Motorroutes uit de jaren 60 en andere motorvragen

Volgens mij heeft in december, 90% van de Nederlandse motorrijders zijn/haar motorfiets in de winterstalling staan.
Ondergetekende ook.
verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..
Veel motoren uit die tijd waren dan ook overblijfsels van de oorlog , die met hangen en vallen lopend gehouden werden, financieel was er weinig ruimte, en uit die tijd stamt ook de "motorgroet" zwaaien naar elkaar als een soort van uitstervend ras...
Dus in die tijd was de motor gewoon je dagelijks LUXE vervoer, en als het koud was deed je oude kranten onder je vliegeniersjas, en in je broekspijpen, moffen om je stuur, dikke wolgevoerde leren wanten, en de leren pet en bril konden je amper beschermen tegen de kou..
Ook werd je als motorrijder in die tijd als enge vreemde ruwe personen gezien, waar je met een bocht omheen liep..
Voordeel was wel in frankrijk ( een wet die overigens nog steeds geldt) dat men je verplicht onderdak en water moest geven als je daar om vroeg, daarom krijg je in frankrijk nu nog altijd gratis een fles water op je tafel in een restaurant..
Vergeet ook niet dat in frankrijk en spanje je zo geisoleerd leefde, de enige informatiebron was een radio of tv, en de meeste mensen hadden het volgende dorp 30-40 km verderop nog nooit gezien, was het hier wat makkelijk met een fiets of lopend, daar moest je al snel bergpassen over om bij een ander dorp te komen, en de tv of radio was echt niet voor iedereen weggelegd
Hoe romantisch het ook leek , het was geen pleziertochtje in die tijd, maar je verborgen houden voor de wet ging wel makkelijker, maar spanje was toen nog een dictatuur onder franco, en de politie was daar echt niet je beste vriend...
De populaire bestemmingen van toen, werden voornamelijk bevolkt door ( half) criminelen, die in nachtclubs zich te goed deden aan champagne en andere luxe vermaak, met goedvinden van de locale wetgever, zolang ze het geld maar lieten rollen
 
40.000 gulden wisselen haha
Ja, briefjes van 2½ en 5 gulden!
500.jpg
250.jpg
 
2,5 gulden briefjes heb ik ook niet gekend; het vijfje wel.
Weet nog dat er voor het groene vijfje ook muntstukken van 5 gulden kwamen.

260px-Beatrix_5gulden_1992.jpg
 
En velden vol met schitterende zwarte stieren. Burgos - Salamanca en zo verder naar het zuiden.
De meeste stieren-fokkerijen heb ik gezien tussen Salamanca en de Portugese grens.
Ik ben natuurlijk niet op iedere plek in Spanje geweest.
Mijn beschrijving ging over de route van Baskenland naar Andalusië. Dan rijd je door Castillië.
Het gaat dan dus over midden Spanje. Daar zie je heel vaak zonnebloem-velden.
Kom je over een heuvelrand dan zie je soms tot vele km's verder op de volgende kam 100miljoen koppen van zonnebloemen.
 
Dag Laura,

Wat een goed idee!! Veel van wat ik te melden heb is hierboven al gezegd. Ik probeer er nog iets aan toe te voegen.

Misschien heb je paperassen gevonden in de nalatenschap van je vader waarin hij iets heeft opgeschreven? Denk aan oude agenda's, brieven etc. of ansichtkaarten aan bekenden of familie.
Misschien heeft hij iets verteld aan broers/zussen, jouw ooms/tantes of aan andere familieleden? Ik zou hen zeker bevragen als ze nog leven.
Probeer (Michelin) kaarten uit die tijd te achterhalen. Die moeten er zeker zijn in archieven, bibliotheken of van Michelin zelf wellicht?

In 1978 heb ik een soortgelijke reis gemaakt, helaas geen kluis gekraakt. Heb toen de snelwegen vermeden (echt opzettelijk geen snelweg gezien). Uitsluitend via de route-nationale. Vanaf Brussel, Bergen (Mons), Épernay, Clermont-Ferrand, Rodez, Albi (Rodez naar Albi is een schitterende weg door het gebergte). Vervolgens Toulouse (palmbomen!), Andorra en verder naar Barcelona. Dat was gelijk het meest zuidelijke punt.
In de jaren 60 zou ik Andorra zeker vermeden hebben en juist langs de kust bij Perpignan zijn gereden. De weg naar Andorra gaat behoorlijk stijl omhoog in de Pyreneeën en benzine vind je pas in Andorra zelf (1978). Boven aangekomen was mijn tank was voor 99,2% leeg.

Al zou je maar één plaats kunnen achterhalen op zijn route, dan kun je de rest er bijna bij denken, n.l. volgens een zoveel mogelijk rechte lijn naar het zuiden. Als hij naar zuid Spanje is gereden, dan heeft hij waarschijnlijk een oostelijke route aangehouden, dus uitkomen bij Barcelona en dan de kustweg naar het zuiden. De weg via Lyon (Rhônedal) is eigenlijk het makkelijkste (vlakste) en ligt idd op de oostelijke route.
 
verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..
Veel motoren uit die tijd waren dan ook overblijfsels van de oorlog , die met hangen en vallen lopend gehouden werden, financieel was er weinig ruimte, en uit die tijd stamt ook de "motorgroet" zwaaien naar elkaar als een soort van uitstervend ras...
Dus in die tijd was de motor gewoon je dagelijks LUXE vervoer, en als het koud was deed je oude kranten onder je vliegeniersjas, en in je broekspijpen, moffen om je stuur, dikke wolgevoerde leren wanten, en de leren pet en bril konden je amper beschermen tegen de kou..
Ook werd je als motorrijder in die tijd als enge vreemde ruwe personen gezien, waar je met een bocht omheen liep..
Voordeel was wel in frankrijk ( een wet die overigens nog steeds geldt) dat men je verplicht onderdak en water moest geven als je daar om vroeg, daarom krijg je in frankrijk nu nog altijd gratis een fles water op je tafel in een restaurant..
Vergeet ook niet dat in frankrijk en spanje je zo geisoleerd leefde, de enige informatiebron was een radio of tv, en de meeste mensen hadden het volgende dorp 30-40 km verderop nog nooit gezien, was het hier wat makkelijk met een fiets of lopend, daar moest je al snel bergpassen over om bij een ander dorp te komen, en de tv of radio was echt niet voor iedereen weggelegd
Hoe romantisch het ook leek , het was geen pleziertochtje in die tijd, maar je verborgen houden voor de wet ging wel makkelijker, maar spanje was toen nog een dictatuur onder franco, en de politie was daar echt niet je beste vriend...
De populaire bestemmingen van toen, werden voornamelijk bevolkt door ( half) criminelen, die in nachtclubs zich te goed deden aan champagne en andere luxe vermaak, met goedvinden van de locale wetgever, zolang ze het geld maar lieten rollen
Laura zoekt motorrijders die aanstaande december richting Spanje gaan, vandaar mijn reactie.
Misschien zelf even beter lezen 😉
 
De meeste stieren-fokkerijen heb ik gezien tussen Salamanca en de Portugese grens.
Ik ben natuurlijk niet op iedere plek in Spanje geweest.
Mijn beschrijving ging over de route van Baskenland naar Andalusië. Dan rijd je door Castillië.
Het gaat dan dus over midden Spanje. Daar zie je heel vaak zonnebloem-velden.
Kom je over een heuvelrand dan zie je soms tot vele km's verder op de volgende kam 100miljoen koppen van zonnebloemen.
Ik heb die reis in de jaren '70 ook gemaakt met mijn ouders. Fantastisch mooi dat binnenland van Spanje.
 
Laura zoekt motorrijders die aanstaande december richting Spanje gaan, vandaar mijn reactie.
Misschien zelf even beter lezen 😉
Misschien dat er eentje is die dat doet, maar waarschijnlijk zijn het er nul.
Ik heb ergens nog wel idee om naar Zuid Spanje te rijden. Maar dat is mss in 1 van de volgende zomervakanties??

Ik was enkele jaren geleden met een fly-drive (auto) in Andalusië.
Prachtig gebied en mooie reis. Maar O, wat jammer dat ik er niet met de motor was.
Daarom wil ik dat nog wel eens gaan doen op 2 wielen!
 
verplaats je eerst in die tijd voor je dit soort dingen schrijft, in de jaren 60 had je geen motor BIJ je auto als hobby, maar was dat een meer betaalbaar alternatief voor een auto, en als je dus een motor had, was je al een bijzonder iemand..
Veel motoren uit die tijd waren dan ook overblijfsels van de oorlog , die met hangen en vallen lopend gehouden werden, financieel was er weinig ruimte, en uit die tijd stamt ook de "motorgroet" zwaaien naar elkaar als een soort van uitstervend ras...
Dus in die tijd was de motor gewoon je dagelijks LUXE vervoer, en als het koud was deed je oude kranten onder je vliegeniersjas, en in je broekspijpen, moffen om je stuur, dikke wolgevoerde leren wanten, en de leren pet en bril konden je amper beschermen tegen de kou..
Ook werd je als motorrijder in die tijd als enge vreemde ruwe personen gezien, waar je met een bocht omheen liep..
Voordeel was wel in frankrijk ( een wet die overigens nog steeds geldt) dat men je verplicht onderdak en water moest geven als je daar om vroeg, daarom krijg je in frankrijk nu nog altijd gratis een fles water op je tafel in een restaurant..
Vergeet ook niet dat in frankrijk en spanje je zo geisoleerd leefde, de enige informatiebron was een radio of tv, en de meeste mensen hadden het volgende dorp 30-40 km verderop nog nooit gezien, was het hier wat makkelijk met een fiets of lopend, daar moest je al snel bergpassen over om bij een ander dorp te komen, en de tv of radio was echt niet voor iedereen weggelegd
Hoe romantisch het ook leek , het was geen pleziertochtje in die tijd, maar je verborgen houden voor de wet ging wel makkelijker, maar spanje was toen nog een dictatuur onder franco, en de politie was daar echt niet je beste vriend...
De populaire bestemmingen van toen, werden voornamelijk bevolkt door ( half) criminelen, die in nachtclubs zich te goed deden aan champagne en andere luxe vermaak, met goedvinden van de locale wetgever, zolang ze het geld maar lieten rollen
Je haalt wat tijdperken door elkaar. De oorlogsmotoren werden toen allang gebruikt om te crossen in een veld. De motor was in begin jaren '60 een normaal vervoermiddel. De Engelsen domineerden de markt, naast de Duitsers met DKW, NSU. De mensen met een vaste baan, bouwvakkers, busschauffeurs, politieagenten kochten in die tijd hun eerste auto'tje. de bubblecar/dwergwagen was voor armelui die geen echte auto konden betalen.
Motorkleding was er inderdaad nog niet zoals wij dat kennen, maar wel speciale dikke leren jassen en waterdichte broeken. Net als de Willempie helm.
Zoals ik al schreef, mijn ouders, heel gewoon timmerman, alleenverdiener, gingen in 1962 op de motor naar Oostenrijk op vakantie.
 
Route national 7 (RN7) is de voorganger van de route du soleil. Is een hele aflevering ‘3 op reis’ over geweest.
route du soleil begint al direct achter luik/liege, maar vanuit rotterdam vermoed ik dat ze via rijssel/lile via parijs naar dyon zijn gereden ALS ze die al genomen hebben, en ik vermoed niet dat ze in december met een motor de pyreneen zijn OVER gegaan in die tijd, dus ik verwacht wel dat ze via de kustroute (s) zijn gegaan...Route du sloleil gaat trouwens in orange over richting st tropez , en vanaf nimes was je veroordeeld tot de kustweg naar spanje toe, waarbij de gewone tweebaansweg precies op de grens een betonnen gebouwtje had waar de spaanse douane controleerde
 
route du soleil begint al direct achter luik/liege, maar vanuit rotterdam vermoed ik dat ze via rijssel/lile via parijs naar dyon zijn gereden ALS ze die al genomen hebben, en ik vermoed niet dat ze in december met een motor de pyreneen zijn OVER gegaan in die tijd, dus ik verwacht wel dat ze via de kustroute (s) zijn gegaan...Route du sloleil gaat trouwens in orange over richting st tropez , en vanaf nimes was je veroordeeld tot de kustweg naar spanje toe, waarbij de gewone tweebaansweg precies op de grens een betonnen gebouwtje had waar de spaanse douane controleerde
Dan is het die route ook niet geweest. Als je met een bak gestolen geld de grens over moet lijkt het me dat je JUIST de onbegaanbare route zou pakken.

Wel weer afhankelijk van het type motor. Is dat bekend bij TS?
 
Type motor moet wel te achterhalen zijn, of een goeie gok..
Er moeten nog wel foto's uit die tijd zijn of onderdelen waar er een goeie gok van te maken is.

Jaren '60 Nederland.. ik hou het stiekem toch wel op een Engelse motor ( Norton , denk die kant op ) .

Als je hem smeert met de buit van een roof, lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze de kortste / simpelste route hebben genomen.
Dat zouden de pakkans alleen maar vergroten.
( December.. Nederlandse kentekens .. ik zou niet in een rechte lijn rijden ) In een raar seizoen voor vakantie,
die gasten zouden opgevallen zijn en zelfs zonder telex opgevallen zijn.

Misschien weten de ( overlevende ) van de slachtoffers van de roof meer ?
Er van uitgaande dat ze gepakt zijn / en die het meeste info hebben, en welwillend zijn om hier over te vertellen.
Al vraag ik me af of ze zo positief zijn over een herinnering-verhaal over iemand die ze van heel veel geld beroofd heeft.

40.000 gulden was in die tijd een bezopen bedrag , als in.. echt heel veel geld.
Kan je nu vergelijken met 250000 gulden / 116000 euro
( ja .. opgezocht ;p )
 

Volgens het krantenartikel uit 2012 bestond de inhoud van de kluis uit ringen met een waarde van 40.000 gulden.
Da's toch een complicerende en vooral vertragende factor en laten we aannemen dat ze daar max 10.000 gulden cash voor hebben weten te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan