed hetzelfde, iemand die het wellicht kan bevestigen?
De vorige eigenaar leek me nou niet zo heel handig, dus als hij ooit die schroef volledig geopend heeft en die veer is eruit gesprongen, dan zou dat best plausibel zijn.
 
Dat zou ik even moeten proberen, ik heb de brug niet laten zakken met die stelschroef er helemaal uit.
Zou dat wel of niet moeten?
Dat zou wel moeten, die pen functioneert als een flow restrictor. Maar het lijkt me inderdaad eerder dat je een onderdeeltje of 2 mist.
Deze pennen om je mengsel af te stellen doen een beetje hetzelfde.
SmartSelect_20200415-110814_Chrome.jpg
 
Oke, even op zoek naar een kogeltje en een passend veertje dus.
Dit weekend even kijken wat de afmetingen zijn en zoeken.

Ik dacht eerst dat het ook een optie was om een aanslag te maken voor het voetpedaal, dat ik dan zo minimaal zou intrappen dat de brug alsnog gecontroleerd kon laten zakken. Maar als er inderdaad dat balletje en veertje mist, dan is ook dat geen oplossing.
 
of als je de juiste onderdelen niet kan vinden zet je een losse flowrestrictor met terugslagklep tussen de leiding en de pomp. dan kan je ook makkelijk afstellen op gewicht dat op de brug staat omdat je er ook bij kan als de brug niet omhoog staat zonder afknelgevaar.
 
of als je de juiste onderdelen niet kan vinden zet je een losse flowrestrictor met terugslagklep tussen de leiding en de pomp. dan kan je ook makkelijk afstellen op gewicht dat op de brug staat omdat je er ook bij kan als de brug niet omhoog staat zonder afknelgevaar.
Bedankt voor de tip. Ik ga kijken of dit kan, maar de pomp en cilindervoet zijn 1 geheel, dus ik denk dat dat nogal wat voeten in aarde heeft voordat ik er een los smoorventiel tussen gebouwd heb.
Eerst even kijken of ik een kogeltje kan opsnorren en een veertje dat past.
 
Zojuist gefixt.

Eerst even gekeken of er bij het laten zakken olie uit dat gat komt waar die smoorschroef inzit. Antwoord: jazeker, de onderkant van de brug zal voorlopig niet roesten.

Het was niet te zien of het kogeltje mistte, maar ik had wat verschillende maten kogeltjes nog liggen. Dus het grootst passende kogeltje erin laten vallen, een balpen veertje achteraan. De schroef er weer in, een beetje finetunen en de brug zakt mooi gecontroleerd naar beneden.

Hartelijk dank iedereen, mijn weekend kan niet meer stuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan