LinKing
MF veteraan
Momenteel loopt er in België een nieuwe campagne om de aandacht op het motorrijden met de nieuwe lente te verscherpen. Elk voorjaar is er een grootschalige campagne voorzien. In Nederland is er dit jaar ook een campagne geweest.
Wat vinden jullie van deze campagnes?
BELGIE:
Kijk goed uit voor motorrijders
07/04/2010 - 02/05/2010
Met de eerste mooie lentedagen zijn ook de motorrijders weer van de partij op onze wegen. Deze periode is dan ook hét moment bij uitstek om zowel automobilisten als motorrijders beter bewust te maken van de risico’s die zij lopen. Door hun geringe zichtbaarheid en het ontbreken van een beschermend koetswerk zijn vooral motorrijders enorm kwetsbaar in het verkeer.
De campagne bestaat uit twee delen. Affiches langs de hoofdwegen herinneren automobilisten eraan dat motorrijders gemakkelijk aan de aandacht ontsnappen tussen het andere verkeer. Op de affiche zien we de omtrek van een motor die als het ware verborgen zit in een massa auto’s. De slogan “Kijk goed uit voor motorrijders” spreekt voor zich. Door actief rekening te houden met de aanwezigheid van motorrijders, kunnen de automobilisten ongevallen vermijden. De affichecampagne loopt nog tot 2 mei. 15.000 affichettes met dezelfde boodschap worden verspreid via het BIVV-netwerk.
Het tweede campagneluik is gericht naar de motorrijders zelf, en benadrukt het belang van defensief rijden. Concreet betekent dat: snelheid matigen, en anticiperen op gevaarlijke situaties en onvoorzien gedrag van anderen. Advertenties in motorbladen met de slogan “Hoe sneller je rijdt, hoe minder je ziet” moeten motorrijders aansporen tot defensiever rijgedrag. De boodschap wordt aangevuld met een bannercampagne op populaire motorwebsites, die doorverwijst naar een internetpagina met tips voor defensief rijden.
http://www.zichtbaaropdemotor.be/homepage/_nl/
NEDERLAND:
24/03/2010 - 04/04/2010
Door plaats te nemen achter op de motor bij KNMV-ambassadeur Dennis van der Geest heeft demissionair minister Camiel Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe verkeersveiligheidscampagne die door de motorbond is ontwikkeld.De plaats van handeling was het Total-benzinestation in Houten aan de A27, waar de bewindsman uit handen van KNMV-directeur Patrice Assendelft een flyer ontving, waarin de nieuwe campagne uit de doeken wordt gedaan. De minister van Verkeer & Waterstaat had eerder al in de Tweede Kamer aangegeven dat hij eventuele actieplannen, om motorrijders aan het begin van het seizoen te waarschuwen, zou ondersteunen.
“ Het begin van de lente is een belangrijk moment, het begint te kriebelen, iedereen wil weer naar buiten. Er zijn in Nederland 650.000 motorrijders en die willen de weg op. In april verdubbelt het aantal dodelijke ongevallen. Daarom is dit ook zo’n goed initiatief van de KNMV. Ze zetten zich in voor de motorrijders, voor de vrijheid en de veiligheid en waarschuwen ze ook. Tegen de automobilisten zou ik willen zeggen: Let op, de motorrijders zijn er weer en ze mogen tussen de files door!” aldus minister Eurlings.
Goed rekening houden met elkaar, wederzijds begrip en bewustzijn, zijn de voornaamste kenmerken van deze gezamenlijke actie van de KNMV en Total, die een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal ongevallen. “Wij zien de aanwezigheid van de minister als een stuk erkenning voor onze inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid en als aanmoediging om hiermee door te gaan. Het is ook een signaal naar weggebruikers in het algemeen dat hij zich, net als wij, zorgen maakt om het relatief hoge aantal motorslachtoffers, met name aan het begin van het seizoen”, concludeerde KNMV-directeur Patrice Assendelft.
De actie duurt tot en met 4 april als op tien Total-stations in Nederland door KNMV-officials een gratis safety check bij motorrijders wordt aangeboden.
Video motorcampagne 2010
Wat vinden jullie van deze campagnes?
BELGIE:
Kijk goed uit voor motorrijders
07/04/2010 - 02/05/2010
Met de eerste mooie lentedagen zijn ook de motorrijders weer van de partij op onze wegen. Deze periode is dan ook hét moment bij uitstek om zowel automobilisten als motorrijders beter bewust te maken van de risico’s die zij lopen. Door hun geringe zichtbaarheid en het ontbreken van een beschermend koetswerk zijn vooral motorrijders enorm kwetsbaar in het verkeer.
De campagne bestaat uit twee delen. Affiches langs de hoofdwegen herinneren automobilisten eraan dat motorrijders gemakkelijk aan de aandacht ontsnappen tussen het andere verkeer. Op de affiche zien we de omtrek van een motor die als het ware verborgen zit in een massa auto’s. De slogan “Kijk goed uit voor motorrijders” spreekt voor zich. Door actief rekening te houden met de aanwezigheid van motorrijders, kunnen de automobilisten ongevallen vermijden. De affichecampagne loopt nog tot 2 mei. 15.000 affichettes met dezelfde boodschap worden verspreid via het BIVV-netwerk.
Het tweede campagneluik is gericht naar de motorrijders zelf, en benadrukt het belang van defensief rijden. Concreet betekent dat: snelheid matigen, en anticiperen op gevaarlijke situaties en onvoorzien gedrag van anderen. Advertenties in motorbladen met de slogan “Hoe sneller je rijdt, hoe minder je ziet” moeten motorrijders aansporen tot defensiever rijgedrag. De boodschap wordt aangevuld met een bannercampagne op populaire motorwebsites, die doorverwijst naar een internetpagina met tips voor defensief rijden.
http://www.zichtbaaropdemotor.be/homepage/_nl/
NEDERLAND:
24/03/2010 - 04/04/2010
Door plaats te nemen achter op de motor bij KNMV-ambassadeur Dennis van der Geest heeft demissionair minister Camiel Eurlings het startsein gegeven voor een nieuwe verkeersveiligheidscampagne die door de motorbond is ontwikkeld.De plaats van handeling was het Total-benzinestation in Houten aan de A27, waar de bewindsman uit handen van KNMV-directeur Patrice Assendelft een flyer ontving, waarin de nieuwe campagne uit de doeken wordt gedaan. De minister van Verkeer & Waterstaat had eerder al in de Tweede Kamer aangegeven dat hij eventuele actieplannen, om motorrijders aan het begin van het seizoen te waarschuwen, zou ondersteunen.
“ Het begin van de lente is een belangrijk moment, het begint te kriebelen, iedereen wil weer naar buiten. Er zijn in Nederland 650.000 motorrijders en die willen de weg op. In april verdubbelt het aantal dodelijke ongevallen. Daarom is dit ook zo’n goed initiatief van de KNMV. Ze zetten zich in voor de motorrijders, voor de vrijheid en de veiligheid en waarschuwen ze ook. Tegen de automobilisten zou ik willen zeggen: Let op, de motorrijders zijn er weer en ze mogen tussen de files door!” aldus minister Eurlings.
Goed rekening houden met elkaar, wederzijds begrip en bewustzijn, zijn de voornaamste kenmerken van deze gezamenlijke actie van de KNMV en Total, die een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal ongevallen. “Wij zien de aanwezigheid van de minister als een stuk erkenning voor onze inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid en als aanmoediging om hiermee door te gaan. Het is ook een signaal naar weggebruikers in het algemeen dat hij zich, net als wij, zorgen maakt om het relatief hoge aantal motorslachtoffers, met name aan het begin van het seizoen”, concludeerde KNMV-directeur Patrice Assendelft.
De actie duurt tot en met 4 april als op tien Total-stations in Nederland door KNMV-officials een gratis safety check bij motorrijders wordt aangeboden.
Video motorcampagne 2010
Laatst bewerkt: