Motorfiets (FZR1000) carburateurs op auto

LuukR

Die hard MF'er
15 aug 2013
361
165
eindhoven
Heren,

Normaal ben ik niet op dit deel van het forum te vinden maar ik zou toch graag een beroep doen op jullie kennis.

Ik ben voor mijn andere hobby bezig om een setje motorfiets carburateurs (fzr1000?)op een auto te bouwen.

Is er iemand bekend met dit setje?:

FZR-1000-Exup-Vergaser-Vergaserbank-Carburetor-Mikuni-3LF00T141.jpg


Ik heb zo'n setje over kunnen nemen van iemand, echter zie ik dat deze origineel bijna verticaal staan:

EXUPVALVE-2.gif


Ik heb een spruitstuk wat nu alleen maar vastgeprikt is, en vraag me af of ik geen problemen ga krijgen met de gekozen hoek i.v.m. het overlopen van de vlotterbak of iets dergelijks.

20151029_185145.jpg


Ik zou eventueel nu nog een bochtje in het spruitstuk kunnen maken, maar liever niet.(niet mooi)

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? (Ik denk dan bijvoorbeeld aan een lange wheely zonder problemen waardoor ze rechter komen staan.)
 
als het rechtdoor al goed zou gaan, zal het in langere snellere bochten naar rechts zeker niet meer zijn.
motorslopen hebben bergen carbu's liggen, kan niet al te duur zijn om een goed setje horizontale te vinden.
 
Ik heb evt nog een setje 40mm carbs liggen van een gsxr1100w die voor weinig wel weg mogen.
 
Even over de auto en de motor. De auto lijkt me een Volvo Amazon, maar wat voor motor ligt er in? Want die lijkt me sowieso al niet helemaal origineel, daar de Amazon z'n carburateurs aan de andere zijde heeft.
 
Laatst bewerkt:
@ Janbros: Dat idee had ik dus zelf ook omdat ik ook lees dat het een semi valstroom carb is. Aangezien ik ook nog wat T-stukjes en afstandbusjes moet laten maken is het zonde als het niet blijkt te werken.

@ Migilo: Heb je daar misschien een foto van en zijn ze in goede staat? Als je een idee hebt wat je er voor wil hebben kunnen we het er eens over hebben, aangezien de huidige mikuni's ook 40mm zijn volgensmij.

@ Bosso: Knap dat je dat ziet aan alleen de motorruimte.

05062009141.jpg


Ik heb de originelw b18 na motorschade vervangen voor een modernere b23. Het is nogal een onderneming maar hopelijk met een mooi resultaat. Plan is overigens niet om er een racemonster van te maken, maar gewoon een leuk rijdende auto met iets meer pk's als origineel. Daarnaast ziet een setje mooie carbs met een spaghetti spruitstuk een een nieuw laklaagje er natuurlijk leuk uit onder de kap. Onderstaande is ongeveer het idee:

SWAP-B23inAmrecht.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een valstroom- en een dwarsstroomcarburateur zijn twee verschillende soorten carburateurs (google is your friend). Je kan een valstroomcarburateur (die horizontaal 'op' het spruitstuk ligt) niet zomaar verticaal monteren (dus tegen de cilinder aan), en vice versa.
 
Een valstroom- en een dwarsstroomcarburateur zijn twee verschillende soorten carburateurs (google is your friend). Je kan een valstroomcarburateur (die horizontaal 'op' het spruitstuk ligt) niet zomaar verticaal monteren (dus tegen de cilinder aan), en vice versa.

Dat klopt, maar ze omschrijven het als een semi-downdraft carb. wat zou betekenen dat hij er ergens tussenin zit? Maar goed mijn vermoeden dat het niet gaat werken is eigenlijk hierboven al bevestigd, dus ik denk dat ik op zoek moet naar een ander setje
 
Het is wel een heel mooie auto. Ik heb zo eentje gehad, met een B18A motor, zou persoonlijk alleen een origineel blok erin willen hebben. Toen het blok van de mijne het begaf (kort na de aankoop, de auto was prima maar het blok niet) heb ik via Volvo een gereviseerd blok gekocht en erin gezet. En de originele Stromberg carburateur gehouden. Dan heb je geen super vermogen, maar ach, daar heb ik dan weer andere "wheels" voor.
Heb er ook eentje gehad met een B18D motor, met dubbele Weber carburateurs. Haalt het natuurlijk ook niet bij jouw setje. En ik heb leren rijden in zo'n auto, ook een 121. 49-05-EX, die moet nog ergens rondrijden.
 
10 Seconden koekelen, en je weet dat LuukR ook op een Volvo forum zit. Onder dezelfde naam. Interessant leesvoer trouwens. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Zoals je op de foto's (misschien, beetje mistig :p) kunt zien, is er 1 vacuum aansluiting van het bovenste dekseltje afgebroken.
Verdere staat is mij niet bekend, ik heb ze nooit gebruikt.
20 euro mag je ze voor hebben.
 
Hmm dat is wel aantrekkelijk als dit het alternatief is:





Ik stuur je even een pb. Volgensmij zijn het ook mikunis waarvoor ik mijn huidige aansluitrubbers kan gebruiken? Zou je misschien de buitendiameter kunnen meten waarmee ze in de rubbers schuiven?
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook nog een vx nokkenasje scoren voor je B23?
Vind btw een B230K blok met een VX nokkenasje er in de beste optie met het meeste vermogen. Blok heeft namelijk de hoogste compressieverhouding.

Volgens mij zijn de FZR carbs wel te gebruiken. Want er zit gewoon een vlotterbakje met vlotter in waarvan je de hoogte af kan stellen. Alleen zal je hen wel moeten voeden met een goede benzinepomp met voldoende opbrengst want de vlotterbakjes zijn maar klein.
Carbs zullen verder wel gewoon hun werk doen.
Wel ook even de originele luchtaanzuigrubbers die tussen de carbs en de filterkast zitten erbij zien te krijgen. Dan reageren de gasschuiven beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan