Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Langzame slalom is heel veel werken op de motor....stuuruitslag zou bijna maximaal moeten zijn...

Had er tijdens mijn lessen erg veel moeite mee, maar tijdens het examen ging het perfect...

Bleek mijn instructeur het niet zo nauw te hebben genomen met de 3 meter tussenruimte tijdens het lessen en stonden de pionen 2,5 meter van elkaar af :) Heeft mij wel geholpen, want moest veel harder werken tijdens de lessen dan tijdens het examen....

Soms helpt het als je iets meer snelheid maakt, want dan gaat het vaak toch wat soepeler van links naar rechts...en de aanzet, dus om de eerste pion heen, is zo belangrijk. Als je die goed doet, gaat de rest vaak van zelf...

Dat schijnen heel veel instructeurs te doen hoorde ik van de examinator na m'n AVB :P

Opzich ook wel goed, als je het dan tijdens de lessen haalt, dan haal je het examen helemaal wel :Y
 
Het lijkt de makkelijkste oefening, maar schijnt bedriegt.
Al heb ik zelf meer moeite gehad met de halve draai, terwijl ik veel kortere bochtjes kan draaien dan wat daar moest.
Ach je mag alle oefeningen een keer over doen als het mis gaat.

Er zit een handigheidje in de langzame slaom, maar is niet uit te leggen zo.
 
Het lijkt de makkelijkste oefening, maar schijnt bedriegt.
Al heb ik zelf meer moeite gehad met de halve draai, terwijl ik veel kortere bochtjes kan draaien dan wat daar moest.
Ach je mag alle oefeningen een keer over doen als het mis gaat.

Er zit een handigheidje in de langzame slaom, maar is niet uit te leggen zo.

Dat handigheidje is inderdaad moeilijk uit te leggen....

Wat ik wel gemerkt heb tijdens het lessen is hoe belangrijk je uitzwenkactie is voor de eerste pion. Als je die goed weet te maken gaat de rest op de een of andere manier helemaal van zelf. Dat was tenminste bij mij het geval.

Voelde meteen of de slalom goed ging op het moment dat ik de uitzwaai maakte. Was de timing goed en de zwaai ver genoeg naar buiten, dan liep die slalom prima. Niet hoeven corrigeren met gas of voetrem, maar echt lekker soepel van links naar rechts en weer terug en voor dat je het wist, was je al voorbij de laatste pion op de een of andere manier. Maar maakte ik de uitzwaai niet ver genoeg of was de timing een beetje off, dan was het na de tweede pion al echt bagger en een hoop elende en gescheld in de helm :+
 
Ja dat uitleggen is zo goed als onmogelijk.

Zodra ik de motor goed trekkend kon houden en de achterrem kon regelen kwam de rest vanzelf. Nog iets waar ik overheen struikelde was het "Met de heupen wegduwen", door dit teveel te proberen hing mijn lichaam half aan de andere kant van de motor, de truc zat hem er bij mij in juist mijn lichaam recht te houden ver vooruit kijken en dan mer kje opeens wat iedereen bedoelt met heupen |(
 
Ja dat uitleggen is zo goed als onmogelijk.

Zodra ik de motor goed trekkend kon houden en de achterrem kon regelen kwam de rest vanzelf. Nog iets waar ik overheen struikelde was het "Met de heupen wegduwen", door dit teveel te proberen hing mijn lichaam half aan de andere kant van de motor, de truc zat hem er bij mij in juist mijn lichaam recht te houden ver vooruit kijken en dan mer kje opeens wat iedereen bedoelt met heupen |(

Met de slaom werkt het met de knietjes duwen beter.

Je bent een man zie ik, die zijn ook wat minder flexible met de heupjes :P
Weet niet of je ooit geskied hebt?
Slaom op de motor is te vergelijken met de slaom op de skies.
Lichaam stil en dan vooral de knietjes het werk laten doen.

Kijk maar eens op youtube wat skifilmpjes. dan gaat het straks als een tierelier.
Gewoon domweg mee oefenen voor de spiegel
 
Laatst bewerkt:
Dat schijnen heel veel instructeurs te doen hoorde ik van de examinator na m'n AVB :P

Opzich ook wel goed, als je het dan tijdens de lessen haalt, dan haal je het examen helemaal wel :Y

Ik hoop stiekem dat mijn instructeur dat ook doet :P Heb ik wat meer vertrouwen in aanstaande dinsdag O-)
 
Interessant topic dit! Ik zal zelf de tips/ervaringen met de AVB oefeningen ook delen :)


Algemeen:

Ik nam steeds voor het uivoeren even een momentje om even de stappen van de oefening in m'n hoofd door te nemen (soort van visualiseren).
Kijken, kijken, kijken... dit is het halve werk!!


