Hoi Thenico.
Waarom zou je een rebuild doen?
Als het beesje goed loopt, goed start, verbruik niet te hoog, ook geen olieverbruik uit de bak, whatever.....
Pas als het blok veel lawaai begint te maken, (lagers), olieverbruik uit de bak (keerringen), vermogensverlies e.d. kan het eens nodig zijn.
Maar verder: If it ain't broke, don't fix it.
Ofwel: als het niet stuk is, ga het dan niet repareren.
Normaal onderhoud, op tijd olie verversen, op tijd een nieuwe bougie, dan zijn ze behoorlijk onverwoestbaar. Eens een nieuwe ketting, nieuwe remblokken voor en achter.
Koolborstels slijten, maar niet erg snel. Carburateuronderdelen slijten ook niet sterk, kunnen wel stuk, ik heb eens een afgebroken vlotter gehad...
Zuiger en cylinder, bij correcte menging of oliepompafstelling gaan ook heel lang mee!
Vroeger werd er gezegd (in een test in tijdschrift Motor) elke 30k een overmaat enzo, dat is onzin.
Ook eens een afgebroken tand op een tandwiel van de 1e versnelling gehad, dat tikt vreselijk maar alleen in de 1e, en hoeveeel rij je in de eerste? Ik heb er een half jaar mee doorgereden, tot ik tijd had om het blok eens uit elkaar te trekken. (Ja, ik weet zo'n losse tand kan theoretisch ergens tussen gaan zitten, in de praktijk blijft ze onderin liggen.)
Uitelkaar halen is alleen goed te doen met goed gereedschap: een koppelingstrekker, kogellagertrekkers, zowel intern als extern, momentsleutel... Kookplaat om het carter op te stoken voor demontage en montage.
Anders is er meer kans op schade dan op nut!
Vriendelijke groeten,
Doudou