Motorprijzen

Prijzen 2de hands motoren

  • Te duur

    Stemmen: 43 54,4%
  • Mwaaa... prima toch

    Stemmen: 3 3,8%
  • Kan duurder

    Stemmen: 1 1,3%
  • Kwestie van onderhandelen

    Stemmen: 27 34,2%
  • :W

    Stemmen: 5 6,3%

  • Totaal aantal stemmers
    79

Starrrr

MF veteraan
13 sep 2003
8.106
13
Groningen
Sinds ik de VTR de deur uit heb gedaan ben ik driftig opzoek naar een nieuwe 2dehands motorfiets.
Van de type motorfietsen die ik wel zou willen rijden heb ik een leuk lijstje weten samen te stellen. Allemaal, voor mij, betaalbaar uiteraard.
Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar wat de prijzen op "de markt" voor deze type fietsen zijn. Ik vergelijk daarbij de particuliere markt met de dealer en het buitenland. (denk daarbij aan engeland en duitsland)
Bij de particuliere markt moet je denken aan marktplaats.nl en onze eigen Motor-Forum marktplaats.
(ow en af en toe struin ik ook de verkooptopics af op de merk gebonden fora's zoals het aprillia riders forum etc. etc.)

Maar wat mij heel erg opvalt is dat het maar een select gezelschap is die een prijs vraagt voor hun fiets die in mijn ogen redelijk is. Gezien de marktwerking e.d.
Voornamelijk zie ik mensen die hun motorfiets verkopen voor enorme prijzen met de onderliggende gedachte dat er 1: nog een marge voor onderhandeling opzit en 2 het liefst niet teveel afschrijving willen hebben 3: het liefst worden "dan wel nutteloze" assescoires doorberekent in de vraagprijs en 4: hopen dat er een gek langskomt die ook daadwerkelijk geeft wat er gevraagd wordt zodat er flinkop verdient wordt.

Uit verschillende hoeken heb ik al wel gehoord dat op inkoop/ inruil de centen die je ervoor weer krijgt bijna beledigend zijn. Terwijl ze vervolgens na inruil/ inkoop voor woeker prijzen in de etalage staan.

Nu ben ik best bereid om te betalen voor een mooie fiets, maar het moet wel binnen het redelijke blijven.

Zo was ik laatst bij een KTM wezen kijken die 5 jaar oud was. Máár 5000km had gereden en er toch behoorlijk gebruikt uitzag. Vervolgens mocht je bieden vanaf 4800,- euro (wat ik al aan de prijs vond) en toen ik bij hem kwam en de prijs aan de orde kwam bleek ineens dat ie er 5300,- euro voor wilde hebben. En waarom? Omdat op marktplaats alle prijzen van dit type motorfiets uit dat bouwjaar voor dat geld erop stonden. Aldus de verkoper.
En alles was aanwezig behalve het onderhoudsboekje. Zelfs de brochure had ie nog in de zo goed als nieuwe KTM tas.

Naar mijn mening is martkplaats tegenwoordig helemaal geen juiste graatmeter meer om te kijken wat de marktwerking is voor je fiets. Oke, het is een indicatie, maar het valt mij vooral op dat er veel te veel op wordt vertrouwd.
En als er dan opeens wel eens een fiets tussen staat met wel een eerlijke prijs dan zie je bij veel mensen de alarmbellen rinkelen. Want niemand die dat ineens vertrouwd. Alsof we inmiddels gewend zijn dat we teveel horen te vragen en te betalen voor onze motor.

En zo ook op MF. Staan regelmatig fietsen voor superstrakke prijzen te koop en dan wordt er gewoon gezocht naar een adertje onder het gras. Terwijl in veel gevallen er een hele strakke dan wel nette motorfiets wordt aangeboden. Inderdaad waarom dat eeuwige geonderhandel over de prijs. Toen een vriend van mij zijn mijn motor verkocht werd er op de dag van overdragen nog over 20 euro geonderhandeld!! Hoe triest
En als je een vaste strakke prijs hanteert verkoop je uiterraard ook sneller in mijn ogen.

En in vergelijking met het buitenland is het helemaal duur hiero.
For example: Ik zoek o.a. een Tuono. Voor de prijs van een 2003 zo goed als standaard met 40k op de teller schade vrije Tuono vindt je in Duitsland een 2005-2006 met meer dan de helft minder kilometers en vaak ook wel standaard (op de einddemper na). (inclusief invoeren)
Alleen invoeren kost wat energie en daar kiezen een boel mensen liever maar niet voor. (waaronder ik)

Naja, behoorlijk bla bla verhaal zo!

Mijn conclusie: :P Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk kopen maar het liefst bij verkopen er zoveel mogelijk voor vangen! (dus buiten het redelijk om)

Meer mensen met een mening hierover?!
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen Nederlanders willen zo goedkoop mogelijk kopen en zo duur mogelijk verkopen. Dit is in elk land zo.
Maar de meeste prijzen op marktplaats komen niet eens in de buurt van de echte waarde van die betreffende motor.
Daarom moet je zelf goed kijken wat een normale prijs is en hier vanuit gaan bij de onderhandelingen.
 
euh, ik weet dat het laat is, maar ik denk dat het wereldwijd zo in elkaar steekt.
True, maar nu er zo genaamd "crisis" is merk ik dat veel fietsen echt voor belachelijke prijzen te koop staan en dat er geen enkele ruimte is tot onderhandelen. Mensen zijn ook krentiger dezer dagen.
 
Ik zie motoren die eigenlijk vrij goedkoop zijn.
Vraag me af of je de fiets wel zal onderhouden als je er zo weinig mogelijk voor zou willen betalen.
Ik betaal liever meer en een goede motor met garantie dan een mper zonder garantie.
Zo heb ik voor mijn monster 4300 euro betaalt met 5000 km op de klok en de motor helemaal als nieuw.
Ik vind dat niet duur voor wat je krijgt.
Welliswaar was dat zonder garantie die 4300 maar ik heb er nu al 12000 opstaan en de moto is prima in orde loopt super start in 1 keer.
Laatst kleppies laten stellen ( 300 euri om de 10 000 km ) maar je wil wat om je motor goed te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie motoren die eigenlijk vrij goedkoop zijn.
Vraag me af of je de fiets wel zal onderhouden als je er zo weinig mogelijk voor zou willen betalen.
Ik betaal liever meer en een goede motor met garantie dan een mper zonder garantie.
Zo heb ik voor mijn monster 4300 euro betaalt met 5000 km op de klok en de motor helemaal als nieuw.
Ik vind dat niet duur voor wat je krijgt.
Welliswaar was dat zonder garantie die 4300 maar ik heb er nu al 12000 opstaan en de moto is prima in orde loopt super start in 1 keer.
Laatst kleppies laten stellen ( 300 euri om de 10 000 km ) maar je wil wat om je motor goed te houden.
Over geld uitgeven aan onderhoud hoor je mij ook niet. Het gaat mij vooral om wat ze ervoor vragen als je de motor wilt kopen. Teveel betalen voor een motor wil en doet niemand. Teveel vragen schijnbaar wel!
 
Er moet wel worden onderhandeld omdat de verkopers zelf 1K boven op de prijs leggen, puur als onderhandelingsruimte. Iemand met een vlotte babbel kan daar wat vanaf halen, een ander niet en betaald de jackpot.

Verkopers geen greintje respect geven, alles wat ze aanbieden is te duur.
 
Er moet wel worden onderhandeld omdat de verkopers zelf 1K boven op de prijs leggen, puur als onderhandelingsruimte. Iemand met een vlotte babbel kan daar wat vanaf halen, een ander niet en betaald de jackpot.

Verkopers geen greintje respect geven, alles wat ze aanbieden is te duur.

Ik weet niet hoe jij het hebt, maar ik zie hier op het forum en op Marktplaats motoren waarvan ik de vraagprijs meer dan oke vind :P
 
Er moet wel worden onderhandeld omdat de verkopers zelf 1K boven op de prijs leggen, puur als onderhandelingsruimte. Iemand met een vlotte babbel kan daar wat vanaf halen, een ander niet en betaald de jackpot.

Verkopers geen greintje respect geven, alles wat ze aanbieden is te duur.

Geen greintje respect geven gaat mij toch iets te ver. Zoals eerder gezegd betaal ik liever ook wat meer, als dat ook meer kwaliteit betekend. Vaak zie je wel advertenties waar een heel lul verhaal komt dat de motor is aangeschaft voor bv. 1000 euro. Maar 1000km geleden een grote beurt dit en dat gehad, dus nu in de verkoop voor 1500,-. En dat vind ik dan weer te ver gaan.
 
Ondanks dat je niet wilt importeren, zou ik dat toch maar doen als je goedkoper uit wilt zijn. Meteen een ervaring rijker en een leuk reisje. :)

Sommige motoren zijn te duur ja, maar zeker niet allemaal. En die KTM boer die er meer voor wilde hebben is gewoon dom bezig, die verkoopt 'm op die manier nooit. Komt ie zelf nog wel achter.
 
Vragen staat vrij, als je in de ogen van de belangstellenden (veel) te veel vraagt, blijf je er gewoon mee zitten. Aan de andere kant, kijk eens naar wat mensen bieden. De bedragen die soms geboden worden zijn ronduit beledigend. Het is simpel. Bepaal voor jezelf wat de motor in kwestie je waard is. Ga kijken, beoordeel de motor, en vertel wat je ervoor wilt betalen. Als jouw bod in overeenstemming is met hetgeen geboden wordt, moet je tot zaken kunnen komen. Blijft de verkoper vasthouden aan zijn belachelijk hoge prijs, dan ga je toch gewoon weer weg?
 
Wat een topic weer, het is niet eens vrijdag. Wie ben jij om te bepalen wat te duur is? Of jij iets nou te duur vindt of niet maakt natuurlijk niets uit, het gaat erom wat er uiteindelijk voor betaald wordt door de markt.
 
Zo das een lang verhaal :9

Ik ben van mening dat de "waarde" van een motor sowieso niet uit een tabel te halen valt.

Je zit nou eenmaal gebonden aan de prijs die er gemiddeld gevraagd word voor zo'n motor. Waarom zou ik die van mij voor 3000,- verkopen, als pietje er ook 4500,- voor heeft gekregen?
Daarom word er ook vaak uitgegaan van marktplaats als peiling wat een motor nou zo ongeveer moet opbrengen.

Laatst mijn "brommer" verkocht voor eigenlijk veel te veel.. maar ja die jongen was blij, want nergens anders kon hij er eentje vinden die er nog net zo netjes uit zag en die <1000,- was.
En dan te bedenken dat ik eigenlijk nog te veel(persoonlijk) vroeg.

Dusja, algemeen bekend.. de koper bepaald uiteindelijk de verkoopprijs.. Als we met z´n allen niet kopen, zal de prijs moeten dalen (zie je nu ook gebeuren door de crisis). Maar er komt een punt, dat mensen denken: "Dat is wel aantrekkelijk die prijs" En de eerste die op de koop knop drukt, die zet het hele verhaal stop.

Zolang er word betaald wat jij vraagt, kan je niet teveel vragen, want het is de prijs die mensen er schijnbaar voor over hebben. En als iemand dat niet kan betalen, dan moet 'ie op zoek naar iets anders of even door sparen. Maar niet gaan zeuren dat alles zo duur is ;)


Edit:
De modjes boven mij konden het in minder woorden _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Wat zit je nou te tjengjengen!
voor 250 euro heb je een goede net onderhouden motorfiets.
Als je een duur merk wil met toeters en bellen moet je ervoor aftikken maar dit is geheel je eigen keuze. Iets met dubbeltjes en eerste rang verhaal meen ik.. :W
 
Sjongejonge....wat een gezeur. Koop zelf eens een fiets voor 15-20 ruggen en verkoop 'm na twee jaar ( en 12.000km ). Kijken hoe je dan tegen die vraagprijzen aankijkt als je zelf af kunt schrijven :X
 
Wanneer is een motor te duur?

- Als je niet genoeg pecunia bezit om het ding aan te schaffen
- Als de vraagprijs (ver) boven de marktwaarde ligt.

TS klaagt over te hoge marktprijzen. Dan is er maar één oplossing volgens mij:
niet klagen, maar meer geld zien te regelen.


Wat een boter op je hoofd post dit zeg.

Heb je je VTR verscheten aan iemand die goed kon onderhandelen ofzo _O-
lol :+
 
zo waar dit.

Ook gek is dat een nieuwe supersport 600cc ongeveer 12000,- kost (voorbeeld).

Na 1 jaar wordt hier tussen 9000 en 10000 voor gevraagd (opzich redelijk, met nog resterende garantie).

Vervolgens vragen we voor een 2003 600cc 6500,- euro. Met 30.000km op de teller, geen garantie, meestal hikt de motor nog tegen zijn beurtje aan.
Bij een motorbedrijf krijg je er iig nog een beurtje, garantie en nieuwe banden bij. Ruil je daar je motor van 2003 in dan zul je 'maar' 5000,- euro terugvangen. Toch moet er garantie op, nieuwe banden, beurtje, schade repareren en als het even kan nog wat onderhandel en winst ruimte. Dan is 5000,- echt niet veel (wat de echte marktwaarde is).

Kortom, de particulier is gek in zn kop. De meerprijs van 1000,- euro in occasionland staat gelijk aan 2 of 3 bouwjaren... nou ik weet het wel, ik spaar door en koop volgend seizoen een jong gebruikte motor, die zijn naar verhouding het best te betalen in mijn ogen.

Kortom 200 euro verschil tussen bedrijf en particulier werkt in het voordeel voor het bedrijf.
 
ik ben het eens met TS.

kocht je vroeger een winterbrik voor 500 gulden waar je zonder veel kosten 2 jaar mee verder kon.....staan ze nu op MP voor minimaal 500, 600,750 euro..... dat voor motoren van +20 jaar oud....

prijsstijging van meer dan 100% en de motoren worden maar ouder en ouder....

ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien dat er wisselend gedacht wordt en dat voornamelijk de TS (in dit geval ik) als krent/ beknibbelaar wordt gezien. En dat terwijl ik het daar niet geheel mee eens ben.
Zoals Warrie ook zegt: Dealer prijzen liggen soms maar iets hoger dan de particuliere prijzen. En dan is voor veel mensen de keus snel gemaakt. Ook ik zal dan heus geen paar honderd euro "besparen" om "goedkoper" uit te zijn. In sommige gevallen is dan die extra garantie en zekerheid van een dealer belangrijker dan die 3-400 euro die je erop bespaart!

Dat er vervolgens iemand iets roept over dubbeltjes op de eerste rang is ook een lekker makkelijke reactie.
Wanneer een motor mooi geprijsd is zal ik echt niet die gene zijn die vervolgens met een bod komt wat niet eens in de buurt komt van de vraagprijs. Als in mijn ogen de prijs juist is dan ben ik bereid om dat er ook voor te betalen. Is een motor net onderhouden dan willen ik dat best meenemen in de prijs. Moet er nog veel gebeuren dan moet er wat vanaf! En op dat punt lijkt iedereen zijn poot stijf te houden en wil iedereen zoveel mogelijk vangen voor zijn of haar fiets.

Ik geef toe dat ik mijn motor ook te duur zou aanbieden. Waarom, omdat mensen er tegenwoordig vanuit gaan dat er toch nog wel minstens 500 vanaf kan. Nou daarom maar 500,- meer vragen. Dan kom je vervolgens uit op wat je er minimaal voor wilt hebben en met een beetje geluk gaat er niks van af! Lekker eerlijk eigenlijk. Iemand die niet mondig genoeg is betaald dus altijd de hoofdprijs.

Je weet zo niet meer zo goed wat eerlijke prijzen zijn en ik heb het gevoel dat je daarom dus eigenlijk altijd teveel betaald voor je motor.



P.s. toch leuk om te zien, ondanks enkele reacties.,dat schijnbaar 55% het wel met mij eens is! 8-)
 
Vragen staat vrij, als je in de ogen van de belangstellenden (veel) te veel vraagt, blijf je er gewoon mee zitten. Aan de andere kant, kijk eens naar wat mensen bieden. De bedragen die soms geboden worden zijn ronduit beledigend. Het is simpel. Bepaal voor jezelf wat de motor in kwestie je waard is. Ga kijken, beoordeel de motor, en vertel wat je ervoor wilt betalen. Als jouw bod in overeenstemming is met hetgeen geboden wordt, moet je tot zaken kunnen komen. Blijft de verkoper vasthouden aan zijn belachelijk hoge prijs, dan ga je toch gewoon weer weg?
Volledig mee eens! En zo gaat dat meestal ook! Alleen jammer dat het vaak zo gaat. En ik ben dan echt niet opzoek naar koopjes!! Wil er gewoon een eerlijke realistische prijs voor betalen.
 
Sjongejonge....wat een gezeur. Koop zelf eens een fiets voor 15-20 ruggen en verkoop 'm na twee jaar ( en 12.000km ). Kijken hoe je dan tegen die vraagprijzen aankijkt als je zelf af kunt schrijven :X
Daarom zou ik dat niet snel doen. Van de afschrijving kan je soms een leuke motor kopen! :X
 
Sites als marktplaats maken je als koper achterdochtig door de grote verschillen in vraagprijs.
Als je de gegevens (bouwjaar, km-stand) van meerdere aanbiedingen gaat vergelijken blijkt het absoluut niet zo te zijn dat je erop kunt vertrouwen dat een duurdere fiets ook werkelijk beter is dan een goedkopere. Mijn opinie: De meesten zetten hoog in en wachten op een gek.

Zodoende vraag ik mij af hoeveel er nu daadwerkelijk tegen de vraagprijs wordt verkocht.
Als ik naar mezelf kijk zal dat niet veel zijn. Als koper ben je al snel bang dat je beduveld wordt met bijvoorbeeld een onjuiste km-stand, en dat niet alleen bij particulieren.
Het hele systeem nodigt uit tot onderhandelen en draagt m.i. dus weinig bij aan een realistische prijsvorming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan