Ulgi
Die hard MF'er
En de euro was er nog niet. Dus hier en daar geld wisselen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
40.000 gulden wisselen hahaEn de euro was er nog niet. Dus hier en daar geld wisselen.
verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..Volgens mij heeft in december, 90% van de Nederlandse motorrijders zijn/haar motorfiets in de winterstalling staan.
Ondergetekende ook.
nee hoor briefje van vijf kwam pas in 1973..Ja, briefjes van 2½ en 5 gulden!Bekijk bijlage 1688939Bekijk bijlage 1688940
Die kende ik nog niet, voor mij was 2,5 gulden een knaak. Zo'n muntstukje. 5 gulden was er volgens mij ook, maargoed, ik was 10 toen de gulden er mee op hield.Ja, briefjes van 2½ en 5 gulden!Bekijk bijlage 1688939Bekijk bijlage 1688940
De meeste stieren-fokkerijen heb ik gezien tussen Salamanca en de Portugese grens.En velden vol met schitterende zwarte stieren. Burgos - Salamanca en zo verder naar het zuiden.
Laura zoekt motorrijders die aanstaande december richting Spanje gaan, vandaar mijn reactie.verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..
Veel motoren uit die tijd waren dan ook overblijfsels van de oorlog , die met hangen en vallen lopend gehouden werden, financieel was er weinig ruimte, en uit die tijd stamt ook de "motorgroet" zwaaien naar elkaar als een soort van uitstervend ras...
Dus in die tijd was de motor gewoon je dagelijks LUXE vervoer, en als het koud was deed je oude kranten onder je vliegeniersjas, en in je broekspijpen, moffen om je stuur, dikke wolgevoerde leren wanten, en de leren pet en bril konden je amper beschermen tegen de kou..
Ook werd je als motorrijder in die tijd als enge vreemde ruwe personen gezien, waar je met een bocht omheen liep..
Voordeel was wel in frankrijk ( een wet die overigens nog steeds geldt) dat men je verplicht onderdak en water moest geven als je daar om vroeg, daarom krijg je in frankrijk nu nog altijd gratis een fles water op je tafel in een restaurant..
Vergeet ook niet dat in frankrijk en spanje je zo geisoleerd leefde, de enige informatiebron was een radio of tv, en de meeste mensen hadden het volgende dorp 30-40 km verderop nog nooit gezien, was het hier wat makkelijk met een fiets of lopend, daar moest je al snel bergpassen over om bij een ander dorp te komen, en de tv of radio was echt niet voor iedereen weggelegd
Hoe romantisch het ook leek , het was geen pleziertochtje in die tijd, maar je verborgen houden voor de wet ging wel makkelijker, maar spanje was toen nog een dictatuur onder franco, en de politie was daar echt niet je beste vriend...
De populaire bestemmingen van toen, werden voornamelijk bevolkt door ( half) criminelen, die in nachtclubs zich te goed deden aan champagne en andere luxe vermaak, met goedvinden van de locale wetgever, zolang ze het geld maar lieten rollen
Misschien dat er eentje is die dat doet, maar waarschijnlijk zijn het er nul.Laura zoekt motorrijders die aanstaande december richting Spanje gaan, vandaar mijn reactie.
Misschien zelf even beter lezen
Ik heb die reis in de jaren '70 ook gemaakt met mijn ouders. Fantastisch mooi dat binnenland van Spanje.De meeste stieren-fokkerijen heb ik gezien tussen Salamanca en de Portugese grens.
Ik ben natuurlijk niet op iedere plek in Spanje geweest.
Mijn beschrijving ging over de route van Baskenland naar Andalusië. Dan rijd je door Castillië.
Het gaat dan dus over midden Spanje. Daar zie je heel vaak zonnebloem-velden.
Kom je over een heuvelrand dan zie je soms tot vele km's verder op de volgende kam 100miljoen koppen van zonnebloemen.
Laura zoekt motorrijders die aanstaande december richting Spanje gaan, vandaar mijn reactie.
Misschien zelf even beter lezen
Ik heb ergens nog wel idee om naar Zuid Spanje te rijden. Maar dat is mss in 1 van de volgende zomervakanties??Misschien dat er eentje is die dat doet, maar waarschijnlijk zijn het er nul.
Je haalt wat tijdperken door elkaar. De oorlogsmotoren werden toen allang gebruikt om te crossen in een veld. De motor was in begin jaren '60 een normaal vervoermiddel. De Engelsen domineerden de markt, naast de Duitsers met DKW, NSU. De mensen met een vaste baan, bouwvakkers, busschauffeurs, politieagenten kochten in die tijd hun eerste auto'tje. de bubblecar/dwergwagen was voor armelui die geen echte auto konden betalen.verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..
Veel motoren uit die tijd waren dan ook overblijfsels van de oorlog , die met hangen en vallen lopend gehouden werden, financieel was er weinig ruimte, en uit die tijd stamt ook de "motorgroet" zwaaien naar elkaar als een soort van uitstervend ras...
Dus in die tijd was de motor gewoon je dagelijks LUXE vervoer, en als het koud was deed je oude kranten onder je vliegeniersjas, en in je broekspijpen, moffen om je stuur, dikke wolgevoerde leren wanten, en de leren pet en bril konden je amper beschermen tegen de kou..
Ook werd je als motorrijder in die tijd als enge vreemde ruwe personen gezien, waar je met een bocht omheen liep..
Voordeel was wel in frankrijk ( een wet die overigens nog steeds geldt) dat men je verplicht onderdak en water moest geven als je daar om vroeg, daarom krijg je in frankrijk nu nog altijd gratis een fles water op je tafel in een restaurant..
Vergeet ook niet dat in frankrijk en spanje je zo geisoleerd leefde, de enige informatiebron was een radio of tv, en de meeste mensen hadden het volgende dorp 30-40 km verderop nog nooit gezien, was het hier wat makkelijk met een fiets of lopend, daar moest je al snel bergpassen over om bij een ander dorp te komen, en de tv of radio was echt niet voor iedereen weggelegd
Hoe romantisch het ook leek , het was geen pleziertochtje in die tijd, maar je verborgen houden voor de wet ging wel makkelijker, maar spanje was toen nog een dictatuur onder franco, en de politie was daar echt niet je beste vriend...
De populaire bestemmingen van toen, werden voornamelijk bevolkt door ( half) criminelen, die in nachtclubs zich te goed deden aan champagne en andere luxe vermaak, met goedvinden van de locale wetgever, zolang ze het geld maar lieten rollen
Die zijn niet van voor het groene briefje, maar juist erna...Weet nog dat er voor het groene vijfje ook muntstukken van 5 gulden kwamen.
route du soleil begint al direct achter luik/liege, maar vanuit rotterdam vermoed ik dat ze via rijssel/lile via parijs naar dyon zijn gereden ALS ze die al genomen hebben, en ik vermoed niet dat ze in december met een motor de pyreneen zijn OVER gegaan in die tijd, dus ik verwacht wel dat ze via de kustroute (s) zijn gegaan...Route du sloleil gaat trouwens in orange over richting st tropez , en vanaf nimes was je veroordeeld tot de kustweg naar spanje toe, waarbij de gewone tweebaansweg precies op de grens een betonnen gebouwtje had waar de spaanse douane controleerdeRoute national 7 (RN7) is de voorganger van de route du soleil. Is een hele aflevering ‘3 op reis’ over geweest.
sorry mijn fout
Dan is het die route ook niet geweest. Als je met een bak gestolen geld de grens over moet lijkt het me dat je JUIST de onbegaanbare route zou pakken.route du soleil begint al direct achter luik/liege, maar vanuit rotterdam vermoed ik dat ze via rijssel/lile via parijs naar dyon zijn gereden ALS ze die al genomen hebben, en ik vermoed niet dat ze in december met een motor de pyreneen zijn OVER gegaan in die tijd, dus ik verwacht wel dat ze via de kustroute (s) zijn gegaan...Route du sloleil gaat trouwens in orange over richting st tropez , en vanaf nimes was je veroordeeld tot de kustweg naar spanje toe, waarbij de gewone tweebaansweg precies op de grens een betonnen gebouwtje had waar de spaanse douane controleerde
Ik bedoelde ook ‘in plaats van’/‘ter vervanging van’Die zijn niet van voor het groene briefje, maar juist erna...