Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar wat is dan het probleem in een 30kmzone? Is toch juist supergemakkelijk? Gewoon je geduld bewaren.

Klopt ook wel, maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat mensen er gewoon vanuit gaan dat er geen verkeer van rechts kan komen en gewoon vol gas langs scheuren. of van die smalle straatjes waar er geen 2 naast elkaar kunnen rijden en gewoon vol de straat inrijden waardoor ze bijna tegen mijn auto aanzaten.
Of een keer een vrouw die gewoon zonder te kijken een parkeervak kwam uitrijden en dus wel tegen mijn auto aanzat. Maar goed, gaat goed komen.
 
En ook verslaafd nu zeker? :Y Gaat echt goedkomen hoor, niet te verkrampt zitten, krijg je pijn in je handen van na enige tijd.

Inderdaad, volgende les staat gepland op 31maart vanwege de zomertijd (zit aan de avond uren gebonden vanwege me werk).

Nu kijken hoe het gaat verlopen in indergeval veel geleerd dit eerst proefles!
 
Inderdaad. toen ik leste in de auto, gaf je op een rotonde altijd richting aan; naar rechts als je de eerste afslag nam, en naar links voor alle andere. Bij het verlaten van de rotonde gaf je dan alsnog richting naar rechts aan.
Vervolgens werd dit veranderd; alleen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde, niet meer bij het oprijden.
En nu, met mijn motorrijles is het wéér anders, maar dat kennen jullie ongetwijfeld al.
wat die automobilisten betreft: hier in Emmen is een debiele rotonde met de ene helft 1 rijstrook en de andere helft 2 rijstroken. Mijn eerste x daar moest ik stoppen, zijn we afgestapt en hebben we de situatie uitgebreid besproken. En echt, álle automobilisten die daar intussen langs kwamen, namen de verkeerde rijstrook, zonder uitzondering! En ik kan daar op zakken... |(

Zoals er asymmetrische kruisingen zijn...zijn er dus ook asymmetrische rotondes al dan niet met rijstrookscheidingsverhoogde middelen..huh..wat..wat..wat.. :?
...als rijstrookversmalling of zelfs een vermindering van het aantal rijstroken :?
Ja..zo kan die wel weer hoor ;)
Al die verkeersdeskundige terminologieën...hoe kan een automobilist daar nou allemaal wijs uit worden '(
Weet je wat..ik rij gewoon die rotonde op...blik op oneindig en verstand op nul :/
Zal voor de meeste automobilisten geen enkel probleem zijn ;)
En ohhhweee..als ik daarbij gehinderd word of rekening moeten houden met het overige verkeer })
 
Na lang meelezen, ook weer een reactie van mijn kant ;)

Ik heb met autorijles (1,5 jaar geleden) geleerd alleen richting aan te geven bij het naderen van het rotonde, als je de rotonde na 1/4 verlaat, je gaat dan dus meteen rechtsaf. Daarnaast uiteraard ook richting aangeven bij het verlaten van de rotonde op 1/2 en 3/4. Je ziet alleen dat dit verschillend is tussen de rijscholen, de een leert om naar links richting aan te geven bij het 3/4 verlaten van de rotonde, de ander alleen bij het verlaten van de rotonde (zo heb ik het dus geleerd).

In de beide theorieboeken (auto en motor) staat dat je bij het benaderen van de rotonde, altijd richting aan moet geven naar links, als je 3/4 rond gaat.

Nu met motorrijles (andere rijschool) leer ik om als we de rotonde 3/4 rond rijden, al bij het benaderen van de rotonde naar links richting aan te geven. Ik heb de instructeur ook uitgelegd dat ik dit niet zo heb geleerd met autorijden, maar als argument gaf hij dat dit gewoon duidelijkheid verschaffen is aan het overige verkeer. En ik moet zeggen, tegenwoordig doe ik het ook met de auto, je geeft duidelijkheid aan andere weggebruikers, dus het wordt veiliger. Als motorrijder is dat natuurlijk nog belangrijker dan als automobilist, maar het geeft je ook wat meer zekerheid (ondanks dat er toch nog autoblikkers zijn die hem er gewoon keihard voorgooien...)


Ik kan het je nog sterker vertellen :P
Toen ik autorijles had werd mij geleerd om de knipper naar links aan te doen als ik de rotonde ging verlaten na 3/4. Toen een jaar later mijn broers vriendin rijles had bij dezelfde instructeur/rijschool (éénmansschooltje) mocht ze de knipper van te voren naar links niet aan doen als ze de rotonde bij 3/4 zouden verlaten.

En nu heb ik bij dezelfde rijschool motorrijles (de school is intussen uitgebreid met een tweede instructeur :P) en moet ik het soms wel en soms niet doen.. Ik doe het meestal wel, om duidelijk te zijn tov andere weggebruikers. Maar ze (de rijscholen) mogen wel wat duidelijker worden hierover wat mij betreft..
 
Zo, na lange inactiviteit begint het bij mij te kriebelen om les te gaan nemen.
Nou wil ik ergens de komende weken eens een proefles gaan nemen om te kijken hoe ik het motorrijden vind. Alleen kan ik er niet uitkomen welke rijschool het moet worden.
Ik woon in Utrecht, vlakbij rijschool Wierenga. Verder lijkt me Veronica nog een goede. Heeft iemand een idee welke een goede keus is? Het gaat in elk geval 1 van de 2 worden.
(Had nog wel een topic gevonden, maar die was alweer uit 2007).
 
Ik heb gisteren mijn proefles bij bruisma gedaan. Beviel me erg goed. btw ook in utrecht.
kan ook redelijk snel beginnen voor mijn avb.
het ging me redelijk af. Je komt er, je praat een beetje, kijkt een filmpje en redelijk snel zit je op je motor. eerst rustig op de koppeling wegrijden en dan begin je eigenlijk gewoon met een lesje avb.
het ging me redelijk af. de snelle slalom ging zonder problemen. het stapvoets rijden ging ook wel. alleen de langzame slalom en de halve draai ging een stuk moeilijker.
De langzame slalom is me uiteindelijk 2 of 3 keer gelukt(van de 26 :P hehe) en de halve draai ook al redelijk snel.
Ik had een goede instructeur die zelfs van de buitenkant zag wat ik verkeerd deed. Zoals het niet klemmen van de tank, verkramp erop zitten, niet goed vooruit kijken enz enz.
Wel fijn om te zien dat meerdere mensen er problemen mee hebben.
 
Wie heeft er hier goede ervaringen met rijschool Te Morsche? Ik wil namelijk binnen nu en een paar weken beginnen met motorrijles :)


Gister m'n avb gehaald. 10 lessen gehad tot nu toe. Theorie moet ook nog, daar ben ik al een keer voor gezakt. Als die binnen is gaan we gelijk avd inplannen *D
 
Ik heb gisteren mijn proefles bij bruisma gedaan. Beviel me erg goed. btw ook in utrecht.
kan ook redelijk snel beginnen voor mijn avb.
het ging me redelijk af. Je komt er, je praat een beetje, kijkt een filmpje en redelijk snel zit je op je motor. eerst rustig op de koppeling wegrijden en dan begin je eigenlijk gewoon met een lesje avb.
het ging me redelijk af. de snelle slalom ging zonder problemen. het stapvoets rijden ging ook wel. alleen de langzame slalom en de halve draai ging een stuk moeilijker.
De langzame slalom is me uiteindelijk 2 of 3 keer gelukt(van de 26 :P hehe) en de halve draai ook al redelijk snel.
Ik had een goede instructeur die zelfs van de buitenkant zag wat ik verkeerd deed. Zoals het niet klemmen van de tank, verkramp erop zitten, niet goed vooruit kijken enz enz.
Wel fijn om te zien dat meerdere mensen er problemen mee hebben.

gewoon blijven oefenen! zorg dat je alle verplichte oefeningen goed beheerst! kan je al nooit meer 2 fouten in 1 groep krijgen en daar dus op zakken *D
wat je een beetje moet krijgen is dat je goed door moet gaan kijken gaat het al stuk makkelijker. zeker met de langzame oefeningen SUCCES moet oefenen!
 
Er zijn in totaal 12 oefeningen, verdeeld over 4 clusters/groepen. Op het examen moet je 7 oefeningen doen, vier verplichte en drie worden door de examinator gekozen. Hiervan mag je er 2 fout hebben, maar die mogen niet in dezelfde cluster zitten.

De verplichte oefeningen zijn:
  • Lopen met de motor / achteruit parkeren
  • Langzame slalom
  • Uitwijkoefening
  • Noodstop

Verder kan je in deze brochure alles nalezen, welke oefeningen er zijn en in welke cluster ze zitten: http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard906.pdf
 
Er zijn in totaal 12 oefeningen, verdeeld over 4 clusters/groepen. Op het examen moet je 7 oefeningen doen, vier verplichte en drie worden door de examinator gekozen. Hiervan mag je er 2 fout hebben, maar die mogen niet in dezelfde cluster zitten.

De verplichte oefeningen zijn:
  • Lopen met de motor / achteruit parkeren
  • Langzame slalom
  • Uitwijkoefening
  • Noodstop

Verder kan je in deze brochure alles nalezen, welke oefeningen er zijn en in welke cluster ze zitten: http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard906.pdf

Hmmm langzame slalom. Die vind ik nog best lastig..
Vandaag me 2e les gehad en ik merk dat ik vaak me toeren te hoog laat komen bij de langzame slalom.
 
Hmmm langzame slalom. Die vind ik nog best lastig..
Vandaag me 2e les gehad en ik merk dat ik vaak me toeren te hoog laat komen bij de langzame slalom.

Toendertijd toen ik lessen had zei mijn instructeur dat het juist geen probleem is om toeren te maken. Laat 'm maar brullen. Gewoon goed je koppeling en achterrem gebruiken en de motor stabiel houden.

Of je moet écht hoog in toeren zitten.. :P
 
Hmmm langzame slalom. Die vind ik nog best lastig..
Vandaag me 2e les gehad en ik merk dat ik vaak me toeren te hoog laat komen bij de langzame slalom.
Dat doe ik ook nog steeds regelmatig, maar dat is geen ramp opzich. Zolang het niet in de begrenzer schiet én je hem niet stationair laat lopen ;)

Natuurlijk is het beste om het toerental (ongeveer) gelijk te houden, maar dat kan na een tweede les nog wel lastig zijn..
 
Tips! Examen

1.Ga niet proberen te denken voor hun als je rij. Als je een foutje maak gewoon doorrijden, en niet denken aahhhh shit dit was het dan.

2.Overdreven naar links en rechts kijken in je spiegels. zijn ze ook wel aardig kutterig in.

3.Hou je baan!. zo belangrijk als je een bocht neem.

4.Snel weg op en af. Neem je tijd doe het mooi en geleidelijk. Ook niet slingeren, "Voorbeeld" als je op een stuk rechtdoor eerst links en dan rechts en dan links om die putdeksels gaat. nono

5.Rij goed door (niet te snel,maar wel mooi tempo). Ik zelf kreeg 1ste en de 2de x (toen was ik geslaagd) te horen dat ik te truttig reed :X
Zei nog moet toch relaxt en defensief rijden......mja

En toen ik zei dat ik nu gelijk me wijffie bel (aangezien ik geslaag was). Zei die examinator nog heel droog..
Ohw ik dacht dat het eerder een vriendje zou zijn!. _O- piste bijna in me broek t*ringlijer. Hij had wel humor!. Maar kunnen ook de grootste NSB'rs zijn.


Mja hoop dat je er wat aan heb. Zijn maar tips. Slaat ze nooit zomaar de lucht in, werd mij altijd verteld *D

SUCCES *O*
 
Laatst bewerkt:
Tip die ik kan geven voor je AVD:

Rij niet net zoals je in een auto doet! Vrijwel alle examinatoren willen zien dat je weet dat op een motor rijden niet hetzelfde is als in de auto. Dit houdt o.a. in:

- vlot weg bij het stoplicht
- vlot optrekken bij invoegstrook
- afstand houden
- als je op een 100km weg rijdt, mag je best met 110kmpu overig verkeer inhalen. haal je met +10kmpu niemand in, ga dan naar rechts
- goed (dubbel) spiegelen!
- negeer de lesauto achter je. Raak je de examinator kwijt, dan is dat niet jouw probleem. Als ze je neit bij kunnen houden vragen ze wel of je even langs de kant wil stoppen.
 
Rij niet net zoals je in een auto doet!
Helemaal mee eens! Daar kreeg ik meteen opmerkingen over toen ik gezakt was :')

- negeer de lesauto achter je. Raak je de examinator kwijt, dan is dat niet jouw probleem. Als ze je neit bij kunnen houden vragen ze wel of je even langs de kant wil stoppen.
Mijn instructeur vertelde me een verhaal van iemand die tijdens zijn examens bij de stoplichten naar voren is gereden en na een verzoek om "ergens" stil te gaan staan de examinator is kwijt geraakt. Die kreeg te horen dat hij zelfstandig terug mocht rijden naar het CBR en is daarom gezakt _O-
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat is echt een groot fabeltje wat hier bestaat. Inhalen/doorrijden op plekken waar de examinator niet mee kan, is natuurlijk geen probleem. Een examinator "kwijt" rijden levert je echter toch echt geen pasje op.
 
Laatst bewerkt:
Tips! Examen
2.Overdreven naar links en rechts kijken in je spiegels. zijn ze ook wel aardig kutterig in.

Ik kreeg vlak voor mijnexamen juist te horen dat ik goed moest laten zien dat ik keek, dat hield in dat hij van achteren mijn vizier voor een deel moest kunnen zien. Maar niet overdreven met mijn hoofd zwaaien, dan leek het net alsof ik het voor de examinator deed en dat wilden ze ook niet.

Dit was dan wel bij hetvoorbij gaan van bijvoorbeeld fietsers.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat is echt een groot fabeltje wat hier bestaat. Inhalen/doorrijden op plekken waar de examinator niet mee kan, is natuurlijk geen probleem. Een examinator "kwijt" rijden levert je echter toch echt geen pasje op.

Een examinator 'afschudden' doordat je tussen de auto's doorrijdt bij een stoplicht is natuurlijk tijdens een examen niet handig.
Maar verder klopt mijn verhaal wel. Als de examinator jou onverhoopt uit het oog verliest, dan krijg je gewoon de vraag of je even wilt wachten - je hoeft dan echt niet bang te zijn dat je daardoor zakt. Dat is wel belangrijk om te weten en prettig voor je gemoedsrust!
 
Dat doe ik ook nog steeds regelmatig, maar dat is geen ramp opzich. Zolang het niet in de begrenzer schiet én je hem niet stationair laat lopen ;)

Natuurlijk is het beste om het toerental (ongeveer) gelijk te houden, maar dat kan na een tweede les nog wel lastig zijn..

Ja ik heb na 2 lessen nu al de snelle +langzame slalom gedaan. En een precisie stop.
De langzame slalom moet ik nog goed onder de knie krijgen..maar dat komt wel goed. Probeer mezelf ook aan te leren om me handen zo ver als mogelijk is naar buiten te plaatsen.

Toendertijd toen ik lessen had zei mijn instructeur dat het juist geen probleem is om toeren te maken. Laat 'm maar brullen. Gewoon goed je koppeling en achterrem gebruiken en de motor stabiel houden.

Of je moet écht hoog in toeren zitten.. :P

Mijn instructeur zei juist dat ik de toeren tussen de 2k en 2.5k moet houden. Iets eronder of erboven is niet erg...zolang ik maar niet ineens 4 of 5k erop heb :P
 
Mijn instructeur zei juist dat ik de toeren tussen de 2k en 2.5k moet houden. Iets eronder of erboven is niet erg...zolang ik maar niet ineens 4 of 5k erop heb :P

Weird, volgens mij mocht ik hem echt wel op 4k hebben, als ik dat nodig vond. Zolang de beheersing er maar was. 't Is ook maar net wat je fijn vind heb ik het idee. Maar ik heb ook al een tijd niet gelest natuurlijk :P
 
Even tussendoor misschien is dit al eens gevraagd...
Ik keek even bij cbr op de website en kwam langs de kosten voor het examen.

-
De kosten voor onderstaande praktijkexamens zijn per 1 januari 2011 als volgt:

Praktijkexamen A Voertuigbeheersing €46,00
Praktijkexamen A Verkeersdeelneming €107,75

De bedragen zijn exclusief de kosten van de rijschool.
-

Als ik deze kosten vergelijk met wat ik mijn rijschool zou betalen voor een examen met voor rijden komt dat niet overeen... is dat overal? worden ik genaaid?
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, je moet je instructeur nog betalen + je lesmotor en de heen- en terugreis, de wachttijd en de moeite voor het reserveren.
Bij mij kostte een AVB 186 euro, maar da's wel inclusief de rit ernaartoe en terug, 3 kwartier enkele reis. Terugreis was leuke toeristische route, nog langer dan de heenreis. Als je rijschool de motoren op een aanhanger erheen moet brengen, moet dat natuurlijk ook betaald!
AVD kostte 223 euro. Is een rijschool ook zeker 2 uur mee kwijt.
 
En ze betalen uiteraard jaarlijks kosten aan het CBR om examens te kunnen plannen. AVD was bij mij ca. € 250,= in november 2010.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan