Motorkleding en helm voor dagelijks gebruik?

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
173
62
Dordrecht
Hallo allemaal!

Binnenkort ga ik beginnen met motorrijlessen. Nu ben ik alvast op zoek naar geschikte kleding. Het is de bedoeling om in de nabije toekomst dagelijks gebruik te maken van de motor. Vandaar dat ik opzoek ben naar praktische kleding. Uiteraard hecht ik ook waarde aan de prijs en kwaliteit, want ik wil niet dood.

Waar ik het meest mee zit zijn de broek en schoenen? Kleden jullie je elke keer om? Of bestaat er ook een broek die over de normale kleding wordt aangetrokken en moet je dan een speciale hebben? En raden jullie textiel of leer aan?

Daarnaast ben ik hevig gechokt van het prijsverschil bij met name helmen. Wat zijn goede merken voor een redelijke prijs (rond de 150 euro)?

Bedankt en ik hoop niet dat ik mijn vraag in het verkeerde deel heb geplaatst! Zowel, Sorry daarvoor:D!

Maarten
 
Welkom op MF....

Zoekfunctie al gebruikt?

Enig idee wat voor motor je wil?

Al bij een goed gesorteerde motor(kleding)zaak geweest?



:+

Het lijkt wel vrijdag *O*
 
Hoi Maarten

Een leren broek gaat niet werken i.c.m een spijkerbroek. Meestal gaat deze over de blote benen of thermische onderkleding. [stretch strak op het lijf].

Textiel broek kan met of zonder broek eronder, let wel op de maatvoering als je MET spijkerbroek eronder wilt rijden.

Voor woon werk verkeer zou ik textiel aanraden, of je moet in een"vrolijke" nachtclub werken :P

Elke helm die goedgekeurd is [ce-keur] is veilig. Aan jou de keus wat je verwacht aan rijwind/pasvorm etc etc

Kwestie van uitproberen/passen.

Veel veilige km's op je lesmotor.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!

Binnenkort ga ik beginnen met motorrijlessen. Nu ben ik alvast op zoek naar geschikte kleding. Het is de bedoeling om in de nabije toekomst dagelijks gebruik te maken van de motor. Vandaar dat ik opzoek ben naar praktische kleding. Uiteraard hecht ik ook waarde aan de prijs en kwaliteit, want ik wil niet dood.

Waar ik het meest mee zit zijn de broek en schoenen? Kleden jullie je elke keer om? Of bestaat er ook een broek die over de normale kleding wordt aangetrokken en moet je dan een speciale hebben? En raden jullie textiel of leer aan?

Daarnaast ben ik hevig gechokt van het prijsverschil bij met name helmen. Wat zijn goede merken voor een redelijke prijs (rond de 150 euro)?

Bedankt en ik hoop niet dat ik mijn vraag in het verkeerde deel heb geplaatst! Zowel, Sorry daarvoor:D!

Maarten
Redelijke prijs betekent volgens mij redelijke kwaliteit! Mijn laatste helm (juni 2011) Arai RX 7 GT koste bijna 800 euro, je begrijpt dat je dan ook wat meer kwaliteit kan en mag verwachten. M.b.t. tot jou vraag over kleding/schoenen: ik denk dat dit zeer afhankelijk is van o.a. waar gebruik je jouw motor straks voor, is dit woon-werkverkeer, boodschappen doen of puur als hobby en wat denk je zelf dat je ''rijstijl'' gaat zijn jezelf verplaatsen per motor of lekker sportief met een racer. Kortom het is voor een buitenstaander heel moeilijk in te schatten welke voor jou de beste keuze is. Geef eerst eens wat meer info m.b.t. bovenstaande.
 
Voor een goede helm kun je natuurlijk ook kiezen voor een model uit de serie van vorig jaar óf ouder. Een replica van een racehelm zal TS niet echt ambiëren gezien z'n te spenderen bedrag.

€150,- is wat aan de lage kant, maar ga eerst een wat helmen passen voordat je ook maar besluit 'iets' aan te schaffen. Een helm is een helm, maar niet iedere helm zal jou goed passen. Een kwartiertje met een helm op je hoofd door een motorzaak lopen is niet vreemd ;)
 
Laatst bewerkt:
Laat je goed adviseren op de kleding afdeling als je een helm past!

Ik heb dus zonder advies een helm gekocht omdat ik dacht "die zit lekker"

Was dus een maat te groot, en dan zit hij wel lekker ja :P
 
Hjc heeft prima prijs/kwaliteit helmen, ben nu zelf aan mn 3e hjc bezig. Neem textielen kleding, bijv probiker.Is niet duur maar prima spul, heb dat pak nu al 5 jaar en zit nog prima en waterdicht en goedkoop! Rond de 309-400 voor een jas+broek.
 
Laat je goed adviseren op de kleding afdeling als je een helm past!

Ik heb dus zonder advies een helm gekocht omdat ik dacht "die zit lekker"

Was dus een maat te groot, en dan zit hij wel lekker ja :P

Goeie tip idd :) had ook die fout gemaakt, was zelfs een paar maten te groot xD als je dan opzij kijkt op de snelweg waait je helm bijna de andere kant op en het is gevaarlijk bij het vallen want dan werkt hij niet goed.
 
Elke helm die goedgekeurd is [e-keur] is veilig. Aan jou de keus wat je verwacht aan rijwind/pasvorm etc etc

Dat is iets te kort door de bocht, er zit ook in veiligheid wel verschil in helmen maar een dure helm kan minder veilig zijn dan een goedkopere. Die hele e-keur zeggen helaas niets (een papieren zak met 5 verstevigingen zou door de test heen kunnen komen).

Ik hou me er aan vast dat een helm vanaf een kleine 150 euro gewoon veilig is. Ik heb zelf hele goede ervaringen gehad met Bayard helmen die Motoport verkoopt. Alleen een helm in die prijsklasse is bij dagelijks gebruik na 1,5-2 jaar wel echt op. Ik heb nu duurdere helmen en die gaan bij hetzelfde gebruik wel wat langer mee, plus dat je merkt dat de afwerking wat beter is waardoor ook het draagcomfort beter is. Mijn meest recente helm is een Sharl Evoline 3 die ik echt veel waar voor zijn geld vindt bieden vergelijkbaar met bv. Shoei of Schuberth.

Maar voor een eerste helm, ik zou zeker even naar een Bayard kijken.
 
Voor een goede helm kun je natuurlijk ook kiezen voor een model uit de serie van vorig jaar óf ouder. Een replica van een racehelm zal TS niet echt ambiëren gezien z'n te spenderen bedrag.

€150,- is wat aan de lage kant, maar ga eerst een wat helmen passen voordat je ook maar besluit 'iets' aan te schaffen. Een helm is een helm, maar niet iedere helm zal jou goed passen. Een kwartiertje met een helm op je hoofd door een motorzaak lopen is niet vreemd ;)
full


Voor woon-werk kies ik meestal voor textiel, kan gewone kleding onder, schoenen gaan in de koffer mee. Als ik ga "sporten" draag ik altijd leer, i.c.m. regenoverall als de weersomstandigheden wat minder worden.

Voor een goede kwaliteit textiel pak moet je rekenen op zo'n €600, maar dan kun je er ook jaaaaren mee doen. Bij passen goed opletten dat de protectors op de juiste plek zitten, anders heb je er niets aan. Voor hetzelfde geld kun je ook een leren pak scoren. Hou er bij het passen van een leren pak rekening mee dat e.e.a. oprekt, dus zal het pak net na aanschaf te krap zitten.
 
[afbeelding]

Voor woon-werk kies ik meestal voor textiel, kan gewone kleding onder, schoenen gaan in de koffer mee. Als ik ga "sporten" draag ik altijd leer, i.c.m. regenoverall als de weersomstandigheden wat minder worden.

Voor een goede kwaliteit textiel pak moet je rekenen op zo'n €600, maar dan kun je er ook jaaaaren mee doen. Bij passen goed opletten dat de protectors op de juiste plek zitten, anders heb je er niets aan. Voor hetzelfde geld kun je ook een leren pak scoren. Hou er bij het passen van een leren pak rekening mee dat e.e.a. oprekt, dus zal het pak net na aanschaf te krap zitten.

Edit: geef anders via PB even je lengte/gewicht door, want ik heb hier nog een berg prima motorkleding liggen die ik niet meer gebruik, en die kan dus weg voor weinig. Tevens een nagenoeg nieuwe (5 keer gedragen) systeemhelm.
 
Laatst bewerkt:
Dat is iets te kort door de bocht, er zit ook in veiligheid wel verschil in helmen maar een dure helm kan minder veilig zijn dan een goedkopere. Die hele e-keur zeggen helaas niets (een papieren zak met 5 verstevigingen zou door de test heen kunnen komen).

Ik hou me er aan vast dat een helm vanaf een kleine 150 euro gewoon veilig is. Ik heb zelf hele goede ervaringen gehad met Bayard helmen die Motoport verkoopt. Alleen een helm in die prijsklasse is bij dagelijks gebruik na 1,5-2 jaar wel echt op. Ik heb nu duurdere helmen en die gaan bij hetzelfde gebruik wel wat langer mee, plus dat je merkt dat de afwerking wat beter is waardoor ook het draagcomfort beter is. Mijn meest recente helm is een Sharl Evoline 3 die ik echt veel waar voor zijn geld vindt bieden vergelijkbaar met bv. Shoei of Schuberth.

Maar voor een eerste helm, ik zou zeker even naar een Bayard kijken.



Je kunt als consument niet voor een ongeluk testen of een helm veilig is. Daarom is er een ce keurmerk.

Uiteraard snap je zelf wel dat een dichte helm veiliger is dan een open kin helm....

Dus welke korte bocht heb ik genomen? Ec keurmerk is gewoon de basis vereiste.
 
Je kunt als consument niet voor een ongeluk testen of een helm veilig is. Daarom is er een ce keurmerk.

Uiteraard snap je zelf wel dat een dichte helm veiliger is dan een open kin helm....

Dus welke korte bocht heb ik genomen? Ec keurmerk is gewoon de basis vereiste.

Een CE keur op een helm is gewoon wettelijk verplicht en dat is dan ook de enige verplichting die er aan vast zit, buiten de verplichting om dat je zo'n ding draagt tijdens het besturen van een motor (en dat geldt ook voor het stapvoets een veerpond op rijden, kan ik uit eigen ervaring zeggen).

Je hebt ook nog een vergelijkende website (Sharp) die verschillende helmen een normering toe dicht maar ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van om daar 100% blind op te varen omdat mensen nou eenmaal verschillende vormen hoofden hebben.
Je kun die site overigens wél gebruiken als globale richtlijn.... Zolang je je zelf er maar wel toe zet een goed passende helm te kopen in plaats van één die zuiver de hoogste score haalt op die site terwijl 'ie je eigenlijk gewoon niet past.
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je uitgeven?
Laten we daar mee beginnen, dan kunnen we je pas echt advies geven.
Je gaat dus ook in de regen rijden en met koude temperaturen neem ik aan?
 
Je kunt als consument niet voor een ongeluk testen of een helm veilig is. Daarom is er een ce keurmerk.

Uiteraard snap je zelf wel dat een dichte helm veiliger is dan een open kin helm....

Dus welke korte bocht heb ik genomen? Ec keurmerk is gewoon de basis vereiste.

De korte bocht die je neemt is te stellen dat elke helm met een CE keurmerk (en dat zijn ze in Nederland allemaal want anders mogen ze niet verkocht worden) even veilig is. Maar dat CE merk stelt helemaal niets voor helaas.

