muurvaste bout vlotterbakje, hoe los te krijgen?

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
Dag lui,

Ik ben bezig mijn carb's na te kijken o.a: sproeiers e.d en verder gewoon alle kleine vuiltjes aan het weg halen. Is altijd goed.
Maar nu kan ik even niet lekker verder, omdat een schroef niet mee werkt, de vorige sleutelaar/monteur is niet zo zuinig geweest met de kruiskop in kan hem niet eens meer draaien of de schroevendraaier slipt door. De rest heb ik lekker eruit met behulp van kruipolie (zaten ook muurvast).

Het gaat hier namelijk om de vlotterbakken

bvd

gr
 
S-39 .... Geweldig spul :Y

Mag niet meer gebruikt worden in de industrie vanwege de "bijwerkingen" op de gezondheid bij spullen die je soldeerd (waterleidingen o.a. :+ )

Alu kun je beter (laten) lassen.

En een AL-SN (Alu/Tin) verbinding ...... :N
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Gelukt !

Ik heb die ene bout eraf kunnen draaien, door de kop met een kniptang te grijpen en wat door te drukken totdat je een mm of zo in die kop zit en toen had ik goeie grip, en ik hoefde amper kracht te zetten bij het draaien, doordat het een lange kniptang was.

Even voor de duidelijkheid, het was geen zijkniptang die zou eraf glijden als je de kop van voren nadert. Een gewone kniptang en dan van de zijkant.

Nu stuit ik weer op wat anders, als ik van binnen die vlotterbak/kap bekijk dan zie ik dat er een scheurtje was waar de aftapschroef in zit. Van buiten de vlotter zie je niets van die scheur en die loopt ook niet door, door de welvingen en de vormen van binnen.
Ik heb echter dat kleine stukje wat eraan zat zo eraf kunnen pielen zonder kracht te zetten.
Dat is niet zo erg, de schroef zit er mooi in

Maar nu is de vraag of ik dat gewoon mooi vlak kan maken met tin. En of tin uberhaupt wel geschikt is voor alu en of dat hecht dus.

Ik heb een aantal foto's in de hoop het duidelijk te maken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze pasta heb ik met gewone tin.
Zou deze pasta dan hechten om op alu te gaan solderen ?
Er staat wel voor koper e.d, maar het is gewoon soldeervet.....

BVD

gr

Lekt niet? Aftapboutje zit nog goed?

Waarom dan niet alle losse deeltje verwijderen en zo laten?
 
en dolgedraaie bouten los halen kan je het beste met een hetelucht fohn doen(alu zet een heel eind uit), evt kan je nog een sleufje met een dremel maken zodat je er een platte schroeven draaier in kan krijgen
 
Nee, aluminium kun je niet normaal solderen; wel herinner ik mij dat er een soort boetseerpasta "kneedbaar aluminium" bestaat, meerdere merken/typen/soorten, die goed hard wordt maar ik weet niet of dat op zo klein/dun spul goed hecht èn ook nog eens benzinebestendig is/blijft.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/kneedbaar+aluminium

Dit klinkt goed:

http://www.industrielijm.nl/winkel/product_info.php?products_id=43

Ik denk niet dat ik het ga solderen of latten lassen, (ik heb geïnformeerd) want dan zou na verloop van tijd deeltjes benzine en olie in het poreuze alu zijn ingetrokken, wat dan weer geen zeker hechting zou garanderen voor eventueel lassen.

Maar toch goede tips, die zal ik onthouden.

Dus het is niet lek, niet een essentieel stukje?

Dan zou ik het gewoon zo laten..

Of ben ik daarin de enige

gr

Lekt niet? Aftapboutje zit nog goed?

Waarom dan niet alle losse deeltje verwijderen en zo laten?~[/quote]


Ja, klopt. Daar zat ik in het begin ook aan te denken, maar ik dacht misschien kan ik het solderen of lassen om het mooi glad te krijgen (wat in principe niet hoeft). Hij lekt idd niet dus, ik laat hem zo.

Toch bedankt voor de moeite allemaal.

Ik was even nieuwsgierig over de temp in de vlotterbakken. De vlotternaaldhouder/zitting en de vlotter zelf zijn van gewone plastic. Hoeveel graden zou het daar hooguit worden ? Ik dacht zelf aan 50 a 60 graden, of zit ik er helemaal naast......?

gr
 
Als het dat al haalt.

Hangt van de positie tov het blok af. Hangen de carbs er vlak boven, en staat de motor stil, dan wordt het warmer...
 
maar, Rambabbel, uhh, tja als je het voorzichtig doet, zorgt dat dr natuurlijk geen benzine in zit ;) ,,, en alleen om het boutje heen verhit, ( vergroot je het tapgat, en dat aluminium sneller uitzet dan staal, dus komt het boutje los te zitten en draai je hem dr zo uit, ) ( ook heb je trouwens tegenwoordig van die, soldeer gasbrandertjes, met een brandvlam van 10mm lang of zo., als je het helemaal save wilt spelen. O-) )
maar, het werkte bij mij in ieder geval wel, in veel gevallen,

enhu, motorgoeroe laat maar weten als je hem dr uit hebt gekregen en vooral, Hoe? :9


Benzine brand niet :Z
Benzinedamp brand wel :X
 
Gelukt !

Ik heb die ene bout eraf kunnen draaien, door de kop met een kniptang te grijpen en wat door te drukken totdat je een mm of zo in die kop zit en toen had ik goeie grip, en ik hoefde amper kracht te zetten bij het draaien, doordat het een lange kniptang was.

Even voor de duidelijkheid, het was geen zijkniptang die zou eraf glijden als je de kop van voren nadert. Een gewone kniptang en dan van de zijkant.

Nu stuit ik weer op wat anders, als ik van binnen die vlotterbak/kap bekijk dan zie ik dat er een scheurtje was waar de aftapschroef in zit. Van buiten de vlotter zie je niets van die scheur en die loopt ook niet door, door de welvingen en de vormen van binnen.
Ik heb echter dat kleine stukje wat eraan zat zo eraf kunnen pielen zonder kracht te zetten.
Dat is niet zo erg, de schroef zit er mooi in

Maar nu is de vraag of ik dat gewoon mooi vlak kan maken met tin. En of tin uberhaupt wel geschikt is voor alu en of dat hecht dus.

Ik heb een aantal foto's in de hoop het duidelijk te maken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze pasta heb ik met gewone tin.
Zou deze pasta dan hechten om op alu te gaan solderen ?
Er staat wel voor koper e.d, maar het is gewoon soldeervet.....

BVD

gr


Daarom pak ik altijd maar een waterpomptang/griptang ( ik heb alle formaten liggen/hangen), 100% lukgarantie en is een secondenklusje.
 
Ik weet niet of er de laatste ca. 40 jaar nog iets is verbeterd aan zacht "aluminiumsoldeer" maar ik had "toen" wel eens iets dat zo genoemd werd en dat PAKTE NIET.

Theoretisch is schoon/open aluminium, zonder oxidehuidje, met tin/lood soldeerbaar maar dat oxide vormt zich al voordat je kijken kan. Ik vermoed dat nog geen van ons ooit aluminium heeft geZIEN, je kijkt altijd aan tegen het oxidehuidje.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of er de laatste ca. 40 jaar nog iets is verbeterd aan zacht "aluminiumsoldeer" maar ik had "toen" wel eens iets dat zo genoemd werd en dat PAKTE NIET.

Theoretisch is schoon/open aluminium, zonder oxidehuidje, met tin/lood soldeerbaar maar dat oxide vormt zich al voordat je kijken kan. Ik vermoed dat nog geen van ons ooit aluminium heeft geZIEN, je kijkt altijd aan tegen het oxidehuidje.

Dat zou idd best eens kunnen ja.
Dat heb ik eerder wel eens gehoord.

gr
 
Als het niet lekt: mooi zitten laten.
Anders: schroefje er uitdraaien en weer monteren met vloeibare pakking van bv Loctite, deze is benzine bestendig.
Aan de binnenkant alle overtollige vloeibare pakking verwijderen met een doek.
24 uur laten uitharden en je kan het weer monteren.
Werkt prima, ervaring met zoonliefs scooter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan