motorrijden, duiken & vliegen: geen goede comb

EN BEDANKT HÉ!!! ik denk 'effe voor het avond-eten nog op 't motorforum kijken...' krijg je dit allemaal nog ff te lezen! geef mijn protie maar aan Fikkie...
:(
:+

Ach, wat maakt het uit.... puur menselijk. Je hoeft mijn superhoofdprijs niet op te eten. Maar als je dat graag wilt.... het kan jouw prijs zijn.
Maar wat eet je als je "protie" voor je hebt staan ? :?

EET SMAKELIJK.
 
volgens mij komt het doordat je motorrijdt je veel in stromende lucht zit.
het gebruik van een oordop zorgt ervoor dat behalve geluid er ook geen (of zeer weinig) lucht kan stromen tussen je oor en bijv je mond.
door gebruik van oorplugs, wordt er druk opgebouwd door o.a. kauwen, slikken en zeker ook de luchtdruk door rijwind, o.a. door lucht langs de helm en over de kuipruit.

hierdoor wordt de buis van eustachius een tikkie vernauwd en je middenoor ook.

daardoor krijg je enorme drukverschillen in je oor en kun je zelfs evenwichtsverlies krijgen behalve de stekende en zeurende pijn in je oor.

er zijn middeltjes voor om de eventuele zwelling door "(nep)verkoudheid" te verlichten zodat de druk alsnog uitgegleken kan worden en je pijn en piepen verdwijnt.

maar feitelijk is het gebruik van oordopjes de oorzaak. daarom moet je in sommige instanties bij explosies ook je mond open doen ipv je oren dicht houden, puur voor de luchtdruk geen schade toe te laten brengen.

mijn advies is om een poosje voor het vliegen en duiken geen oordopjes te gebruiken als je weet dat je er last van gaat krijgen. in ieder geval lang genoeg om de natuurlijke doorgang tussen neus en mond weer open te krijgen.
mijn ervaring leert dat kauwgum knauwen de periode fors helpt te verkorten (wat weer beter is tegen gehoorbeschadiging van het rijden zonder dopjes).

ps. duikers krijgen toch al vaak botvergroeingen van het oor, dus het wordt er allemaal niet beter op.
Maar als je je oren normaal kan laten "ploppen" dmv blazen met mond en neus gesloten zou er dus geen probleem moeten zijn? Ook in de bergen geen last van drukverschillen.. worden goed verwerkt (zelfs in de Eifel soms ploppende oren).

Maar kauwgom is zowiezo wel een goed idee in het vliegtuig misschien :9 :P
 
Maar als je je oren normaal kan laten "ploppen" dmv blazen met mond en neus gesloten zou er dus geen probleem moeten zijn? Ook in de bergen geen last van drukverschillen.. worden goed verwerkt (zelfs in de Eifel soms ploppende oren).

Maar kauwgom is zowiezo wel een goed idee in het vliegtuig misschien :9 :P

Mag het ook iets anders zijn ? krijg een wee-ig gevoel in me pens van kauwgom.
Maar bedankt voor de tip... je dingt mee naar het hoofd- en superhoofdprijs.
 
Tijdens het vliegen (bij het opstijgen en dalen) kan je plastic bekertjes tegen je oren aan houden. Ziet er misschien ff stom uit, maar t werkt echt. De luchtdruk om je oren veranderd dan minder...
Tijdens het duiken, gewoon iedere meter dat je afdaalt klaren, ook al zitten je oren nog niet dicht...

Veel plezier, kben jalours op je!
 
Ik heb er zelf nog niet veel last van gehad.
Motor rijden... Dag erna met vliegtuig naar lanzarotte, dag erna lekker kunnen duiken... hele vakantie door gedoken (advanced gehaald)
En weer terug met vliegtuig, en zelfde avond weer op motor..
 
Tijdens het vliegen (bij het opstijgen en dalen) kan je plastic bekertjes tegen je oren aan houden. Ziet er misschien ff stom uit, maar t werkt echt. De luchtdruk om je oren veranderd dan minder...
Tijdens het duiken, gewoon iedere meter dat je afdaalt klaren, ook al zitten je oren nog niet dicht...

Veel plezier, kben jalours op je!

Ik zit toch al voor lul in het vliegtuig. Dus die bekertjes maken het heus niet erger. ;)
Ik kan ook mijn oordoppen indoen :P

Van dat duiken gaan we ook op die manier gebruiken. Meestal klaar ik als ik het voel.

Jalours *D , Ik ga gewoon met prestatieverlof.... niets jalours op te zijn.
Maar jij maakt wel kans op de hoofd- en superhoofdprijs !!!!
Prijswinnaars worden binnenkort bekend gemaakt. :}
 
Ik heb er zelf nog niet veel last van gehad.
Motor rijden... Dag erna met vliegtuig naar lanzarotte, dag erna lekker kunnen duiken... hele vakantie door gedoken (advanced gehaald)
En weer terug met vliegtuig, en zelfde avond weer op motor..

Wat zit er dan tussen die oren van je ? :X
Tja, altijd baas boven baas....

Helaas geen tip, dus je dingt niet mee naar de prijs..... helaasssssss.
Maar je mag altijd meedoen. ;)
 
Soms als ik met mijn motor aan het duiken ben krijg ik wel last maar als ik het niet tegelijk doe is het geen probleem. :+

Anyway ik duik ook, vlieg ook, rij ook en heb nergens last van. De een heeft gewoon gevoeligere oren dan de ander. De een klaart ook makkelijker dan de ander. En wie gebruikt hier oordoppen tijdens het duiken?? (dat las ik hierboven ergens)
Die worden simpleweg diep ik je oor gedouwd door de druk.

Een waarom in het vliegtuig? Als je kan duiken, weet je hoe je moet klaren. Waarom zou je dan dmv oordoppen dan drukverschil in stand willen houden?
 
Tijdens het vliegen (bij het opstijgen en dalen) kan je plastic bekertjes tegen je oren aan houden. Ziet er misschien ff stom uit, maar t werkt echt. De luchtdruk om je oren veranderd dan minder...
Tijdens het duiken, gewoon iedere meter dat je afdaalt klaren, ook al zitten je oren nog niet dicht...

Veel plezier, kben jalours op je!


Lol, ik zie je al zitten.

Zal je een geheimpje vertellen, dat klaren, dat werkt ook bij het stijgen en dalen van een vliegtuig :+ Maar als jij bekertjes wil gebruike, wie ben ik dan om je tegen te houden :o
 
Tijdens het vliegen (bij het opstijgen en dalen) kan je plastic bekertjes tegen je oren aan houden. Ziet er misschien ff stom uit, maar t werkt echt. De luchtdruk om je oren veranderd dan minder...
Tijdens het duiken, gewoon iedere meter dat je afdaalt klaren, ook al zitten je oren nog niet dicht...

Veel plezier, kben jalours op je!

kestie van een keer slikken of gapen dan raken(zoals eerder genoemd) ploppen ze weer open ;)
 
Ik ben net naart de dokter geweest. Hij heeft mijn oren uitgespoten. Dus ik hoor weer goed ;)
Als advies gaf hij voor het vliegen neusspray te gebruiken.

We gaan het proberen. Kben nu bezig koffer te pakken.
Mensen Arrivideci en Ciao *D *D
 
Even heel wat anders, in combinatie met duiken en vliegen, denk je dan wel aan je decompressie tijd, met vliegen kan dat nog wel eens heel anders worden.
 
neusspray is echt wel nodig, mijn neus zit in het vliegtuig onmiddelijk verstopt (door een of andere k*t allergie) en als ze dan gaan opstijgen ontploft je kop precies.. hulde aan neusspray :)
 
Ik spuit mijn oren zelf altijd uit. Net zo makkelijk. Spuit met lauw water rustig in het oor brengen en dan langzaam in je oor spuiten. Helpt ook en je hoeft niet steeds naar de dokter.

Nog 'n tip: Af en toe slaolie in je oor gieten (nee, niet de hele fles nee B| )
 
Ik spuit mijn oren zelf altijd uit. Net zo makkelijk. Spuit met lauw water rustig in het oor brengen en dan langzaam in je oor spuiten. Helpt ook en je hoeft niet steeds naar de dokter.

Nog 'n tip: Af en toe slaolie in je oor gieten (nee, niet de hele fles nee B| )

:^

Niet anders gedaan vroeger. Tot m'n 16e ook chronische oorontstekingen gehad
 
Terug
Bovenaan Onderaan