Zo, ff blokkie met alle tips toegevoegd en wat lijntjes toegevoegd zodat het een beetje beter verdeeld is al die info in de OP.
Oke, is het dan wel slim te stellen dat je niet over belijning en putdeksels mag rijden? Het is immers geen probleem te doen maar je kunt dit maar beter zo veel mogelijk vermijden. Daarnaast ken ik wel een paar stukken weg waar er zoveel putdeksels bij elkaar liggen dat het zeker slimmer is hier gewoon overheen te rijden in plaats van allerlei capriolen uithalen om op het asfalt te blijven.Nee, tuurlijk moet/kan je er wel is overheen rijden, maar met bijvoorbeeld regen kúnnen witte lijnen en putdeksels glad zijn. Daardoor is het aan te bevelen om daar gewoon zo min mogelijk overheen te rijden, als je die dingen altijd zo veel mogelijk vermijdt, zal je dat ook in de regen oid doen.
Over lijnen moet je soms nou eenmaal heen (spitstrook op, in-/uitvoegen etc.) maar bijvoorbeeld zebrapaden en pijlen op de weg kun je makkelijk vermijden...
Kwam ook terug bij je theorie als het goed isFoto's met motorrijders die bijvoorbeeld over een put rijden met de vraag "is dit veilig?" of zelfde vraag met een motor die niet over de hals van een pijl rijdt etc.
Het CBR rekent je er iig wel voor af dacht ik...
Oke, is het dan wel slim te stellen dat je niet over belijning en putdeksels mag rijden? Het is immers geen probleem te doen maar je kunt dit maar beter zo veel mogelijk vermijden. Daarnaast ken ik wel een paar stukken weg waar er zoveel putdeksels bij elkaar liggen dat het zeker slimmer is hier gewoon overheen te rijden in plaats van allerlei capriolen uithalen om op het asfalt te blijven.
Moet je wel vantevoren met je verzekeraar kortsluiten, moet je namelijk wel een speciale verzekering voor hebben.. Of iig iets over in de polis hebben staan..
kijk ook even op : http://www.ferry.nl/motorpraktijk/plaats_op_de_rijbaan.php
Toestand van het wegdek
Uiteraard rij je niet door diepe plassen of kuilen. Ook laat je putdeksels, pijlen, andere verf op het wegdek, lasnaden en overige rommel op de weg met rust.
Maar ga niet slalommen om putdeksels heen of op het laatste moment uitwijken.
Natuurlijk is het niet zo dat je meteen valt als je ergens overheen rijdt, maar probeer zoveel mogelijk te ontwijken wat op het wegdek is aangebracht en er aan rommel ligt.
Hoe moet je handelen als je al aan het remmen bent en er is opeens (?) een putdeksel of iets anders dat glad kan zijn? Laat dan de remmen los en onmiddellijk na de gladde plek op het wegdek weer remmen.
maar wat je zegt klopt dan niet helemaal met het eerste punt van je tips in de OP. Ik wil me niet verlagen tot gemeenschap met mieren maar als je tips weg geeft aan beginners(en volgens mij ook veel die nog niet eens begonnen zijn) dan moet je volgens mij wel de juiste boodschap overbrengen.
Probeer het rijden over putdeksels, wegbelijning etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dus tussen de zebrastrepen en langs de pijlen of over de hals. Maar, ga er geen rare capriolen voor uithalen om er persé niet overheen te rijden
komt er een beetje op neer dat je (als je verzekeraar het goed vindt) je iets van 10-20% extra moet betalen voor je verzekering, mits je ook een grote blauwe L op je motor heb staan..
Is redelijk snel geregeld, en kan erg leuk zijn.
ga het zelf alleen niet gokken, kost me teveel gedoe/moeite voor een paar lesjes AVD, met het toegevoegde risico dat je je motor laat vallen..
Stukken!Stond inderdaad beetje stom verwoord, heb het er nu zo instaan, is denk ik ff beter?
Inderdaad, heb het wel is opgezocht, kwam toen een verzekeraar tegen die het wel aanbood, maar tot max 500cc. Dus daar valt mijn motor zo en zo niet onder...
Mijn brommert is 250cc, dus zou wel kunnen.
Denk alleen dat tot ik mn rbw echt HEB dat ik te bang ben dat ik hem laat vallen,
terwijl me dat echt nooit zal gebeuren.
IIG. Morgen weer les! denk weer avb oefenen, maar ga mn leraar ompraten dat ik stuk wil rijden !
Heb het dan ook over AVD lessen, AVB zou ik mn motor NOOIT aan laten ondergaan (niet tijdens een les-sessie tenminste), jouw motor is ook wel een stuk zwaarder he..
zzr250 heeft een drooggewicht van nog nieteens 150kg, hou je redelijk makkelijk
(heb ook een keer mn balans verloren, heb het met 1 been zonder al te veel moeite op kunne vangen)
Mijn motor weegt 205kg, maar weet ff niet of dat een drooggewicht is...
Als je eenmaal je evenwicht kwijt bent is ook 150kg motor best veel hoor..
Denk dat AVB met mijn motor heel moeilijk wordt..had het ook wel over AVD lessen hoor trouwens..