Een helm van bv. de Aldi of de Gamma van 40 euro vertrouw ik echt niet, ook al zit er een keurmerk in.
 
Ten eerste: allemaal bedankt voor de reacties! Ik zal proberen een duidelijk beeld te geven van hoe ik de motor wil gaan gebruiken.

Waar ga ik de motor voor gebruiken? Woon-werkverkeer en voor plezierritjes! Echter ben ik niet van te plan te rijden als het vriest.

Wat voor motor ga ik kopen? Ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kijk nu voor een Suzuki GSF600 Bandit, GSXR 750, Honda Fireblade, Yamaha R1, Aprilia RSV of Kawa. Ninja.

Wat wil ik eraan uitgeven?
* Helm: Max 200
* Kleding: Max 450

Donderdag ben ik van plan naar een grote motorkleding outlet te gaan in Breda en ik hoop daar een goede helm te scoren in de aanbieding. Dat van het goed passen ed snap ik, heb zelf jaren scooter gereden en drie helmen versleten.

Wat de kleding betreft: ik denk dat ik voor textiel zodat ik mn gewone kleding eronder aan kan houden!
 
Ten eerste: allemaal bedankt voor de reacties! Ik zal proberen een duidelijk beeld te geven van hoe ik de motor wil gaan gebruiken.

Waar ga ik de motor voor gebruiken? Woon-werkverkeer en voor plezierritjes! Echter ben ik niet van te plan te rijden als het vriest.

Wat voor motor ga ik kopen? Ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kijk nu voor een Suzuki GSF600 Bandit, GSXR 750, Honda Fireblade, Yamaha R1, Aprilia RSV of Kawa. Ninja.

Wat wil ik eraan uitgeven?
* Helm: Max 200
* Kleding: Max 450

Donderdag ben ik van plan naar een grote motorkleding outlet te gaan in Breda en ik hoop daar een goede helm te scoren in de aanbieding. Dat van het goed passen ed snap ik, heb zelf jaren scooter gereden en drie helmen versleten.

Wat de kleding betreft: ik denk dat ik voor textiel zodat ik mn gewone kleding eronder aan kan houden!

Thank GOD it's Friday _O-

Weet je zeker dat je niet ook nog een MTT Y2K zou willen?
 
Laatst bewerkt:
Kan je de HJC FG-15 aanraden. Die gaan momenteel voor 150 over de toonbank bij verschillende zaken. Moet je hem wel passen natuurlijk ;)
 
Uiteraard hecht ik ook waarde aan de prijs en kwaliteit, want ik wil niet dood.
_O-
Weet je zeker dat je gaat lessen?

OK, even serieus.
Je budget is niet superruim maar moet kunnen.

Helmen zijn gekeurd en in principe allemaal veilig, maar verschillen erg in kwaliteit en dat uit zich mn in comfort. Belangrijkste voor de veiligheid zijn de pasvorm, de pasvorm en de pasvorm.
Ga dus niet nu al voor een bepaald merk, maar pas in de winkel welk merk het beste past bij jouw model hoofd.
Integraalhelmen zijn goedkoper dan systeemhelmen. Probeer verder een modelletje van vorig seizoen te vinden maar onderhandel rustig over de prijs; gezien jouw budget zal je gauw op een polycarbonaat helm uitkomen en die hebben een levensduur van een paar jaar, zodat een modelletje van vorig jaar ook al gauw een wat kortere levensduur zal hebben

Heb je in je budget ook handschoenen meegerekend? Die kunnen ook nog aardig wat kosten maar zijn een heel belangrijk onderdeel van je kleding! Wil je het hele jaar doorrijden, dan heb je zeker zomer- en winterhandschoenen nodig.

Verder zou je eens kunnen kijken bij 2dehands kleding. Ben je goedkoop uit en je kunt relatief risicoloos ontdekken wat handig is, en wat je anders wilt bij je volgende aanschaf. Soms kan je voor een habbekrats iets kopen wat bijna ongedragen is.
 
Laatst bewerkt:
De korte bocht die je neemt is te stellen dat elke helm met een CE keurmerk (en dat zijn ze in Nederland allemaal want anders mogen ze niet verkocht worden) even veilig is. Maar dat CE merk stelt helemaal niets voor helaas.

Een helm van bv. de Aldi of de Gamma van 40 euro vertrouw ik echt niet, ook al zit er een keurmerk in.


Allemaal leuk en aardig, ook al zeg ik nergens dat ze allemaal even veilig zijn......

Ze zijn veilig. Punt.

Hoe kan ik bepalen welke veiliger is? Prijs? Merk? zo ja..... hoe bepaal ik dat dan?

En waarom zou een helm van de Gamma niet te vertrouwen zijn, onderbouw dat eens.

Zo lang ik nergens bewijs vind dat bepaalde merken onveilig zijn [feiten,cijders] koop ik met gerust hart een helm van de lidl.
 
Allemaal leuk en aardig, ook al zeg ik nergens dat ze allemaal even veilig zijn......

Ze zijn veilig. Punt.

Hoe kan ik bepalen welke veiliger is? Prijs? Merk? zo ja..... hoe bepaal ik dat dan?

En waarom zou een helm van de Gamma niet te vertrouwen zijn, onderbouw dat eens.

Zo lang ik nergens bewijs vind dat bepaalde merken onveilig zijn [feiten,cijders] koop ik met gerust hart een helm van de lidl.

We kunnen even niet verder... - KNMV Ja weleens waar meer bestemt voor de sport,maar toch :)

Ik heb een fiberglas helm gekocht die aan alle kriteria voldoet,behalve dubbele D sluiting,voor 130 euro :P

ecer 22-05,E1 labeltje aan de kinband met nummer,ik mag er dus vanuit gaan dat mijn helm veilig is :P

Keurmerk
Alle in Europa toegelaten helmen moeten de ECE-keuring doorstaan. Deze keuring definieert de testmethoden en de te bereiken testwaarden van de verschillende onderdelen van een helm.

Daartoe behoren crashtests op verschillende plaatsen van de helmschaal, trekproeven van kinband en sluiting, rotatietesten waarbij gekeken wordt of de helm op het hoofd blijft tijdens een eventuele crash, toetsing van de optische kwaliteit en de krasvastheid van de vizieren evenals doorlopende testen gedurende de productie.

Het ECE-label op de kinband of in de binnenvoering bevestigt dat een helm de gestelde testcriteria doorstaan heeft.

ECE-Norm ECE 22/05 is een geldig norm voor de motorsport.

Op het label is d.m.v. het E-nummer in een cirkel het land aangegeven waar de keuring plaatsvond:
E1 is Duitsland
E2 is Frankrijk
E3 is Italie
E4 is Nederland
E6 is België
E11 Groot Brittanië


En

Als een helm niet op de lijst staat wil dat niet zeggen dat het een slechte helm is, als er een ECE -05 keur in de helm zit is hij namelijk gekeurd. Er zit natuurlijk wel verschil in kwaliteit en zeker als hij voor de motorsport wordt gebruikt. Kijk dus goed naar de helmenlijst voor geschikte helmen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is de lijst niet alleszeggend. Deze is nl. opgesteld voor de sport; bijv systeemhelmen staan er dus niet op.

Dan gebruiken we een "Gamma" helm maar om te klussen en een "Aldi" helm om mee te gaan shoppen/winkelwagenrace te doen ...

Probleem Opgelost *D
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is de lijst niet alleszeggend. Deze is nl. opgesteld voor de sport; bijv systeemhelmen staan er dus niet op.

Lees het onderste stuk eens ;) ,dus ECE 22-05 op de helm herkenbaar aan een cirkel met daarin een E en een nummer,in de de voering of aan de kinband is gekeurd,geld voor alle helmen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan