Sinds ik de VTR de deur uit heb gedaan ben ik driftig opzoek naar een nieuwe 2dehands motorfiets.
Van de type motorfietsen die ik wel zou willen rijden heb ik een leuk lijstje weten samen te stellen. Allemaal, voor mij, betaalbaar uiteraard.
Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar wat de prijzen op "de markt" voor deze type fietsen zijn. Ik vergelijk daarbij de particuliere markt met de dealer en het buitenland. (denk daarbij aan engeland en duitsland)
Bij de particuliere markt moet je denken aan marktplaats.nl en onze eigen Motor-Forum marktplaats.
(ow en af en toe struin ik ook de verkooptopics af op de merk gebonden fora's zoals het aprillia riders forum etc. etc.)
Maar wat mij heel erg opvalt is dat het maar een select gezelschap is die een prijs vraagt voor hun fiets die in mijn ogen redelijk is. Gezien de marktwerking e.d.
Voornamelijk zie ik mensen die hun motorfiets verkopen voor enorme prijzen met de onderliggende gedachte dat er 1: nog een marge voor onderhandeling opzit en 2 het liefst niet teveel afschrijving willen hebben 3: het liefst worden "dan wel nutteloze" assescoires doorberekent in de vraagprijs en 4: hopen dat er een gek langskomt die ook daadwerkelijk geeft wat er gevraagd wordt zodat er flinkop verdient wordt.
Uit verschillende hoeken heb ik al wel gehoord dat op inkoop/ inruil de centen die je ervoor weer krijgt bijna beledigend zijn. Terwijl ze vervolgens na inruil/ inkoop voor woeker prijzen in de etalage staan.
Nu ben ik best bereid om te betalen voor een mooie fiets, maar het moet wel binnen het redelijke blijven.
Zo was ik laatst bij een KTM wezen kijken die 5 jaar oud was. Máár 5000km had gereden en er toch behoorlijk gebruikt uitzag. Vervolgens mocht je bieden vanaf 4800,- euro (wat ik al aan de prijs vond) en toen ik bij hem kwam en de prijs aan de orde kwam bleek ineens dat ie er 5300,- euro voor wilde hebben. En waarom? Omdat op marktplaats alle prijzen van dit type motorfiets uit dat bouwjaar voor dat geld erop stonden. Aldus de verkoper.
En alles was aanwezig behalve het onderhoudsboekje. Zelfs de brochure had ie nog in de zo goed als nieuwe KTM tas.
Naar mijn mening is martkplaats tegenwoordig helemaal geen juiste graatmeter meer om te kijken wat de marktwerking is voor je fiets. Oke, het is een indicatie, maar het valt mij vooral op dat er veel te veel op wordt vertrouwd.
En als er dan opeens wel eens een fiets tussen staat met wel een eerlijke prijs dan zie je bij veel mensen de alarmbellen rinkelen. Want niemand die dat ineens vertrouwd. Alsof we inmiddels gewend zijn dat we teveel horen te vragen en te betalen voor onze motor.
En zo ook op MF. Staan regelmatig fietsen voor superstrakke prijzen te koop en dan wordt er gewoon gezocht naar een adertje onder het gras. Terwijl in veel gevallen er een hele strakke dan wel nette motorfiets wordt aangeboden. Inderdaad waarom dat eeuwige geonderhandel over de prijs. Toen een vriend van mij zijn mijn motor verkocht werd er op de dag van overdragen nog over 20 euro geonderhandeld!! Hoe triest
En als je een vaste strakke prijs hanteert verkoop je uiterraard ook sneller in mijn ogen.
En in vergelijking met het buitenland is het helemaal duur hiero.
For example: Ik zoek o.a. een Tuono. Voor de prijs van een 2003 zo goed als standaard met 40k op de teller schade vrije Tuono vindt je in Duitsland een 2005-2006 met meer dan de helft minder kilometers en vaak ook wel standaard (op de einddemper na). (inclusief invoeren)
Alleen invoeren kost wat energie en daar kiezen een boel mensen liever maar niet voor. (waaronder ik)
Naja, behoorlijk bla bla verhaal zo!
Mijn conclusie: Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk kopen maar het liefst bij verkopen er zoveel mogelijk voor vangen! (dus buiten het redelijk om)
Meer mensen met een mening hierover?!
Van de type motorfietsen die ik wel zou willen rijden heb ik een leuk lijstje weten samen te stellen. Allemaal, voor mij, betaalbaar uiteraard.
Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar wat de prijzen op "de markt" voor deze type fietsen zijn. Ik vergelijk daarbij de particuliere markt met de dealer en het buitenland. (denk daarbij aan engeland en duitsland)
Bij de particuliere markt moet je denken aan marktplaats.nl en onze eigen Motor-Forum marktplaats.
(ow en af en toe struin ik ook de verkooptopics af op de merk gebonden fora's zoals het aprillia riders forum etc. etc.)
Maar wat mij heel erg opvalt is dat het maar een select gezelschap is die een prijs vraagt voor hun fiets die in mijn ogen redelijk is. Gezien de marktwerking e.d.
Voornamelijk zie ik mensen die hun motorfiets verkopen voor enorme prijzen met de onderliggende gedachte dat er 1: nog een marge voor onderhandeling opzit en 2 het liefst niet teveel afschrijving willen hebben 3: het liefst worden "dan wel nutteloze" assescoires doorberekent in de vraagprijs en 4: hopen dat er een gek langskomt die ook daadwerkelijk geeft wat er gevraagd wordt zodat er flinkop verdient wordt.
Uit verschillende hoeken heb ik al wel gehoord dat op inkoop/ inruil de centen die je ervoor weer krijgt bijna beledigend zijn. Terwijl ze vervolgens na inruil/ inkoop voor woeker prijzen in de etalage staan.
Nu ben ik best bereid om te betalen voor een mooie fiets, maar het moet wel binnen het redelijke blijven.
Zo was ik laatst bij een KTM wezen kijken die 5 jaar oud was. Máár 5000km had gereden en er toch behoorlijk gebruikt uitzag. Vervolgens mocht je bieden vanaf 4800,- euro (wat ik al aan de prijs vond) en toen ik bij hem kwam en de prijs aan de orde kwam bleek ineens dat ie er 5300,- euro voor wilde hebben. En waarom? Omdat op marktplaats alle prijzen van dit type motorfiets uit dat bouwjaar voor dat geld erop stonden. Aldus de verkoper.
En alles was aanwezig behalve het onderhoudsboekje. Zelfs de brochure had ie nog in de zo goed als nieuwe KTM tas.
Naar mijn mening is martkplaats tegenwoordig helemaal geen juiste graatmeter meer om te kijken wat de marktwerking is voor je fiets. Oke, het is een indicatie, maar het valt mij vooral op dat er veel te veel op wordt vertrouwd.
En als er dan opeens wel eens een fiets tussen staat met wel een eerlijke prijs dan zie je bij veel mensen de alarmbellen rinkelen. Want niemand die dat ineens vertrouwd. Alsof we inmiddels gewend zijn dat we teveel horen te vragen en te betalen voor onze motor.
En zo ook op MF. Staan regelmatig fietsen voor superstrakke prijzen te koop en dan wordt er gewoon gezocht naar een adertje onder het gras. Terwijl in veel gevallen er een hele strakke dan wel nette motorfiets wordt aangeboden. Inderdaad waarom dat eeuwige geonderhandel over de prijs. Toen een vriend van mij zijn mijn motor verkocht werd er op de dag van overdragen nog over 20 euro geonderhandeld!! Hoe triest
En als je een vaste strakke prijs hanteert verkoop je uiterraard ook sneller in mijn ogen.
En in vergelijking met het buitenland is het helemaal duur hiero.
For example: Ik zoek o.a. een Tuono. Voor de prijs van een 2003 zo goed als standaard met 40k op de teller schade vrije Tuono vindt je in Duitsland een 2005-2006 met meer dan de helft minder kilometers en vaak ook wel standaard (op de einddemper na). (inclusief invoeren)
Alleen invoeren kost wat energie en daar kiezen een boel mensen liever maar niet voor. (waaronder ik)
Naja, behoorlijk bla bla verhaal zo!
Mijn conclusie: Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk kopen maar het liefst bij verkopen er zoveel mogelijk voor vangen! (dus buiten het redelijk om)
Meer mensen met een mening hierover?!
Laatst bewerkt: