Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stepjes aan de grond als beginnende lesser met een achtje? Vind je het erg dat ik dat met een korreltje zout neem? ;)

nou ik denk dat dat allemaal wel een beetje meevalt. Inderdaad heb je bij regen ca 80% grip maar dat is gezien van het maximum wat de motor aankan! Als beginner kom je daar echt niet bij in de buurt.
Ik heb werkelijk bij een hoosbui mijn AVB gedaan en die regen is niet meer dan vervelend. Enige verschil is, dat ik hem bij de noodstop in de ABS trok, maar dat mag.

Op de weg moet je uitkijken voor plassen (kan je niet onder kijken), witte strepen putdeksels etc want die worden wel glad.

Als je een eigen helm hebt, breng dan autowas aan op je vizier. De regendruppels rollen er dan gemakkelijk van af en je houdt beter zicht.

Als jij dat nou eens met een korreltje zout neemt :+

Ik weet dat het niet zo moeilijk is met de lesmotor, want ook ik reed mijn teensliders tegen de grond bij de snelle slalom, uitwijkoefening, acht en halve draai :') Dat jij dat niet hebt gedaan betekend niet dat anderen dat niet doen.

Voor wat betreft de AVB oefeningen bij regen/nat wegdek....doen wat je geleerd is... Achtje en Halve draai iets minder afschuinen, maar de uitwijk kun je net zo plat gaan als op droog wegdek, je gaat echt niet onderuit schuiven....Snelle slalom ga je ook niet onderuit op nat wegdek...

Niet al te druk om maken is het beste wat je kunt doen. Dat geldt ook voor AVD. Je let alleen wat extra op voor witte strepen en putdeksels, maar ook als je gewoon rechtop over witte strepen rijdt, ga je niet onderuit zolang je niet gaat remmen of in een bocht er overheen gaat. En zelfs al zou je bij nat weer over een witte streep rijden, ga je echt niet meteen onderuit. Ja je achterband of voorband schuift even weg, maar dat vang je redelijk eenvoudig weer op, zo lang je het gas er maar gewoon op houdt.
 
Als jij dat nou eens met een korreltje zout neemt :+

Ik weet dat het niet zo moeilijk is met de lesmotor, want ook ik reed mijn teensliders tegen de grond bij de snelle slalom, uitwijkoefening, acht en halve draai :') Dat jij dat niet hebt gedaan betekend niet dat anderen dat niet doen.

Voor wat betreft de AVB oefeningen bij regen/nat wegdek....doen wat je geleerd is... Achtje en Halve draai iets minder afschuinen, maar de uitwijk kun je net zo plat gaan als op droog wegdek, je gaat echt niet onderuit schuiven....Snelle slalom ga je ook niet onderuit op nat wegdek...

Niet al te druk om maken is het beste wat je kunt doen. Dat geldt ook voor AVD. Je let alleen wat extra op voor witte strepen en putdeksels, maar ook als je gewoon rechtop over witte strepen rijdt, ga je niet onderuit zolang je niet gaat remmen of in een bocht er overheen gaat. En zelfs al zou je bij nat weer over een witte streep rijden, ga je echt niet meteen onderuit. Ja je achterband of voorband schuift even weg, maar dat vang je redelijk eenvoudig weer op, zo lang je het gas er maar gewoon op houdt.

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is hoor, ik verwacht het gewoon niet zo gauw bij iemand die nog maar pas begint maar whatever...

Eén ding ben ik wel benieuwd naar. Waarom minder afschuinen bij langzame oefeningen maar wel volledig bij uitwijk? Ik zou juist verwachten dat de zijdelingse krachten bij een hoge snelheid groter zijn (daarom kan je toch ook schuiner zonder om te vallen)? En het gaat hier om het risico van wegglijden, niet van omvallen? Of zie ik dat verkeerd?
 
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is hoor, ik verwacht het gewoon niet zo gauw bij iemand die nog maar pas begint maar whatever...

Eén ding ben ik wel benieuwd naar. Waarom minder afschuinen bij langzame oefeningen maar wel volledig bij uitwijk? Ik zou juist verwachten dat de zijdelingse krachten bij een hoge snelheid groter zijn (daarom kan je toch ook schuiner zonder om te vallen)? En het gaat hier om het risico van wegglijden, niet van omvallen? Of zie ik dat verkeerd?

Waarom je dat bij de langzame oefeningen wel kunt doen is vrij simpel....Daar heb je voldoende ruimte om zelfs met minder af schuinen de oefening noch ruim voldoende te halen binnen de pionnen.....Dat gaat bij de uitwijkoefening al lastiger, daar zul je hoe dan ook behoorlijk "plat" moeten gaan. Hoeft neit met de slider of het stepje tegen de grond, maar wel verder dan bij de langzame oefening, omdat je die anders waarschijnlijk net niet gaat halen. Voor de snelle slalom hoeft je helemaal niets aan te passen, omdat je daar niet plat genoeg gaat om ook maar iets van grip te verliezen.


Persoonlijk zou ik tijdens het AVB examen niets anders doen. Of het nu nat is of droog. Omdat je namelijk nergens echt "gladde" plekken zult hebben waar je motor onderuit kan schuiven door gripverlies. Dat zelfde is namelijk het geval met de witte vlakken op het wegdek. Ja ze zijn gladder als het nat is, nee je glijdt echt niet onderuit als je een wit vlak raakt. Je band (voor of achter) glijdt even weg tot dat die weer grip heeft en dan ga je gewoon verder. Ja is schrikken, maar gas er op houden werkt prima...
 
O dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat je met de langzame oefeningen minder plat moet gaan om niet weg te glijden, door jouw volgende formulering.
chtje en Halve draai iets minder afschuinen, maar de uitwijk kun je net zo plat gaan als op droog wegdek
 
Nou vandaag is het zo ver ik ga rond half 12 weer avd proberen 2e keer nu hopelijk haal ik het wel en dit x wel meer afstand houden Wish me luck !!!

Voor alle andere vandaag die ook moet afrijden Sterkte !!



Tot strax.........
 
Nou vandaag is het zo ver ik ga rond half 12 weer avd proberen 2e keer nu hopelijk haal ik het wel en dit x wel meer afstand houden Wish me luck !!!

Voor alle andere vandaag die ook moet afrijden Sterkte !!



Tot strax.........

Succes straks!
Ik mag om 12 uur nog 2 uurtjes gaan lessen, het lessen is zeker niet vervelend, maar ik wil nu ook wel op voor m'n examen :X
Hoop dat het met het weer beter gesteld is daar, het giet hier de hele ochtend al B|
 
Succes straks!
Ik mag om 12 uur nog 2 uurtjes gaan lessen, het lessen is zeker niet vervelend, maar ik wil nu ook wel op voor m'n examen :X
Hoop dat het met het weer beter gesteld is daar, het giet hier de hele ochtend al B|

Heb vanavond ook les, en morgen......ben bang dat ik het voor de eerste keer niet droog ga houden.
Misschien zo slecht nog niet, heb volgende week examen en zoals het er nu uitziet blijft het de komende 2 weken regenen :/
 
Heb vanavond ook les, en morgen......ben bang dat ik het voor de eerste keer niet droog ga houden.
Misschien zo slecht nog niet, heb volgende week examen en zoals het er nu uitziet blijft het de komende 2 weken regenen :/

Heb het droog gehouden, paar spettertjes, maar stelde niks voor. Gelukkig maar, want ik had vol goede moed m'n leren pak maar aangetrokken *D
Vandaag een soort van proefexamentje gedaan, uitslag volgens instructeur: gezakt!
Volgens hem reed ik een perfecte rit, met 3 minpunten waarop ik gezakt zou zijn.
1. Op een beeweg rijden en een kleine beeweg van rechts totaal missen. Toen hij er op terugkwam had ik echt geen idee dat er een zijweggetje zat, totaal over het hoofd gezien.
2. Einde van een beeweg een provinciale weg oversteken. Ik zag een busje aankomen en dacht hier nog makkelijk voor te kunnen met wat gas geven. Ging ook prima, maar volgens m'n instructeur kwam ik te ver naar buiten (had nog wel dik 20cm over tot de berm) omdat ik in de bocht nog keek of de bus toch echt niet te dichtbij kwam. Als dit het enige was geweest was ik waarschijnlijk wel geslaagd.
3. Te weinig afstand houden op de snelweg.

