Motorsleutel kwijt bij PostNL

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Hi all,

Onlangs heb ik een gebruikte motor gekocht bij een dealer. Hierbij zat alleen de reservesleutel, officiele sleutel werd later nog opgestuurd vanuit Engeland.

10 dagen geleden heef de dealer deze sleutel ontvangen en direct naar mij doorgestuurd, via brievenpost.. In zo'n kartonnen envelop. Hij is tot op heden echter niet aangekomen. En het lijkt er dus op dat deze bij PostNL is verdwenen.

De dealer heeft al aangeboden om wederom een nieuwe sleutel aan te vragen, dus dat is het probleem niet.

Echter is wel feit dat nu de sleutel van mijn motor ergens rondzwerft, met daarbij mijn volledige adresgegevens.. En daar voel ik me niet comfortabel bij.

En, stel dat de sleutel over twee weken nog niet is aangekomen, wat is dan de juiste vervolgstap? Nieuwe slotenset? Geen actie ondernemen? Sleutel blokkeren via startonderbreker? Ik hoor graag hoe jullie er over denken.

Mvg,
Daan
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het een retorische vraag. Dergelijke zendingen nooit via brievenbus post laten versturen. Maar altijd aangetekend of via pakketpost. Klagen bij de vervoerder heeft weinig zin als het om post gaat zonder track / trace mogelijkheid. En toch zou ik wel proberen een klacht te melden bij de vervoerder. Niet geschoten is altijd mis. En ze gaan pas echt voor je rennen als je de media erbij betrekt. Maar of je dat wil doen voor een sleutel?
 
PostNL doet helemaal niets in dit soort gevallen.

Heb ook ooit een laptop opgestuurd naar iemand met normale pakketpost (niet aangetekend)
(was weliswaar een kapotte laptop, dus verkocht voor 50 tientjes aan iemand die hem op wilde gaan knappen).. De track & trace gaf aan dat hij het depot waar ik het ingeleverd had nooit verlaten had :)

PostNL doet helemaal niets, komt je niet tegemoet.. boeit het niet.
Voortaan dus altijd aangetekend verzenden, normale verzending is gokken of het ooit aankomt.
 
Laatst bewerkt:
met daarbij mij volledige adresgegevens.
Dat is nog maar de vraag. Enveloppen gaan met razende snelheid door de sorteermachine en als de sleutel in een gewoon envelopje is gedaan is er goed kans dat die envelop aan stukken is gescheurd waarna de sleutel zonder verdere gegevens op de grond lag.

Ik gok ook maar wat, maar goed verpakken is niet iedereen gegeven lijkt het soms.

 
Dat is nog maar de vraag. Enveloppen gaan met razende snelheid door de sorteermachine en als de sleutel in een gewoon envelopje is gedaan is er goed kans dat die envelop aan stukken is gescheurd waarna de sleutel zonder verdere gegevens op de grond lag.

Ik gok ook maar wat, maar goed verpakken is niet iedereen gegeven lijkt het soms.

Ter aanvulling; de sleutel is wel in zo'n kartonnen envelop verstuurd. Die is moeilijk te scheuren.

Maar stel dat de sleutel nooit aankomt, dan dealer aansprakelijk stellen omdat de sleutel niet aangetekend is verstuurd? En daarmee een nieuwe slotenset op de motor? Of ben ik dan echt een aluhoedje?

Ik ben nu ook met mijn verzekeraar in gesprek, want die zijn ook niet blij met de situatie.... :(
 
Laatst bewerkt:
In het verleden wilde er ook wel eens post tussen of onder de sorteermachine komen. Tijdens groot onderhoud kwam het dan tevoorschijn. Dan kreeg je soms een erg verlaat kerstkaartje 😁. Afwijkende post kwam ook in een aparte bak.
Dus misschien komt er nog ooit iets. Of je daar op moet wachten 🤔.
Altijd officieel melden bij de post.
 
Dus misschien komt er nog ooit iets. Of je daar op moet wachten 🤔.
Altijd officieel melden bij de post.
Gedaan, PostNL gaat navragen bij de ppstbode van mijn wijk. Maar ik ken de verhalen over de klachtafhandelingen van PostNL..

Voor nu wacht ik nog een week om te kijken of er toch nog iets opduikt. Maar omdat het zo'n kartonnen envelop was, lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze gescheurd is oid tijdens het process.
 
om wat voor een motor gaat het?
zit er een transponder in de sleutel? die kan de dealer namelijk uit het geheugen halen van de motor en dan is de sleutel waardeloos.
voorlopig ook thuis even goed vast leggen met een extra slot dat wegrijden of duwen voorkomt. en de volgende sleutel gewoon even ophalen bij de dealer dan kunnen ze meteen de transponder van de vorige sleutel uit het geheugen halen.
 
Als jouw motor een startonderbreker heeft kan je rekenen op een beste kostenpost voor nieuwe sloten.

Bij Yamaha en Honda gaat dat samen met de ecu dus die komt er dan ook bij.

Voor een R6 uit 2006 kwam ik op iets van 1100 of 1300 euro en dat was enkel het het contactslot. Wil je graag 1 sleutel voor alles dan moet je de andere sloten nog meerekenen.

Volgens mij zat er daar nog geen montage en inleren bij.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle antwoorden! Het betreft een R1200GSA met startonderbreker.

De zoekgeraakte sleutel laten blokkeren was ook al bij mij op gekomen. Ik weet alleen niet zeker of dit kan. De zoekgeraakte sleutel is namelijk al een achteraf uitgegeven/replacement sleutel. Ik las ergens dat deze niet geblokkeerd kan worden, omdat deze op een andere manier werken. (De motor leest 'm niet als 'deze moet ik toestaan', maar als 'deze moet ik niet weigeren'.) Er is ook niets aan de motor gedaan toen deze nieuwe sleutel werd uitgegeven, dus er valt weinig uit het geheugen te verwijderen.

Anyway, misschien is dat een broodje aap. Morgen bel ik naar een echte BMW dealer om te kijken of zij 'm kunnen blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
ja dat moeten ze normaal kunnen bij de BMW dealer. en ze kunnen ook een nieuwe sleutel inleren.
waarschijnlijk moet je wel alle sleutels meenemen die je nu hebt. precies de goede uit het geheugen halen is lastig dus normaal worden ze allemaal verweidert en dan de gene die je nog hebt op nieuw ingeleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde reageren dat post vanuit UK er soms wel een maand over doet, maar begrijp dat de dealer vanuit NL de sleutel heeft verstuurd, dus dat helpt je niet verder...
 
Laatst bewerkt:
ja dat moeten ze normaal kunnen bij de BMW dealer. en ze kunnen ook een nieuwe sleutel inleren.
waarschijnlijk moet je wel alle sleutels meenemen die je nu hebt. precies de goede uit het geheugen halen is lastig dus normaal worden ze allemaal verweidert en dan de gene die je nog hebt op nieuw ingeleerd.
Meestal heb je wel een bekende sleutel nodig anders kan je niets in laten leren. Alles verwijderen is dus niet zo handig dan heb je geen goede sleutel meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan