A
Helemaal mee eensMaar dat is het niet, het zijn beide 'gewone' (niet aangepaste) motorfietsen, waarbij men de keuze heeft gemaakt om examen op te doen.
De motorrijder met 'beperking' kan alleen rijden op een voor hem/haar aangepaste motorfiets omdat er door de 'beperking' niet op een 'gewone' motorfiets kan rijden.
En om nog ruimer (denkwijze) te gaan, voor iemand met een 'beperking' is dit zelfs 'geen beperking' maar rijdt rond op een 'voor hem / haar gemaakte / aangepaste' motorfiets en ervaart dit niet als een beperking
Ik heb er hier in Nootdorp ook wel eens eentje zien lessen met automaat.Er is in beginsel maar 1 rbw A. Er is alleen verschil in cc/vermogen, icm leeftijd.
Als je een beperking hebt, weet ik niet hoor, dan moet je op een voor jouw beperking afgestemde motor lessen, afrijden en daarna rondrijden. Daar is, voor zover ik weet, 1 rijschool in gespecialiseerd.
Waarom wil je het?
Vroeger hadden oma's vaak een automaat-Dafje omdat zij schakelen nooit onder de knie konden krijgen.Het gaat in dit topic niet om een 'beperking' maar om het maken van een keuze "motorrijden"
Als je niet wilt of kan 'schakelen' omdat je het lastig vindt of moeilijk, om de koppelingshendel te bedienen in combinatie met het 'schakelen'...............
Er zijn motoren met twee standen-Allemaal bedankt voor de vele reactie! Inmiddels heb ik met 1 rijschool contact, zij proberen een motorscooter te regelen waar ik op kan lessen.
Daarnaast heb ik eigenlijk al een tijdje een andere vraag in mijn hoofd (ik hoop dat dat zo mag en dat ik daar niet een nieuw onderwerp voor hoef aan te maken). Namelijk: Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een motorscooter of een motor met DTC? Merk je verschil tijdens het rijden of je op een motorscooter rijdt of op een DTC op automatische stand?
Er zijn motoren met twee standen-
Dan kan je rijden met die code 78, als het in automatisch staat.
Ze hebben ook een stand dat je zelf wat moet doen. Daar mag je met code 78 dus niet mee rijden, in die stand.
De motorfietsen zijn anders, want hebben wel een bak. Je loopt dus door de versnellingen heen, net als een auto met automaat.
Een scooter heeft een vario overbrenging. vast toerental, en overbrenging wordt daarop aangepast.
Dat verschil voel je, merk en hoor je.
Er zijn motoren met twee standen-
Dan kan je rijden met die code 78, als het in automatisch staat.
Ze hebben ook een stand dat je zelf wat moet doen. Daar mag je met code 78 dus niet mee rijden, in die stand.
De motorfietsen zijn anders, want hebben wel een bak. Je loopt dus door de versnellingen heen, net als een auto met automaat.
Een scooter heeft een vario overbrenging. vast toerental, en overbrenging wordt daarop aangepast.
Dat verschil voel je, merk en hoor je.
Een DCT heeft een versnellingsbak en je zelf kan schakelen zonder te ontkoppelen, het is en voelt ook aan als schakelen.Wat zijn de voordelen/nadelen van deze verschillen?
Bijnaam voor het Dafje was dan ook: Trutten-schudder met jarretel-aandrijving.
Nee, DAF personen-auto heeft 't niet gered. Vooral door het suffe imago!