Het kastje wat jij bedoelt, doet hetzelfde als wat op de eerste TL's werd gedaan middels het doorknippen van de pink wire, het roze draadje naar je ECU (zwarte doos ergens onder het zadel). Hoewel de kleurcode anders kan zijn bij een Navigator.
Hoe dan ook, beiden houden de ECU voor de gek in de lagere versnellingen. Het oppakken van het blok zal in de lagere versnellingen marginaal verbeteren, maar in de hogere versnellingen zal dit leiden tot een veel te arm afgesteld blok.
Suzuki heeft deze oplossingen destijds ten sterkste afgeraden (logisch toch).
Bovendien zouden de ECU's van latere TL's aangepast zijn, waardoor het plaatsen van een TRE of pink wire mod. overbodig zou zijn.
Het doel van de Gear Position Switch (duits GPT??) is om op lagere snelheden de afwezigheid van het ram air effect te compenseren.
Mijn conclusie: rotzooi.
Als je toch deze rotzooi monteert, zet hem dan meteen even op een testbank om te kijken of het blok niet te arm staat. Als je toch naar de testbank moet hiervoor, kan je beter een afstelling met een Yosh box laten doen, met het gewenste K&N filter erop. Als je een Yosh box afstelling laat doen heb je de TRE niet nodig en weet je zeker dat hij goed afgesteld staat.....
Verschil tussen een Yosh box en een PC:
Yosh box afstelling wordt op je ECU gedaan, de aansluiting om je ECU te herprogrammeren ligt onder het zadel. Je koopt alleen de testbanktijd en de afstelling. Yosh box is een vrij grove vorm van fijnafstellen tov. een PC.
Bij een PC koop je extra hardware (de PC zelf) en moet hij daarna nog op de testbank voor de afstelling.
PC is dus altijd duurder. Maak niet de fout om een standaard map van Internet te halen en deze in de PC te laden. Ten eerste weet je nooit 100% zeker of je de juiste map hebt, ten tweede zal een map die op jouw motor (filter, blok en uitlaat) is gemaakt altijd beter werken. (en daar ging het tenslotte om)
Succes met je keuze,
tlh (met een remapped ecu via een yosh box)