Lopend achteruit parkeren

Weinig tips bij deze oefening... rustig lopen, bij het achteruit lopen 1 hand op het stuur en 1 op het zadel.
Ik keek zelf bij het inparkeren en het wegrijden wat naar links en rechts, alsof je met de auto achteruit inparkeert en weer wegrijdt. Dat wekt wellicht de indruk dat je 't "in het echt" doet ;)


Langzame slalom

Mijn instructeur zei altijd, deze oefening ligt je of ligt je niet. Iig niet mijn favoriet :/
Wat voor mij werkte is tijdig de voorbereiding klaarhebben (streepje gas, koppeling gebruiken, voet bij de voetrem). Dan kijken naar een object (boom ofzo) voorbij de oefening.
Belangrijk is om recht te komen aanrijden en precies op het juiste moment de slalom te beginnen. Bij het kijken naar de horizon betekent dit voor mij insturen op het moment dat je de pilon uit je ooghoek ziet verdwijnen.
En (in tegenstelling tot de snelle oefeningen) niet teveel de heupen gebruiken. Wat lastig uit te leggen; dit werkt wat meer vanuit de kniëen.


Stapvoets rijden

Mijn tip: in de verte kijken! Met koppeling en voetrem de snelheid regelen. In je ooghoek hou je de examinator in de gaten en zie je of je moet bijregelen met koppeling/voetrem.


Wegrijden uit parkeervak

De examinator geeft aan welke kant je op moet rijden (links/rechts); dit been hou je aan de grond totdat je vertrekt.
Ook hier weer: kijken naar waar je heen wilt (in de verte), de motor volgt vanzelf. Vooral niet naar de pilonnen kijken. Beetje gas geven (2000 RPM ofzo) en rustig wegrijden.


Halvedraai

Mijn tip: net als bij de langzame slalom, zorg dat de voorbereiding tijdig klaar is. Ik deed dit door met 2000 RPM te komen aanrijden, vlak voor de draai de voetrem erbij en 'm zo met trekkende motor door de bocht te trekken.
Goed afschuinen. Ook belangrijk: kijk niet naar de pilon bij het uitkomen van de draai, anders raak je 'm (ervaring :') ). Kijk ergens in de verte naar een punt waar je (uiteindelijk) heen wil.


Denkbeeldige acht

Zelfde tips als bij de halve draai. Wat voor mij werkte is de oefening met wat meer snelheid te doen, dan heb je minder het gevoel om te vallen. Hou die snelheid constant.
En hier is het op de juiste manier kijken heel erg van belang!


Uitwijk

Tip: sturen met de heupen! En niet te dicht langs het "obstakel" (hier kreeg ik altijd commentaar op van m'n instructeur)
Na het "poortje": niet remmen / koppelen / gas geven (afkeur!)


Snelle slalom

Tip: niet naar de pilonnen kijken en goed je heupen gebruiken. Hou de snelheid mooi constant op ca. 30 a 35 km/h; ik deed dat door met m'n pink het vaste einde van het stuur / stuurgewichtje vast te houden voor wat extra steun (je hand gaat dan niet ongewild aan het gas draaien)


Vertragingsoefening

Bij deze oefening is vooral de handelingssnelheid van belang: optrekken, gas los, remmen, terugschakelen, gas dan constant houden op ca. 30 km/h en de slalom afmaken. Ik "mikte" bij het remmen op een punt ongeveer halverwege het poortje en het begin van de slalom om 't remmen klaar te hebben.


Noodstop

Goed in de verte blijven kijken. Eerst de rem aanleggen voordat je echt kracht op de rem gaat zetten, anders slaat de ABS erin (mits de lesmotor die heeft). Dat is overigens voor zover ik weet geen afkeurpunt.


Precisiestop

Deze oefening moet je een paar keer gedaan hebben om het juiste "remgevoel" te krijgen. Ik remde meestal iets te hard, dus had mezelf aangewend om de oefening iets te hard binnen te rijden (55 a 60), dan kwam ik mooi uit.


Stopproef

Niet te hard remmen (ik kreeg vaak het commentaar dat 't geen noodstop moest zijn). En ik kwam om een of andere reden vaak in z'n vrij uit :? , waarschijnlijk een kwestie van niet goed de schakelpook te laten opkomen tussen de schakelmomenten.
 
Vanochtend nog even gelest, laatste keer voor AVB.. Heb nu een stuk meer vertrouwen erin dan voor de les! Ging eigenlijk prima, sommige oefeningen moet ik nog even omschakelen tussendoor, maar als ik daar tijdens mijn examen gewoon even de tijd voor neem moet het wel lukken denk ik!

Meeste probleem nog met vertragingsoefening, vaak te laat met het trekkend maken van de motor.. Maarja moet gewoon harder/langer remmen :P Vannacht nog maar even goed over dromen en morgen the moment of truth!
 
Hmm handige tip die van het skieën! Die ga ik zo maar eens gebruiken bij de slome slalom :p Kijken of ik het er dan wat beter vanaf breng..


EDIT:
te mooi weer :p dus we gaan AVD les doen :D
 
Laatst bewerkt:
krijg net de CBR oproep in de mail. Datum wist ik al, Donderdag de 7e... Nu weet ik ook de tijd. 09:00. Wat een tijd... Midden in de fucking ochtend spits op de 1a drukste dag van de week afrijden...

Nu vraag ik me af, mag ik lanesplitten tijdens het examen? Ga het sowieso aan m'n instructeur vragen maar ik ben toch benieuwd.
 
krijg net de CBR oproep in de mail. Datum wist ik al, Donderdag de 7e... Nu weet ik ook de tijd. 09:00. Wat een tijd... Midden in de fucking ochtend spits op de 1a drukste dag van de week afrijden...

Nu vraag ik me af, mag ik lanesplitten tijdens het examen? Ga het sowieso aan m'n instructeur vragen maar ik ben toch benieuwd.

Je mag natuurlijk tijdens je examen doen en laten wat je wilt :')

Dus ook tussen de files door rijden en voorkruipen bij een verkeerslicht...Het mag allemaal....Of je daarmee je rijbewijs gaat halen waag ik toch wel te betwijfelen :')

Ik denk trouwens ook niet dat je veel snelweg zult gaan rijden tijdens je examen en ook zullen ze de erg drukke wegen proberen te vermijden. Dus maak je daar niet al te druk om.

En denk maar zo...als het verkeer niet doorstroomt, kun jij niet te hard gaan en niet zakken voor te langzaam rijden, want sneller dan de rest van het verkeer gaat gewoon niet :)

Het kan dus zomaar een voordeel zijn dat je op een drukke dag op een druk tijdstip mag rijden :)
 
krijg net de CBR oproep in de mail. Datum wist ik al, Donderdag de 7e... Nu weet ik ook de tijd. 09:00. Wat een tijd... Midden in de fucking ochtend spits op de 1a drukste dag van de week afrijden...

Nu vraag ik me af, mag ik lanesplitten tijdens het examen? Ga het sowieso aan m'n instructeur vragen maar ik ben toch benieuwd.

Kan me voorstellen dat het niet handig is op moment dat de instructeur in een volgAUTO zit.
Zit ie ineens 3 KM achter je: "gaat alles goed?" "Ja hoor prima" :)
 
krijg net de CBR oproep in de mail. Datum wist ik al, Donderdag de 7e... Nu weet ik ook de tijd. 09:00. Wat een tijd... Midden in de fucking ochtend spits op de 1a drukste dag van de week afrijden...

Nu vraag ik me af, mag ik lanesplitten tijdens het examen? Ga het sowieso aan m'n instructeur vragen maar ik ben toch benieuwd.

Wees niet bang en overleg met je examinator wat je doet in het geval van file. Bij mij begon hij er zelf over iets van "Ik wil dat je als een echte motorrijder rijd dus als jij ergens tussendoor kan moet je dat gewoon doen, dan laat ik je later wel weer stoppen via het oortje"...

Ohja en natuurlijk niet voorrijden bij verkeerslicht, dan ben je hem namelijk wel zo kwijt en of ze het voorkruipen op prijs stellen.... O-)
 
Kan me voorstellen dat het niet handig is op moment dat de instructeur in een volgAUTO zit.
Zit ie ineens 3 KM achter je: "gaat alles goed?" "Ja hoor prima" :)

Dat heeft mij geholpen met mijn AVD. Erg druk en met de motor kon ik zo ff van strook wisselen. Vervolgens nam ik een stuk verdrijvingsvlak mee omdat ik het niet goed had ingeschat door de zenuwen. Maar omdat ze met de auto waren konden ze die trekker niet meer inhalen en hebben ze het verdrijvingsvlakje niet gezien :+
 
Je mag natuurlijk tijdens je examen doen en laten wat je wilt :')

Dus ook tussen de files door rijden en voorkruipen bij een verkeerslicht...Het mag allemaal....Of je daarmee je rijbewijs gaat halen waag ik toch wel te betwijfelen :')

Ik denk trouwens ook niet dat je veel snelweg zult gaan rijden tijdens je examen en ook zullen ze de erg drukke wegen proberen te vermijden. Dus maak je daar niet al te druk om.

En denk maar zo...als het verkeer niet doorstroomt, kun jij niet te hard gaan en niet zakken voor te langzaam rijden, want sneller dan de rest van het verkeer gaat gewoon niet :)

Het kan dus zomaar een voordeel zijn dat je op een drukke dag op een druk tijdstip mag rijden :)

Nou, mijn examen was zeker 75% op autoweg en snelweg. Ik vond het zelf heel bizar eigenlijk, maar wel lekker gemakkelijk!
 
Laatst bewerkt:
Nou, mijn examen was zeker 75% op autoweg en snelweg. Ik vond het zelf heel bizar eigenlijk, maar wel lekker gemakkelijk!

Zelf heb ik een kort stukje snelweg gehad en verder alleen ruime N-wegen en een stukje bebouwde kom, maar dat had mijn instructeur al verwacht in verband met de weersomstandigheden de dagen voor mijn examen. Veel nattigheid en veel viezigheid op de kleine 60 km/h slingerweggetjes....

Ik had er ook geen probleem mee hoor dat het veel hoofdwegen waren, maar de kans dat hij die nu om de tijd gaat rijden lijkt me dan wel weer kleiner. Want het gaat toch om het rijden en niet om het langzaam met de file mee rollen. Dus met goed weer zullen ze wel kleinere wegen op gaan zoeken denk ik....
 
Het was super warm, veel gezweet, maar ik heb wel mooi me AVB gehaald! *O* Geen 1 x iets overnieuw moeten doen dus foutloos geslaagd *D ! Nu nog me theorie en AVD (beide al gepland).. Motor kopen en rijden!

*O* *O* *O* :o

Ik moest naast de verplichte oefeningen de stopproef doen, de snelle slalom en wegrijden uit een parkeervak.. Voor het examen nog geoefend en toen ging alles ook al perfect dus had genoeg vertrouwen erin, terecht blijkbaar :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen snelweg of autoweg gezien :P Dat vond ik dan weer bizar..

Ik ook niet maar bij mij kwam het omdat mijn instructeur zelf de weg had bepaald. Examinator had tegen hem gezegd dat het een rot dag was geweest, geen motorrijders gezien (koekblikkers op de motor) en hij had zin in een echte motorweg (met de auto *D ) dus of mijn instructeur er nog 1tje wist? Dat wist hij wel maar dan zou ik geen snelweg hebben. Geen probleem vond de examinator en hij vond mij op 1 foutje na zeer goed rijden 'als een echte motorrijder'...

Hoorde ik natuurlijk allemaal pas na mijn examen, ik had tijdens de rit al van 'He geen snelweg, oh oh, en dacht steeds dan moeten we hier X richting de snelweg maar dan gingen we Y.

Floris500 *O* gefli
 
Laatst bewerkt:
Het was super warm, veel gezweet, maar ik heb wel mooi me AVB gehaald! *O* Geen 1 x iets overnieuw moeten doen dus foutloos geslaagd *D ! Nu nog me theorie en AVD (beide al gepland).. Motor kopen en rijden!

*O* *O* *O* :o

Ik moest naast de verplichte oefeningen de stopproef doen, de snelle slalom en wegrijden uit een parkeervak.. Voor het examen nog geoefend en toen ging alles ook al perfect dus had genoeg vertrouwen erin, terecht blijkbaar :)

Gefeliciteerd kerel, hier ook geslaagd vandaag *O*
Het was echt abnormaal warm, ik had m'n leren pak aangetrokken maar ik ging bijna dood in dat ding. Zelfs op de snelweg was het bijna niet te doen zo warm.

Maargoed, toch wel met een dikke vette grijns op m'n gezicht teruggereden. Net als Floris foutloos geslaagd, hoefde niets over te doen.

Ik had naast de verplichte oefeningen: snelle slalom, precisiestop en wegrijden uit parkeervak (rechts).

Ik had toch wel mijn bedenkingen bij het kennismakingsgesprek met de examinator. Het leek wel een of andere commando breefing, normaal heb ik altijd wel leuke opmerkingen, maar ik durfde m'n bek niet open te trekken :X

Anyway,.. hij is binnen, daar ging het uiteindelijk om. Komende vrijdag theorie, komende zaterdag de motor ophalen en dan hopelijk snel AVD zodat ik op een wat snellere motor dan het trage leshok mag rijden *O*
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Floris en Volume! *O*

Zelf morgenochtend weer les, ben benieuwd naar het weer en de nieuwe instructeur. Zal wel weer gewoon een AVB-les worden. :z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan