Mooie test. Dit is een mooi bewijs dat deze functie goed werkt.Zoals ik al had aangekondigd na de tip van Nosmo King in het TTR draadje zou ik nog even een testje draaien met een in MRA als track ingeladen Garmin route, simpelweg om te bezien wat MRA nu doet met de via-punten en vormings-punten.
Inderdaad, geweldige ontdekking dit.MRA lijkt mij dan ook heel handig voor mensen die een Garmin GPX file krijgen maar geen Zumo en BaseCamp hebben. Ze kunnen dan in MRA de GPX file als track inlezen en die naar een route om laten zetten. Een paar kleine aanpassingen doen aan de route met de track als onderlegger en je hebt de route exact zoals de maker had bedoelt. Die kans is veel kleiner als je alleen van de routepunten uit zou gaan.
Wordt steeds leuker.
hear hear...
Heb gisteren weer in MRA met een route in Italië lopen stoeien.
Eerst een TT route met max niveau en hoogteverschil gemaakt. Vervolgens vergelijken met Here.
Dat laatste is niet eens echt nodig; de track kan immer ook zo in de Zumo. Maar als je dan toch gaat kijken dan zie je, icm streetview, de meest prachtige voorbeelden van waar de spannende route bij 'maximaal bochten' toch echt wel doorslaat. En je echt onmogelijke kruip door sluip door gravelpaadjes tegenkomt. En soms ook de-tours waarin 'spannend' echt TE letterlijk wordt genomen.
Als je dat onderweg tegenkomt sta je misschien te vloeken. Maar achter de computer is het gewoon grote pret en voelt het bijna alsof je daar staat. Maar dan zonder dan je met los grind stapvoets achteruit de helling op moet
En helemaal mooi om dan de alternatieve opties vlak naast te weg te bekijken. De vasthoudendheid van die gasten van streetview is soms echt verbluffend. Ik zal eens kijken of ik dat soort ervaringen in een video'tje kan vastleggen. Echt leuk.
Ik zit er ook af en toe naar te kijken of het iets voor me is. Ik gebruik nu Tyre, geen problemen mee, behalve dat ie af en toe wat traag is, maar ala...
Het jammere van MRA is dus dat alles on-line moet gebeuren (idem met Tyre), hoe moet ik nu routes off-line maken?
Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)
Op de telefoon gebuik ik nu OSM, wat goed gaat, maar die hebben weer geen PC-versie....
Ik kijk het nog even aan.
Hans ben jij nergens problemen met route over hoge passen tegen gekomen met TomTom. Of heb ik iets gemist in de instellingen?
Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)
Nee hoor. Dat komt absoluut voor. En is soms knap lastig.
Mijn advies daarbij: accepteer het als beperking van de hulpmiddelen die ons ter dienste staan en kies voor de 'Cruijfiaanse' benadering: als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Werken met de Here kaart kan helpen. Maarrr.. het aardige van een pas is dat je amper verkeerd kunt rijden. Een praktische oplossing is om de route even in delen te knippen. Deel A eindigt waar de pas begint; deel B start aan de andere kant, onderaan.
Goede kans dat je bovenop toch even met twee voeten aan de grond gaat om een foto te maken; en als je op dat moment deel B activeert zal het vrijwel altijd wel goed gaan.
Enige nadeel van het opknippen is dat je pas in deel B je 'definitieve' aankomsttijd in beeld hebt.Hoi allemaal,
Ik lees meer dan dat is post:-)
Maar in bovenstaand geval zoals Hans beschrijft kun je waarschijnlijk ook kort voor vertrek de routes koppelen. Dat gaat heel eenvoudig. Als dan de pas nog niet beschikbaar is heb je ook grote kans dat je er daadwerkelijk niet kunt rijden volgens mij.
Edwin.
Je zou ook aan MRA kunnen vragen seizoens-afsluitingen optioneel te maken.
TT begrijpt vast wel dat we in winter de zomervakanties plannen, toch?
Vlak voor Alp d'Huez gaat de route langs Lac du Chambon door een tunnel. Dit krijg ik dan weer met de Garmin niet voor elkaar maar alleen met de TomTom rekenkaart en dan ook alleen als ik veel routepunten zet.
Een goede conclusie en wederom een mooi voorbeeld.Het is overigens ook erg handig als je een track wilt omzetten naar een route. Dat lukt ook wel in BaseCamp, maar met het uiteindelijke resultaat kun je qua wijzigingen helemaal niets beginnen gezien het gebrek aan via-punten.
Maar datzelfde track kun je in MRA natuurlijk wel omzetten naar een route, met als gevolg dat al de Garmin vormingspunten worden omgezet naar viapunten. En dan kun je er weer wat mee.
Mooie review. Goeie om te bewaren als samenvatting.Mijn eerste serieuze route in MRA gemaakt. Even in het kort mijn bevindingen.
Nee hoor. Dat komt absoluut voor. En is soms knap lastig.
Mijn advies daarbij: accepteer het als beperking van de hulpmiddelen die ons ter dienste staan en kies voor de 'Cruijfiaanse' benadering: als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Werken met de Here kaart kan helpen. Maarrr.. het aardige van een pas is dat je amper verkeerd kunt rijden. Een praktische oplossing is om de route even in delen te knippen. Deel A eindigt waar de pas begint; deel B start aan de andere kant, onderaan.
Goede kans dat je bovenop toch even met twee voeten aan de grond gaat om een foto te maken; en als je op dat moment deel B activeert zal het vrijwel altijd wel goed gaan.
Enige nadeel van het opknippen is dat je pas in deel B je 'definitieve' aankomsttijd in beeld hebt.
Je bedoelt waarschijnlijk met de Here kaart in MRA?
Heel apart dat dit niet wil lukken maar geeft wèl aan dat de gebruikte kaart ook alleen maar een Here kaart is en verder niets te maken heeft met de in de Zumo's gebruikte City Navigator. Google Maps kon er ook niets mee en de TT-kaart nam genoegen met 1 extra puntje maar dat komt wellicht omdat mijn hele route loopt van vóór tot na het meer.
In BaseCamp is die tunnel in de D1091 idd geen enkel probleem. Vorig jaar trouwens nog doorheen gereden.