Vanwege overweldigende belangstelling (max posts bereikt) is het vorige lestopic gesloten. In dit topic gaan we verder waar we gebleven zijn, dus als je vragen hebt of tips zoekt over AVB, AVD of andere gerelateerde zaken, is dit de juiste plek.
Dus ben je net aan het lessen en wil je weten hoe je die achtjes soepeler kunt pakken, of heb je inmiddels veel ervaring opgedaan met rijden, weet je nog goed hoe het was en wil je meeleven of tips geven:
This is it.
Gelieve ontopic te blijven, het eerste lestopic is gesloten door teveel offtopic berichten!
Dus: Welkom mannen, vrouwen, lessers en ex-lessers! Let's keep it ontopic.
De kandidaat loopt met de motorfiets over een afstand van ruim 10 meter tot voorbij het vak.
Hij loopt achteruit in een bocht het vak in.
Voorwerken mag, maar het is niet de bedoeling dat de kandidaat recht achteruit het vak in loopt.
Vervolgens op-en weer afbokken, (als de midden-bok aanwezig is), waarbij de examinator de keuze heeft uit de middenbok (indien aanwezig) of de zij standaard.
Vooral het bewaren van het evenwicht staat centraal, kijken waar je naar toe moet, en het juiste gebruik van de standaard.
Het gaat bij deze oefening vooral om het houden van de balans in combinatie met een juiste bediening.
De kandidaat mag vanwege de lage snelheid en het geringe gyroscopische effect sturen vanuit de heupen of door verdraaiing van het stuur.
Met een juiste mix van gas, voetrem en koppeling regelt hij de snelheid.
Het hoeft geen constante snelheid te zijn.
Afschuinen is niet vereist vanwege de geringe centrifugaalkrachten.
De kandidaat houdt de voeten tijdens het rijden op de voet-steunen.
Het ronden van de pylonen en een slippende koppeling zijn essentieel.
Wegrijden uit (parkeer)vak
Belangrijk is de aanvang positie van de kandidaat dat het voorwiel tegen de rand van de denkbeeldige rijbaan staat.
Hierna geeft de examinator de richting pas aan.
De kandidaat heeft de keus welke voet hij aan de grond zet.
Het hierna haak gecontroleerd wegrijden binnen een gemarkeerde rijbaan is essentieel bij deze oefening.
Denkbeeldige acht
Bij deze oefening gaat het om het kunnen en durven afschuinen van de motorfiets in combinatie met een juiste bediening en een goede kijktechniek.( stuurgedrag)
Wel is de beschikbare ruimte waarin de oefening zich afspeelt afgebakend.
Indien de ruimte buiten de kegels gebruikt wordt, gaat de examinator daar genuanceerd mee om.
Zeker als de kandidaat de oefening goed, vloeiend en afgeschuind uitvoert.
Ook betrekt de examinator in voorkomende gevallen de karakteristiek van de motorfiets bij de beoordeling.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.
Stapvoets rijden
Het gaat hier met name om het bewaren van de balans bij lage snelheid in combinatie met de bediening van gas, koppeling en eventueel voetrem.
Een goede zithouding ( contact met de motorfiets) en een goede kijktechniek ( goed sturen voor het bewaren van de balans in combinatie met het rijden van een rechte lijn) zijn van belang.
Met stapvoets rijden wordt bedoeld: een snelheid waarbij normaal wordt gewandeld/stappen.
Belangrijk hierbij is dat de examinator naast of net vóór de bestuurder loopt, en jou bij kan houden.
Halve draai
Essentieel is dat de kandidaat de snelheid regelt en vasthoudt.
Het is niet voldoende om aan te rijden, het gas af te sluiten en de draai te maken op de resterende ' bewegingsenergie'
Met name het stuurgedrag ( kijk techniek) is een belangrijk element van dit onderdeel.
De kandidaat moet in een rechte lijn de oefening inrijden en ook weer in een rechte lijn verlaten.
De examinator bepaald of de halve draai naar links dan wel naar rechts wordt uitgevoerd.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.
Het is belangrijk dat de kandidaat de motorfiets kan afschuinen en kantelen, in combinatie met een juiste bediening en kijk techniek.
Hij moet een constante snelheid van 50 kilometer per uur aanhouden tot aan het eerste poortje
Hierna mag hij het gas dichtdraaien.
Hij mag de remmen niet gebruiken tot aan de laatste pylon.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat de snelheid tot aan het eerste poortje vasthoudt en na het ontwijken van het ( denkbeeldige) obstakel de laatste pylon aan de rechterzijde voorbij gaat.
Snelle slalom
Het gaat bij deze verrichting vooral om het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met het zelfstandig doseren van het gas en daarmee het zelf regelen van de snelheid.
Het gebruik van de voetrem bij deze oefening verdient niet de voorkeur maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
De essentie van deze oefening is de bochten techniek waarbij veel elementen van beheersing van het voertuig aan de orde zijn.
(denk aan bediening, stuurgedrag en balans)
De snelheidsindicatie van 30 kilometer per uur is moeilijk exact vast te stellen en in die zin dan ook slechts richting gevend.
Het gaat er vooral om dat de snelheid dusdanig is dat de kandidaat ook kan afschuinen.
Indien door te lage snelheid onvoldoende centrifugaal krachten optreden, dan is de uitvoering van de oefening onvoldoende.
Vertragingsoefening
Deze oefening toetst eerst het binnen een beperkte afstand kunnen versnellen en vertragen waarbij de bediening gereed moet zijn voor het aangegeven punt.
De daarop volgende slalom toetst het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met een licht trekkende motor.
Het gebruik van de voetrem in het slalomdeel verdient niet de voorkeur, maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
Als slechts één van de wielen blokkeert of het ABS in werking treedt is de oefening onvoldoende.
De essentie van deze oefening bestaat uit tijdig gereed zijn met accelereren voor het aangegeven punt en het gereed zijn met het vertragen, alvorens de slalom wordt ingezet.
Essentieel is de gecontroleerde bediening tijdens het vertragings-deel en het beheerst uitvoeren van het slalomdeel.
De kandidaat moet de noodstop uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbegrensd kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt.
Normaliter is een noodstop waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt, onvoldoende.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.
In principe wordt met beide remmen de remming ingezet.
Maar het gebruik van de voorrem is essentieel.
De examinator houdt hierbij rekening met het karakter van de motorfiets.
Het blokkeren van een wiel wordt niet als negatief beoordeeld.
Indien de motor is voorzien van ABS, is het in werking treden van dit systeem géén negatief beordelings aspect.
Terugschakelen is niet vereist.
De kandidaat handelt namelijk vanuit een gesimuleerde noodsituatie.
Essentieel is het uitvoeren van een maximale remming zonder daarbij de controle over de motor te verliezen.
Precisiestop
Het gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming.
De kandidaat moet beide remmen gebruiken en kort voor stilstand terugschakelen naar de éérste versnelling.
De eigen veiligheid van de motor rijder staat hier weer voorop.
De kandidaat verdeelt de remweg gelijkmatig over de lengte van 17 meter.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als één van de wielen blokkeert, is de oefening onvoldoende uitgevoerd.
De kandidaat doseert het remmen zó gelijkmatig dat hij zonder grote correcties ( met de aanvang bepaalde remkracht) bij het 2e poortje tot stilstand komt.
De kandidaat moet met het voorwiel vlak voor het 2e poortje stoppen.
Stopproef
De kandidaat moet de stopproef uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte (weers)omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbeperkt kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt, gebruikmakend van beide remmen.
De aanvangssnelheid is 50km/h, en het tot stilstand komen moet onder normale omstandigheden wel binnen 17 meter lukken.
Normaliter kan een stopproef waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt onvoldoende worden verklaard.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.
Zeg dan dat je begint met stapvoets rijden. Als je die gehad hebt hoef je alleen nog maar de langzame slalom (die immers toch verplicht is) te doen. Op die manier hoef je geen achtje, halve draai en wegrijden uit een parkeervak te laten zien.
- Probeer het rijden over putdeksels, wegbelijning etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals. Maar, ga er geen rare capriolen voor uithalen om er persé niet overheen te rijden
- Goed de bochten doorkijken
- Regelmatig in je spiegels kijken, bij versnellen, vertragen etc.
- Dode hoek checken voor een zijdelingse verplaatsing
- Bij stoplichten vrijwel altijd links staan (tenzij de rechterbaan leeg is natuurlijk)
- Bij het het voorsorteren zo gaan staan dat er geen auto's tussendoor passen.
- Vlot optrekken tot de maximum snelheid.
- Zo rijden dat bij een (gelijkwaardige) kruising een voertuig van rechts gemakkelijk voor jou langs past.
- Bij veel verkeer links van het midden rijden. Zodat je goed te zien bent door verkeer dat aan het inhalen is.
- Maak oogcontact met de bestuurders, zo weet je of je gezien bent.
- Duidelijk zijn met wat je doet. Niet rollend wachten totdat je de weg op kunt, maar gewoon goed remmen en stilstaan (oftewel voorrang geven).
- Voor de bocht klaar zijn met het kijken en je snelheid.
- Bij onoverzichtelijke bochten een ruime lijn nemen, zodat jijzelf de bocht beter door kan kijken en jij sneller gezien kan worden door tegemoet komend verkeer.
Net zoals je bij je autorijbewijs (als je die hebt) geleerd heb, éérst je spiegels checken (binnen, buiten) dán je dode hoek checken (schouder) en dán pas je knippertje aan... Binnenspiegel kun je van vervangen door de spiegel van de kant waar je níet heen wilt afslaan. Dus als je linksaf wilt slaan, eerst je rechterspiegel checken, dan je linkerspiegel en dan ff over je schouder voor de dode hoek, knippertje aan en gaan!
Met dode hoek kijken moet je overigens alleen je hoofd bewegen en niet je bovenlichaam, dan maakt je motor een slinger wat weer zorgt voor onbalans...
Zorg dat je tijd voor jezelf maakt om deze handelingen te gaan doen, dus begin er op tijd mee!
Eerste rijles: 4 Mei 2012
Theorie: ✓
AVB: 12 september 2012
AVD: 8 Oktober 2012 (onder voorbehoud van uitslag AVB examen)
Rijschool: Mirrer (Purmerend)
Lesmotor: Honda CBF500
Mijn eigen motor waar ik op ga rijden als ik mijn papiertje (eindelijk..) heb:
Xtine
Eerste les: 13 juli 2012
Theorie: 14 mei 2012 (1 fout)
AVB: 31 juli 2012 (geen fout)
AVD: 20 Augustus 2012
Rijschool: Motorrijschool Ferdinand
Lesmotor: Yamaha XJ6N
gromtoskamp
Eerste rijles: 20 juli 2012
Theorie: 23 Augustus 2012
AVB: 6 september 2012
AVD: -
Rijschool: Jaap Schulz (Haarlem)
lesmotor: Kawasaki ER-6N
Mr Malagi
Theorie: Gehaald
AVB: 5 September 2012
Jacobse
Eerste rijles: 12 mei 2012
Theorie: 21 juni 2012 (behaald 3 fout)
AVB: 16 augustus 2012 (behaald 1 fout)
AVD: 16 oktober 2012
Rijschool: Rem & Go
Lesmotor: BMW F 650 CS Scarver
StevenStip
Eerste rijles: 16 juli 2012
Theorie: -
AVB: 22 augustus 2012
AVD: -
Rijschool: van den Wildenberg in Eindhoven
Lesmotor: Honda CBF600
Pathena75
Eerste rijles: 11 maart 2012
Theorie: 18 maart 2012
AVB: 26 juli 2012
AVD: 03 oktober 2012
Lesmotor: Kawasaki 500
Eigen motor: Yamaha Fazer FZ6 S2 ABS GT
adyF
Eerste rijles: 29-07-2011 (winterslaap gehouden )
Theorie: 2-06-2012
AVB: 20-10-2011
AVD: 13-09-2012
Rijschool: VCZ
Lesmotor: Honda CBF 500 'gedeukte tank' versie
Iska
Eerste rijles: Begin juni
Theorie: Eind mei
AVB: 3 augustus 2012
AVD: Begin september
Rijschool: Drive-Inn (Den Haag)
Lesmotor: -
nannol
Eerste rijles: 25 juli 20120
Theorie: 23 juli 2012
AVB: 26 juli 2012
AVD: 6 september 2012
Rijschool: Oosterpoort (Groningen)
Lesmotor: -
Deagon
Eerste rijles: 12 mei 2012
Theorie: 21 mei 2012 (Gehaald)
AVB: 29 juni 2012 (gehaald)
AVD: 11 Oktober (Wish me luck)
Rijschool: Van Vugt (Wognum) (Dichtbij Hoorn)
Lesmotor: Yamaha XJ6
-Pilsener-
Eerste les: Ergens eind maart/begin april?
Theorie: 13 maart 2012, in 1x behaald
AVB: 12 juni 2012, in 1 x behaald
AVD: 28 augustus 2012
Lesmotor: Honda CBF500
Rijschool: VCZ
Nessie
Eerste les: maart 2012
Theorie: 18 mei 2012
AVB: waarschijnlijk 12 september (eerste keer niet gehaald ivm schuiver)
AVD: ntb
Rijschool: Van der Meer Motor & Verkeer
Lesmotor: Honda CB500
Eigen motor: Suzuki SV 650N
Silence
Eerste les: begin augustus
Theorie: 20 augustus behaald
AVB: Half september
AVD: Oktober/November
Motor: Honda CBF500
Hebben nog geen foto:
Daniel91
D34M0N
Eerste rijles: 2 juni 2012
Theorie: 15 augustus 2012 (gehaald, 2e poging, 1 fout)
AVB: 22 augustus 2012 (gehaald, 1e poging, 0 fout, 0 herkansingen)
AVD: -
Rijschool: Erik Wierbos (Huissen)
Lesmotor: Honda CBF500
dAVEc
Eerste rijles: 7 juli 2012
Theorie: 3 augustus 2012
AVB: 25 juli 2012
AVD: 14 september 2012
Rijschool: Motorrijschool Ramon (Dronten)
Lesmotor: CBF500
Vrieskist
Eerste rijles: 28 juli 2012
Theorie: -
AVB: -
AVD: -
Rijschool: v/d Weij (Almere)
Lesmotor: Honda CB500
rvstrien1991
Eerste rijles: 20 april 2012
Theorie: 3 juli 2012 (gehaald)
AVB: 21 juni 2012 (gehaald)
AVD: 20 augustus 2012
Rijschool: Rijschool Schipperen (Raamsdonksveer)
Lesmotor: Yamaha XJ-6
Forward Bikers
Eerste les: Begin juni 2012
Theorie: 3 Augustus 2012 (Haarlem, 5 fout)
AVB: 24 September 2012
AVD: Nog niet gepland.
Rijschool: VDR Verkeersopleidingen (Hoofddorp)
Lesmotor VDR: Honda 600
Rijschool: Max120 (Haarlem, 2 x gastleerling ivm vakantie drukte)
Lesmotor Max120: Suzuki Gladius
luukfzs
Eerste rijles: 10 Mei 2012
Theorie: ja
AVB: ja
AVD: 28 augustus 2012
Rijschool: Safety (houten)
Lesmotor: Honda CBF600
Gurbsz
Eerste rijles: Ergens in juli 2012
Theorie: 14 augustus 2012 (Gehaald)
AVB: 20 augustus 2012
AVD: -
Rijschool: Rijschool Dubbeldam (Barendrecht)
Lesmotor: Honda CBF500
Arno_1992
Eerste les: Medio Juni
Theorie: 29 juni gehaald (1x)
AVB: Begin Juli (1x)
AVD: 3 September
Les motor: Honda CBF500
Tropic
Eerste les: 29 mei 2012
Theorie: 14 juni 2012
AVB: 24 juli 2012
AVD: 20 september 2012
Lesmotor: Honda CBF600 ABS Naked
Martijn137
Eerste les: 16 juni 2012 (proefles was al in maart bij een andere rijschool tijdens een open dag een half uurtje)
Theorie:14 juni 2012
AVB: 25 juli 2012
AVD: nnb, maar hoop toch binnen 6 weken
Rijschool: Rijschool Hans & William
Lesmotor: Kawasaki ER6N
Eigen motor: zien we volgend jaar wel weer als de centjes er voor zijn
Boemba5
ame
Sytze
Dr_Insane
Als er nog iets veranderd moet worden in deze OP, post het hier in het topic of stuur mij een PB
Dus ben je net aan het lessen en wil je weten hoe je die achtjes soepeler kunt pakken, of heb je inmiddels veel ervaring opgedaan met rijden, weet je nog goed hoe het was en wil je meeleven of tips geven:
This is it.
Gelieve ontopic te blijven, het eerste lestopic is gesloten door teveel offtopic berichten!
Dus: Welkom mannen, vrouwen, lessers en ex-lessers! Let's keep it ontopic.
Motorrit ergens in Oktober/November
Vorige delen:
Deel I: Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks
Deel II: Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)
Deel II: Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)
De oefeningen voor het AVB (Voertuigbeheersing) examen
Cluster 1:
Lopend achteruit parkeren in een (parkeer)vak (verplicht)De kandidaat loopt met de motorfiets over een afstand van ruim 10 meter tot voorbij het vak.
Hij loopt achteruit in een bocht het vak in.
Voorwerken mag, maar het is niet de bedoeling dat de kandidaat recht achteruit het vak in loopt.
Vervolgens op-en weer afbokken, (als de midden-bok aanwezig is), waarbij de examinator de keuze heeft uit de middenbok (indien aanwezig) of de zij standaard.
Vooral het bewaren van het evenwicht staat centraal, kijken waar je naar toe moet, en het juiste gebruik van de standaard.
Cluster 2:
Langzame slalom (verplicht)Het gaat bij deze oefening vooral om het houden van de balans in combinatie met een juiste bediening.
De kandidaat mag vanwege de lage snelheid en het geringe gyroscopische effect sturen vanuit de heupen of door verdraaiing van het stuur.
Met een juiste mix van gas, voetrem en koppeling regelt hij de snelheid.
Het hoeft geen constante snelheid te zijn.
Afschuinen is niet vereist vanwege de geringe centrifugaalkrachten.
De kandidaat houdt de voeten tijdens het rijden op de voet-steunen.
Het ronden van de pylonen en een slippende koppeling zijn essentieel.
Wegrijden uit (parkeer)vak
Belangrijk is de aanvang positie van de kandidaat dat het voorwiel tegen de rand van de denkbeeldige rijbaan staat.
Hierna geeft de examinator de richting pas aan.
De kandidaat heeft de keus welke voet hij aan de grond zet.
Het hierna haak gecontroleerd wegrijden binnen een gemarkeerde rijbaan is essentieel bij deze oefening.
Denkbeeldige acht
Bij deze oefening gaat het om het kunnen en durven afschuinen van de motorfiets in combinatie met een juiste bediening en een goede kijktechniek.( stuurgedrag)
Wel is de beschikbare ruimte waarin de oefening zich afspeelt afgebakend.
Indien de ruimte buiten de kegels gebruikt wordt, gaat de examinator daar genuanceerd mee om.
Zeker als de kandidaat de oefening goed, vloeiend en afgeschuind uitvoert.
Ook betrekt de examinator in voorkomende gevallen de karakteristiek van de motorfiets bij de beoordeling.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.
Stapvoets rijden
Het gaat hier met name om het bewaren van de balans bij lage snelheid in combinatie met de bediening van gas, koppeling en eventueel voetrem.
Een goede zithouding ( contact met de motorfiets) en een goede kijktechniek ( goed sturen voor het bewaren van de balans in combinatie met het rijden van een rechte lijn) zijn van belang.
Met stapvoets rijden wordt bedoeld: een snelheid waarbij normaal wordt gewandeld/stappen.
Belangrijk hierbij is dat de examinator naast of net vóór de bestuurder loopt, en jou bij kan houden.
Halve draai
Essentieel is dat de kandidaat de snelheid regelt en vasthoudt.
Het is niet voldoende om aan te rijden, het gas af te sluiten en de draai te maken op de resterende ' bewegingsenergie'
Met name het stuurgedrag ( kijk techniek) is een belangrijk element van dit onderdeel.
De kandidaat moet in een rechte lijn de oefening inrijden en ook weer in een rechte lijn verlaten.
De examinator bepaald of de halve draai naar links dan wel naar rechts wordt uitgevoerd.
Het laten slippen van de koppeling is toegestaan.
Ontkoppelen wordt echter negatief beoordeeld.
Cluster 3:
Uitwijkoefening (verplicht)Het is belangrijk dat de kandidaat de motorfiets kan afschuinen en kantelen, in combinatie met een juiste bediening en kijk techniek.
Hij moet een constante snelheid van 50 kilometer per uur aanhouden tot aan het eerste poortje
Hierna mag hij het gas dichtdraaien.
Hij mag de remmen niet gebruiken tot aan de laatste pylon.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat de snelheid tot aan het eerste poortje vasthoudt en na het ontwijken van het ( denkbeeldige) obstakel de laatste pylon aan de rechterzijde voorbij gaat.
Snelle slalom
Het gaat bij deze verrichting vooral om het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met het zelfstandig doseren van het gas en daarmee het zelf regelen van de snelheid.
Het gebruik van de voetrem bij deze oefening verdient niet de voorkeur maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
De essentie van deze oefening is de bochten techniek waarbij veel elementen van beheersing van het voertuig aan de orde zijn.
(denk aan bediening, stuurgedrag en balans)
De snelheidsindicatie van 30 kilometer per uur is moeilijk exact vast te stellen en in die zin dan ook slechts richting gevend.
Het gaat er vooral om dat de snelheid dusdanig is dat de kandidaat ook kan afschuinen.
Indien door te lage snelheid onvoldoende centrifugaal krachten optreden, dan is de uitvoering van de oefening onvoldoende.
Vertragingsoefening
Deze oefening toetst eerst het binnen een beperkte afstand kunnen versnellen en vertragen waarbij de bediening gereed moet zijn voor het aangegeven punt.
De daarop volgende slalom toetst het kunnen en durven afschuinen en kantelen van de motorfiets in een regelmatige cadans.
Dit in combinatie met een licht trekkende motor.
Het gebruik van de voetrem in het slalomdeel verdient niet de voorkeur, maar wordt bij kort gedoseerd gebruik niet negatief beoordeeld.
Als slechts één van de wielen blokkeert of het ABS in werking treedt is de oefening onvoldoende.
De essentie van deze oefening bestaat uit tijdig gereed zijn met accelereren voor het aangegeven punt en het gereed zijn met het vertragen, alvorens de slalom wordt ingezet.
Essentieel is de gecontroleerde bediening tijdens het vertragings-deel en het beheerst uitvoeren van het slalomdeel.
Cluster 4:
Noodstop (verplicht)De kandidaat moet de noodstop uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbegrensd kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt.
Normaliter is een noodstop waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt, onvoldoende.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.
In principe wordt met beide remmen de remming ingezet.
Maar het gebruik van de voorrem is essentieel.
De examinator houdt hierbij rekening met het karakter van de motorfiets.
Het blokkeren van een wiel wordt niet als negatief beoordeeld.
Indien de motor is voorzien van ABS, is het in werking treden van dit systeem géén negatief beordelings aspect.
Terugschakelen is niet vereist.
De kandidaat handelt namelijk vanuit een gesimuleerde noodsituatie.
Essentieel is het uitvoeren van een maximale remming zonder daarbij de controle over de motor te verliezen.
Precisiestop
Het gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming.
De kandidaat moet beide remmen gebruiken en kort voor stilstand terugschakelen naar de éérste versnelling.
De eigen veiligheid van de motor rijder staat hier weer voorop.
De kandidaat verdeelt de remweg gelijkmatig over de lengte van 17 meter.
De aanvangssnelheid is 50km/h.
Als één van de wielen blokkeert, is de oefening onvoldoende uitgevoerd.
De kandidaat doseert het remmen zó gelijkmatig dat hij zonder grote correcties ( met de aanvang bepaalde remkracht) bij het 2e poortje tot stilstand komt.
De kandidaat moet met het voorwiel vlak voor het 2e poortje stoppen.
Stopproef
De kandidaat moet de stopproef uitvoeren op een schoon, vlak en nagenoeg horizontaal wegdek.
Bij slechte (weers)omstandigheden verdient het aanbeveling de kandidaat er op te wijzen dat hij niet onbeperkt kan remmen.
Essentieel bij deze oefening is dat de kandidaat tot stilstand komt, gebruikmakend van beide remmen.
De aanvangssnelheid is 50km/h, en het tot stilstand komen moet onder normale omstandigheden wel binnen 17 meter lukken.
Normaliter kan een stopproef waarbij de kandidaat niet tot stilstand komt onvoldoende worden verklaard.
Het aanvangen van het remmen bij een aangegeven punt ( pylon) is alleen bedoeld om de examinator de kans te geven om te beoordelen hoe de kandidaat de remming uitvoert.
Als de kandidaat niet op het aangegeven punt start met remmen, maar verder aan de eisen van de oefening voldoet, is dat op zich géén reden voor een onvoldoende.
Als laatste nog een tip als je zelf mag aangeven waar je mee wilt beginnen:
Zeg dan dat je begint met stapvoets rijden. Als je die gehad hebt hoef je alleen nog maar de langzame slalom (die immers toch verplicht is) te doen. Op die manier hoef je geen achtje, halve draai en wegrijden uit een parkeervak te laten zien.
Succes!
Tips voor het AVD (verkeersdeelneming) examen
- Probeer het rijden over putdeksels, wegbelijning etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals. Maar, ga er geen rare capriolen voor uithalen om er persé niet overheen te rijden
- Goed de bochten doorkijken
- Regelmatig in je spiegels kijken, bij versnellen, vertragen etc.
- Dode hoek checken voor een zijdelingse verplaatsing
- Bij stoplichten vrijwel altijd links staan (tenzij de rechterbaan leeg is natuurlijk)
- Bij het het voorsorteren zo gaan staan dat er geen auto's tussendoor passen.
- Vlot optrekken tot de maximum snelheid.
- Zo rijden dat bij een (gelijkwaardige) kruising een voertuig van rechts gemakkelijk voor jou langs past.
- Bij veel verkeer links van het midden rijden. Zodat je goed te zien bent door verkeer dat aan het inhalen is.
- Maak oogcontact met de bestuurders, zo weet je of je gezien bent.
- Duidelijk zijn met wat je doet. Niet rollend wachten totdat je de weg op kunt, maar gewoon goed remmen en stilstaan (oftewel voorrang geven).
- Voor de bocht klaar zijn met het kijken en je snelheid.
- Bij onoverzichtelijke bochten een ruime lijn nemen, zodat jijzelf de bocht beter door kan kijken en jij sneller gezien kan worden door tegemoet komend verkeer.
Net zoals je bij je autorijbewijs (als je die hebt) geleerd heb, éérst je spiegels checken (binnen, buiten) dán je dode hoek checken (schouder) en dán pas je knippertje aan... Binnenspiegel kun je van vervangen door de spiegel van de kant waar je níet heen wilt afslaan. Dus als je linksaf wilt slaan, eerst je rechterspiegel checken, dan je linkerspiegel en dan ff over je schouder voor de dode hoek, knippertje aan en gaan!
Met dode hoek kijken moet je overigens alleen je hoofd bewegen en niet je bovenlichaam, dan maakt je motor een slinger wat weer zorgt voor onbalans...
Zorg dat je tijd voor jezelf maakt om deze handelingen te gaan doen, dus begin er op tijd mee!
De lessende M-F'ers
Simon4allEerste rijles: 4 Mei 2012
Theorie: ✓
AVB: 12 september 2012
AVD: 8 Oktober 2012 (onder voorbehoud van uitslag AVB examen)
Rijschool: Mirrer (Purmerend)
Lesmotor: Honda CBF500
Mijn eigen motor waar ik op ga rijden als ik mijn papiertje (eindelijk..) heb:
Xtine
Eerste les: 13 juli 2012
Theorie: 14 mei 2012 (1 fout)
AVB: 31 juli 2012 (geen fout)
AVD: 20 Augustus 2012
Rijschool: Motorrijschool Ferdinand
Lesmotor: Yamaha XJ6N
gromtoskamp
Eerste rijles: 20 juli 2012
Theorie: 23 Augustus 2012
AVB: 6 september 2012
AVD: -
Rijschool: Jaap Schulz (Haarlem)
lesmotor: Kawasaki ER-6N
Mr Malagi
Theorie: Gehaald
AVB: 5 September 2012
Jacobse
Eerste rijles: 12 mei 2012
Theorie: 21 juni 2012 (behaald 3 fout)
AVB: 16 augustus 2012 (behaald 1 fout)
AVD: 16 oktober 2012
Rijschool: Rem & Go
Lesmotor: BMW F 650 CS Scarver
StevenStip
Eerste rijles: 16 juli 2012
Theorie: -
AVB: 22 augustus 2012
AVD: -
Rijschool: van den Wildenberg in Eindhoven
Lesmotor: Honda CBF600
Pathena75
Eerste rijles: 11 maart 2012
Theorie: 18 maart 2012
AVB: 26 juli 2012
AVD: 03 oktober 2012
Lesmotor: Kawasaki 500
Eigen motor: Yamaha Fazer FZ6 S2 ABS GT
adyF
Eerste rijles: 29-07-2011 (winterslaap gehouden
Theorie: 2-06-2012
AVB: 20-10-2011
AVD: 13-09-2012
Rijschool: VCZ
Lesmotor: Honda CBF 500 'gedeukte tank' versie
Iska
Eerste rijles: Begin juni
Theorie: Eind mei
AVB: 3 augustus 2012
AVD: Begin september
Rijschool: Drive-Inn (Den Haag)
Lesmotor: -
nannol
Eerste rijles: 25 juli 20120
Theorie: 23 juli 2012
AVB: 26 juli 2012
AVD: 6 september 2012
Rijschool: Oosterpoort (Groningen)
Lesmotor: -
Deagon
Eerste rijles: 12 mei 2012
Theorie: 21 mei 2012 (Gehaald)
AVB: 29 juni 2012 (gehaald)
AVD: 11 Oktober (Wish me luck)
Rijschool: Van Vugt (Wognum) (Dichtbij Hoorn)
Lesmotor: Yamaha XJ6
-Pilsener-
Eerste les: Ergens eind maart/begin april?
Theorie: 13 maart 2012, in 1x behaald
AVB: 12 juni 2012, in 1 x behaald
AVD: 28 augustus 2012
Lesmotor: Honda CBF500
Rijschool: VCZ
Nessie
Eerste les: maart 2012
Theorie: 18 mei 2012
AVB: waarschijnlijk 12 september (eerste keer niet gehaald ivm schuiver)
AVD: ntb
Rijschool: Van der Meer Motor & Verkeer
Lesmotor: Honda CB500
Eigen motor: Suzuki SV 650N
Silence
Eerste les: begin augustus
Theorie: 20 augustus behaald
AVB: Half september
AVD: Oktober/November
Motor: Honda CBF500
Hebben nog geen foto:
Daniel91
D34M0N
Eerste rijles: 2 juni 2012
Theorie: 15 augustus 2012 (gehaald, 2e poging, 1 fout)
AVB: 22 augustus 2012 (gehaald, 1e poging, 0 fout, 0 herkansingen)
AVD: -
Rijschool: Erik Wierbos (Huissen)
Lesmotor: Honda CBF500
dAVEc
Eerste rijles: 7 juli 2012
Theorie: 3 augustus 2012
AVB: 25 juli 2012
AVD: 14 september 2012
Rijschool: Motorrijschool Ramon (Dronten)
Lesmotor: CBF500
Vrieskist
Eerste rijles: 28 juli 2012
Theorie: -
AVB: -
AVD: -
Rijschool: v/d Weij (Almere)
Lesmotor: Honda CB500
rvstrien1991
Eerste rijles: 20 april 2012
Theorie: 3 juli 2012 (gehaald)
AVB: 21 juni 2012 (gehaald)
AVD: 20 augustus 2012
Rijschool: Rijschool Schipperen (Raamsdonksveer)
Lesmotor: Yamaha XJ-6
Forward Bikers
Eerste les: Begin juni 2012
Theorie: 3 Augustus 2012 (Haarlem, 5 fout)
AVB: 24 September 2012
AVD: Nog niet gepland.
Rijschool: VDR Verkeersopleidingen (Hoofddorp)
Lesmotor VDR: Honda 600
Rijschool: Max120 (Haarlem, 2 x gastleerling ivm vakantie drukte)
Lesmotor Max120: Suzuki Gladius
luukfzs
Eerste rijles: 10 Mei 2012
Theorie: ja
AVB: ja
AVD: 28 augustus 2012
Rijschool: Safety (houten)
Lesmotor: Honda CBF600
Gurbsz
Eerste rijles: Ergens in juli 2012
Theorie: 14 augustus 2012 (Gehaald)
AVB: 20 augustus 2012
AVD: -
Rijschool: Rijschool Dubbeldam (Barendrecht)
Lesmotor: Honda CBF500
Arno_1992
Eerste les: Medio Juni
Theorie: 29 juni gehaald (1x)
AVB: Begin Juli (1x)
AVD: 3 September
Les motor: Honda CBF500
Tropic
Eerste les: 29 mei 2012
Theorie: 14 juni 2012
AVB: 24 juli 2012
AVD: 20 september 2012
Lesmotor: Honda CBF600 ABS Naked
Martijn137
Eerste les: 16 juni 2012 (proefles was al in maart bij een andere rijschool tijdens een open dag een half uurtje)
Theorie:14 juni 2012
AVB: 25 juli 2012
AVD: nnb, maar hoop toch binnen 6 weken
Rijschool: Rijschool Hans & William
Lesmotor: Kawasaki ER6N
Eigen motor: zien we volgend jaar wel weer als de centjes er voor zijn
Ex-Lessers
Lady_DiBoemba5
ame
Sytze
Dr_Insane
Als er nog iets veranderd moet worden in deze OP, post het hier in het topic of stuur mij een PB
Laatst bewerkt: