Motorcampagne 2010

Wat vinden jullie van de overheidscampagnes?

  • Weggesmeten geld.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Zo'n campagnes zijn nutteloos.

    Stemmen: 2 7,1%
  • Een campagne is nuttig maar deze trekt op niets.

    Stemmen: 2 7,1%
  • Zo'n campagne is een schitterend initiatief!

    Stemmen: 17 60,7%
  • Nuttig, maar beter om te investeren in veiligere wegen.

    Stemmen: 7 25,0%

  • Totaal aantal stemmers
    28

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Momenteel loopt er in België een nieuwe campagne om de aandacht op het motorrijden met de nieuwe lente te verscherpen. Elk voorjaar is er een grootschalige campagne voorzien. In Nederland is er dit jaar ook een campagne geweest.

Wat vinden jullie van deze campagnes?


BELGIE:

Kijk goed uit voor motorrijders

07/04/2010 - 02/05/2010

Met de eerste mooie lentedagen zijn ook de motorrijders weer van de partij op onze wegen. Deze periode is dan ook hét moment bij uitstek om zowel automobilisten als motorrijders beter bewust te maken van de risico’s die zij lopen. Door hun geringe zichtbaarheid en het ontbreken van een beschermend koetswerk zijn vooral motorrijders enorm kwetsbaar in het verkeer.

De campagne bestaat uit twee delen. Affiches langs de hoofdwegen herinneren automobilisten eraan dat motorrijders gemakkelijk aan de aandacht ontsnappen tussen het andere verkeer. Op de affiche zien we de omtrek van een motor die als het ware verborgen zit in een massa auto’s. De slogan “Kijk goed uit voor motorrijders” spreekt voor zich. Door actief rekening te houden met de aanwezigheid van motorrijders, kunnen de automobilisten ongevallen vermijden. De affichecampagne loopt nog tot 2 mei. 15.000 affichettes met dezelfde boodschap worden verspreid via het BIVV-netwerk.

Het tweede campagneluik is gericht naar de motorrijders zelf, en benadrukt het belang van defensief rijden. Concreet betekent dat: snelheid matigen, en anticiperen op gevaarlijke situaties en onvoorzien gedrag van anderen. Advertenties in motorbladen met de slogan “Hoe sneller je rijdt, hoe minder je ziet” moeten motorrijders aansporen tot defensiever rijgedrag. De boodschap wordt aangevuld met een bannercampagne op populaire motorwebsites, die doorverwijst naar een internetpagina met tips voor defensief rijden.

2qla4d3.jpg

http://www.zichtbaaropdemotor.be/homepage/_nl/


NEDERLAND:

24/03/2010 - 04/04/2010

Door plaats te nemen achter op de motor bij KNMV-ambassadeur Dennis van der Geest heeft demissionair minister Camiel Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe verkeersveiligheidscampagne die door de motorbond is ontwikkeld.De plaats van handeling was het Total-benzinestation in Houten aan de A27, waar de bewindsman uit handen van KNMV-directeur Patrice Assendelft een flyer ontving, waarin de nieuwe campagne uit de doeken wordt gedaan. De minister van Verkeer & Waterstaat had eerder al in de Tweede Kamer aangegeven dat hij eventuele actieplannen, om motorrijders aan het begin van het seizoen te waarschuwen, zou ondersteunen.

“ Het begin van de lente is een belangrijk moment, het begint te kriebelen, iedereen wil weer naar buiten. Er zijn in Nederland 650.000 motorrijders en die willen de weg op. In april verdubbelt het aantal dodelijke ongevallen. Daarom is dit ook zo’n goed initiatief van de KNMV. Ze zetten zich in voor de motorrijders, voor de vrijheid en de veiligheid en waarschuwen ze ook. Tegen de automobilisten zou ik willen zeggen: Let op, de motorrijders zijn er weer en ze mogen tussen de files door!” aldus minister Eurlings.

Goed rekening houden met elkaar, wederzijds begrip en bewustzijn, zijn de voornaamste kenmerken van deze gezamenlijke actie van de KNMV en Total, die een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal ongevallen. “Wij zien de aanwezigheid van de minister als een stuk erkenning voor onze inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid en als aanmoediging om hiermee door te gaan. Het is ook een signaal naar weggebruikers in het algemeen dat hij zich, net als wij, zorgen maakt om het relatief hoge aantal motorslachtoffers, met name aan het begin van het seizoen”, concludeerde KNMV-directeur Patrice Assendelft.

De actie duurt tot en met 4 april als op tien Total-stations in Nederland door KNMV-officials een gratis safety check bij motorrijders wordt aangeboden.

Video motorcampagne 2010
 
Laatst bewerkt:
Zou zeker ook nuttig zijn om da automobilisten beter voor te lichten, velen weten niet dat een motor tussen de file door mag rijden en als er schade ontstaat dat dan de schuld 50-50 is.

Voorlichting zou goed kunnen zijn, maar als iemand zijn rechterhand niet in bedwang heeft is het voor deze weggegooide €€
 
Voorlichting zou goed kunnen zijn, maar als iemand zijn rechterhand niet in bedwang heeft is het voor deze weggegooide €€

En daarom is die nadruk op anticiperen zo slecht nog niet :) Je komt ze toch zo vaak tegen, 'asociale motorrijders' ;) Nu ben ik nog met rijlessen bezig en zal daarom wel heel braaf zijn ...:)
 
Om veiligheid te verbeteren moet je mensen bewust maken van de risico's, hen de praktische oplossingen aandragen om zich te beschermen tegen deze risico's en vervolgens moeten de mensen dit ook gebruiken.

Ik denk niet dat alleen een campagne een zeer grote invloed heeft op onze veiligheid, maar het heeft wel degelijk zin om een campagne te houden, alleen zal je altijd actief moeten zijn om de veiligheid te verbeteren. En hierbij zijn dan zowel de fabricanten van motoren, pakken, helmen, ect. als de wegbeheerders en het CBR betrokken...

Over te hard rijden ... Voor zover ik weet is dat slechts in een zeer klein geval van de ongevallen een factor die van belang is. Het overgrote deel van de ongevallen gebeurd met een snelheid onder de 50 km/h. Ik haal zelf ook geregeld uit met de motor, waarbij ik meer hou van bochten rijden als hard rijden, maar je moet altijd goed kijken waar je het doet. Kijken of er voldoende ruimte is om te glijden als je valt, dat er geen bomen of andere vaste objecten staan en het andere verkeer ...
Regelmatig rij ik over dijk en polderwegen die ook geliefd zijn bij fietsers, wandelaars ed, als het er druk is zal ik daar eerder 40 dan 60 rijden...

De moraal van de post is dus dat je goed moet anticiperen op de situatie en dat dit geld voor zowel ons als de koekblikkers. Waarbij voor ons dan ook nog geld dat we ff op de conditie van de weg moeten letten ...
 
Over te hard rijden ... Voor zover ik weet is dat slechts in een zeer klein geval van de ongevallen een factor die van belang is.

Dat bedoel ik ook niet met 'asociale motorrijders', hard rijden is op zich niet gevaarlijk. Wel gevaarlijk is het wanneer motorrijders even snel voor ander verkeer langs willen schieten of inhalen terwijl het eigenlijk neit meer kan.

Maar verder: Scheuren maar ;)
 
Zou zeker ook nuttig zijn om da automobilisten beter voor te lichten, velen weten niet dat een motor tussen de file door mag rijden en als er schade ontstaat dat dan de schuld 50-50 is.

Voorlichting zou goed kunnen zijn, maar als iemand zijn rechterhand niet in bedwang heeft is het voor deze weggegooide €€

:^
 
laten ze maar campage voeren of reclame op tv zo dat automobilisten goed weten dat er weer motor rijders zijn.

werd van middag bij na van mijn motor gereden daar een niet goed opletende auto mobilist. B| B| g.v.d.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de timing van het voorjaar, maar ook in de winter rijden er motoren. In het donker en in de nattigheid vallen die paar motoren nog minder op. Wat mij betreft wat vaker aandacht voor motoren in het verkeer.
De waarschuwing voor de mooiweerrijder in het begin van het seizoen is op zijn plaats. Statistieken tonen dat aan.
 
Ik begrijp de timing van het voorjaar, maar ook in de winter rijden er motoren. In het donker en in de nattigheid vallen die paar motoren nog minder op. Wat mij betreft wat vaker aandacht voor motoren in het verkeer.
De waarschuwing voor de mooiweerrijder in het begin van het seizoen is op zijn plaats. Statistieken tonen dat aan.

Heb jij dan die statistieken die aantonen dat het aantal zware ongevallen in de maanden april/mei ten opzichte van het aantal gereden kilometers / aantal motorrijders dan zoveel hoger is dan in de zomer of de winter?
Zouden er in de zomer niet meer zware ongevallen gebeuren vanwege de vakantiedrukte aca onoplettendheid, nonchalance van de motard, verstrooidheid vanwege de warmte?
Of in de winter vanwege donker, gladheid, slechte zichtbaarheid in de regen, drukdruk blind woonwerk verkeer, verminderde rijkunde bij de motard vanwege de kou ?

De campagne in B is goed, hij valt op en drukt iedereen met de neus op het probleem, niet zozeer de automobilisten, wel de motards zelve.
Of het veel zal uithalen valt nog te bezien. Maar als het al één motard behoedt voor dodelijk onheil is de campagne al geslaagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan