Hoi Robic, en de andere lezers.
Zoals je zegt, wel een goede zuiger nemen. De Mahle was heel fijn.
Mijn eerste MZ was een naar 300 opgeboorde ETZ 250. Met oliepomp.Die was eerst van m'n broer, hij reedt er mee met zijspan.
Dat zijspan is toen naar de BMW gegaan van z'n, nu ex-vrouw.
De fiets is naar m'n neef gegaan, die er tenslotte toch niet mee ging rijden, en zo kon ik er vanaf 1994, toen ik na 10 jaar in In Frankrijk wonen, weer naar Nederland kwam, mee rijden, en later van m'n neef gekocht.
Daar zat een Mahle zuiger in die een leuke deuk bovenin had, maar het reed als een speer!
Die deuk kwam wel vaker voor, las ik in Pruttelpotten, maar was nooit een probleem.
Wel het rijden zonder carterolie, de fiets was een keer omgewaaid, en de bak was wat leeg.
De versnellingsbak werd erg lawaaiig, ik heb toen een 250 zonder oliepomp gekocht, en later nog een 300 met oliepomp. en dat blok hangt nu in het frame van de 250.
Een blok dat 10 jaar alleen zo nu en dan was rondgeschopt, niet gedraaid...
Nieuwe olie erin, en dat was bij 39800 km... nu inmiddels 79000, en helaas moest ik het blok dit jaar eens uit elkaar halen omdat er een tand was afgebroken van het secundaire tandwiel van de eerste versnelling...
In 2007 heb ik eens een nieuw zuigerpenlager gemonteerd, die dingen krijgen veel te lijden. Deze heeft ook een Mahle-zuiger, maar zonder deuk bovenin, ik denk dat m'n broer het beesje met zijspan wel eens wat veel heeft gevraagd...
Verder gewoon gaan he, elke dag, de hele winter door, ruim 20000 in de de afgelopen 12 maand, ook met bagage bij 30 graden in Frankrijk.
Dus zo'n opgeboorde kan prima voldoen!
Nu ja, en wat ik op het treffen heb gezien, die TS'en die nog zo mooi gaan, zelfs die mooie 350 boxers, die ook nog zo mooi draaien...
Zoeen wil ik ook nog wel eens erbij, wat mooi!
Het lijkt wel onverwoestbaar, de MZ!
Groeten,
Eduard