Het rijden in de stad en het kijkgedrag had hij verder helemaal niets op aan te merken, dode hoek etc. allemaal goed.
Voor mijn gevoel ging de rit echt zwaar klote, maar het valt dus allemaal wel mee.
Nou ben ik ook wel een perfectionist, dus niet snel tevreden. Maargoed.. als dat de enige puntjes waren dan heb ik alsnog wel vertrouwen in het examen. Iets vroeger snelheid minderen bij kruispunten en iets meer afstand bewaren en dan zou het goed moeten komen.

Volgende week nog 1 blokuur les en dan 1 augustus the moment of truth ;)
En dan hopelijk die zelfde week nog even de gixxer 750 uitlaten die hier op me staat te wachten *O*
 
Nou vandaag is het zo ver ik ga rond half 12 weer avd proberen 2e keer nu hopelijk haal ik het wel en dit x wel meer afstand houden Wish me luck !!!

Voor alle andere vandaag die ook moet afrijden Sterkte !!



Tot strax.........


NOU ik ben gewoon gezakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WTF !!!!!!!!!!!!!


reden ik reed te vaak op putten alleen om dat terwijl ik maar 1x echt op een put reed kon niet anders voor de rest was het hard aan het regen ik zag amper wat door mijn vizier :( BEN ZOOOO BOOS !!!
 
Laatst bewerkt:
NOU ik ben gewoon gezakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WTF !!!!!!!!!!!!!


reden ik reed te vaak op putten alleen om dat terwijl ik maar 1x echt op een put reed kon niet anders voor de rest was het hard aan het regen ik zag amper wat door mijn vizier :( BEN ZOOOO BOOS !!!

Dat is balen man, zeker als dat de enige reden is -O-
Hoop dat je snel weer op kunt..
 
NOU ik ben gewoon gezakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WTF !!!!!!!!!!!!!


reden ik reed te vaak op putten alleen om dat terwijl ik maar 1x echt op een put reed kon niet anders voor de rest was het hard aan het regen ik zag amper wat door mijn vizier :( BEN ZOOOO BOOS !!!

Balen zeg!
Meestal als er zo'n kutreden wordt gegeven zijn ze gewoon nog niet tevreden over het algemene beeld.
Als je geslaagd bent, snap je waarschijnlijk wel waarom het dit keer nog niet voldoende was.
 
houden ze tijdens het avb examen exact de afstanden tussen pilonnen aan die op de website van het cbr staan? ik heb namelijk het idee dat mijn instructeur ze een stukje dichterbij zet.
 
houden ze tijdens het avb examen exact de afstanden tussen pilonnen aan die op de website van het cbr staan? ik heb namelijk het idee dat mijn instructeur ze een stukje dichterbij zet.

Bij het examen houden ze die afstanden aan ja. Veel rijinstructeurs zetten de pionnen een klein beetje dichterbij elkaar. Als je dat dan haalt, haal je het examen zeker! :)
 
Help!!

Ik moet over 5 weken afrijden en alles gaat goed, remmen schakelen kijken enz. alleen het verkeersinzicht is drie keer 0. Zo wacht ik bijvoorbeeld soms voor niks en soms ga ik er voor omdat ik denk nou de vorige keer kon het, en dan kon het weer net niet. dit soort dingen gaan dus nog niet goed.

Ik heb namelijk ook nog geen autorijbewijs, en ik ga volgende week op vakantie. Ik heb volgende week nog 2 lessen, dan 2 en een halve week niks en dan nog 2 dagen 2 uur achter elkaar om het er toch maar in te stampen.

Hebben jullie tips want zo heb ik er een hard hoofd in |(

Ps. ik doe auto en motor tegelijk, dus ik heb ook nog +- 4 autorijlessen voor het examen.
 
Laatst bewerkt:
Help!!

Ik moet over 5 weken afrijden en alles gaat goed, remmen schakelen kijken enz. alleen het verkeersinzicht is drie keer 0. Zo wacht ik bijvoorbeeld soms voor niks en soms ga ik er voor omdat ik denk nou de vorige keer kon het, en dan kon het weer net niet. dit soort dingen gaan dus nog niet goed.

Ik heb namelijk ook nog geen autorijbewijs, en ik ga volgende week op vakantie. Ik heb volgende week nog 2 lessen, dan 2 en een halve week niks en dan nog 2 dagen 2 uur achter elkaar om het er toch maar in te stampen.

Hebben jullie tips want zo heb ik er een hard hoofd in |(

Ps. ik doe auto en motor tegelijk, dus ik heb ook nog +- 4 autorijlessen voor het examen.

Ik zou me er niet al te druk over maken. Je hebt nog voldoende tijd om het een en ander te leren. Wat misschien helpt is, als je bijvoorbeeld met je ouders in de auto zit, gewoon vragen waarom je vader/moeder nu die keuze heeft gemaakt en niet een andere....Dan krijg je misschien inzicht in het hoe en waarom iemand een bepaalde keuze maakt.

Verder ben ik van mening dat er eigenlijk altijd geldt: "Better safe then sorry" liever iets langer wachten en zeker weten dat je er voor kunt, dan de gok nemen en net verkeerd gokken....

Vraag anders je instructeur, als je een uurtje gereden hebt, om het een en ander aan situaties uit te leggen waar jij voor jou gevoel een "verkeerde" beslissing hebt genomen. Is altijd goed om met je instructeur bepaalde situaties te evalueren en zijn visie en jouw visie naast elkaar te leggen...
 
Ik zou me er niet al te druk over maken. Je hebt nog voldoende tijd om het een en ander te leren. Wat misschien helpt is, als je bijvoorbeeld met je ouders in de auto zit, gewoon vragen waarom je vader/moeder nu die keuze heeft gemaakt en niet een andere....Dan krijg je misschien inzicht in het hoe en waarom iemand een bepaalde keuze maakt.

Verder ben ik van mening dat er eigenlijk altijd geldt: "Better safe then sorry" liever iets langer wachten en zeker weten dat je er voor kunt, dan de gok nemen en net verkeerd gokken....

Vraag anders je instructeur, als je een uurtje gereden hebt, om het een en ander aan situaties uit te leggen waar jij voor jou gevoel een "verkeerde" beslissing hebt genomen. Is altijd goed om met je instructeur bepaalde situaties te evalueren en zijn visie en jouw visie naast elkaar te leggen...

Dat vragen aan m'n ouders is inderdaag een goede!

En mijn instructeur vertelt mij wel altijd wat ik niet goed doe maar niet wat ik wel goed doe, dus als ik iets op de gok goed doe weet ik niet of het de volgende keer weer zo moet. Ik zal dat ook nog eens tegen hem zeggen.

Bedankt in ieder geval.

Edit: nu ik dit zo terug lees wordt mij iets duidelijk :z , als ik wat gok en ik hoor niks dan is het dus goed gegokt :9
 
Laatst bewerkt:
Dat vragen aan m'n ouders is inderdaag een goede!

En mijn instructeur vertelt mij wel altijd wat ik niet goed doe maar niet wat ik wel goed doe, dus als ik iets op de gok goed doe weet ik niet of het de volgende keer weer zo moet. Ik zal dat ook nog eens tegen hem zeggen.

Bedankt in ieder geval.

Edit: nu ik dit zo terug lees wordt mij iets duidelijk :z , als ik wat gok en ik hoor niks dan is het dus goed gegokt :9

Je kan ook vragen of hij wil aangeven waarom het dit keer wel goed was :) dan kun jij tijdens het rijden hier wat extra op letten waardoor het de volgende keer "vanzelf" gaat.


Ik had gelukkig mijn B al toen ik begon met mijn A. Maar met mijn B lessen heb ik ook wel eens gevraagd waarom het nu wel goed was, terwijl dezelfde situatie ( in mijn beleving ) de keer ervoor niet goed was -O-
 
Je kan ook vragen of hij wil aangeven waarom het dit keer wel goed was :) dan kun jij tijdens het rijden hier wat extra op letten waardoor het de volgende keer "vanzelf" gaat.


Ik had gelukkig mijn B al toen ik begon met mijn A. Maar met mijn B lessen heb ik ook wel eens gevraagd waarom het nu wel goed was, terwijl dezelfde situatie ( in mijn beleving ) de keer ervoor niet goed was -O-
Ja indd dat soort situaties heb ik wel vaker, en als je er zo'n 1 tegen komt op je examen ben je meteen en stuk minder zelfverzekerd en ga je misschien wel onnodige fouten maken.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!!

Ben zelf geslaad voor mn theorie, viel uiteindelijk best mee.. Er hangt alleen wel een stresssfeertje bij het cbr, niet normaal :p Volgende week hopelijk op en door naar t gemeentehuis...

@willy, dat verkeersinzicht leer je aan. Net zoals dat je ooit moest leren dat een bal op een bepaalde plek terecht komt, moet je nu leren hoe mensen in het verkeer zich gedragen en wat ze dus gaan doen/waar ze terecht komen. Nu moet je nog de hele tijd nadenken, ga je twijfelen en maak je fouten. Straks gaat het vanzelf :)
 
Iemand nog een tip voor mij? :P Het was mn eerste abv les maar toch.. Nja de snelle oefeningen gingen redelijkl.. de langzame slalom..mwah.. af en toe wel maar meer vaak niet maar goed..

maar die u bocht wil met geen mogelijkheid.. Elke keer als ik om kijk..zit ik wel met mijn knieen goed tegen de tank..maar stuur ik niet.. en als ik stuur knijp ik de koppeling helemaal in .. Het wil niet :(
 
Iemand nog een tip voor mij? :P Het was mn eerste abv les maar toch.. Nja de snelle oefeningen gingen redelijkl.. de langzame slalom..mwah.. af en toe wel maar meer vaak niet maar goed..

maar die u bocht wil met geen mogelijkheid.. Elke keer als ik om kijk..zit ik wel met mijn knieen goed tegen de tank..maar stuur ik niet.. en als ik stuur knijp ik de koppeling helemaal in .. Het wil niet :(

Probeer het eens zonder koppeling ;) Scheelt je al de helft....

Maar kijk hier eens UTUBE is your friend

Naar dit filmpje heb ik zelf een aantal keer gekeken om het voor elkaar te krijgen. Staan nog meer van dezelfde instructeur op Youtube, die helpen op zich wel om het een paar keer te zien en te begrijpen.
 
Iemand nog een tip voor mij? :P Het was mn eerste abv les maar toch.. Nja de snelle oefeningen gingen redelijkl.. de langzame slalom..mwah.. af en toe wel maar meer vaak niet maar goed..

maar die u bocht wil met geen mogelijkheid.. Elke keer als ik om kijk..zit ik wel met mijn knieen goed tegen de tank..maar stuur ik niet.. en als ik stuur knijp ik de koppeling helemaal in .. Het wil niet :(

Bij de halve draai geen koppeling gebruiken. Klein beetje gas (constant) en de voetrem gebruiken om je snelheid te regelen. Als je linksom gaat, zorg dan dat als je stuurt je rechter arm gestrekt is en leun tegelijk iets tegen de bocht in naar rechts toe. Belangrijk is ook: kijken waar je naar toe wilt en niet naar de pilonnetjes.
Zo is mij de halve draai uitgelegd en zo ging hij ook prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan