Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
De eerste keer dat ik m deed lukte t ook voor geen meter. De les erna toen we op de parkeerplaats stonden zei me instructeur meteen van 'We verlaten de parkeerplaats niet voor je de langzame slalom kent!' na de 3e keer lukte het. Hij had ineens tijd over en moest even bedenken wat de volgende oefening werd _O-

Maar het is gewoon de toeren gelijk proberen te houden (ik houd we het einde van me stuur vast omdat het enkel bij deze oefening dan wel beter gaat) en dan met de koppeling gas doseren en na de 3e pylon pak ik de voetrem erbij.
Enkel waar ik nu nog rekening mee moet houden is dat ik me niet zo bezig hou met het aantal toeren. Ik probeer het rond de 2000 te houden maar het gaat altijd richting de 3000-4000. Schrik er weer van en draai t gas dicht, en dus een vergrote kans om te vallen.

Me laatste les was ook een giller trouwens.
Ik moest de precisiestop doen en kwam steeds niet uit. Moest maar harder remmen en deed dat ook maar kwam weer niet uit, vervolgens zegt hij dat ik de voetrem veel meer moest gebruiken, 'Ga er maar op staan'
instructeur dacht dat de remmetjes een beetje op waren.
Zo gezegt, zo gedaan. Rondje gereden, weer bij het poortje, zet de precisiestop in werking en gebruik de voetrem heel erg. Resultaat, achterwiel blokkeert, kont begin te slippen en op en neer te stuiteren, ik schrik, laat rem los en geef gas.
Was er echt van geschrokken maar was niet gevallen gelukkig, ook niet over het eerdere zandstukje waar ik een bocht wilde maken en het achterwiel voelde wegglijden.
Niet meer doen dus :+

Ohja, wat nu het isseu was, ik begon de precisiestop 3 meter voorbij het poortje, dus vandaar dat ik t niet haalde :+ de remmen waren nog wel goed :Y

sjeetje man ben je gezakt? word de precisie vaak gegeven dan, heb gehoord dat de 8 en 9 van de 10 er is,

blackviper
hoe was t gegaan drop the info!

@niesjuh
succes!! veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat je het eind van het stuur vast houdt om het gas te doseren. Mij werd aangeleerd om juist de binnenkant van het stuur beet te pakken.

Je duim en wijsvinger klem je dan om het vaste deel (onder/naast dodemansknop) en met je handpalm houdt je dan het gas heel makkelijk constant.
 
Bij 1 rij je in de woonerf dus moet je de voetganger voor laten gaan.

Bij 2 rij je nog niet in de woonerf dus hoef je de voetganger geen voorrang te verlenen.

Precies!M7H

En dus ook niet te stoppen. Je hebt helemaal gelijk. Ik had even niet goed op het bord gelet p foto 2. Dat zal wel meer mensen overkomen zijn. :$
 
sjeetje man ben je gezakt? word de precisie vaak gegeven dan, heb gehoord dat de 8 en 9 van de 10 er is,

blackviper
hoe was t gegaan drop the info!

@niesjuh
succes!! veel plezier!

Ging wel aardig moest 7 oefeningen doen. Kon helaas niet warm rijden qua planning dat was wel minder.

Eerst lopen met de motor ging goed. Daarna langzame slalom ging goed. Toen stop proef ging goed. Daarna uitwijk. Eerste keer reed ik 65 ipv 50 dus miste de tweede pylon. Daarna ging hij perfect.

Toen de vertraging, hierbij reed ik veel te langzaam waardoor ik geen trekkende motor meer had in de slalom. Moest opnieuw tweede keer ging het wel goed.

Daarna nog noodstop deze ging ook goed. En als laatste de all time favorite.. De 8 :(.

Deze deed ik dus met koppeling was niet vlot genoeg dus moest opnieuw zonder koppeling. Zaterdag kende ik dat ding pas voor het eerst en zonder koppeling kan ik hem al helemaal niet. Ook niet zonder ff warm gereden te hebben kan ik hem niet, dus die was fout.

Naar mijn mening 1 fout maar volgens de examinator met "hakken over de sloot". Ik bedankte meneer vriendelijk en zei dat ik toch niet van plan was 8-tjes te gaan rijden op een parkeerplaats dus ik het al lang best vond :D
 
Laatst bewerkt:
Hieperdepiep. zooo. Net geslaagd voor m'n AVD! Ging voor m'n gevoel niet super. En dat vond de examinator ook. Hij zei dat ik te formeel had gereden. Te overdreven netjes en rustig. Maar hij had er vertrouwen in dat ik straks anders zal rijden...
 
~chat alert above!~

Een vraag voor de mensen die AVB al hebben gehaald:
Is er een duidelijk richtlijn (die jullie hebben gemerkt tijdens examen) aangaande de langzame slalom? Ik doe hem nu met gas en koppeling, maar zonder de voetrem. Nu kan ik mn voet wel boven de voetrem houden zodat het net lijkt alsof ik ook rem, maar is dit wel verplicht?
 
~chat alert above!~

Een vraag voor de mensen die AVB al hebben gehaald:
Is er een duidelijk richtlijn (die jullie hebben gemerkt tijdens examen) aangaande de langzame slalom? Ik doe hem nu met gas en koppeling, maar zonder de voetrem. Nu kan ik mn voet wel boven de voetrem houden zodat het net lijkt alsof ik ook rem, maar is dit wel verplicht?

Volgens mij is het wel verplicht om je achterrem te gebruiken, maar ik weet het niet zeker
 
~chat alert above!~

Een vraag voor de mensen die AVB al hebben gehaald:
Is er een duidelijk richtlijn (die jullie hebben gemerkt tijdens examen) aangaande de langzame slalom? Ik doe hem nu met gas en koppeling, maar zonder de voetrem. Nu kan ik mn voet wel boven de voetrem houden zodat het net lijkt alsof ik ook rem, maar is dit wel verplicht?

Het gaat erom dat je een trekkende motor houd en de snelheid constant is. maar goed je kan je motor nooit trekkend (tussen de 2000 en 3000 toeren houden) en alleen je koppeling gebruiken voor snelheid. Want je verliest dan teveel snelheid. Je zult je voetrem dus wel moeten gebruiken.

Maar dat zou ik even aan je instructeur vragen.
 
Laatst bewerkt:
Eind van het liedje (zo vertelde mijn instruceur mij de les voor mijn avb) is dat het niet gaat om hoe je het doet, met of zonder rem (hij raadde wel aan met rem te doen).
Ik heb ondanks het feit dat ik toen mijn avb had deze niet gehaald, omdat hij niet trekkend genoeg gaat.
Dus: Mooi gelijkmatig tempo en mooie bochtjes. Dat willen ze zien.

Trouwens net gehoord dat ik 30 augustus (letterlijk een week na terugkeer van de rijschool van vakantie ik op mag voor mijn avd. Ben benieuwd. Jammer alleen dat er 3 weken tussen zit.
Iemand tips om het wel een beetje vers te houden tijdens die 3 weken?
 
Laatst bewerkt:
[modbreak] Laatste waarschuwing. Als er hier weer gesproken gaat worden over niet rijles-gerelateerde zaken, is het over en sluiten. Chatten doe je maar in het off-topic gedeelte [/modbreak]
 
Zag net schema AVD in de mail rollen. Helaas begint dit pas september..
Dan ben ik pas in Oktober klaar..

iemand tips voor AVD?
 
Zag net schema AVD in de mail rollen. Helaas begint dit pas september..
Dan ben ik pas in Oktober klaar..

iemand tips voor AVD?
Gewoon je ding doen alsof je al jaren rijd.
Fouten kun je maken dat doet iedereen wel eens.

Als je het maar goed oplost en goed vooruit kijkt, vooral letten op de kleinere dingen zoals bv op een kruispunt even je achterrem aantikken zodat degene achter je bewust is dat er wat gebeuren gaat.
Die kleine dingen die maken het verschil.

En probeer niet stil te staan bij de dingen die je verkeerd gedaan hebt want mijn slechtste rit die ik gereden hebt daar ben ik op geslaagd.
 
ben net terug van m'n eerste rijles en die is meteen 3 kwartier uitgelopen :P maar ik vond het geweldig en had de vaart er goed in volgens m'n instructeur :] nu alleen twee weken wachten vanwege vakantie -O-
 
Heey allemaal,

Iets meer dan drie weken geleden ben ik begonnen met lessen. Eindelijk! Na drie avb lessen is mijn examen aangevraagd en de 26e ben ik aan de beurt. Komende zaterdag ga ik voor de eerste keer avd. Nu heb ik nog een aantal vragen over kleding waar ik mee kan beginnen omdat iedereen wel wat anders zegt en ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan ik hier voor in dit topic ook terecht?

Alvast bedankt!
 
Heey allemaal,

Iets meer dan drie weken geleden ben ik begonnen met lessen. Eindelijk! Na drie avb lessen is mijn examen aangevraagd en de 26e ben ik aan de beurt. Komende zaterdag ga ik voor de eerste keer avd. Nu heb ik nog een aantal vragen over kleding waar ik mee kan beginnen omdat iedereen wel wat anders zegt en ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan ik hier voor in dit topic ook terecht?

Alvast bedankt!

dus je moet je avb examen doen maar je gaat alvast voor avd? apart...:?
 
dus je moet je avb examen doen maar je gaat alvast voor avd? apart...:?

Goh welke rijschool is dat? Die gaat nogal soepel met regels om dan. Volgens mij mag je zonder AVB geen AVD doen..

Maar wat betreft kleding. CBR zegt stevige schoenen en broek (spijkerbroek ofzo) verder motor jas en helm. (laatste krijg je bij de rijschool)

Maar goed ik heb gewoon laarzen al gehaald en kleding komt eind augustus (moest besteld worden) want die vieze zooi van de rijschool zit ik niet echt meer op te wachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan