Motorrijden en bloeddonor zijn?!

Bloeddonor ?!

  • Ben ik al!

    Stemmen: 70 49,0%
  • Goed idee! Ik ga me nu aanmelden!

    Stemmen: 11 7,7%
  • ik twijfel nog.... :(

    Stemmen: 15 10,5%
  • Nee! Naalden.. Ziekenhuis.. ENG!

    Stemmen: 47 32,9%

  • Totaal aantal stemmers
    143
Als er meer mensen zijn die zich beschikbaar stellen als orgaandonor komen ze ook vaken op tijd aan en is de kans op een match ook veel groter.

Wat ook heel erg meespeelt is dat de familie achteraf alsnog een donatie kunnen tegenhouden.


Ligt eraan welke keuze je maakt 1, 2, 3, of 4.
Bij 1 kunnen ze het gelijk eruit halen
Bij 2 Beslissen de ouders
Bij 3 de partner (oid) (kan zijn dat ik 2 en 3 door elkaar haal)
Bij 4 een "vreemde" (kennis oid)

Moet je voor de gein eens keuze 4 doen, en dan een of andere willekeurige vent in Hong Kong over jouw organen laten beslissen. Kijk je ook even raar op :)
 
Ligt eraan welke keuze je maakt 1, 2, 3, of 4.
Bij 1 kunnen ze het gelijk eruit halen
Bij 2 Beslissen de ouders
Bij 3 de partner (oid) (kan zijn dat ik 2 en 3 door elkaar haal)
Bij 4 een "vreemde" (kennis oid)

Moet je voor de gein eens keuze 4 doen, en dan een of andere willekeurige vent in Hong Kong over jouw organen laten beslissen. Kijk je ook even raar op :)

Lijkt me leuk ja, als er even verderop iemand dood ligt te gaan die met jouw organen gered had kunnen worden :Z
 
sinds kort heb ik me ook geregistreerd als donor, dacht dat dit pas kon vanaf je 18e ( blijkt dus 12! te zijn |( ) anders had ik dit wel eerder gedaan denk ik. Jammer dat we niet zo'n systeem hebben zoals in belgie, dat je gewoon donor bent tenzij je echt aangeeft dat niet te willen. Bloeddonor heb ik geprobeerd maar ben niet zwaar genoeg-0- , over 3 kilo kom ik nog eens terug!
 
Hoezo moraalridders? :?

Die term begint ook steeds meer uitgehold te raken, hier. :Z Nog ff en dan is het gewoon de standaard begroeting als je een MF'er tegenkomt.

Maarreh, hoe zit dat met automobilisten? Die doen ook nogal vaak intern bloeden na een ongeluk en hebben dan ook bloed nodig.Behalve als de pomp de andere kant op draait dan, zeker.

:^
Ik ben voor de regel: niet geven, dan niet ontvangen. (tenzij er een gezondheidsreden is waarom je niet kan geven uiteraard) En dat zou betekenen dat ik geen recht zou hebben op een bloedtransfusie, omdat ik geen bloeddonor ben. Geen reden waarom eigenlijk, gewoon nooit verder gedacht nadat ik orgaandonor werd.
Het bewust gekozen niet-donor zijn is wat mij betreft (en daar zal ongetwijfeld niet iedereen het mee eens zijn) net zoiets als geen verzekeringspremie betalen, maar dan wel verwachten dat er geld uitgekeerd wordt als er iets verkeerd gaat.
 
:^
Ik ben voor de regel: niet geven, dan niet ontvangen. (tenzij er een gezondheidsreden is waarom je niet kan geven uiteraard) En dat zou betekenen dat ik geen recht zou hebben op een bloedtransfusie, omdat ik geen bloeddonor ben. Geen reden waarom eigenlijk, gewoon nooit verder gedacht nadat ik orgaandonor werd.
Het bewust gekozen niet-donor zijn is wat mij betreft (en daar zal ongetwijfeld niet iedereen het mee eens zijn) net zoiets als geen verzekeringspremie betalen, maar dan wel verwachten dat er geld uitgekeerd wordt als er iets verkeerd gaat.

Niet mee eens,.. niet iedereen hoeft overal aan bij te dragen, zouden we ook veel te veel bloed hebben...

De een zorgt voor een schone straat, de ander voor bloed, weer een ander voor veel belastinggeld, weer een ander doet maatschappelijk werk, en weer een ander gebruikt geen plastic/ verpakkings papier etc.....

Maar op de vraag van de topic starter, mijn vriendin heeft een wat apartere bloedgroep en geeft dus wel, ik heb haar een keer 5 uur nadien in elkaar zien zakken, op het moment van bloedgeven had ze nergens last van.. dus ik zou die motor lekker laten staan...
 
Niet mee eens,.. niet iedereen hoeft overal aan bij te dragen, zouden we ook veel te veel bloed hebben...

De een zorgt voor een schone straat, de ander voor bloed, weer een ander voor veel belastinggeld, weer een ander doet maatschappelijk werk, en weer een ander gebruikt geen plastic/ verpakkings papier etc.....

Het zou op oproepbasis kunnen zijn: te weinig van bloedgroep B? Dan iemand oproepen met dat type. Weg overschot en toch geen tekort.
Als de intentie er maar is om te wíllen geven. Mensen zijn vaak zo kortzichtig als t daarom gaat. "Doneren? Ben je gek?? Maar als ik n transfusie nodig heb, dan wil ik die natuurlijk wel, want daar heb ik recht op" :?
(ik zeg niet dat jij zo denkt, maar als ik onder vrienden en kennissen die vraag stel, dan blijkt dat een heel groot deel zo simpel reageert)
 
...Zoja wat doen ze met het oude orgaan ??

Best interresant vragen vind ik zelf. Misschien kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen.
Dat hangt van de ziekte en de persoon af, een orgaan kan of blijven zitten (een nieuwe nier kan bijvoorbeeld onder in de buik, buiten de buikholte worden geplaatst en de oude blijven zitten) of die gaat weg met het ziekenhuisafval en uiteindelijk de verbrandingsoven in.
 
Ik ben al een redelijke poos donor en met mijn bloed mogen ze doen wat ze willen. Ik ben geen donor geworden omdat ik toevallig ook motor rij. Iedereen heeft recht op mijn bloed als diegene dat nodig heeft. Ik heb namelijk 0- en dat kan je bij alle andere bloedgroepen toedienen.
Voor de mensen die nog twijfelen zou ik willen zeggen; AUB donor worden. Je wordt prima begeleid en als je eenmaal donor bent (volbloed of plasma) is het echt geen straf om weer een halve liter te brengen. Het zijn stuk voor stuk aardige mensen bij de bloedbank en na het bloed geven krijg je koffie of thee met een dikke vette koek! Daar doe ik het allemaal voor,haha. ;)
 
:} :} :} HULDE!!!!!!!

Geweldig topic als er al 1 nieuwe donor uit voortkomt!!!

Ik kan dagelijks kijken naar het klaarmaken en uitgeven van de zakken bloed, werk zelf als analist ik een ziekenhuis. Morgen de hele dag kruisen (bloed van een donor controleren met een ontvanger). Dus zeer bewust met deze handelingen bezig.

Ben hierdoor bewust zelf geen bloeddonor, ik ben van mening dat ik zelf in een risicogroep hoor waarbij ik een ander onbewust zou kunnen besmetten met het een of ander. Wel ben ik orgaandonor, meteen ingevuld bij ontvangst en nooit meer willen veranderen.

Nog een aantal weetjes voor de liefhebber:

De bloedcellen zijn tegenwoordig bijna een maand houdbaar in de koelkast.
Het bloedplasma is diep ingevroren 2 jaar houdbaar.
Bloedplaatjes worden binnen enkele dagen gegeven en zijn na opwerking en uitgifte van de bloedbank maar 4 uur houdbaar.

Ook AB-positieve donoren zijn nodig!!!! (in tegenstelling tot wat ik hier gelezen heb) Het PLASMA van deze donoren kan aan ELKE patient gegeven worden.
Plasmadonor worden dus!!!!

Groetjes JKO
 
Ik ben een poosje plasmadonor geweest, maar ivm een wat lage trombocytenwaarde zijn we daar mee gestopt.
Begin bijna te vergeten hoe dat bloed geven is, ik heb door die beenmergprocedure onderhand al een jaar geen volbloed mogen geven.
Alhoewel ik in de tussentijd meer prikken en onderzoeken dan ooit gehad heb! _O-
 
Zelf ben en word ik geen bloeddonor, maar ik denk er hard over om orgaandonor te worden.
Toen m'n zus haar co-schappen op de eerste hulp gelopen had, verkondigde ze aan iedere motorrijder die ze kende (mijn vrienden dus), dat we ideale orgaandonoren zijn: gezond, vitaal en jong dood bij een motorongeluk.
 
bloed geven doe ik al meer dan 25 jaar en blijf ik doen zolang het kan .
maar dat vragenformulier is wel erg lang geworden.
ik hoorde zelfs geluiden van andere donors om er mee te stoppen.
alleen om dat kl*te vragenformulier.

Zolang dat vragenformulier niet wijzigt ben ik zo klaar met invullen.
2x ja, 30x nee, dan weer een paar ja. ofzo.
krabbel eronder, done ;)

OK, als je inderdaad wel hier en daar iets anders moet invullen,
kan ik me voorstellen dat het lastiger is....

Zelf ben en word ik geen bloeddonor, maar ik denk er hard over om orgaandonor te worden.
Toen m'n zus haar co-schappen op de eerste hulp gelopen had, verkondigde ze aan iedere motorrijder die ze kende (mijn vrienden dus), dat we ideale orgaandonoren zijn: gezond, vitaal en jong dood bij een motorongeluk.


Zie je wel: motorrijder heeft wel positieve kanten ;) :+

Waarom trouwens geen bloeddonor worden?
 
[me]Asteroid9 ligt ondertussen bij te komen van zijn beenmergdonatie vandaag... :)
[/me]


Als je toch al bloeddonor bent: meld je gelijk aan als mogelijke beenmergdonor!
De kans dat je ooit opgeroepen wordt is minimaal en je kan naderhand altijd nog weigeren, maar ze hebben gewoon een zo groot mogelijk bestand met mogelijke donors nodig! :Y

En ik kan er nu over meepraten: zelfs een beenmergdonatie valt nog best mee!
Alhoewel ik me wel eens ietsje beter gevoeld heb... ;)


Jou hebben ze toch opgeroepen, dus: hoe groot is die kans???
Enne, hoe gaat de procedure bij beenmergdonatie?
 
marz gebeurd dit nogsteeds in het stadhuis? ik ga me ook maar eens een keer opgeven denk ik. ik bedoel mocht het niet lukken omdat ik flauw val ofzo dan heb ik het in ieder geval geprobeerd

Nee, ze hebben in Almere sinds vorig jaar een echt donorcentrum.
Zit vlak naast het station, aan de Albert Hein-kant, naast dat cafe dat
daar zit.

Ik ben maandagavond weer aan de beurt, je mag mee hoor: eens kijken hoe het gaat.
 
Ik zeg maar zo, ik heb te weinig tijd.

Doe mij maar aftappen als ik bij de tandarts ben, is ook niet altijd even fijn en ook geen tijd voor maar dat moet toch.

Bekverbouwen en aftappen tezamen in 1 bezoek.

ik zal me dan wel leeg en voldaan voelen erna.

Hoe zou de tandarts ass. denken over die laatste manier van in sommige landen betaalde donatie....... :+
 
Jou hebben ze toch opgeroepen, dus: hoe groot is die kans???
Enne, hoe gaat de procedure bij beenmergdonatie?

Moeilijk te zeggen, kans op een oproep is jaarlijks ongeveer 0.1% maar dan zit je in een groep van 5 tot 10 personen.
Dan gaan ze vragen stellen en bloed afnemen en van die groep wordt er dan uiteindelijk 1 gekozen als beste match.
Dus officieel tussen de 0.05% en 0.01%, maar het kan stiekem wel eens iets hoger zijn!
Er is mij verteld dat er circa. 2 donaties per maand plaatsvinden terwijl ze een heeeeeel groot bestand aan donoren hebben.

De procedure is niet zo spannend, veel gesprekken en vragenlijsten, waarbij ze onder streng toezicht absoluut geen druk op je uit mogen oefenen, het moet absoluut vrijwillig zijn.
Er zijn 2 manieren van afname, via punctie (holle naald in je bekken, onder narcose) en via plasmaferese (via bloedbaan, 6 uur aan de centrifuge liggen, zonder narcose)

Ze spreken een voorkeur uit voor 1 van de methodes, maar die mag je altijd weigeren.
In mijn geval is het plasmaferese geworden, dan mag je 4 dagen lang injecties toedienen met de nodige bijwerkingen.
Allemaal niet wereldschokkend, maar ik had wel de nodige hoofdpijn en rugpijn en ik was wat koortsachtig / zweterig.
De eigenlijke afname de dag erna stelt dan weinig voor, max. 6 uur aan de centrifuge, bijna exact hetzelfde als plasmadonoren.

Samengevat: het is goed te doen, en ik zou bijvoorbeeld best bereid zijn om het elk jaar te doen, vaker wordt vervelend! ;)
Oh ja, de overheid voorziet in 100% doorbetaling van salaris en alle mogelijke onkosten worden uiteraard vergoed!
 
Ben wel orgaandonor, maar geen bloeddonor, dat kan nu niet meer.
Daarvoor trouwens over nagedacht om dat te doen, gewoon nooit bij stilgestaan of op geattendeerd. Ik had er destijds niet onwelwillend tegenover gestaan.
 
Moeilijk te zeggen, kans op een oproep is jaarlijks ongeveer 0.1% maar dan zit je in een groep van 5 tot 10 personen.
Dan gaan ze vragen stellen en bloed afnemen en van die groep wordt er dan uiteindelijk 1 gekozen als beste match.
Dus officieel tussen de 0.05% en 0.01%, maar het kan stiekem wel eens iets hoger zijn!
Er is mij verteld dat er circa. 2 donaties per maand plaatsvinden terwijl ze een heeeeeel groot bestand aan donoren hebben.

De procedure is niet zo spannend, veel gesprekken en vragenlijsten, waarbij ze onder streng toezicht absoluut geen druk op je uit mogen oefenen, het moet absoluut vrijwillig zijn.
Er zijn 2 manieren van afname, via punctie (holle naald in je bekken, onder narcose) en via plasmaferese (via bloedbaan, 6 uur aan de centrifuge liggen, zonder narcose)

Ze spreken een voorkeur uit voor 1 van de methodes, maar die mag je altijd weigeren.
In mijn geval is het plasmaferese geworden, dan mag je 4 dagen lang injecties toedienen met de nodige bijwerkingen.
Allemaal niet wereldschokkend, maar ik had wel de nodige hoofdpijn en rugpijn en ik was wat koortsachtig / zweterig.
De eigenlijke afname de dag erna stelt dan weinig voor, max. 6 uur aan de centrifuge, bijna exact hetzelfde als plasmadonoren.

Samengevat: het is goed te doen, en ik zou bijvoorbeeld best bereid zijn om het elk jaar te doen, vaker wordt vervelend! ;)
Oh ja, de overheid voorziet in 100% doorbetaling van salaris en alle mogelijke onkosten worden uiteraard vergoed!


Duidelijk verhaal!
Dank je :Y
 
Toen m'n zus haar co-schappen op de eerste hulp gelopen had, verkondigde ze aan iedere motorrijder die ze kende (mijn vrienden dus), dat we ideale orgaandonoren zijn: gezond, vitaal en jong dood bij een motorongeluk.

Dit is de grootste onzin. Meestal rijden motorrijders die dood zijn zich behoorlijk aan flarden waardoor de organen te lang zonder bloed zitten en onbruikbaar zijn
 
Hoewel het stokoud topic is, wil het toch ff reageren.

Ik zag (weer) een motor geparkeerd bij de bloedbank laatst en vroeg me af hoeveel mensen hier op MF nu donor zijn. Best veel eigenlijk.

Bij mij is er trouwens geen verband tussen mijn keuze om donor te zijn en motor rijden.

Ik las het verhaal van Asteroid9 over de beenmergdonorschap. Ik denk daar al (te lang) over na en zijn verhaal heeft me dus over de streep getrokken: ik heb me opgegeven.

De reden: die folders komen met hele verhalen aanzetten hoe belangrijk het allemaal wel niet is en wat de donor allemaal moet meemaken, maar Asteroid zegt gewoon: niet zeiken, doen. Die paar weekjes ongemak stellen voor een gezond mens niks voor.

Bij deze dus.
Dank voor het no-nonsens verhaal.
 
ik heb diploma gekregen voor mijn 20 ste bloedgift
denk toch dat het een goed werk is ,moest je zelf eens in nood zijn.......
grtz mark
 
Ik ben al meer dan 20 jaar bloeddonor, wat ze mij weleens hebben verteld is dat de bloedgroep die het meest voorkomt ook het meest gebruikt wordt en dus nodig is.
In al die jaren ben ik met mijn A+positief wat veel schijnt voor te komen, 1x opgeroepen
voor een extra donatie.
Geef het graag kost mij eigenlijk geen moeite heb er ook geen last van, idd gevulde koek en koffie en weer verder met werken.
Organen mogen ze hebben, niks ingevuld maar de familie weet hoe ik er over denk pak maar wat je nodig heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan